Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Flaggstyrman

Vinterförvaring utan motorkåpa?

Rekommendera Poster

Tjena. Har tidigare läst lite trådar om minska stöldrisken för en utombordare genom att ersätta motorkåpan med en sk Safecap eller någon slags huva av plastväv när båten inte används. Det jag däremot inte fått klart för mig är risken att motorn tar skada om man skulle välja en sådan lösning under vinterförvaring utomhus, tex avseende kondens och fukt. Jag tänker mig att båten först ska förvaras under en ställning med presenning och sedan att motorn får någon slags skydd som ersätter kåpan.

Redigerad av Flaggstyrman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har använt Safecap på vintrarna till  min Tohatsu, funkade perfekt.
Tror faktiskt att vinterförvaring även utomhus är mycket snällare för en motor än när den används i varmt saltvatten på sommaren. Men glöm inte att konservera cylindrarna (oavsett om du har eller inte har kåpan på).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min uppfattning är att man skall ha en ventilerad kåpa, likt den som sitter original. Sen behöver det så klart inte vara original.

Jag tror inte alls det är bra med alla dessa plastsäckar mm man ser folk dra över motorerna under vintern. Jag gjorde det dock i vintras, fast då med upptagna hål för ventilation.

 

Blir det en båt med nyare utombordare, kommer jag nog göra en ”vinterkåpa” för att minska stöldrisken. Tyvärr känner jag knappt några längre som inte råkat ut för stölder...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...