Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
ConnyGson

Lurad på däckstömningen

Rekommendera Poster

Sedan många år har jag min 80-talare (Searay). De här gamla båtarna hade redan då dubbel tömning av septitanken. Men däcksanslutningen är inte godkänd. Så självklart byter man mot en godkänd. Men surprice, surprice den gamla hade fungerat precis lika bra. Själv bytte jag innan jag mätt den - suck.

 

Tillråga på allt är det bara en tredjedel av dessa djävla pumpstationer som fungerar. Så ska man vara laglig så har man 2 alternativ. Antingen kör man upp 600 spänn för att tömma lagligt. Eller så får man ge fn i att skita. Eller så kör man ikapp med en finlandsbåt kliver ombord och gör det man ska - så kan de tömma i Östersjön - lagligt...

 

Sedan har vi ju hamnkartan. riktigt bra men tyvärr dåligt uppdaterad. 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev ConnyGson:

Eller så kör man ikapp med en finlandsbåt kliver ombord och gör det man ska - så kan de tömma i Östersjön - lagligt...

 

”...sedan flera år tömmer Finlandsbåtarna sitt avfall i hamn, inte i östersjön”

https://www.havet.nu/?d=190&id=46359

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Peter_K:

”...sedan flera år tömmer Finlandsbåtarna sitt avfall i hamn, inte i östersjön”

https://www.havet.nu/?d=190&id=46359

 

Det är faktiskt ännu bättre. Förbud för alla passagerarfartyg införs nu stegvis. Detta, precis som toatömningslagen för fritidsbåtar, är ett resultat av överenskommelser inom HELCOM.

 

https://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyhetsarkiv/2016/nu-infors-forbud-mot-utslapp-av-toalettavfall-fran-passagerarfartyg/

 

Det är besvärligt att stifta lagar som gäller utländska fartyg på internationellt vatten. Minns jag rätt krävs att ett relativt stort antal länder är med och ratificerar genom IMO.

 

Handelsflottan, fiskefartyg och annan yrkessjöfart (t.ex. KBV...? 😈😉) omnämns inte, så jag gissar att det är fritt fram för dem att fortsätta tömma på internationellt vatten.

Redigerad av ArneRadar
.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Volvo_Penta:

Bäste båtbroder, Du är inte ensam lurad och skitnödig... 😠

 

Fast bortsett från Ryssland, så har de svenska båtbröderna och -systrarna lurats sist av alla syskon i länderna runt Östersjön. De andra länderna införde lagstftning för fritidsbåtar innan Sverige.

 

Vi kanske har "bättre" politiker än i de andra länderna...? 😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vem är förvånad?

Lika illa ställt är det på andra sidan landet, även om det kanke är litet bättre denna säsongen, men marginellt. Läs gärna andra sugtömningsstrådar, så ser du hur illa det är.

Tack för tipset med finlandsfärjor, vi har ju danmarks- och tysklandsfärjor här, med många toaletter ombord!

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

vi har ju danmarks- och tysklandsfärjor här, med många toaletter ombord!

Det är väl mer än 10 år sedan Stena slutade tömma sina tankar i sjön. Innan det släppte man bara utanför 3-mils gränsen. Det största problemet har varit att kommunerna inte kunnat ta emot skiten dvs ungefär samma problem som för fritidsbåtarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Annars kan en ju fundera på hur någon ska kunna bevisa vem det är som tömt tanken i sjön...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev DasElfbow:

Annars kan en ju fundera på hur någon ska kunna bevisa vem det är som tömt tanken i sjön...

DNA-test funkar väl......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Det är väl mer än 10 år sedan Stena slutade tömma sina tankar i sjön. Innan det släppte man bara utanför 3-mils gränsen. Det största problemet har varit att kommunerna inte kunnat ta emot skiten dvs ungefär samma problem som för fritidsbåtarna.

Jasså det var så trådskaparen menade, jag tänkt mer nog att man kunde borda färjan och be att få låna toan....:blink:

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Kane:

DNA-test funkar väl......

 

Ah! Självklart. ;) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev DasElfbow:

 

Ah! Självklart. ;) 

Ja, de stora brotten måste vi lägga resurser på......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Jasså det var så trådskaparen menade, jag tänkt mer nog att man kunde borda färjan och be att få låna toan....:blink:

 

Har du änterhake ombord.

För en ensamseglare är det nog inget alternativ. Färjorna går nog snabbare än 6 knop.

Tänk att va skitnödig till max. Du får se en Stena färja, kör ikapp den och går strax intill.Kastar änterhaken och klättrar upp i den klena linan. Hitta toaletterna torde väl det enkla i sammanhanget.

Nu har man väl ite hålltank för att det har stiftats en lag om att man inte får pumpa ut i sjön. Har haft hålltank sen mitten av 1990--talet. Några år hade jag porta potti - men det är ju samma sak.

Inte katten vill man pump ut om man ligger i en fin naturhamn och där man badar  runt båten.

Däckstömning monterade jag första gången 2003 - bara för att det löste ett akut problem och sen visade det sig att det var så enkelt att tömma.

Tömt i havet har jag gjort ett par gånger sen lagen infördes- å andra sidan har jag haft nära till sugtömmingsstation i de hemmahamnar jag haft. Även om man ibland får gå hela 1,5 distansminuters omväg för att tömma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev DasElfbow:

Annars kan en ju fundera på hur någon ska kunna bevisa vem det är som tömt tanken i sjön...

I vissa länder måste överbordtömningen vara stängd och plomberad. Ä plomberingen bruten, oavsett orsak, så är det ett par tusen i böter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Kane:

DNA-test funkar väl......

Det bevisar ju bara vem som använt toan inte vem som tömt den... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man använder potta, får man tömma den direkt i havet?

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev ConnyGson:

Sedan många år har jag min 80-talare (Searay). De här gamla båtarna hade redan då dubbel tömning av septitanken. Men däcksanslutningen är inte godkänd. Så självklart byter man mot en godkänd. Men surprice, surprice den gamla hade fungerat precis lika bra. Själv bytte jag innan jag mätt den - suck.

 

Tillråga på allt är det bara en tredjedel av dessa djävla pumpstationer som fungerar. Så ska man vara laglig så har man 2 alternativ. Antingen kör man upp 600 spänn för att tömma lagligt. Eller så får man ge fn i att skita. Eller så kör man ikapp med en finlandsbåt kliver ombord och gör det man ska - så kan de tömma i Östersjön - lagligt...

 

Sedan har vi ju hamnkartan. riktigt bra men tyvärr dåligt uppdaterad. 

 

 

Hur ser en icke godkänd däcksanslutning ut?

Aldrig hört talas om att nån av typerna skulle vara mer eller mindre godkänd?

Redigerad av Capitan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tömma en potta omfattas inte av definitionen toalettavfall i i TSFS 2015:10.
Men enligt Miljöbalken är det förbjudet. Läs mer under "Vad menas med toalettavfall"
Främst är det urinen som har de högsta halter av fosfor och kväve, så kissa i land!

Redigerad av per_62
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev per_62:

Främst är det urinen som har de högsta halter av fosfor och kväve, så kissa i land

Det kanske verkar lite, ditt (allas) bidrag till övergödningen av Östersjön. Lägg ihop alla som inte kissar i sjön i år så har vi alla bidragit till att Östersjön kanske kan återhämta sig lite grann i alla fall.

 

Allting är hemåt!

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
56 minuter sedan skrev per_62:

Främst är det urinen som har de högsta halter av fosfor och kväve, så kissa i land!

Det är bra, men pinka inte i strandkanten så det rinner tillbaka i sjön! Men att pinka på en beväxt ö är jättebra.

Fritidsbåtarnas bidrag till övergödningen är väldigt liten. Det man är rädd för alla kemikalier som kommer med fekalierna.

Principen är ända ganska god, man tömmer inte sitt toalettavfall i det hav man älskar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev ArneRadar:

 

Fast bortsett från Ryssland, så har de svenska båtbröderna och -systrarna lurats sist av alla syskon i länderna runt Östersjön. De andra länderna införde lagstftning för fritidsbåtar innan Sverige.

 

Vi kanske har "bättre" politiker än i de andra länderna...? 😉

 

Fungerar deras pumpstationer bättre än våra virtuella varianter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-08-13 vid 22:54 skrev ConnyGson:

Sedan många år har jag min 80-talare (Searay). De här gamla båtarna hade redan då dubbel tömning av septitanken. Men däcksanslutningen är inte godkänd. Så självklart byter man mot en godkänd. Men surprice, surprice den gamla hade fungerat precis lika bra. Själv bytte jag innan jag mätt den - suck.

 

Tillråga på allt är det bara en tredjedel av dessa djävla pumpstationer som fungerar. Så ska man vara laglig så har man 2 alternativ. Antingen kör man upp 600 spänn för att tömma lagligt. Eller så får man ge fn i att skita. Eller så kör man ikapp med en finlandsbåt kliver ombord och gör det man ska - så kan de tömma i Östersjön - lagligt...

 

Sedan har vi ju hamnkartan. riktigt bra men tyvärr dåligt uppdaterad. 

Finlandstrafiken tömmer inte i havet, de tömmer i hamn, du får köra ikapp någon annan båt.😆

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2018‎-‎08‎-‎14 vid 12:09 skrev DasElfbow:

Annars kan en ju fundera på hur någon ska kunna bevisa vem det är som tömt tanken i sjön...

 

DNA :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev Capitan:

 

 

Hur ser en icke godkänd däcksanslutning ut?

Aldrig hört talas om att nån av typerna skulle vara mer eller mindre godkänd?

Jag kan ju ha missförstått?

News_toalettlagen2015_iso-anslutning.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måtten på gänga och hals är inte samma på de amerikanska och matchar inte ISO

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-08-14 vid 15:05 skrev Thallatha:

 

Har du änterhake ombord.

För en ensamseglare är det nog inget alternativ. Färjorna går nog snabbare än 6 knop.

Tänk att va skitnödig till max. Du får se en Stena färja, kör ikapp den och går strax intill.Kastar änterhaken och klättrar upp i den klena linan. Hitta toaletterna torde väl det enkla i sammanhanget.

Nu har man väl ite hålltank för att det har stiftats en lag om att man inte får pumpa ut i sjön. Har haft hålltank sen mitten av 1990--talet. Några år hade jag porta potti - men det är ju samma sak.

Inte katten vill man pump ut om man ligger i en fin naturhamn och där man badar  runt båten.

Däckstömning monterade jag första gången 2003 - bara för att det löste ett akut problem och sen visade det sig att det var så enkelt att tömma.

Tömt i havet har jag gjort ett par gånger sen lagen infördes- å andra sidan har jag haft nära till sugtömmingsstation i de hemmahamnar jag haft. Även om man ibland får gå hela 1,5 distansminuters omväg för att tömma.

Men vem har påstått att det är ok att tömma i en naturhamn inte ens i en ful” hamn med icke badväder gör man väl det!!

Tömma ute till havs för oss småttingar är nog bättre än att spilla diesel och avgaser för att åka extra sträckor för att hitta en hamn med fungerande pump. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Nim26:

Men vem har påstått att det är ok att tömma i en naturhamn inte ens i en ful” hamn med icke badväder gör man väl det!!

Tömma ute till havs för oss småttingar är nog bättre än att spilla diesel och avgaser för att åka extra sträckor för att hitta en hamn med fungerande pump. 

 

Nej - idag är det väl ingen som vill pumpa ut från toan i en naturhamn som man gjorde förr och dessutom inte för allt så länge sen.

Sen är det lite konstigt att man inte använder de sugtömningstationer som finns.

Vi har en ganska centralt placerad där övervgande av fritidsflottan pacerar på sin väg norr eller söderut i Bohuslän. De gånger jag kollat har inte räkneverket rört sig mycket mellan gångerna. En gång har jag fått vänta på en båt som var före mig.

Nu ligger visserligen stationen taskigt till inom 5 knopsområdet om man tänker på sjögång från förbipasserande båtar, men med tanke på att det påstås att Båtturismen i Bohuslän genererade år 2002 1,4 miljoner gästnätter och att man i snitt tillbringade 12 nätter i båten, så handlar det om ca 110 000 båtar som rör sig längs Bohuskusten. 

 

Kan garrantera att det är mer än några dussin båtar som passerar Kungshamn/Smögen under en sommar. Man inte spiller så mycket diesel och generera avgaser när man på ett par båtlängders avstånd passerar en sugtömmningsstation.Ganska anmärkningsvärt att det inte är fler av dessa många tusentals båtar som har behov att tömma tanken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sist jag passerade Guleskärskajen låg det en båt och tömde och två låg och väntade utanför. En mindre motorbåt låg imponerande stilla. Jag letade efter en ankarlina, men det syntes ingen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag inte varit så långt bort från hemmahamnen i år att jag passerat Guleskär. 😖
Det längsta jag varit åt det hållet har varit "Döholmarna"
 

Det hade ju varit revligt om användningenökar, när det finns en sugstation så strategiskt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har använt stationen på Guleskär två gånger i år och ena gången fick vi vänta på en båt som låg före. Tyvärr är det ju som sagt hysteriskt dålig tilläggning där om båten inte är av modell Princess 42 eller större. Fattar inte att kommunen inte kan lösa det på ett bättre sätt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...