Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
jazzer73

Förgasarfråga 2takt

Rekommendera Poster

Hej !

Håller på att felsöka en Suzuki DT30 som dör på mellanvarv, går bra på tomgång och fullgas. Har kollat stiften.

Har tuggat mig igenom delar av en reparatörshandbok, och tycker det verkar som det kan vara bypasshålen i förgasarna som är igensatta. Om man går snabbt förbi mellangas och drar på  så dör den inte.

Hur brukar en förgasare vara konstruerat med just bypass hålen? Finns 4 hål totalt, går de allihopa till samma kanal, eller är det 4 mikroskopiska kanaler som går var för sig? Har rensat en av 3 förgasare nu med en bit fiskelina, får väl se om det ger någon effekt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har hjälpt en del med motorer små som stora med och hällt i red line oil i bensinen,är ett bra medel som renar förgasare insprutare mm,kostar ca 225kr för en flaska men värt priset,mekonomen säljer detta medel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till forumet!
Vore nog bra ifall du anger ungefärlig ålder på motorn!
(Exempelvis DT30 före 1988 hade Mikuni B32-28 förgasare enligt denna sajt. Men även efter 1988 har utförandet ändrats, därför vore det bra med närmare uppgifter angående årsmodell.)
    En bra sajt med reservdelsskisser är boats.net. (jämför gärna motornummer/skisser om du är osäker på årsmodell.)
    En annan bra sajt med verkstadshandböcker är boatinfo.no.
Där finns bl.a. en VHB gällande alla Suzuki utbordare gällande 2-225 hästkrafter och årsmodellerna 1988-2003.
Innehållsförteckning kap4 fuel system
Sid 4-7 troubleshooting
Sid 4-17 (dt28 - dt85 samt dt115&140) förgasarpresentation
[Du har nog själv en bättre bok men denna har fördelen att alla med riktig dator kan se och länka enskilda sidor.]


Erkänner direkt att jag inte vet vad förgasarnas "bypass" är för något. Möjligen har Suzuki en en egen term jämfört med andra motortillverkare, eller så har jag missat det uttrycket.
Kanske kan du själv förtydliga vad du avser med foton eller så?


Klart är dock att detta med "bypass" är ett steg* i förgasarens olika varvtals/trottellägen enligt diagrammet nedan från sid 4-17. (Som synes mest verksam i trottellägen 1/8:del till 1/4:del av fullt öppet WOT.)
*) Ett steg av fyra om chokeläget borträknas. För det mesta brukar det väl bara vara max tre förgasarsteg så "bypassen" är kanske mest ett sorts extra hjälpsteg. Din beskrivning att motorn varvar upp ifall du höjer gaspådraget snabbt kan som du skriver nog tyda på att det "extrasteget" inte är jätteviktigt utan mer en hjälp??  
 

suzuki.carb.png

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej !

Har precis monterat på alla tre förgasare efter att ha försökt rensa dem, hjälpte lite, men inte mycket. Om jag kör den i friläge så dör den inte, går rätt så bra, men i växel så dör den helt, om man stannar gasreglaget precis innan den börja dö helt, så står den och varver upp o ner.

Minns att det var Mikuni, men inte modellnumret. Får kolla upp,motorn är en 92:a

Bypasshålen är 4 små hål som sitter över gasspjället, och som ger extra bränsle i mellanläge innen allt går via main jet. Rensade dem med nylonlina. Problemet är att jag inte kan se hur långa kanalen till varje hål är, och hur långt in det kan va stopp.

Har redan verkstadmanualen, och har spanat just det diagrammet.

Jaja, bara att fortsätta, ska kanske lämna in alla 3 förgasare till en ordentlig rengörning.

Tack för tipsen, uppskattas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev karluno:

har hjälpt en del med motorer små som stora med och hällt i red line oil i bensinen,är ett bra medel som renar förgasare insprutare mm,kostar ca 225kr för en flaska men värt priset,mekonomen säljer detta medel.

Vilken koncentration av redline ska man köra för effektiv rengöring? Enligt deras sida 1 flaska till 60 L bränsle men jag kan tänka mig att man kan köra mer koncentrerat en kortare stund?

 

Tänkte testa det innan jag beställer renoveringskit och plockar ner förgasarna. (Tänkte plocka bort munstyckena och göra rent också innan kittet köps)

 

Min motor, evinrude 70hk 1986, har något ojämn tomgång och kan ibland dö på tomgång. Kan inte skruva upp tomgången mer då tomgångsskruven går i botten. Den går bra med lite gas och full gas. Endast tomgång strular. Blir ingen skillnad när jag pumpar med blåsan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

du kan blanda till en rejäl skvätt och köra igenom som akut hjälp,skadar inget,använt det medlet i många år till utombordare bil motorcyklar gräsklippare mm,effektivt om motorlampan tänds i bilen då häller jag i och kör några mil sen nolla den genom ta ur säkringen på min volvo v70,tex inför besiktning ,fina mätvärden på protokollet från dom,kör man som jag kortare sträckor blir det sot på lambda sonderna som ger falskt utslag,används även till att konservera bensinen till båten,och köra igenom bränslesystemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rejäl skvätt? Funkar typ en halv flaska till 5L?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja det är ju en rejäl dos,bör göra underverk,skaka om dunken redigt,hör av dig hur det går,är ingen skit ja har själv testat och andra ja känner är nöjda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det för koncentrerat? Vill inte att något ska gå snett. Tänkte ta en separat dunk och stå på tomgång en stund.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har svårt att tro det är någon skit kvar i förgasarna nu, testa blåsa igenom 5-56 i kanalerna för att kolla, ser ut att vara öppet överallt.

Imorgon blir det till att kontrollmäta "throttle valve sensor", kanske det kan vara något som inte är synkat där. Återstår att se. Även beställd begagnat ultraljudstvätt, vägrar ge mig. Och nåt lär man sig ju på vägen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu mätt "Throttle valve sensor". Enligt manual ska den ge 0.45-0.55 volt i tomgångsläge, min ger 0 volt. Justeringsskruven ger ingen effekt alls. Sensor är inte helt stendöd, den svarar på gasen och i fullgas ger den strax över 3 volt vilket stämmer med manualen. Men man ska rätt långt upp i tomgång för att komma upp på startspänningen 0.45 volt.

 

Eftersom en ny går på 1500,- så hade det ju varit intressant att höra om någon tror att problemen kan beror på denna sensor.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

TS Jazzer73 skrev: Bypasshålen är 4 små hål som sitter över gasspjället, och som ger extra bränsle i mellanläge innen allt går via main jet. Rensade dem med nylonlina.
Aha, nu ser även jag hålen i verkstadshandbokens skisser här. (I skiss 3 "starting circuit" står ju  uttryckligen ordet "by-pass holes".)

Men i skiss 5 "midrange circuit" så anar man att de fyra kanalerna kommer ifrån en närbelägen kammare med bara en enda större ingång? Tro fasen att det blir stopp när du petade med nylonlinan??

Den positionen nära gasspjällets kant (vid nästan stängd tomgång) är klassisk, där sticker ett ställbart munstycke in sin spetsiga nål i ett säte. Kallas "tomgångs-blandning", en sådan fjäderbelastad justerskruv  styr normalt tomgång/lågvarvets halt av bensin i insugsgasen.

Bilden nedan visar förvisso en sorts sammanslagen bild gällande många av Suzukis motorer så vilka delar i bilden som gäller just DT30 är osäkert. Men "munstycke X" (blandskruven) borde finnas även hos din motor och reglera bensinflödet in i kammaren??

Håller f.ö. med dig i att ytterligare tvättförsök blir allt mindre troligt som effektivt åtgärd för att  avhjälpa felet. (Men osvuret är bäst, kul förresten att du har attityden att "lärpengar" ofta visar sig vara välinvesterade.)
    Finns f.ö. en fattigmans ultraljudstvätt för den som redan äger en oscillerande slipmaskin enligt denna YouTube-video. Verkar effektiv?


TS Jazzer skrev också: Nu mätt "Throttle valve sensor". Enligt manual ska den ge 0.45-0.55 volt i tomgångsläge, min ger 0 volt. Justeringsskruven ger ingen effekt alls.
Vilken justerskruv?  Menar du X i min skiss?
 

suz.carb.bypass.png

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej !

Jo, efter ett idogt sökande så verkar en vanlig förgasarkonstruktion vara att bypasshålen och tomgångshålet matas från samma kanal. Så har svårt att tro det finns nåt stopp där nu.

Något av det första jag testade var att justera tomgångsskruven "pilot jet"  (X på skissen) inom reparationshandbokens rekommendationer, men utan någon märkbar skillnad. Har även såklart haft ute alla nålar och jets för inspektion, ser bra ut.

"Throttle Valve Sensor" är en elektrisk sensor som mäter öppningen på gasspjället och skickar vidare till tändsystemet. Den är monterat på mellersta förgasaren. Justerskruven är en liten skruv, antagligen ett motstånd (sitter på själva sensorn), som ska kunna användas för att justera den signalen (volt) som den skickar när förgasaren är stängd. Men det händer ingenting när jag skruvar på den, och istället för rekommenderade 0,45 volt får jag 0 volt. Min, helt egenhändigt producerade, teori är att sensor ger fel signal och att tändningen därför inte synkas rätt i förhållande till öppningen på gasspjället.

Är totalnovis på tändsystem, men det verkar som det är timingen som justeras i förhållande till sensors signal. Och det skulle kanske kunna förklara varför den tappar kraft i mellanläget, tändsystemet tror fortfarande att motorn går på tomgång.

Känns dock lite för långsökt för utan vidare lägga 1500,- på en ny sensor. Har mejlat en suzukiförhandlare, får se vad de säger.

Intressant bygga "fattigmands-ultraljud" :) fast vet inte hur lång tid jag hade vågat låta den köra hängande i taket....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom just på att jag ju faktiskt kan testa att peta lite till sensoren medans motorn är i gång. Det är helt enkelt en stång som flyttar en magnet, och det går att komma åt med en liten skruvmejsel när motorn går. Då ser jag ju iaf om det händer någonting alls. Återkommer med rapport!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, "throttle valve sensor" verkar intressant för den tycks kunna påverka förtändningens vinkelgradtal kraftigt.
Nr 17 i denna reservdelsskiss*. Väntar med spänning på utlovad rapport. 🙂

    Enligt VHB sid 5-12 (och sid 5-13) så tycks din 1992-motor kunna ha en mer avancerad sensor där även motortempen mäts och påverkar förtändningen? Tvetydigt men jag saxade ihop texten från dessa sidor i bilden nedan.

  
*) USA-baserade sajten "boats.net" drabbades för några år sedan av nationellt förbud att skeppa "overseas". (Var populärt att beställa delar direkt hem till våra svenska brevlådor innan dess.) Nå, numera kan man ställa in land (Sweden förinställt i min länk) och direkt se vilka delar som kan skeppas. Explosiva eller otympliga varor skeppas inte, men exempelvis "nr 17 valve sensor" för 127 dollar i min länk ovan är märkt "in stock". Hoppas du slipper köpa ny sensor men ifall du tvingas så kan du bli ny-pionjär vad gäller mg-rapporterade kundreaktioner genom att posta i denna min forumtråd.
    Vad gäller just varumärket Suzuki så var även sajten "brownspoint" populär tills nån orkan översvämmade firmans jättelokaler. Firman finns fortfarande och tycks ha rikare utbud av suzuki-tillbehör än boats.net, men skeppar inte ännu till Europa? (Men man kan ju alltid glo gratis utan att köpa.)

suz.timing.sensor.png

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu testat att "peta" lite på rörliga delen av sensorn när motorn går som sämst. Visst händer det grejor, den varvar på som sjutton utan att jag rör gasspjället.

Som du ser på bilden så är det helt enkelt en magnet som flytter sig när spjället snurrar. Jag ska testa om jag, med silvertejp, epoxi eller liknande, kan bygga på den vita pinnen nån millimeter, så den påverkas snabbare av att spjället roterar. Ska iaf göra ett försök innan jag lägger 1500,- på en ny. Verkar inte vara så noga vad den ger för värde i maxläge, magneten rör sig bara första tredjedelen av gaspådraget, sen är den på maxläge. Får klura på det över natten...

Justeringsskruven är den som sitter i hålet i mitten, men den ger som sagd ingen effekt öht. Antagligen den som lagd av och orsakar eländet. Tyvärr är allt ingjutit i plast, så någon närmare inspektion går inte. Testade att dränka allt i kontaktspray (utan ström på...) och låta det torka, men ingen effekt där heller.

tvs2.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jasser73 skrev bl.a: Justeringsskruven är den som sitter i hålet i mitten, men den ger som sagd ingen effekt öht.

Men är det verkligen en verkningslös justerskruv?
Kanske har du misstagit dig och snurrat på den tempsensor som beskrevs i min bildtext ovan?
Vete katten men den ser inte ut som vanliga justerskruvar som brukar ha traditionella mejselspår typ rakt/kryss/insex/torx etc?
 

suz.pos.sens.png

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, det är rätt skruv, manualen är väldigt tydlig. Den här rakt mejselspår, syns dåligt bara. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allt går tydligen att laga med silvertejp :) Eftersom justerskruven inte funkade fick det bli manuell justering genom att lägga två biter silvertejp längst ut på den rörliga delen av sensorn, lite superlim hjälpte till. Det är ju knappast någon precisionjustering, men effekten på motorn är tydlig, nu stannar den inte, går ner lite, men kommer snabbt upp igen, och jag har hittat varvtal i mellanläget som jag aldrig har upplevd innan. Får väl gräva fram plånboken eller sälja barnens tvspel så det kan bli en ny sensor.

silvertejp.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev jazzer73:

Får väl gräva fram plånboken eller sälja barnens tvspel så det kan bli en ny sensor.

 

Ja, vad ska barnen med tv-spel till när ni har en fungerande motorbåt? 😎

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Drog i en flaska red line till ca 20 L bensin  och lät den gå ca 30 min på tomgång. 

Vet inte om det blev någon större skillnad på den ojämna tomgången.

 

Efter ca 15 min så började det ryka för att sen minska igen. VRO är inkopplad och fungerar.

 

Ska köra slut på det som finns i tanken så får jag utvärdera sen. Gissar att om det har effekt så är det inte bara när motorn är igång som medlet har effekt utan att det verkar även med avstängd motor. Får se hur det blir till helgen.

Redigerad av bo_man

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...