Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Isak04

Segelbåt till 14-åring

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag vill skaffa min första segelbåt. Jag funderar på en stortriss och undrar i såna fall går det och lägga i den från ramp eller går det bara att lägga i den med kran? För att det skulle vara mycket lättare och bättre att lägga i den på en ramp!

Eller finns det andra små bra billiga liknande segelbåtar för nybörjare? 

 

14-åring som vill köpa sin första segelbåt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stortriss kan du köra på trailer och sjösätta så - men det förutsätter en trailer, en bra ramp, en dragbil som får dra trailern samt körkort. 

 

Det finns andra små båtar i samma prisklass och någorlunda storlek som seglar betydligt bättre än Stortriss, t ex Fisksätra Debutant, Hydra, Monark 540 och Sunwind 20. 

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret!

Om man skulle lägga i stortriss med trailer går det och skaffa en trailer kärra eller får man bygga om en?

Redigerad av Isak04

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att du behöver äga en trailer/kärra. Du KAN ha tur att hitta en som passar, men jag skulle rekommendera att försöka hitta en båt och kärra som redan passar ihop. Det brukar bli billigast så. 

 

Kom att tänka på en båt till, Albin 57 som har sänkköl och som  ibland säljs tillsammans med trailer. 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hittade en en kärra som passar går det inte med hjälp att bygga om den?

Kan få hjälp av min farfar som är bra på sånt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ett flertal båtar med fällköl eller centerbord vilka kan vara ett alternativ till Stortriss som har fast köl. Vissa finns med övernattningsmöjlighet i en ruff och andra under bomtält.
Det blir enklare att sjösätta och ta upp med trailer med dessa båtar. Här några med fällköl som även kan fungera som husvagn om man med bilen inte hunnit fram till den tänkta hamnen:
Askeladden 14
Go Five
E-kanot, D-kanot
C 55
Albin 57
F12
Triss SX-2
Conrad 20
Fabola Campus
Catalina 22
Maxus 22
Delphia 28
Skippi 650
First 25.7
Mega 30

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stortriss, om man nu vill ha en sån, finns med fällköl. Rätt ovanlig dock.

 

Är det ett problem att tillhöra båtklubb och sjösätta med kran? Har man ett eget ställe för båten finns också möjligheten att boka en kranbil som kan sjösätta och ta upp. Blir nog inte dyrare än att tillhöra en klubb.

 

//N.N

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev Isak04:

Jag hittade en en kärra som passar går det inte med hjälp att bygga om den?

Kan få hjälp av min farfar som är bra på sånt

Svarar som varandes far och farfar :-)

Mitt råd är att du ska köpa så färdigt och användningsklart du kan.

Alla projekt som går ut på att köpa något lite billigare och fixa till det slutar med en totalkostnad långt över vad ett mer färdigt köp hade gett.

Och "lätt att fixa" blir ibland rätt nödtorftigt då önskan att använda grejerna blir stor.

Så, köp ett ekipage som fungerar och är i gott skick, lägg sedan tid och pengar på att få till det precis som du vill, när ni har tid.

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att tänka på är också vikten på båten om man har bil att dra upp trailern med. Har man traktor så är ju inte en tyngre båt lika svårt beroende förstås på storleken på traktorn också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan är hur många dagar/helger som båten blir använd om båten skall sjösättas och tas upp varje gång (förälder/farförälder måste köra trailern) jämfört om den ligger i på en plats hela säsongen?
Det går ju att byta sjö säsongsvis istället för varje gång om det är omväxling som eftersträvas.

 

+1 på att det kostar mer att renovera slitet än att köpa färdigrenoverat eller nyare. Även en gammal E-jolle springer iväg när fall och trimlinor mm skall  förnyas för att inte tala om nytt segel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev Isak04:

Jag hittade en en kärra som passar går det inte med hjälp att bygga om den?

Kan få hjälp av min farfar som är bra på sånt

 

Det kan man väl säkert. Frågan är väl om det är värt besväret/kostnaden.

 

Som många skrivit är det enklaste ju att köpa allt tillsammans, så vet man att det funkar.

 

1 timme sedan skrev BSven:

Frågan är hur många dagar/helger som båten blir använd om båten skall sjösättas och tas upp varje gång (förälder/farförälder måste köra trailern) jämfört om den ligger i på en plats hela säsongen?
Det går ju att byta sjö säsongsvis istället för varje gång om det är omväxling som eftersträvas.

 

 

 

@Isak04 Noterar att flera tolkat din fråga om trailer som att du inte kommer ha någon båtplats. Är det korrekt?

I vilken typ av sjö kommer du ha båten?

 

Redigerad av DasElfbow

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-08-13 vid 16:00 skrev DasElfbow:

 

Det kan man väl säkert. Frågan är väl om det är värt besväret/kostnaden.

 

Som många skrivit är det enklaste ju att köpa allt tillsammans, så vet man att det funkar.

 

 

@Isak04 Noterar att flera tolkat din fråga om trailer som att du inte kommer ha någon båtplats. Är det korrekt?

I vilken typ av sjö kommer du ha båten?

 

Jag har båtplats i värnen men det skulle vara mycket praktiskt att torrlägga och blötlägga båten och (om jag skulle vilja) flytta båten mellan olika hav och sjöar. 

Redigerad av Isak04

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man har en liten båt och en händig farfar till hjälp så är det nog ganska lätt att bygga en transportvagn.
Det är ju egentligen bara att bygga en stadig vagga och sätta vaggan på en släpkärra.
Att bygga en fungerande sjösättningsvagn är nog knepigare.
Då ska du ha en släpkärra som grund. Slakta den och bygga på rullar, stöttor och annat som funkar.
Om du har båtplats i Vänern så gissar jag att du inte kommer att flytta båten så jättemånga gånger.
En liten båt är ju skitenkel att lyfta också. Även en liten pelarkran brukar kunna lyfta tre-fyra ton och en hyfsad hjullastare lyfter en liten segelbåt  ganska galan. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Albin 57 är en mycket bättre seglare än vad Stortrissen är (har haft Stortriss). Albinen finns några stycken av på blocket men en drös av Stortrissar. En trailer går ju att förlänga så man kan sjösätta det mesta som flyter.

5498D393-F791-4FD4-B6CE-5C58AD002970.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker ts bör satsa på något roligare. 

Varför just en drivande husvagn? 

 

Köp en Safir eller något. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev coppertail:

Tycker ts bör satsa på något roligare. 

Varför just en drivande husvagn? 

 

Köp en Safir eller något. 

Det kan ju ha en koppling till en 14-årings finansiella muskler.

Det kanske räcker till en Stortriss och lite gott fikabröd till farfar.

Vad kostar alternativen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Gundj:

Det kan ju ha en koppling till en 14-årings finansiella muskler.

Det kanske räcker till en Stortriss och lite gott fikabröd till farfar.

Vad kostar alternativen?

 

Ja Du har nog rätt. En snabbtitt på Blocket ger att en stortriss står i ca, 3000 begärt pris. Synd. 

 

Själv hade jag turen att få överta en Starbåt som sett sina bästa dagar. 

Hade mycket kul med den och ett tält. 

Iofs en del skräckupplevelser också med 28 m2 segel på 700 kilo båt. 😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte en jolle + campingutrustning, betydligt roligare att segla än "en drivande husvagn". En jolle är dessutom lättare att hantera på land.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I den åldern seglade jag OK jolle. Med campingutrustning och i bästa fall  sällskap med någon tjej med egen OK jolle.

Nog hade man gett sin vänstra arm för en "drivande husvagn" med övernattningsmöjlighet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Mackey:

Varför inte en jolle + campingutrustning, betydligt roligare att segla än "en drivande husvagn". En jolle är dessutom lättare att hantera på land.

 

Mackey

Känner att jag tältat tillräckligt med min familj. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Isak04:

Känner att jag tältat tillräckligt med min familj. 

 

Okej, fatta!. Jag tältar gärna fortfarande efter 45 år i tält, hellre än hotell på sommaren, men min vuxna dotter är inte alls intresserad...

 

Då gäller det att kolla vidare på någon av de förslag du fått (eller stanna vid Stortrissen) och kanske få lite mera tips från oss på MG. Hur mycket pengar vill/kan du satsa på båt + vagn?

 

Andra förslag;

Fisksätra Debutant, Hydra, Monark 540, Sunwind 20, Askeladden 14, Go Five, E-kanot, D-kanot, C 55, Albin 57, F12, Triss SX-2, Conrad 20, Fabola Campus, Catalina 22, Maxus 22, Delphia 28, Skippi 650, First 25.7, Mega 30

 

Läs mer om båtarna här och här.

 

Jag tycker inte Stortrissen är ett dåligt val, men lite tråkigt...

(Det beror nog mest på att jag själv seglade rätt mycket  Trapez med en kompis när jag var i din ålder (med tält, sovsäck och spritkök).

Priset på Stortrissen gör ju att du kan skaffa en ruffad båt så varför inte. Det kunde inte vi...

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stortriss MK2 är kul! Hade en sommaren 2003 cirka. Och då var jag 30 år... Nu hade jag förvisso brukat båt i 18 år innan dess men det var motorbåtar och körde Lotsbåt som levebröd det sista. Det jag inte gillade med trissen var att den kunde lägga sig platt med stor + fock uppe om det fläktade lite.

 

Det jag gillade var att den hade en färdig brunn för snurran och jag hängde på en gammal men nyservad Yamaha 15Hk från sent 80-tal på den. Köpte billigt av den lokala båtmeckaren på orten. Båtfan var kraftigt övermotoriserad och gick billigt i 4-5 knop för motor.

 

Men vad jag har sett de månader vi nu tittat på båtar så kostar en Maxi 77 med utombordare i gott skick i princip ingenting. Och då är det båtar som är fina med rullfock. Fast visst krävs det kranlyft när de ska upp. Seglar väl sådär (haft en med snurra och en med diesel). Fina innerutrymmen och som en 14-årig herre blir han nog mycket populär bland damerna...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En 707 är kanske något för en seglingssugen 14-åring? Den väger bara 900 kg och
är trailerbar vad jag förstår. Dock finns det bara 2 till salu på blocket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev JEC78:

En 707 är kanske något för en seglingssugen 14-åring?

Skiljer det något i pis mot en Stortriss?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Skiljer det något i pis mot en Stortriss?


707 är dyrare. De två på blocket (nr 64 och nr 3) har begärda priser på 25' respektive 12'

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev JEC78:


707 är dyrare. De två på blocket (nr 64 och nr 3) har begärda priser på 25' respektive 12'

Stortriss finns det tre stycken som bortskänkes....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Stortriss finns det tre stycken som bortskänkes....

Svårt att slå det priset!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har TS själv för funderingar? Ska det seglas med fast köl eller fällköl. Vad får det kosta? Höjer man budget något så finns det många fler alternativ. Samt även om en båt säljs billigt så kan tillbehör kosta en hel del.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...