Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
excenox

Blank och fin alu-båt

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag funderar på och skaffa en aluminium båt. jag har kollat runt lite på olika märken. Dom jag har kollat på har aluminiumen oxiderat. Säljarna säger att de är normalt vilket jag tror på. Nu är de så att jag är lite noga av mig och min önskan är att polera båten en gång om året sen är den blank och fin hela säsongen.

 

Vet ni nått sätt som skulle funka utan och skada aluminiumen eller får man acceptera att aluminium oxiderar och bör tänka plastbåt?

 

tack på förhand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aluminiumoxiden är ju det som skyddar aluminiumet mot nedbrytning, så att polera bort det är ju inte jättebra tänker jag. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Peter_K:

att polera bort det är ju inte jättebra

Sant. Eloxering är en kontrollerad oxidation.

Snabbt & enkelt? Paraffinolja!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev bhemac:

Sant. Eloxering är en kontrollerad oxidation.

Snabbt & enkelt? Paraffinolja!

Paraffinolja över oxiden?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev excenox:

Paraffinolja över oxiden?

Så gör man på master för att de inte ska bli flammiga.

Avlägsnar du oxiden (oxalsyra, fosforsyra el likn) så måste ytan skyddas omedelbart med tex paraffinolja. Men det håller inte i evigheter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ungefär så, ja. 

Bara stryka med paraffinolja så blir det lite blankare, inte blankt. 

Ett tag i alla fall. 

 

Nu vet jag att det finns aluminiumbåttillverkare som lackar sina båtar för att de skall vara blanka. Jag har svårt att fatta grejen helt ärligt. Aluminiumbåtar är ju tänkta som oömma, lättskötta båtar, arbetshästar liksom. Dvs, de skall se lite ”ruffiga” ut. Gillar man att putsa kan man istället skaffa en utmärkt plastbåt att hålla blank.

Eller varför inte en träbåt?

Redigerad av Peter_K
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Peter_K:

Ungefär så, ja. 

Bara stryka med paraffinolja så blir det lite blankare, inte blankt. 

Ett tag i alla fall. 

 

Nu vet jag att det finns aluminiumbåttillverkare som lackar sina båtar för att de skall vara blanka. Jag har svårt att fatta grejen helt ärligt. Aluminiumbåtar är ju tänkta som oömma, lättskötta båtar, arbetshästar liksom. Dvs, de skall se lite ”ruffiga” ut. Gillar man att putsa kan man istället skaffa en utmärkt plastbåt att hålla blank.

Eller varför inte en träbåt?

 

Tycker det är förjäkligt hur man vilseleder folk idag. En lackad aluminiumyta kommer inte se kul ut efter att man fått en repa genom lacken. 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev excenox:

. Nu är de så att jag är lite noga av mig och min önskan är att polera båten en gång om året sen är den blank och fin hela säsongen.

 

Vet ni nått sätt som skulle funka utan och skada aluminiumen eller får man acceptera att aluminium oxiderar och bör tänka plastbåt?

 

 

Varför är det så noga att båten är blank!?

Skall du inte ha båten till att komma ut på sjön med, fiska, kanske lägga till vid en holme mm.
Då utsätter man ju båten för risken att få en och annan smäll hela tiden.

Köp dig en aluminiumbåt och gör normalt underhåll på den. De kräver inte mycket underhåll.

 

Njut av båtlivet i stället för att gräma dig över att skrovsidan inte är superblank..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...