Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Fjord23

Värmeväxlare ärgar utvändigt

Rekommendera Poster

Hej forumet,

 

Jag har en md2b med sötvattenkylning från martec. Varje gång jag kommer till båten efter ca 1 vecka stillaliggande så har det det ärgat på ena gaveln av värmeväxlaren. Se bilder nedan. Jag har aldrig kunnat lokalisera något läckage, kan detta vara galvaniskt korrosion som yttrar sig på detta viset? Är det någon som har varit med om något liknande?

 

Väll mött och fortsatt fantastisk båtsommar på er alla!

 

 

 

964E263D-2E47-4B0A-A431-A7721EDC780C.jpeg

79C04166-0A7B-4A8B-B804-BCBFA91D9B19.jpeg

9E16D328-0D29-42B7-8CAD-3D78935C7AAF.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med om att måla, ett förstahandsval.

 

Sedan kan det börja ha blivit porer i materialet så det "svettas" ut vätska. Kristallbildningen (de vita "högarna" verkar vara mer än vanlig kopparärg och det tycker jag tyder på att det finns en vätska inblandad. I synnerhet när det kommer så snabbt. Men det ser du bättre efter att borstat/putsat det inför målningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagts ovan, borsta, slipa med stålborste och slipduk och kolla efter några dagar efter fukt. Ser det ok ut, avfetta och måla.

Jag tycker också det verkar som det skulle kunna finnas porer där vätska sipprar ut.

Är det inte offeranoden som man ser skruvskallen på undertill? Kolla den i så fall.

Är förresten gaveln original, eller en lagning, kanske av ett lite annat material?

Lödningen/svetsen mellan gavel och mantelyta ser på bilden annorlunda ut än de förstnämnda.

Då skulle det ju kunna vara galvanisk korrosion som du själv misstänkte.

Byte av offeranod skulle kanske lindra problemet.

Redigerad av Wingan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack alla som har svarat! (Sorry att jag tar 6 månader på mig att återkoppla) Jag har ännu inte kommit tillskott och gjort något åt detta ännu. Men jag kommer nu i vår att följa era råd och slipa - göra rent - måla och hoppas på det bästa!

 

2018-08-09 vid 07:41 skrev IngemarE:

Håller med om att måla, ett förstahandsval.

 

Sedan kan det börja ha blivit porer i materialet så det "svettas" ut vätska. Kristallbildningen (de vita "högarna" verkar vara mer än vanlig kopparärg och det tycker jag tyder på att det finns en vätska inblandad. I synnerhet när det kommer så snabbt. Men det ser du bättre efter att borstat/putsat det inför målningen.

Denna tanke att det "svettas" ut vätska har jag också haft, iochmed att det bildas så fort! 

 

2018-08-28 vid 23:18 skrev Wingan:

Som sagts ovan, borsta, slipa med stålborste och slipduk och kolla efter några dagar efter fukt. Ser det ok ut, avfetta och måla.

Jag tycker också det verkar som det skulle kunna finnas porer där vätska sipprar ut.

Är det inte offeranoden som man ser skruvskallen på undertill? Kolla den i så fall.

Är förresten gaveln original, eller en lagning, kanske av ett lite annat material?

Lödningen/svetsen mellan gavel och mantelyta ser på bilden annorlunda ut än de förstnämnda.

Då skulle det ju kunna vara galvanisk korrosion som du själv misstänkte.

Byte av offeranod skulle kanske lindra problemet.

Det stämmer att det är offeranoden som synts undertill.  Jag vet ej om växlaren har varit reparerad tidigare. Men kan vara så som du skriver. Ska kolla närmare på detta då jag har rengjort

 

mvh

Fjord23 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle tro att det är saltkristaller om du kör i saltvatten. Börja med dom enkla förklaringarna. Och troligast är väl då att det är saltvatten som avdunstat och lämnat kvar saltet. Smaka på det vita så får du veta. Kanske är det gaveln på värmeväxlaren som läcker? Men vattnet behöver ju inte nödvändigtvis komma från värmeväxlaren, det kanske går någon slang i närheten som läcker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

när jag hade det fick jag rådet att ha rätt blandning på glykolen..

det blir så när glykolen kristalliserar sig om man har för hög glykolhalt.

då hade det svettats ut länge så jag fick byta en packning.

har inte återkommit efter det

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fästet till cirkulationspumpen ser väldigt rostigt ut, så det måste läcka vatten någon stans ifrån. Har du smakat på det vita. Smakar det salt är det sjövatten. Har du vacuumventil installerad? Om du har den gamla typen av mässing, kan det vara den som läcker, och vattnet rinner längs slangen, ner på värmeväxlaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...