Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
patrik15

Ingen styrning Volvo penta

Rekommendera Poster

Hej 

Var ute o åkte igår och tyckte att styrningen var lite seg . 

Körde på och när vi skulle lägga till så gick ratten bara runt !

Började o kolla om det var lekage och tyckte det var lite olja i behållaren . Så jag trodde det var lekage i ngn slang . 

Fick hjälp in till hamnen och köpte lite ny olja och skulle prova om jag hittade någon läcka . 

Väl inne i motorrummet så får jag i lite olja men inte mycket . 

Drar igång båda motorerna , men ratten bara snurrar o ser ingen lekage . 

Har 2 Volvo penta d4 med hydraulisk styrning . 

Har någon något tips vart felet är ?

Har tyvärr så sjukt trång i motorrummet 🙄

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså. Är absolut ingen expert på området men...

Min gissning är att du har problem med styrningen som kan vara av vilket märke som helst och är inte kopplat till vilket motormärke du har i båten. 

Du skriver att du har fyllt på olja "i behållaren". En hydraulstryrning brukar vad jag vet (och det är inte mycket, erkänns) inte ha någon behållare för hydrauloljan. 

Jag gissar att hydraulpumpen, som jag tror sitter i eller innanför rattnavet, är trasig. Ett alternativ är att du har läckage i någon slang och att du i princip inte har någon olja i hydraulsystemet kvar och det bara pumpas runt luft i systemet. 

Du har antagligen en luftningsskruv på ovansidan av rattnavet. Brukar sitta på högsta punkten i systemet. Skruva försiktigt av denna. Ser du olja hela vägen upp så har du förmodligen problem med själva pumpen. Ser du inte olja hela vägen upp så har du luft i systemet och det kan räcka att lufta. Kolla på nätet efter hur du luftar för just ditt hydraulsystem. 

Detta sagt med stora reservationer för vad jag skrivit ovan är bara en enkel amatörs reflektioner. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...