Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
seerikand

Köptips & råd - Snipa till barnfamilj

Rekommendera Poster

Hej,

vi är en familj med två vuxna, en två-åring och en förväntad leverans under början av nästa år.

I dagsläget har vi en Uttern 5602 som vi haft som badbåt vid soliga dagar vilket vi uppskattat väldigt mycket.

 

Vi önskar nu ta det ett steg längre och öppna möjligheten för att övernatta på sjön med hela familjen. En natt till ett par övernattningar i följd.

Vi känner att vi vill "spendera mer tid på vattnet" då vi idag använder båten för att ta oss från A till B och väl i land är det bad som gäller. Vi vill att själva resan skall vara en större del av vår tid i båten.

 

Således har funderingarna hamnat vid en plastsnipa och det finns en hel uppsjö av olika modeller och motoralternativ.

Viss händighet finns men utan att vara fullfjädrar mekaniker vilket kan vara bra att ha i åtanke då flera av båtarna som är aktuella har några år på nacken.

Utefter förutsättningarna - bör man akta sig för båtar med såpass gamla motorer som sent 70-tal/tidigt 80-tal.
(inser att det till stor del kan bero på skick etc. Skriv vad ni tycker!)

 

Med tanke på att vi kommer ha små barn ombord vill vi ha en båt som känns stabil och trygg i sjön (vem vill inte?!)

 

De modeller som vi fastnat för är;

  • Scand 25
  • Tresfjord 28
  • Joda 27
  • Kom gärna med förslag!

 

Budget

Ca. 140.000:-

 

Manövrering

  • Hur viktigt anser ni att bogpropeller är  på någon av exemplen ovan? Viss vana av att framför båt finns men inte "större" båtar. Nice to have eller must have?
  • Är det stor skillnad i att manövrera en båt med roder kontra utombordare? Svårt?

 

Motor

  • Finns motorer som är mer lättmekade än andra som är vanligt förekommande på ovan modeller?
  • Finns alternativ som man bör passa sig för som är allmänt kända för problem etc.
  • Rekommendation på motorstyrka - fartegenskaper är av mindre betydelse i detta fall och 18-20 knop är inget som behövs.
  • Givetvis är låg bränsleförbrukning av intresse
  • Jag har läst om hydrauliskt backslag/styrning - hur viktigt är detta? Är det vanligt att man har det på ovan båtar?
  • Service - jag har bra koll på vad som behöver göras på en utombordare i löpande servicehänseende (impellerbyte,växelhusolja etc) - vad skall man tänka på i dessa fall?

 

Annat att tänka på gällande motorer på ovan exempel?

 

Vi ser gärna att det finns en "rund" aktersoffa i blivande båt.

 

 

Väldigt många frågor - förstår om man inte orkar svara på alla men svara gärna på det just du kan bidra med!

 

Vänliga hälsningar

Erik

 

Redigerad av seerikand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag föreslår Saga 27, det är en snipa som jag gillar, min bryggranne har en sån. Passar i er budget också.

Bogpropeller är bra, det är betydligt lättare att manövrera med utombordare än med roder. Folk har klarat sig utan bogpropeller i alla tider, så det går nog det med. Erkännas skall, att jag skulle sakna min, om jag blev utan.

Motorstyrka kan jag inte rekommendera, men motorerna i snipor tenderar att ha rätt låg effekt, då dessa båtar ofta skall gå i relativt låg fart.

Det jag kan rekommendera, är att åka ut och provåka/-köra några olika båtar, för att få en känsla för hur de går. Då har du en referens att utgå ifrån, och är bättre rustad att göra ett bra val.

Lycka till!

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar! Jag tror att vi önskar en båt utan akterruff i syfte att få en rymligare sittbrunn och aktersoffa.

 

Håller med dig ang. bogpropeller - det kommer nog bli ett krav som det känns nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev erik333:

Tack för ditt svar! Jag tror att vi önskar en båt utan akterruff i syfte att få en rymligare sittbrunn och aktersoffa.

 

Håller med dig ang. bogpropeller - det kommer nog bli ett krav som det känns nu.

 

Segelbåt?

Som du ju kan köra med motor om du får överdos av "färden är del av målet"

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Caribic410:

 

Segelbåt?

Som du ju kan köra med motor om du får överdos av "färden är del av målet"

Det var faktiskt där jag började - jag funderade till en början på segelbåt av den anledning du nämner. Vi båda saknar dock erfarenhet av segling och min sambo är (för tillfället) inte supersugen på att lära sig. Att addera två småbarn i mixen känns också som grädde på moset för en kaotisk tid på sjön :)

 

Snipa däremot kändes som ett vettigt alternativ :)

Tack för ditt inlägg!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med en segelbåt  kan man ju strunta i att hissa segel och gå för motor kanske främst  om man tycker att det blåser för mycket innan blivit van. Att lära sig segla tar dock inte så lång tid och det blir en annan upplevelse jämfört med motorbåt när man nästan ljudlöst tar sig fram.

 

Vi har seglat med tre småbarn och det har gått riktigt bra trots att båten bara var 24 fot lång. Barnen gillade segling men när dom var riktigt små fick man ha ordentlig koll på vad dom höll på med samt alltid flytväst på.

 

En segelbåt går oftast lugnare i sjön även utan segel. Det är aldrig fel att lära sig segla och det finns kanske någon bekant som kan lära ut eller gå en seglarskola. Innan båtköp så kan man hänga med någon några gånger eller hyr en båt och prova på innan köp. Landkrabban har lite funderingar kring båtköp samt även segling.

Redigerad av per_62
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev Kronvik:

Folk har klarat sig utan bogpropeller i alla tider, så det går nog det med. Erkännas skall, att jag skulle sakna min, om jag blev utan.

 

 

Jo, allt går ju, men frågan är vilka potentiella konsekvenser man är OK med :-). Även om argumentet är logiskt rent generellt så ser jag ett lite större behov av bogpropeller nu. Även om man har en båt i mellanstorlek (26-28 fot) så tenderar ju båtarna runtomkring att bli större och större för varje säsong. Hamnarna blir allt trängre och svårmanövrerade. Ligger man bara i naturhamnar så är det förstås för det mesta overkill med bogpropp men i gästhamnar och lite besvärligt väder ser jag det som ett grymt hjälpmedel.

 

Ett exempel: Vi var på Utö/Gruvbryggan i somras. Låg en ganska bra bit in i hamnen. De som varit där vet att det inte är särskilt långt över till andra sidan. Båtarna snittar nog på 40+ fot numera. En Princess 65 höll på att riva ner en hel brygga när han skulle baxas in. Dessutom saknas mooring så det är ankare som gäller. Upplagt för spindelnät på botten. Fastnade själv när vi skulle ut. Ca 10 m/s in i sidan samtidigt som man mekade loss ankaret från någon annas ankarlina gjorde att bogproppen fick reda upp situationen i sista stund. Annars hade det blivit påhälsning hos någon random båt.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev erik333:

Det var faktiskt där jag började - jag funderade till en början på segelbåt av den anledning du nämner. Vi båda saknar dock erfarenhet av segling och min sambo är (för tillfället) inte supersugen på att lära sig. Att addera två småbarn i mixen känns också som grädde på moset för en kaotisk tid på sjön :)

 

Snipa däremot kändes som ett vettigt alternativ :)

Tack för ditt inlägg!

trodde åxå det skulle kräva mer men spontanköpte en segelbåt och blev biten.

Hade absolut noll seglingskunskap, om man bortser från 1V vindsurfing med hyrbräda 1987

Inte alls särskilt komplicerat bara du har koll på var det är djupt nog. Du kan börja med bara storseglet, då är det bara att styra, seglet sköter sig själv. 

DU får mycket behagligare gång i vågor om du har stödsegel även om du går med motor. Båten driver inte lika häftigt när du t.ex. lägger till... mycket lugnare tilläggning.

du tuffar på i 5-7kn med motor

 

Kolla om du kan följa med nån å segla en dag..

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Segelbåt eller motorseglare, absolut. Skillnaden mot en snipa är att du får betydligt mera båt för pengarna och att segelbåten inte rullar som besatt när det blir lite sjö.

Man kan lugnt åka omkring utan att använda seglen, det är det många som gör.

Vill man lära sig lite grundläggande segling så är det jätteenkelt, det finns ju fåcelliga djur som kan segla!

Att sätta lite stödsegel kommer man snart att uppskatta precis som båtens lugn när man ska lägga till.

Underskatta inte värdet av akterruff. Om några år kommer ungarna att gilla sitt eget "hemliga" krypin.

Kolla Blocket, för 140 papp får man en lite äldre segelbåt i 30+ fotsklassen. Förhoppningsvis med en nyare motor.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev bhemac:

Man kan lugnt åka omkring utan att använda seglen, det är det många som gör.

Såg en segelbåt ute i skärgården utan mast. Ingen olycka. Låg bland alla andra i godan ro :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev bhemac:

Vill man lära sig lite grundläggande segling så är det jätteenkelt

Nja, om man är novis kan det vara bra med någon som kan visa hur man gör när man hissar segel med mera. I vind vill du inte ha en ofrivillig gipp till exempel. Det kan ge skada på riggen och i värsta fall hjärnskakning eller död om du träffas av bommen.

Redigerad av Baxlaget
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle också säga segelbåt ELLER snipa med akterruff. Just för att ni är fyra.

De två små barnen kommer inte vilja sova hos er inom en snarare framtid än ni tror. Sittbrunnen lär räcka i alla fall.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu tycker jag det klankas en del på snipor 😥

Klart TS ska ha en snipa.

En hamngranne har en Saga 27 som ser väldigt trevlig ut.

Den är ju betydligt större och rymligare än vår som ändå bara är 3-4 ft kortare.

Men, ett alternativ som inte kommit upp är en större deplacerande båt, kanske en stålbåt?

En annan i hamnen har en 9-meters med för och akterruff, toalett, stor brygga och stort akterdäck, allt med mantåg ikring som kan nätas in.

Ser väldigt trevlig ut som bobåt och stadig i sjön.

Visserligen kostar just den nog närmare 200KKr men det finns ju andra.

Det är inte nödvändigt att segla 🙂

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket lokala förhållanden som spelar in i valet snipa/segelbåt. Finns roligare saker än att missa broöppningar.  

En segelbåt är per automatik absolut inte en bättre sjöbåt speciellt inte utan segel. 

 

Vill tipsa om IW 25. Hade förmånen att transportera en dylik genom Hjälmare kanal tidigare i somras. Extremt lättkörd båt utan bogpropeller. Tillverkas fortfarande i fiskebåtsversion vilket säger en del om sjöegenskaperna. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För halva din budget får du en Winga 25. Jag har en och som småbarnsbåt är den jättebra. Det som särskiljer den från flertalet båtar när det gäller barnvänlighet är. 

1: Sittbrunnen är DJUP! Ungen kan inte komma upp ur den utan hjälp. 

2: Om du sätter upp mantåget + mantågsnät kan barn enkelt röra sig runt hela båten om du hjälper den upp ur sittbrunnen. Jag känner mig helt trygg i att släppa upp min 3-åring och hunden så de kan röra sig fritt när jag kör. 

3: Luckan i fören är kul att stå i och titta ut för en liten. 

4: Akterruffen är barnvagnsgarage tills vidare, inte dumt alls. 

5: Riggens alla vant och stag är bra handtag både för barn och vuxna. 

 

Båtens nackdel tycker jag är att toan är för liten. Den funkar för barn men själv får jag inte plats ens om jag backar in 😅. Stå å pissa går inte heller då taket blir i vägen. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför en snipa?

Om man tycker en saga 27 är bra utformad så knalla in i en Nimbus 26 där får du köket i rätt höjd och en 120 bädd i aktern istället för två för korta banankojer dessutom om du undviker md21 så kan du snitta 12kn hur lätt som helst och då undvika rullning som en snipa gör i 6-8kn

tro mig att kunna öka farten lite är guld värt mot rullning och långa transportsträckor

2 rum o kök är perfekt för en 2 barnfamilj. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Nim26:

tro mig att kunna öka farten lite är guld värt mot rullning och långa transportsträckor

2 rum o kök är perfekt för en 2 barnfamilj. 

Jag håller med Nim26 till 100%. Jag har ju själv en Nimbus 26, och är helnöjd med den, och skulle naturligtvis ha föreslagit en sån, om jag tänkt förbi "snipa". 12 knop är en bra fart Med Nimbus 26, men i ärlighetens namn den troligen skall ha litet mer bränsle än en snipa. Jag snittar över två säsonger på 1,34 liter per sjömil, distansminut, eller vad man föredrar att kalla det. Kör man snipfart, kanske man kommer ner i snipförbrukning också.

Nimbus 26 passar nog in på budgeten den med. Frugan uppskattar full ståhöjd vid pentryt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack för ert engagemang i frågan!
Trots alla för/emot blir det nog ingen segelbåt i denna vändan men kan mycket väl bli längre fram.

 

Kanske behöver vi omvärdera akteruffens vara eller icke vara och istället se fördelarna som ni beskriver.

 

Nimbus känns alltid som ett vettigt alternativ - finns det motoralternativ eller "barnsjukdomar" som man bör passa sig för när vi pratar Nimbus 26?

 

Jag har fått skaplig koll på vad som krävs i service/vinterkonservering på vår utombordare - hur omfattande är service etc på en Nimbus 26?

 

 

IW25 tycker jag också verkar vara ett vettigt alternativ - samma frågor som ovan? :)

 

Samtidigt oroar jag mig lite för att bli skogstokig av att bara ha möjlighet att vagga fram i 6-7 knop....ahhhh det är inte lätt det här!!!!

 

Återigen, stort tack till Sveriges bästa forum!

Redigerad av seerikand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att vagga fram i 6-7 kts är en mental inställning man måste ha.

Vi kör vår snipa i 5 kts och är nöjda med det, vi planerar turerna efter den farten, visserligen så är det fart över grund så motorvarvet varierar ju lite från gång till gång.

Med en deplacerande båt, typ Nimbus 26 så har man flera alternativ, men man får också en båt "som alla andra har"

Vill jag köra fort har jag andra fordon till det 🙂

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är jag seglar och ser därför fördelarna med denna typ av fordon. Skulle jag bara vilja åka båt utan att segla så skulle jag välja en nedriggad segelbåt. Vill jag komma fram fortare så skulle jag välja en halvplanande båt typ Nimbus 26. Den typen av båt är väldigt stabil i lite sjö. Många planande båtar, framförallt mindre, är sämre i låg fart och ofta med en ganska taskig bränsleekonomi som gör att man måste tanka oftare.

Snipa är ett mellanting, bra som arbetsbåt men ganska obekväm.

Lite som havets Trabant.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev erik333:

Kanske behöver vi omvärdera akteruffens vara eller icke vara och istället se fördelarna som ni beskriver.

 

Nimbus känns alltid som ett vettigt alternativ - finns det motoralternativ eller "barnsjukdomar" som man bör passa sig för när vi pratar Nimbus 26?

 

Jag har fått skaplig koll på vad som krävs i service/vinterkonservering på vår utombordare - hur omfattande är service etc på en Nimbus 26?

Akterruffen:

För en barnfamilj är akterruffen prima. Barnen kan ha den som sitt eget "rum", och stänga in sig där då det känns på det viset. "Två rum&kök" som i en NImbus 26 har vissa poänger jämfört med många modernare båtar, som ofta har allt i ett enda stort utrymme.

 

Motor:

Våran Nimbus 26 är från 1979, och jag tycker att MD40 motorn är ett trevligt alternativ. Den gamla MD21:an känner jag inte till, men den är väldigt gammal, lär ofta gå varm om man kör den för hårt. Personligen tycker jag att den är för liten för båten. Välj en båt med en något modernare motor, som TAMD31, MD40, TMD40 eller dylikt, är mitt förslag. Yanmar, Hyundai och andra moderniteter kan ju vara hur vettigt som helst också.

 

Barnsjukdomar:

Tja. Viss däcksdelaminering på vissa båtar. Inte på vår, till all lycka. Jag kan inte berätta om annat. Vid alla båtinköp: Ta med någon som känner till båtar, och kan vara saklig och också negativ, då båten granskas.

 

Service:

Nimbus26 har axel, så den skall kräva mindre service än en båt med drev. Jag tvättar båtbotten, kör glykol i impellerpumpens sjövattenintag tills det kommer grönt i avgasröret. Byter olja i motor och backslag. Sen beror det på utrustningen med eventuella vattenpumpar, varmvattenberedare och toatankar mm. Det finns att pyssla med,  betydligt mer än på en vindrutebåt med utombordare :) Sen finns det ju alltid sån't man vill bättra på till nästa säsong.

Redigerad av Kronvik
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-08-15 vid 19:23 skrev Gundj:

Att vagga fram i 6-7 kts är en mental inställning man måste ha.

Vi kör vår snipa i 5 kts och är nöjda med det, vi planerar turerna efter den farten, visserligen så är det fart över grund så motorvarvet varierar ju lite från gång till gång.

Med en deplacerande båt, typ Nimbus 26 så har man flera alternativ, men man får också en båt "som alla andra har"

Vill jag köra fort har jag andra fordon till det 🙂

Bra synpunkt! Att ha en "båt som alla andra har" är inget som jag funderar speciellt mycket över. Desto mer tankar, kunskap och input kan man få - det gillas!  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-08-15 vid 21:44 skrev Kronvik:

Akterruffen:

För en barnfamilj är akterruffen prima. Barnen kan ha den som sitt eget "rum", och stänga in sig där då det känns på det viset. "Två rum&kök" som i en NImbus 26 har vissa poänger jämfört med många modernare båtar, som ofta har allt i ett enda stort utrymme.

 

Motor:

Våran Nimbus 26 är från 1979, och jag tycker att MD40 motorn är ett trevligt alternativ. Den gamla MD21:an känner jag inte till, men den är väldigt gammal, lär ofta gå varm om man kör den för hårt. Personligen tycker jag att den är för liten för båten. Välj en båt med en något modernare motor, som TAMD31, MD40, TMD40 eller dylikt, är mitt förslag. Yanmar, Hyundai och andra moderniteter kan ju vara hur vettigt som helst också.

 

Barnsjukdomar:

Tja. Viss däcksdelaminering på vissa båtar. Inte på vår, till all lycka. Jag kan inte berätta om annat. Vid alla båtinköp: Ta med någon som känner till båtar, och kan vara saklig och också negativ, då båten granskas.

 

Service:

Nimbus26 har axel, så den skall kräva mindre service än en båt med drev. Jag tvättar båtbotten, kör glykol i impellerpumpens sjövattenintag tills det kommer grönt i avgasröret. Byter olja i motor och backslag. Sen beror det på utrustningen med eventuella vattenpumpar, varmvattenberedare och toatankar mm. Det finns att pyssla med,  betydligt mer än på en vindrutebåt med utombordare :) Sen finns det ju alltid sån't man vill bättra på till nästa säsong.

Stort tack Kronvik! Känns alltid bra med input - av någon anledning är jag galet nervös när jag skall göra mina båtköp (har hittills gjort ett i mitt liv). Köpa bil eller motsvarande kapitalvaror känns helt annorlunda. Det känns på något sätt som att man kan få sig en riktig Svarte-Petter på halsen vid båtköp. Sant eller inte vet jag inte....

 

Har också förstått att det är MD40 man skall satsa på och att den mindre motorn lätt går varm. Bra att få förslag på andra alternativ som är vettiga vilket ökar urvalet.

 

Har läst om hydrauliskt backslag - hur viktigt/vilken funktion utgör det kontra alternativet?

Även hydraulstyrning (vet jag dock vad det innebär) - har du någon uppfattning om förekomsten? Vanligast med eller utan?

 

Trevlig helg när det är dags för det!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft en Nim26 och jag rekommenderar den för alla med den prisklassen,

Det var vår första och ett test om vi ville fortsätta senare samt en budjet vi kunde överleva om det värsta skulle hända,

Motor, egentligen är det bara md 21 du skall undvika, 60-70hk räcker inte för 2,5t samt att dom är mycket gamla, dom kommer märka det när du letar på blocket, dom billigaste har md21. Why😉

md 40 är stor och tung samt mycket trångt för mek, 

Jag hade em TAMD31 dvs 4cyl och 136hk med turbo och intercooler det var mycket bra, massor av manöverkraft i hamnar, 7-16 kn funkade mycket bra max fart 21 kn är båten inte avsedd för så det fick vara spegelblankt och tvåhands fattning på ratten då jag ingen hydralstyrning hade! Vijrar ist, det funkade men över 7kn släpp aldrig ratten för haha blir det full babord, så det är en fördel med hydraulik 

service, samma som alla andra oljor och filter osv, ej drev gör att du slipper mycket jobb, stort plus om axeltätningen är omgjord👍

Vi gillade att det var däck runt hela båten alla båtar har inte det. 

Har du ekonomi skulle jag nog sträcka mig mot en 2600 som är uppgraderad 100%

Lycka till

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2018‎-‎08‎-‎13 vid 19:24 skrev coppertail:

Mycket lokala förhållanden som spelar in i valet snipa/segelbåt. Finns roligare saker än att missa broöppningar.  

En segelbåt är per automatik absolut inte en bättre sjöbåt speciellt inte utan segel. 

 

Vill tipsa om IW 25. Hade förmånen att transportera en dylik genom Hjälmare kanal tidigare i somras. Extremt lättkörd båt utan bogpropeller. Tillverkas fortfarande i fiskebåtsversion vilket säger en del om sjöegenskaperna. 

Och med en snipa slipper du sitta med regnrock och sylvester när det spöregnar ute. Med snipan drar du igen kapellet och sätter på värmaren och fortsätter njuta av båtturen. 😄

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev kossor:

Och med en snipa slipper du sitta med regnrock och sylvester när det spöregnar ute.

Sylvester

 

Antar att du menar Sydväst. För Sylvester lär nog inte vilja vara i sittbrunnen när det spöregnar...

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev kossor:

Med snipan drar du igen kapellet

Kapell finns till de flesta båtar men det finns ju även helt öppna snipor.

  • Gilla 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev IngemarE:

Sylvester

 

Antar att du menar Sydväst. För Sylvester lär nog inte vilja vara i sittbrunnen när det spöregnar...

Rätt ska ta min lärare sony ericsson i örat och be han uppdatera rätt i ordboken, samt att man bör korrekturläsa innan man skickar via mobiltelefon. 😎

Redigerad av kossor
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har vajerstyrning på min NImbus26. Den gör inget på egen hand, så jag kan lämna frugan på utkiken, och gå ner i akterhytten och hämta en tröja medan båten bullrar på i 13 knop och ingen håller i ratten. Den går rakt. Kanske jag har någon form av no feedback styrsnäcka, men jag har i vilket fall som helst inte sett att vajerstyrning skulle vara helt fel.

I ärlighetens namn är jag mycket nöjdare med min nuvarande vajerstyrning, än förra båtens hydraulstyrning. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...