Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
patrik15

Hur ofta servar ni era drev ?

Rekommendera Poster

Hur ofta servar ni era drev ?

Har 2 st drev dph drev till mina Volvo penta d4 motorer .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

VP 280 sp

Oljebyte vart 3:e år ( kontroll av olja varje år) 

Bälgbyte vart 5:e år

Bättringsmålning varje år.

Smörja propelleraxel varje år.

Pumpa i fett i samtliga nipplar varje år.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

VP DP-E - ligger i sötvatten

 

Oljebyte varje år

Anoder vartannat år/vid behov

Bälgar vid behov eller vart 4:e år

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oljebyte varje år.. inte för att oljan blivit dålig på något sett, utan enbart för att se så vatten inte kommit in...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ungefär en gång i månaden, oljebyte. Bälg efter 1000 timmar, anoder vid behov. Bättringsmålar aldrig, har ett dp-e och legeringen torde vara bland det bästa Volvo (och övriga) någonsin använt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

VP280 sp

Byter olja och drivknutsbälg vartannat år. 

Kollar oljan och nipplar och funktion varje år. 

Avgasbälgen hänger med så länge den ser ok ut. Kan bli upp till 4-6 år. 

Målar varje år. Såklart noggrannare när drevet är av för bälgbyte. Annars bättringsmålning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, det kräver mer kärlek med att åren stiger... byter i princip allt som man ska byta varje år, olja,bälgar,anoder  tar bort e,v tulpaner och annat gegg. I år ska jag laga en liten läcka i underhuset.  

 

Denna säsong skall jag prioritera drevet. Måste även byta styrhjälmen vilket blir kostasamt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev firefish:

Ungefär en gång i månaden, oljebyte. Bälg efter 1000 timmar, anoder vid behov. Bättringsmålar aldrig, har ett dp-e och legeringen torde vara bland det bästa Volvo (och övriga) någonsin använt. 

Oljebyte varje månad? 😵

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev hbengtsson:

Oljebyte varje månad? 😵

Tror firefish kör rätt mycket...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev ChristerN:

Tror firefish kör rätt mycket...

Jo, omkring 1500 timmar per år varav drevbåten går omring 900. Så ganska mycket för småbåtar, en fis i rymden för de stora drakarna. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-08-11 vid 17:19 skrev patrik15:

Hur ofta servar ni era drev ?

Har 2 st drev dph drev till mina Volvo penta d4 motorer .

Jag har dubbeldrev 2x3,5L och den vill ha helsyntetisk, inte billigt. Noterade när jag böt oljan i dreven i höstas att oljan längst ner vid proppen var grumlig men högst upp som helt ny (kristalklar) Helsyntet blir aldrig dålig/utsliten men får missfärgningar av slitaget förstås och det är inge bra att ha kvar. I höst skall jag tömma ut 1 liter ur varje och pumpa i ny. Allt sker längst ner på drevet. Tror det blir perfekt 😀 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Tedis:

Jag har dubbeldrev 2x3,5L och den vill ha helsyntetisk, inte billigt. Noterade när jag böt oljan i dreven i höstas att oljan längst ner vid proppen var grumlig men högst upp som helt ny (kristalklar) Helsyntet blir aldrig dålig/utsliten men får missfärgningar av slitaget förstås och det är inge bra att ha kvar. I höst skall jag tömma ut 1 liter ur varje och pumpa i ny. Allt sker längst ner på drevet. Tror det blir perfekt 😀 

Ok. Blir mineraloljan "utsliten"?

Vad är skillnaden?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helsyntet klarar allt bättre & dom säger att den inte tappar sin smörjande effekt. 

Du ska köra den oljan som rekomenderas men du behöver inte köra pentas egen. 

Min olja vill penta ha typ 1200:- för 5 L

Jag hsr dubbla drev så det skulle kosta mig 2500:- i olja bara. Jag hittade min typ av olja på Granngården 20L  / 1800:-

helt galen skillnad och ändå 1000:- mer en motoroljan 20L som är mineral.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Tedis:

Helsyntet klarar allt bättre & dom säger att den inte tappar sin smörjande effekt. 

Du ska köra den oljan som rekomenderas men du behöver inte köra pentas egen. 

Min olja vill penta ha typ 1200:- för 5 L

Jag hsr dubbla drev så det skulle kosta mig 2500:- i olja bara. Jag hittade min typ av olja på Granngården 20L  / 1800:-

helt galen skillnad och ändå 1000:- mer en motoroljan 20L som är mineral.

 

Där har marknadsföringen slagit igenom..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byter bälg och olja varje år, då jag tar ner drevet på hösten så vill jag ha ny knutbälg årligen smörjer de punkter som ska smörjas, ompackning vart 7 e år.

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-08-12 vid 23:41 skrev Tedis:

Jag har dubbeldrev 2x3,5L och den vill ha helsyntetisk, inte billigt. Noterade när jag böt oljan i dreven i höstas att oljan längst ner vid proppen var grumlig men högst upp som helt ny (kristalklar) Helsyntet blir aldrig dålig/utsliten men får missfärgningar av slitaget förstås och det är inge bra att ha kvar. I höst skall jag tömma ut 1 liter ur varje och pumpa i ny. Allt sker längst ner på drevet. Tror det blir perfekt 😀 

Där är anledningen till att kontrollera drevolja i botten och inte toppen. Vatten sjunker i detta fall och du hade missat det om man bara kollar i toppen. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-08-15 vid 16:16 skrev Nim26:

Där är anledningen till att kontrollera drevolja i botten och inte toppen. Vatten sjunker i detta fall och du hade missat det om man bara kollar i toppen. 

Det stämmer, nu är det inte vatten utan slitage i oljan. Jag uppfattar det som om den troligen har mest jobb nere vid proppen. Dvs belastingen är tuff där. Tror det var flera år sen den byttes av förra ägaren. Ska bli mycket intressant att lossa på bottenpluggarna i höst 😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp Biltemas största skruvmejsel om du ingen stor har, jag fick göra det, satt då in i hvete

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2018‎-‎08‎-‎14 vid 08:06 skrev kossor:

Byter bälg och olja varje år

Bälg varje år? Really?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Nim26:

Köp Biltemas största skruvmejsel om du ingen stor har, jag fick göra det, satt då in i hvete

Biltemas slagskruvmejsel är suverän till detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Baxlaget:

Bälg varje år? Really?

Yeas tar ner drevet på hösten, står i pannrummet varmt och gott, vill då inte dra bälgen en gång till så jag byter den till våren vid monteringen av drevet. Ganska liten kostnad i det hela. Läckande bälg ja kan kosta många sköna tusenlappar om du har otur. 🙄

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är rätt stor skillnad i komplexitet att göra bälgbyte på olika drev. På de VP-drev  jag varit i kontakt med tar det i princip ingen extra tid när drevet väl är av (vilket kan vara en utmaning i sig om du inte drar hinge pins utåt med avdragare utan försöker slå igenom dom inåt). Därför blir det gärna täta intervaller - billig sinnesfrid när man ändå är där och jobbar.

 

På ett Alpha One gör man inte gärna bälgbyte oftare än man måste - även om drevet i sig är en barnlek att ta av. Det är inget roligt arbete. Jag bytte var femte år när jag åkte Alpha, och lät då samtidigt riva underhuset och bytte den impeller som sitter där samt packa om underhuset.

 

Edit: Men för att veta om det börjar bli dags att byta - flexa bälgen och titta efter torrsprickor nere i bälgens räfflor. Har du det skulle jag byta.

Redigerad av Ljusdans
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...