Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Promod

Sjövatten i kranen

Rekommendera Poster

 

Förra våreen slängde jag ut varmvattenberedaren då den endast gick på landström och vi ligger 90% i naturhamnar. Inför sommarsäsongen kopplade jag en separat pump för sjövatten i varmvattenledningarna, främst för att få möjlighet att kunna skölja av disken i pentryt utan att behöva slösa färskvatten.

Kan bara konstatera att jag är riktigt nöjd med denna lösningen. Både på toaletten, i pentryt och på badbryggan i kranar/duschmunstycken har jag nu tillgång till både färsk- och sjövatten beroende på om jag vrider på blåa eller röda kranen.

Skönt att kunna skölja och spola av utan att behöva slösa färskvatten, även om vattnet är bräckt.

Redigerad av Promod
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och du segar inte i Skagerack eller Kattegatt!

Jag installerade en spolpump med slang, främst för att spola däcket med då vi sölat vid sugtömningarna, men även då smutsiga baranafötter och hundtassar kontaminerad däcket.

Himla bra, visade sig funka att rensa avlopp med, saltvattenduscha med, skölja större disk med såsom byttor och spänner med. Kunde också släckt en förlupen nödraket på Björkö om vi var vid rätt plats vid rätt tillfälle.

VV-beredaren skulle jag nog inte ta bort, en väldigt bra bekvämlighetsgrej! Nu värms min av motorns kylvatten, och elpatron de få gånger vi tar landström, å andra sidan har vi varmvatten i två dygn, och ljummet vatten ytterligare ett dygn vid stillaliggande, utan landström då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade heller inte tagit bort VVBn, varmvatten höjer komforten oerhört ombord.

Det finns ju trippelkranar som någon visade här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev bhemac:

Jag hade heller inte tagit bort VVBn, varmvatten höjer komforten oerhört ombord.

Det finns ju trippelkranar som någon visade här.

Den höjer väl inte komforten så mycket om den bara funkar med landström och TS nästan uteslutande ligger i naturhamnar..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Peter_K:

Den höjer väl inte komforten så mycket om den bara funkar med landström och TS nästan uteslutande ligger i naturhamnar..?

Elverk?

Nej, jag menade att byta den mot en som värms av motorn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tanken har väl varit att sätta in en ny VVB som värms av motorn men behovet har inte varit tillräckligt stort ännu och om så blir fallet blir det att dra separata ledningar för sjövattnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev Promod:

Tanken har väl varit att sätta in en ny VVB som värms av motorn men behovet har inte varit tillräckligt stort ännu och om så blir fallet blir det att dra separata ledningar för sjövattnet.

Låter som en bra idé.

Köp en så stor som möjligt, med tanke på ekonomi och tillgängligt utrymme i båten.

Jag har en Isotemp på 30 liter (tror jag) med den volymen håller den värmen rätt länge, den lär vara dubbelisolerad också. Hade en av samma fabrikat, men äldre och mindre i förra båten, där hade jag varmvatten i max ett dygn efter en stunds motorgång, nu har jag som jag skrev innan, bättre kapacitet. Så subjektivt tror jag inte man skall ha mindre än 30 liter, om man har plats.

Sedan beror ju det på hur mycket man förbrukar och hur shuntventilen (=antiskållningsvredet) är ställd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Köp en så stor som möjligt

Absolut - om man har tillräckligt stor motor/gångtid. 

En 30 lit VVB gör ju även att man har 30 liter mer färskvatten ombord.

 

15 timmar sedan skrev bhemac:

Elverk?

Även om det mest var menat som ett skämt så är det faktiskt en möjlighet. Ett litet, bensindrivet elverk, gör att man kan värma 20 liter från 20 till 80°C på två timmar.

Med ett 2kVA elverk och 1350W i VVBn så värmer man samma mängd på en timma. Är det fint väder med bad och stoj runtomkring så kommer ingen att höra elverket. Är det regnigt och kallt sitter alla inne och kommer heller inte att höra elverket. Då kan man dessutom ladda batterierna.

 

Sen har vi möjligheten att kunna använda överskottet av solenergin till att värma lite vatten.

Under gång kan man värma med 12V via inverter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev bhemac:

Absolut - om man har tillräckligt stor motor/gångtid. 

En 30 lit VVB gör ju även att man har 30 liter mer färskvatten ombord.

Jag har sett dig som en av dom smartare här på forumet.B)Men det är ett låst kapital..30 liter som normalt trycks ut med färskvatten.

Mvh Anders..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se de 30 litrarna som en reserv, går det inte att tappa av så kan man trycka ut med pumpen till gummibåten.

Mycket bättre än att behöva koka kaffe på Vichyvatten ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte inte på de, som uppfinnaren från Sumpan sa

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om det är ovanligt, men vi har varmvattenberedaren kopplad till sjövattenpumpen, så man kan duscha obehindrat, så länge det finns vatten i havet, värme i beredaren och el för pumpen i batteriet. 

Som parentes kan nämnas att vi diskar i sjövatten, och alltid har gjort det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan skrev Kronvik:

Jag vet inte om det är ovanligt, men vi har varmvattenberedaren kopplad till sjövattenpumpen, så man kan duscha obehindrat, så länge det finns vatten i havet, värme i beredaren och el för pumpen i batteriet. 

Som parentes kan nämnas att vi diskar i sjövatten, och alltid har gjort det.

Funderar på att göra samma sak iom att vi till 99,8% kör i sötvatten. Har du upplevt några nackdelar med att ha sjövatten i vvb? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hm. Det där är ju något att fundera på för mig som nästan uteslutande håller mig i Vänern. Annars är min tanke att använda en 8 liters VVB som blivit över och ha den till sjövatten och sätta in en UV-renare för att fylla färskvattentanken.

Nackdelen med varmt sjö och kallt färskvatten är att man förbrukar en del färskvatten när man blandar för att få rätt temperatur.

I en tidigare båt hade jag en gasol VVB. Före pumpen hade jag en ventil så att jag kunde ta sjövatten. Oändligt med varmvatten alltså.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har tre kranar i pentryt: Varmt och kallt sjövatten, samt en kran för sötvatten (kallt). Jag har inte mårkt nån nackdel med att ha varm sjövatten. Jag har varit orolig för att det skulle börja lukta varmt sjögräs i båten då man diskar, men det har jag aldrig märkt att det skulle göra.

För tillfället har vi ett eColi bakterieproblem här i trakten på grund av störtregn och ett översvämmat reningsverk, så man undviker ju att skölja disken i sjövatten i närheten av stan.

Allt har ju sina för- och nackdelar, men jag tycker denna lösning är helt ok, och skulle inte vilja byta till varmt sötvatten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går också i Vänern och tänkte fixa en y-koppling för att kunna välja sjövatten eller färskvatten till vvb. Har redan två kranar i pentryt med varmt och kallt på färskvatten och kallt på sjövatten (men det är en blandare för varmt och kallt). Kopplar om lite där också så att jag kan köra alla varianter:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Olleman82:

Går också i Vänern och tänkte fixa en y-koppling

Jag hade en ventil på tanken, en T-koppling och en bottenventil. Allt före pump.

Eftersom tanken låg i fören så seglade jag helst med tom tank. Genom öppna både ventilerna rann det det in ca 50 liter innan jag gick in i hamn. I övrigt tog vi allt vatten direkt i sjön.

 

Till nästa säsong ska jag sätta in en UV-rening och ta allt vatten från sjön utom i hamn. UV-reningen kostar 1-3tkr, ger 20liter/min och drar ca 25W dvs för 200 liter behövs 4Wh.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sjövatten och färskvatten genom samma kran...... Nja jag skulle hålla system helt åtskilda jag 😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Olten:

Sjövatten och färskvatten genom samma kran...... Nja jag skulle hålla system helt åtskilda jag 😉

Jag håller nog med. Öppnar man både "varmt" och "kallt" samtidigt så kan sjövatten komma in  färskvattensystemet. Inte till tanken men väl i kranarna.

Så trångt har man väl inte att man inte får plats med en extra kran?

 

15 timmar sedan skrev Kronvik:

skulle inte vilja byta till varmt sötvatten.

seriously?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev bhemac:

Till nästa säsong ska jag sätta in en UV-rening och ta allt vatten från sjön utom i hamn. UV-reningen kostar 1-3tkr, ger 20liter/min och drar ca 25W dvs för 200 liter behövs 4Wh.

 

Oj, det var inga stora summor! Det är ju faktiskt riktigt intressant för oss som går i Vänern men säkert också Vättern och en del andra insjöar. Hittar ett system på blocket för 3000 kr, har du fler länkar på intressanta produkter? Behöver man göra något mer med vattnet i form av filtrering eller är UV-behandling tillräckligt om man tar det en bit från hamn i Vänern?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

DENNA hittade jag men det finns nog fler och även lite billigare. Ett vanligt vattenfiler före ska räcka. Inventerar just nu bekantskapskretsen för att hitt någon som kan det här lie mer.

Vårt kommunala vattenverk har denna typ av lösning.

Det finns även Osmosfilter som klarar bräck vatten, ungefär samma pengar men kräver filterbyte varje år som troligen kotsar en del. Sägs också ge helt smaklös vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Olleman82:

Intressant, du får hålla oss uppdaterade på det där!

Jag lovar ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-08-13 vid 12:05 skrev bhemac:
2018-08-12 vid 21:03 skrev Kronvik:

skulle inte vilja byta till varmt sötvatten.

seriously?

Javisst. Varmt sjövatten har jag hur mycket som helst. Är det varma vattnet sött, så har jag ju begränsad mängd. På sommarstugan har vi diskat i sjövatten sedan jag var en liten kotte, nuförtiden är jag så lyxig, så jag föredrar att använda sötvatten då jag tvättar tänderna.

Våran sötvattentank är kanske 100 eller 120 liter, så visst duschar man länge med det. Eller gör man? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...