Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
ConnyGson

Lurad på däckstömningen

Rekommendera Poster

4 timmar sedan skrev Pezlin:

Har använt stationen på Guleskär två gånger i år och ena gången fick vi vänta på en båt som låg före. Tyvärr är det ju som sagt hysteriskt dålig tilläggning där om båten inte är av modell Princess 42 eller större. Fattar inte att kommunen inte kan lösa det på ett bättre sätt!


Det har nog varit mycket strul med den stationen. Tror att det är nån "konflikt" med företaget somäger byggnade där pumpstationen sitter. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du ser dom få som finns så funkar dom inte alltid! Och när man precis lagt ut och fått ordning på allt så skall man gå in i en hamn för ett extra stopp! Nä det slösar vi inte bränsle på,

Ok om det finns en dit man skall men jag har hört skräck historia  där sugen var så kraftfull och kanske, det vet jag inte säkert men avluftningen hängde inte med och septitanken imploderade! 

Det vill inte jag riskera. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Nim26:

 

Ok om det finns en dit man skall men jag har hört skräck historia  där sugen var så kraftfull och kanske, det vet jag inte säkert men avluftningen hängde inte med och septitanken imploderade! 

 


Det har väl antytts att det skulle  kunna bli så att tanken imploderar, men har inte hört att det skett i verkligheten. Nån som har förstahansuppgifter?

Funderade på att kolla när jag har sugit min tank, men jag har alltid varit själv, så jag har aldrig kunnat se hur tanken uppför sig och jag har aldrig sett något tecken på att min tank ändrat form. Möjligtvis en aning åt andra hållet.

jag har 19 mm luftare. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det begränsade suget som är i sugtömningarnar duger väl inte ens att implodera en PET-flaska.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har hört att...

...så det vill inte jag.

 

En av alla ursäkter för att inte göra det man kan för miljön.

 

Andra måste ha SUV, kan inte använda alkylat, måste ha extra giftig bottenfärg, etc, etc bara för att...

 

Med 19 mm avluftning finns det ingen risk att en tank imploderar om inte slangen är kraftigt strypt, men man kan ju ändå vara försiktig när man öppnar ventilen och kanske inte suga med full kraft om det är en otroligt kraftfull suganläggning.

 

Vi har en 3 m lång 10 mm avluftningsslang och vår rostfria tank har inte imploderat sedan vi började sugtömma 2012.

 

Mackey

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ju iofs mjuka septiktankar. De imploderar kanske inte, men de kan nog sugas ihop... Historier brukar kunna bli bättre ju längre de vandrar.

 

TANKV100_1.jpg.565969e17815f8c1f8d7b5d9fb43c3af.jpg

Redigerad av ArneRadar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har plasttank som är helt ny och hel ink slangar allt, vill att det fortsätter så. För övrigt så skiter jag bara på land. 

Hävdar ändå med en dåres envishet att slösa diesel och skicka ut motoravgaser för att åka omvägar för att hitta en sugstation är galet,

Men handen på hjärtat ni som Alltid gör det fortsätt så,

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det någon gång (varje år) inte funkar att sugtömma hoppas och tror vi att vi är på internationellt vatten.

 

Det är bättre att pinka i land och släppa ut bajset i havet. Det är kvävet - gödningsmedlet - i pinket som vi vill slippa få ut i havet.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Mackey:

Det är bättre att pinka i land och släppa ut bajset i havet. Det är kvävet - gödningsmedlet - i pinket som vi vill slippa få ut i havet.

Får sätta en klämma på snoppen när jag bajsar i havet då ....

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Det är bättre att pinka i land och släppa ut bajset i havet.

Nja, på en skala är det väl lika illa. Det man idag är rädd för är utsläpp av icke nedbrutna kemikalier, smittosamma sjukdomar mm och det förekommer mest i fekalier.

 

2 timmar sedan skrev Nim26:

Hävdar ändå med en dåres envishet att slösa diesel och skicka ut motoravgaser för att åka omvägar för att hitta en sugstation är galet,

Då får man väl skaffa större tank. Eller åka kortare turer. Eller byta toalettsystem.

Lagen gäller alla.

Följs inte lagen så kommer reglerna att skräpas tex krav på plombering av tömning till sjön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-08-14 vid 16:50 skrev bhemac:

I vissa länder måste överbordtömningen vara stängd och plomberad. Ä plomberingen bruten, oavsett orsak, så är det ett par tusen i böter.

 

Vilka länder handlar det om?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev Volvo_Penta:

 

Vilka länder handlar det om?


T ex Finland.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev raol:


T ex Finland.

 

 

"Toalettavfall får släppas ut i havet endast om avståndet till närmaste strand är minst 12 sjömil."

https://www.trafi.fi/sv/batliv/miljo/septiktankar

 

Hur kan det ske om överbordtömningen måste vara plomberad? Om Du läser vad som står på den sidan tror jag inte att Du hittar något om plombering.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm, jag var rätt säker på att jag läst det, men det verkar bara vara krav på att tömningen ska kunna plomberas, inte att den är det.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev raol:

Hmm, jag var rätt säker på att jag läst det, men det verkar bara vara krav på att tömningen ska kunna plomberas, inte att den är det.

 

 

Var står det att tömningen ska kunna plomberas?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev Volvo_Penta:

Var står det att tömningen ska kunna plomberas?

Vi har ju några medlemmar från Finland här på MG som kanske kan svara på var det står.

 

Jag har pratat med besättningen på några finska båtar om deta och de hade plomberade ventiler.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jag vet är att vissa ställen i USA krävs plombering. Det finns också rekommendationer om att frivilligt låta plombera för att slippa problem med myndigheterna.

Sen har vi BlueCard-systemet. Man får ett kort som stämplas varje gång man sugtömmer.

Det går troligen alltid att fuska men lagstiftningen brukar straffa de som fuskar extra hårt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Nim26:

Jag har plasttank som är helt ny och hel ink slangar allt, vill att det fortsätter så. För övrigt så skiter jag bara på land. 

Hävdar ändå med en dåres envishet att slösa diesel och skicka ut motoravgaser för att åka omvägar för att hitta en sugstation är galet,

Men handen på hjärtat ni som Alltid gör det fortsätt så,

Ungefär lika diskussion i sopsorteringssystemet, diska alla burkar och flaskor med diskmedel och varmvatten, för att sedan ta bilen 8 km för att där stoppa dem i en sorteringsstation. Undrar vem som lurar vem. Eller som många andra fantastiska förslag lägg ner Sveriges åkerier, och låt skitiga bilar från öst ta över, något vi ser rätt mycket häruppe. Ser ut som ryska kolkraftverk och utan däck när de kommer.

Redigerad av kossor
  • Gilla 3
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är finländare, min båt är registrerad i Finland, och också besiktigad. Den har överbordtömning. Det måste man ju ha för att kunna göra vinter service, och för att kunna få ut förra ägarskapets "synder" ur tanken. Givetvis har den också däckstömning, det är ett besiktningskrav.

 

Jag har aldrig hört ett ord om plombering av överbordtömningsventil och -slang i Finland. Dock inte omöjligt att det finns regler för nycertifierade båtar...

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev bhemac:

Sen har vi BlueCard-systemet. Man får ett kort som stämplas varje gång man sugtömmer.

Det går troligen alltid att fuska men lagstiftningen brukar straffa de som fuskar extra hårt.

Hur blir det då, om man inte använt toan på en säsong? Hur skall myndigeterna kunna veta hur mycket jag har skitit på min toalett?

Måste väl bli polettlås på toadörren  :rolleyes:

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Vi har ju några medlemmar från Finland här på MG som kanske kan svara på var det står.

 

Nej, våra finländska bröder och systrar är inte svaret skyldiga. Det är däremot den som påstår att tömningen ska kunna plomberas.

 

Citat

 

Jag har pratat med besättningen på några finska båtar om deta och de hade plomberade ventiler.

 

Mackey

 

Det finns säkert de som, av någon irrationell anledning, har proppat sina bottenventiler i detta fall, dock utan lagkrav. Det framgår ju med all önskvärd tydlighet att regelverket tillåter överbordtömning vid avstånd >12M från strand.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan skrev Kronvik:

Hur blir det då, om man inte använt toan på en säsong?

Ja det kan nog bli en del intressanta frågeställningar. Om myndigheterna ser att användningen av sugtömning inte står i proportion till den beräknade mängden producerad skit så kan vi nog vara ganska säkra på att man hittar på sätt att kontroller.

Därför är det viktiga att använda sugtömningen och också klaga högljutt när det inte fungerar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Volvo_Penta:

 

Nej, våra finländska bröder och systrar är inte svaret skyldiga. Det är däremot den som påstår att tömningen ska kunna plomberas.

 

 

Det finns säkert de som, av någon irrationell anledning, har proppat sina bottenventiler i detta fall, dock utan lagkrav. Det framgår ju med all önskvärd tydlighet att regelverket tillåter överbordtömning vid avstånd >12M från strand.

Jag tänkte mest att det är klokt att ta hjälp av de som känner till reglerna i Finland och det verkar ju ha fungerat.

 

Sedan har du nog missuppfattat mig. De jag pratat med hade plomberade ventiler, inte proppade.

 

Jag kollade instruktionerna för båtbesiktningsmän i Finland och det enda som står är att ventilen bör gå att plombera.

 

Så var det utrett!

Mackey 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev Mackey:

Jag kollade instruktionerna för båtbesiktningsmän i Finland och det enda som står är att ventilen bör gå att plombera.

 

Intressant. Jag har också sökt efter detta dock utan att hitta. Du kanske kan bistå med länken?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På den här sidan hittar du en massa info om den Finska båtbesiktningen och även besiktningsreglerna.

 

Mackey 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter en stunds sökande hittade jag ett tvåspråkigt besiktningsprotokoll. Länken ovan, som Mackey postade, förklarar de olika besiktningsklasserna. Det går att läsa protokollet om man klickar på det.... Hoppas jag.

protokoll.thumb.jpg.19acbec20a3b060b59459c4a8877211c.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittar inget om plombering i den.

Men jösses så ålderdomligt och tillkrånglat språket är i den (jo jag vet att finlandssvenskan har kvar många äldre former, men detta var extremt!). Man kunde tro att det skrevs 1858 snarare än de senaste åren...

 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan skrev Mackey:

På sidan jag länkade till finns en länk till Besiktningsregler 2017 som jag nu även länkar direkt till.

 

Mackey 

 

Intressant att Segling och Båtsport i Finland rf anser att skrovgenomföringen till septitanken "bör i stängt läge vid behov kunna plomberas" när de tre meningar senare konstaterar att gällande lagstiftning tillåter överbordtömning...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev raol:

Hittar inget om plombering i den.

Men jösses så ålderdomligt och tillkrånglat språket är i den (jo jag vet att finlandssvenskan har kvar många äldre former, men detta var extremt!). Man kunde tro att det skrevs 1858 snarare än de senaste åren...

 

 

Punkt 4.12, andra stycket, andra meningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...