Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Hassefender

AD41P läcker vid sjövattenfilter

Rekommendera Poster

Jag har en AD41P som just börjat läcka via sjövattenfiltrets lock. Vid lägre varvtal är det ok, men vid 3300-3500 blir det mycket vatten som tar sig ut (25 liter efter en timme). Hade lite sjögräs i filtret och det blev bättre efter rensning, men fick åter in ett par liter vatten. Det verkar som om det är på gränsen att filtret kan ta hand om det tryck som uppstår. Hade en 40A motor tidigare, och den uppträdde liknande, det var svårt att få tryckplatta+lock att hålla tätt. 

Några tips hur man fixar detta tätt? Eller kan det ha blivit igensatt i tex värmeväxlaren så att den måste rensas för att minska trycket på vattenfiltret? 

Alla förslag mottages tacksamt !

Hasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag hade nog börjat med att testa att skruva fast det som satan! alternativt att bara byta hel plastdosan! Alternativt så hade jag kör på en del vaselina runt allt och sett om det tätat till det.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är nere i båten och testar lite. Vågar man ha på vanligt propellerfett på gummipackningen tro, eller käkas den upp av det? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Omvattenfiltret är är pentas original så kan det bero på att tätringen vänts fel. Lätt gjort och inte helt ovanligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp ny o-ring och använd vitt vattenfast fett, funkar bra till impeller montage och dess packning med, samt toa pump detaljer,

Sen kan du dra åt utav hellllll

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...