Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
coppertail

Sommar/vintertid.

Rekommendera Poster

Intressant...

 

Vi gillar att ställa fram grillen och klockan på våren.

 

Vad exakt man menar med vintertid går ju att gissa, man avser vanlig normal tid.

 

Mackey 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör UTC istället. Inga omställningar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sommartid året om är det enda vettiga. På vintern är det ändå mörkt nästan hela dagen så det kvittar om det är ljust nån timme hit eller dit. Det är på sommaren som man vill kunna utnyttja ljuset sent på kvällarna, när folk är lediga och kan hitta på saker. För min del får man gärna flytta ytterligare en timme, bara det görs permanent!

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På sommaren är det ljust nästan hela dygnet, så då har det ingen betydelse. Jag skulle helle vilja ha en timme mer ljus på vintern.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men du får ju inte mer ljus... Det är när på dygnet du får ljuset det handlar om. Om det är ljust 08-15 eller 09-16 är väl egalt. De flesta jobbar under de timmarna ändå. Men på sommaren är det kanske mindre intressant att det är ljust från 02 till 22 än 03 till 23. Och egentligen är det väl i början och slutet på perioden det är mest intressant. En timme längre ljus kväll i början av maj är ju en betydande förlängning av den ljusa delen av kvällen om man slutar jobbet vid 17.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Bjorns_snipa:

På sommaren är det ljust nästan hela dygnet, så då har det ingen betydelse. Jag skulle helle vilja ha en timme mer ljus på vintern.

Aa dom måste ha tänkt lika fel som med jordat/ojordat-elskydd med tiden.. under den mörkaste perioden borde det vara 2-3h framflyttat

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade väl en relevans på den tiden då folk i allmänhet gick upp före kl, 5 på morgnarna. 

Kvittar för min del med normal eller sommartid bara flyttandet får ett slut. 

Mår direkt dåligt på vårarna nuförtiden när man plötsligt ska upp en timme tidigare

Som skiftarbetare var det ju ingen höjdare att jobba natt när klockan skulle vridas tillbaka klockan 03. 🤮

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Bjorns_snipa.

När man kommer hem på förvintern å förvåren som man vill ha mer ljus innan läggdags. På morgonen måste man opp å iväg till jobbet oavsett. Så jag vill ha "sommartid" på vintern. Om det skall va nån ändring alls! Jag hör till dem som störs av att solen inte står där den skall när magen säger att det är lunch på klockan säger nått annat. Omställningen tar på krafterna faktiskt. Argumenten man hade förr att ändra är ju borta idag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skönt när det är ljust på kvällarna så att man bättre kan nyttja den tiden för utomhusverksamhet innan det blir mörkt. Så gärna permanent sommartid året runt och helst +2h istället som nu bara +1h.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska vi ha fix tid ska vi väl ha nåt logiskt. De som använder fot, tum och pund (och stavar det lbs) ska lämna unionen. Upplysningens kontinent bör såklart ha kl 12 som tidpunkten då solen står som högst respektive lägst. 

 

På sikt kommer ju alla verksamheter ställa in sig efter solen oavsett. Sommartid året runt eller vintertid året runt blir detsamma. Bättre då att välja det vackraste systemet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev Ruskpricken:

Argumenten man hade förr att ändra är ju borta idag.

Vilket argument hade man och varför är det borta.

Jag har för mig att det var ljusare kvällar som var det indirekta argumentet, men det är klart när alla har ledbelysning blir ju inte energibesparingen så stor.

 

15 minuter sedan skrev per_62:

Skönt när det är ljust på kvällarna så att man bättre kan nyttja den tiden för utomhusverksamhet innan det blir mörkt. Så gärna permanent sommartid året runt och helst +2h istället som nu bara +1h.

Nackdelen är ju att morgnarna blir uschligt kalla med dagg kvar i sittbrunnen om vi inte har en sommar som 2018.

 

Varken jag eller frun min påverkas av tidsförändringar, märktes inte ens något när vi flög från Tahiti och hem. Vet inte vad det är för fel på oss, men helt okej för mig att ha en permanent tidsförskutning om det hjälper någon, men...

Då är väl normaltid enklare och så bara förskjuta arberstiden så att man börjar jobba kl. 6 i stället för kl. 8 så får man ju ljusare eftermiddagar efter jobbet.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev AndW:

Ska vi ha fix tid ska vi väl ha nåt logiskt. De som använder fot, tum och pund (och stavar det lbs) ska lämna unionen. Upplysningens kontinent bör såklart ha kl 12 som tidpunkten då solen står som högst respektive lägst. 

 

På sikt kommer ju alla verksamheter ställa in sig efter solen oavsett. Sommartid året runt eller vintertid året runt blir detsamma. Bättre då att välja det vackraste systemet.


Inbillar du dig att alla Sveriges arbetsgivare skulle ställa om till arbetstider en timme tidigare? Fortsätt drömma. Nej, permanentas "korrekt" tid (som bara är korrekt längs en linje mellan Hemavan och Karlshamn, ungefär) så kommer vi i praktiken att få mörkare kvällar på sommaren. Det blir nog en svårsåld ändring.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:

Inbillar du dig att alla Sveriges arbetsgivare skulle ställa om till arbetstider en timme tidigare

Just ändrad arbetstid tror jag är ganska lätt att få gehör för, kostar inget och "alla" anställda blir nöjdare och gladare.

 

Jag är däremot inte så säker på att "alla" verkligen vill börja jobba tidigt för att få en lång ljus kväll. Det är väldigt få som använder möjligheten att börja jobba tidigt för att komma hem tidigt på arbetsplatser med flextid.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Ruskpricken:

Håller med Bjorns_snipa.

När man kommer hem på förvintern å förvåren som man vill ha mer ljus innan läggdags. På morgonen måste man opp å iväg till jobbet oavsett. Så jag vill ha "sommartid" på vintern. Om det skall va nån ändring alls! Jag hör till dem som störs av att solen inte står där den skall när magen säger att det är lunch på klockan säger nått annat. Omställningen tar på krafterna faktiskt. Argumenten man hade förr att ändra är ju borta idag.

 

Och min käre Ruskprick - jag tänker som vanligt tvärt om.

 

 

Vi som alltid jobbade ute och inte har nån fast arbetsplats utan måste jobba med hjälp av pannlampor och handstrålkastare, hade nog tyck det var bättre om man hade dragit klockan åt andra hållet på vintern. Det är ju bättre att det är ljust i början på dagen. Det är ju då man får nåt utfört. Framåt kvällningen kroknar man ju ändå efter dagens id.

Fast bäst va kortare arbetsdag på vintern och så kompensera det med att arbeta mindre på sommaren.

Allra bäst är att ha det som det är just nu - att ha passerat 65 och kunna ta dagen som den kommer. 😎

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
58 minuter sedan skrev Thallatha:

hade nog tyck det var bättre om man hade dragit klockan åt andra hållet på vintern

Det är ju ganska självklart att arbetstiderna kanske ska justeras så att de passar i resp bransch.

Att ställa om klockan kostar en massa pengar och skapar många problem.

I tex många snickerifabriker börjar man fem på morgonen för att det blir olidligt varmt på eftermiddagen.

Att ställa om klockan är ett förlegat system.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni går väl in på länken och röstar också? 

Går att ändra till svenska i menyn uppe till höger. Provar att lägga en direktlänk men det verkar som att sidan vill ändra tillbaka till engelska? 

Man kan vara anonym. 

 

https://ec.europa.eu/eusurvey/runner/2018-summertime-arrangements

 

edit: Nä, går inte att länka till svenska direkt...

 

Redigerad av coppertail

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mackey:

Just ändrad arbetstid tror jag är ganska lätt att få gehör för, kostar inget och "alla" anställda blir nöjdare och gladare.

 

Jag är däremot inte så säker på att "alla" verkligen vill börja jobba tidigt för att få en lång ljus kväll. Det är väldigt få som använder möjligheten att börja jobba tidigt för att komma hem tidigt på arbetsplatser med flextid.

 

Mackey

Nä eftersom samhället funkar efter klockan inte ljuset.

Skulle klockan vara 1800 när solen går ner den mörka tiden.. istället för att den går ner kl 15.. så skulle folk inte behöva gå upp "tidigare" för att se dagljus även om dom jobbar ex på volvo torslanda.. där du aldrig ser dagsljus under 3 månader om du arbetar dagtid.

Slutar du 16-17 skulle du ju isf få lite ljus efter jobbet 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...