Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Henals

Lång rigg men fel ändå?

Rekommendera Poster

Hej. På min Terhi 415 är akterspegeln ca 53cm. Har en långriggad motor på med bultat fäste med power trim. Men kavitationsplattan hamnar ca 3-4cm under akterkölen som syns på bilden. Funderade på om det är xl lång rigg jag har? men då borde den väl suttit ännu lägre? Ska jag fortsätta köra såhär eller förslag på åtgärd mottages tacksamt. 

20180808_092906-1110x1611.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

XL rigg på motorer under 100 häst är väl ganska ovanligt om ens existerande. Hur stor är motorn?

 

Hur är motorn bultad? Kan du flytta upp motorn ett par hål?

 

kan vara så enkelt att hålen är borrade för lågt en gång i tiden.

 

Jag hade inte brytt mig om båten går som den skall. Visst, man tappar lite fart, men en knop hit eller dit spelar i min värld ingen roll på en fyrameters båt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn är en Force på 35Hk. Jag tycker det ser rätt bultat ut med 4 bultar, om de hade haft den påhängd med tvingsskruv hade det ändå suttit lågt. Ska undersöka om det går att höja motorn men tror inte det. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

är ju en lite udda motor från Chrysler,mät från bygeln där motorn ska ligga mot kanten på akterspegeln,38cm är ju kort rigg 51cm lång,kanske är båten kortriggad?,eller en udda längd på motorn,kolla ett annat fabrikat av motor vad längden till kavitasionsplattan blir,plattan bör vara jämn med båtbotten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På bilden ser det ut som du har ett hål kvar att lyfta motorn i nederkant iallafall. Inte säkert de övre bultarna har den möjligheten dock. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar! Ziggemannen du har helt rätt. Jag får ta två nya hål i aktern upp till för att höja isf men har tänkt skaffa ny 2taktare om nått år så jag lugnar mig med ingrepp 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...