Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Weddig68

Delta 34 sw

Rekommendera Poster

Är det någon som har några erfarenheter av Delta båtar är intresserad av en 34 sw men vet inte om jag skall välja enkelt eller dubbelt montage. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ingen specifik erfarenhet av just den men på en modern 34-fotare skulle jag inte ens fundera på dubbelmontage. Om du inte måste ha det av ngn specifik anledning? Deltan gör ju knappa 40 med en D6. Dubbla D4 300 gör ju en del fart, men en hel del i inköp, service mm. Jag skulle lätt ta singel D6. Dessutom en tystare och mer komfortabel motor än D4

Redigerad av thundergod

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte heller erfarenhet av båten men har tittat på den mycket.

Jag gillar verkligen SW-lösningen, pentryt är en dröm och mittkabinen med nedgång akterifrån genialisk. Tyvärr tycker hustrun båten är ful, så där tog det stopp. Definitivt.

 

2 st D4 väger 1300 kg med drev och har samma servicekostnad per styck som 1 st D6 (som väger 750 kg med drev) bortsett från oljan (1 x D6 = 20L, 1 x D4 = 16L vilket för dubbelmontage ger 32L).

 

2 st D4 ger om jag minns rätt ca 45 knop på topp, 1 st D6 typ 38 knop.

 

Som jag ser det är det fullständigt galet med dubbelmontage om man inte har en majbrasa i varje ficka eller seriöst saknar "cohones". För skärgårdsbruk blir dubbelmontage inte ett bärande säkerhetsargument. Manövrering med singeldrev duoprop i kombo med bogprop blir en dans.

 

Kan inte se något vettigt skäl för dubbelmontage i denna båt annat än fickbrand.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I mina ögon finns bara ett alternativ beträffande motorinstalation, det är singelmontage med en D6. I övrigt är den enda missen i båtens upplägg och planering att glaslocket över spisen blockerar förvaringsskåpen i pentryt när man använder spisen. Man får se till att plocka fram ingredienser och annat som behövs för måltiden innan man fäller upp locket och slår igång spisen.

Ingen stor grej, men man märker det ganska snabbt efter några matlagningstillfällen 😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...