Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
ChristerN

Spindel-år?

Rekommendera Poster

Är det bara jag som har extremt mycket spindlar i båten i år?

(jag vet att det finns flera trådar om spindlar och spindelfobi och en gammal, riktigt kul om mycket spindlar i båten men om vi ska vara lite seriösa en stund?)

Vad gör man åt dessa spindlar?

De lär inte gilla citronsyra sägs det så jag tog en citron och skar upp och placerade på diverse ställen i båten, såväl inomhus som utomhus. Inte hjälpte det! Men citroner kanske inte innehåller citronsyra, vad vet jag, men man gör som Kajsa Varg när man är ute på sjön. 

 

Har funderat på att spolar hela båten vid tillfälle men i dessa torkans och vattenbristens dagar känns det lite sådär att ödsla dricksvatten på sånt och jag vet att spindlarna har sina krypin som de snabbt hittar om det kommer en skur. 

 

Egentligen ogillar jag inte spindlarna men jag ogillar de svarta fläckar, förmodligen skit, de lämnar efter sig på dynor, rutor, ratten etc.

 

Så, två frågor:

- är det bara jag som har extremt mycket spindlar i båten i år?

- hur får man bort dem?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har noterat samma sak, försöker svälta ut dem genom att förstöra deras nät men med klent resultat.

Wikipedia:Spindlar har även en roll som föda för många andra djur, exempelvis fåglar, grodor, paddor och ödlor.

Kanske en plastgroda, det funkar väl med plastuv mot kråkor?

IMG_20180808_093726.jpg

Lite mer seriöst, Radar tar ju död på det mesta men man måste ju hitta dem först.

Redigerad av trewq

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev trewq:

Har noterat samma sak, försöker svälta ut dem genom att förstöra deras nät men med klent resultat.

Wikipedia:Spindlar har även en roll som föda för många andra djur, exempelvis fåglar, grodor, paddor och ödlor.

Kanske en plastgroda, det funkar väl med plastuv mot kråkor?

IMG_20180808_093726.jpg

Lite mer seriöst, Radar tar ju död på det mesta men man måste ju hitta dem först.

Jag har en 5cm tjockis som bor i min radarantenn sen nåt år tebax. Kommer ut när det skymmer å bygger fantastiska nät. Har inte använt radarn medan hen bott där. Den måste hålla ner småkrypbeståndet då nätet alltid blir fullt.. vid fårösund hade vi getingar.. i lettland ett par hundar som ville ombord och vid lauterhorn enorma mängder flugor... så flugsmällan gick varm ända till gustav dahlen.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen skillnad på spindelantal tycker jag. De vi har får bo kvar.

 

Mackey 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pepparmyntsolja gillar dom inte. Hade problem med spindlar som byggde nät framför min övervakningskamera varje natt. Irriterande eftersom den skickar mail varje gång de traskar förbi. 

Har dragit en rand med ett läppbalsam som innehåller pepparmyntsolja runt och det har inte varit en spindel sedan dess. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har gärna spindlar i och på båten. Kan inte komma på en enda olägenhet med dem.

 

De flesta - eller i princip alla - hemgjorda recept med sånt som "spindlar inte gillar" är ren BS.

 

Vasshjulspindel - Larinioides cornutus - gör otroligt starka hjulnät som håller fint även när det blåser på. Har en på gösstaken och en på strålkastaren just nu. Den på gösstaken gömmer sig dagtid i signalhornet och jag hoppas inte behöva nyttja det nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Caribic410:
3 timmar sedan skrev trewq:

Lite mer seriöst, Radar tar ju död på det mesta men man måste ju hitta dem först.

Jag har en 5cm tjockis som bor i min radarantenn sen nåt år tebax. Kommer ut när det skymmer å bygger fantastiska nät. Har inte använt radarn medan hen bott där.


Det hjälper alltså inte med radar. 😲

  • Gilla 1
  • Haha 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ploblemet är inte spindlarna i sig. Men alla bajsprickar och insektskadaver som i år dränkt båten, och som till och med blockerat bägge regnlänsarna(!), får mig att hålla med om att det varit ett spindelår. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev ziggemannen:

Ploblemet är inte spindlarna i sig. Men alla bajsprickar och insektskadaver som i år dränkt båten, och som till och med blockerat bägge regnlänsarna(!), får mig att hålla med om att det varit ett spindelår. 

 

Går ut på ett tycker jag - åtminstone i mitt fall.

Antingen är det hela kadaver efter självdöda flugor som hunnit deponera bajsprickar innan de dött eller så är det ursugna små insektspaket och lite spindelbajs i ett hörn.

Men jag har iofs så "icke ombonad" båt att lite måkrypsbajs försvinner i mängden av andra små prickar och fläckar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev trewq:

Har noterat samma sak, försöker svälta ut dem genom att förstöra deras nät men med klent resultat.

Wikipedia:Spindlar har även en roll som föda för många andra djur, exempelvis fåglar, grodor, paddor och ödlor.

Kanske en plastgroda, det funkar väl med plastuv mot kråkor?

IMG_20180808_093726.jpg

Lite mer seriöst, Radar tar ju död på det mesta men man måste ju hitta dem först.

Radar?

Jag har ju visserligen bara en bredbandsradar, men har både spindlar, getingar, fluger och fästingar stora som golfbollar ombord. De senare har hunden haft som fripassagerare i pälsen, trots fästinghasband. Men radarn har jag inte tänkt på, kanske man skall placera dessa insekter och spindeldjurdjur (spindlar är inga insekter) i radarns lob, så blir dom sterila och impotenta och kan inte reproducera sig? eller skall man erbjuda en karuselltur på radarantennen?

 

Jag har haft många konstiga husdjur, reptiler, fåglar, vandrande pinnar, eller snarare "vandrande grenar", akvariefiskar, även pirayor och störar  och stingrockor.

Och en gång var jag semestervakt åt en kameleont den var en effektiv insektsfångare, men ändock fick jag stödmata den med inköpa syrsor.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev RBack:

Jag har gärna spindlar i och på båten. Kan inte komma på en enda olägenhet med dem.

 

De flesta - eller i princip alla - hemgjorda recept med sånt som "spindlar inte gillar" är ren BS.

 

Vasshjulspindel - Larinioides cornutus - gör otroligt starka hjulnät som håller fint även när det blåser på. Har en på gösstaken och en på strålkastaren just nu. Den på gösstaken gömmer sig dagtid i signalhornet och jag hoppas inte behöva nyttja det nu.

Skitsnack RBack!

Att du gärna har spindlar i och på båten behöver ju inte korrelera med vad andra tycker...

Min kampanj mot odjuren är enbart pga att de skiter ner så förskräckligt. Att dessa hemmagjorda recept skulle vara BS stämmer enligt min mening inte. Funkat bra för mig...

Viktigt för mig är att jag inte vill använda toxiner. Helst ser jag att vi skulle ligga ett dygn eller två sida vid sida så får du överta mina korsspindlar. Säg bara till när det är du som lägger till så jag vet att spraya hemgjort... 

Spindlarna har då någonstans att ta vägen och resultatet bör väl vara ännu bättre...  😉

Redigerad av LonelyBird

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev LonelyBird:

 jag vet att spraya hemgjort... 

Kan vi få receptet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan skrev LonelyBird:

Skitsnack RBack!

Att du gärna har spindlar i och på båten behöver ju inte korrelera med vad andra tycker...

Min kampanj mot odjuren är enbart pga att de skiter ner så förskräckligt. Att dessa hemmagjorda recept skulle vara BS stämmer enligt min mening inte. Funkat bra för mig...

Viktigt för mig är att jag inte vill använda toxiner. Helst ser jag att vi skulle ligga ett dygn eller två sida vid sida så får du överta mina korsspindlar. Säg bara till när det är du som lägger till så jag vet att spraya hemgjort... 

Spindlarna har då någonstans att ta vägen och resultatet bör väl vara ännu bättre...  😉

 

Eh?

Har jag skrivit att andra bör ha spindlar i sina båtar eller att andra måste tycka likadant?

 

Meddela gärna vilka recept du använder. Jag är intresserad rent vetenskapligt av saken.

 

Pepparmyntsoljan som används i filmen torde inte ha någon långvarig effekt. Dels är det konstaterat att spindlar inte har något emot lukten av pepparmynta, men möjligen kan den ha viss effekt som sk. eterisk olja. Sådana är generellt väldigt flyktiga och då blir det nog till att spraya konstant.

 

Jag misstänker att den effektiva substansen i filmen de facto är diskmedlet som tar bort ytspänningen och som gör att vattnet inte rullar av spindlarna vilket det normalt gör (om de inte fastnar i ytspänningen och drunknar förstås).

Testa utan peppermynta (men med diskmedel) och se om det fungerar.

 

Citrus är inte heller någon höjdare. Test har visat att spindlar inte har något emot att äta byten som duschats med citrus. Därmed är citrus i sig inte något spindlarna skyr.

Kanske de t.o.m. ger tummen upp för citrusmarinerat godis.

 

_MG_9832_edit.webcopy.thumb.jpg.95d70e264f5ab3426157fef97ab752e1.jpg

 

Redigerad av RBack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Denna stoooora spindel döpte jag till "Evert". Bor på södra bryggan på Utö

IMG_0050. spindeln  Evert.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Alicia1:

Denna stoooora spindel döpte jag till "Evert". Bor på södra bryggan på Utö

IMG_0050. spindeln  Evert.jpg

 

Evert är en hon. Larinioides sclopetarius ser det ut som. Brospindel på svenska.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med all respekt för upplevda obehag hos TS så kan jag inte låta bli att fascineras av spindlars ingenjörskonst!


[Haha, vi båtägare har ju våra problem med förtöjningslinor. Vi kan på olika smarta sätt lägga ut långa förtöjningslinor (typ; ro ut i dinge, rent av skjuta raketlinor etc). Men till skillnad mot spindeln har vi fördelen av att i efterhand kunna sträcka upp linan. Men spindeln kan väl knappast "dra in" sin klibbiga lina i spinnkörteln igen?]


Går nästan dagligen genom en grind enligt skissen innan nån annan. Ofta sitter där i ottan en osynlig spindeltråd som jag självklart får rätt i ansiktet, förbannar mig själv för att ha glömt att hålla upp armen som ansiktsskydd. Men beundrar så klart spindelns flit och förmåga att få ut och spänna upp "linan".
    Inte kan den väl hoppa direkt mellan stenkloten, förmodligen mellanlandar den på grindens överkant med spänd nyspunnen lina ur sin turbo-spinnkörtel??
Problemet med "mellanlandningar" borde bli slak hängande lina under ansiktshöjd kan jag tycka? Kanske går spindeln ut en gång till på sin egen slaka lina spinnandes en ny kortare??)

spindelns.hemlighet.png

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med spindlar i båten - är det lokalt betingat?

Kan aldrig påminna mig att jag har haft spindlar inne i mina "beboliga" båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spindlarna bor ute, vi bor inne.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

12 timmar sedan skrev Alicia1:

Denna stoooora spindel döpte jag till "Evert". Bor på södra bryggan på Utö

IMG_0050. spindeln  Evert.jpg


269209_kill-it-with-fire.jpg.a70cf231c451ef148fad9c5a1dbfb4ca.jpg

Redigerad av Azguz

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mackey:

Spindlarna bor ute, vi bor inne.

 

Mackey

 

Att det sitter spindelnät i riggen har jag varit med om - senast i förgår. Men ute i en öppen båt spelar väl ingen roll. 

Om det hade kryllat av spindlar inne i boutrymmet, så kanske det hade varit en annan sak. Nu är jag inte så känslig för småkryp, även om det farligaste djuret vi har i Sverige just kan räknas till den kategorin.

Den enda gången jag blev lite avogd inställd till småkryp typ flugor var när jag låg i en av kryssarklubbens bojar vid fyrplatsen Björn.

Rodde iland med med dingen och stora delar av ön var nedlusad med små paddor. När jag kom tllbaka till båten var hela båten utvändigt invaderad av små flugor. Försökte spola bort dom medvatten, men det lyckades inget särskillt. Blev inte av med de sista förrän jag kom till Hudiksvall, någradygn senare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Thomas-1:

Med all respekt för upplevda obehag hos TS så kan jag inte låta bli att fascineras av spindlars ingenjörskonst!


[Haha, vi båtägare har ju våra problem med förtöjningslinor. Vi kan på olika smarta sätt lägga ut långa förtöjningslinor (typ; ro ut i dinge, rent av skjuta raketlinor etc). Men till skillnad mot spindeln har vi fördelen av att i efterhand kunna sträcka upp linan. Men spindeln kan väl knappast "dra in" sin klibbiga lina i spinnkörteln igen?]


Går nästan dagligen genom en grind enligt skissen innan nån annan. Ofta sitter där i ottan en osynlig spindeltråd som jag självklart får rätt i ansiktet, förbannar mig själv för att ha glömt att hålla upp armen som ansiktsskydd. Men beundrar så klart spindelns flit och förmåga att få ut och spänna upp "linan".
    Inte kan den väl hoppa direkt mellan stenkloten, förmodligen mellanlandar den på grindens överkant med spänd nyspunnen lina ur sin turbo-spinnkörtel??
Problemet med "mellanlandningar" borde bli slak hängande lina under ansiktshöjd kan jag tycka? Kanske går spindeln ut en gång till på sin egen slaka lina spinnandes en ny kortare??)

spindelns.hemlighet.png

 

Många spindlar har trådar de "drar in" när så behövs. Givetvis görs det med benen och trådarna åker inte in i spinnkörtlarna. Däremot äts ibland en hel del spindeltråd upp igen av spindeln. Då återanvänder de det protein tråden är gjord av.

 

Spindeln som har sin tråd mellan grindstolparna gör på så sätt att den sitter på ena stolpen och släpper ut en tunn tråd med vinden. Den tråden fastnar i andra stolpen. Är den på G med att bygga fångstnät så känner den efter när den tunna linan fastnat på annan plats, varpå den springer över med en starkare tråd som grund för sitt kommande nät. Resterande "ram"-trådar kan antagligen monteras genom lite olika strategier av spindeln. 

 

Det behöver inte vara samma spindel varje gång. Kan ju vara en annan spindel på andra stolpen också - i fall det blåser åt andra hållet alltså. Spindlar finns det gott om. Bara på den grinden hittar du säkert minst  ett tiotal om du letar. De flesta dock bara någon dryg millimeter stor.

 

Spindeln kan nämligen inte bestämma sig för att fästa tråd på ena stolpen och vandra över till den andra när den vill börja bygga stomme för nät - om det är det den gör. För det första kan den inte se den andra stolpen när den sitter på den ena och vet därigenom inte att det finns en annan stolpe som kan användas för nätkonstruktionen. Slumpen spelar en viss roll i deras arbete - men de är skickliga på att använda det slumpen ger.

 

Syftet med tråden kan också vara något helt annat. Det kan röra sig om spindlar som bara klättrat upp på grindstolpen (en högt belägen plats) för att släppa ut en lång tunn tråd med vilken spindeln kan flyga när vinden grabbar tag i tråden. Spindlar (speciellt nykläckta) reser långa sträckor på det viset. Så det kan ju också vara sådana trådar som av misstag fastnat i den andra stolpen.

Eller så är det bara en utsläppt "transporttråd". Dvs. syftet är att förflytta sig men inte att flyga iväg. Släpp ut en tråd, hoppas den fastnar någonstans och sedan klättra dit - vart det än bär.

 

Visserligen skulle en spindel som vandrar över grinden från en stolpe till den andra ha en tråd efter sig. De fäster i stort sett alltid säkerhetslinor efter sig. Men då skulle den säkerhetslinan högst troligen fästas med jämna mellanrum längs vägen och således inte hänga fritt mellan stolparna.

Redigerad av RBack
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev RBack:

 

Evert är en hon. Larinioides sclopetarius ser det ut som. Brospindel på svenska.

 

Dessa spindlar ser ut som dem som besvärar mig. Jag har alltid kallat dem korsspindlar, men det är tydligen fel?

Mitt recept är en kombination av eucalyptus- och pepparmintolja (en matsked av var). Du har rätt, för ett adekvat resultat får man spraya ofta. De facto vet jag inte vilken komponent är avgörande men det jag vill hävda är att de funkar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev RBack:

 

Många spindlar har trådar de "drar in" när så behövs. Givetvis görs det med benen och trådarna åker inte in i spinnkörtlarna. Däremot äts ibland en hel del spindeltråd upp igen av spindeln. Då återanvänder de det protein tråden är gjord av.

 

Spindeln som har sin tråd mellan grindstolparna gör på så sätt att den sitter på ena stolpen och släpper ut en tunn tråd med vinden. Den tråden fastnar i andra stolpen. Är den på G med att bygga fångstnät så känner den efter när den tunna linan fastnat på annan plats, varpå den springer över med en starkare tråd som grund för sitt kommande nät. Resterande "ram"-trådar kan antagligen monteras genom lite olika strategier av spindeln. 

 

Det behöver inte vara samma spindel varje gång. Kan ju vara en annan spindel på andra stolpen också - i fall det blåser åt andra hållet alltså. Spindlar finns det gott om. Bara på den grinden hittar du säkert minst  ett tiotal om du letar. De flesta dock bara någon dryg millimeter stor.

 

Spindeln kan nämligen inte bestämma sig för att fästa tråd på ena stolpen och vandra över till den andra när den vill börja bygga stomme för nät - om det är det den gör. För det första kan den inte se den andra stolpen när den sitter på den ena och vet därigenom inte att det finns en annan stolpe som kan användas för nätkonstruktionen. Slumpen spelar en viss roll i deras arbete - men de är skickliga på att använda det slumpen ger.

 

Syftet med tråden kan också vara något helt annat. Det kan röra sig om spindlar som bara klättrat upp på grindstolpen (en högt belägen plats) för att släppa ut en lång tunn tråd med vilken spindeln kan flyga när vinden grabbar tag i tråden. Spindlar (speciellt nykläckta) reser långa sträckor på det viset. Så det kan ju också vara sådana trådar som av misstag fastnat i den andra stolpen.

Eller så är det bara en utsläppt "transporttråd". Dvs. syftet är att förflytta sig men inte att flyga iväg. Släpp ut en tråd, hoppas den fastnar någonstans och sedan klättra dit - vart det än bär.

 

Visserligen skulle en spindel som vandrar över grinden från en stolpe till den andra ha en tråd efter sig. De fäster i stort sett alltid säkerhetslinor efter sig. Men då skulle den säkerhetslinan högst troligen fästas med jämna mellanrum längs vägen och således inte hänga fritt mellan stolparna.

Tack för det RBack!

Min hulda hälft är inte särskilt förtjust i krypen. Resultatet är att hon ofta försöker lära dem att simma. Våra fripassagerare har en otrolig förmåga att komma tillbaka med en livlina som de tydligen kastar ut vid fara. När de väl är tillbaka i båten kan jag inte se något av livlinan. Har de då konsumerat den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev LonelyBird:

Tack för det RBack!

Min hulda hälft är inte särskilt förtjust i krypen. Resultatet är att hon ofta försöker lära dem att simma. Våra fripassagerare har en otrolig förmåga att komma tillbaka med en livlina som de tydligen kastar ut vid fara. När de väl är tillbaka i båten kan jag inte se något av livlinan. Har de då konsumerat den?

 

De som äter sin tråd (eller en del av den) är antagligen främst hjulspindlar (som korsspindel) vilka väver nya fångstnät varje kväll och där det går åt en hel del material.

De där livlinorna är normalt toktunna och fladdriga. Vågar inte svara på exakt hur spindlarna beter sig i det där sammanhanget.

 

33 minuter sedan skrev LonelyBird:

Dessa spindlar ser ut som dem som besvärar mig. Jag har alltid kallat dem korsspindlar, men det är tydligen fel?

Mitt recept är en kombination av eucalyptus- och pepparmintolja (en matsked av var). Du har rätt, för ett adekvat resultat får man spraya ofta. De facto vet jag inte vilken komponent är avgörande men det jag vill hävda är att de funkar...

 

Lukten av pepparmynta (eller annan mynta) har de inte problem med. Knappast eucalyptus heller. Man hittar ju spindlar mitt i myntan som växer i trädgårdslandet och de utsöndrar sin eteriska olja vid minsta vidröring eller vindpust. Troligen är det något annat än själva lukten i spraymolnet som gör att spindlarna inte trivs. Därmed är det troligen möjligt att hitta alternativ om man så skulle önska. Men kanske de där eteriska oljorna inte är så dyra att det inte är ett bekymmer att använda dem upprepat. Dessutom luktar de ju fräscht.

 

Brospindel och vasshjulspindel är de stora arter som ofta befinner sig på båtar. De vill vara nära vatten. De är släkt med korsspindel.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev LonelyBird:

Hur skiljer man på en Brospindel, Vasshjulspindel och Korsspindel?

Det går säkert att ta reda på genom att läsa på exempelvis Wikipedia, där står all värdens sanningar och även en dela andra saker.

 

Men om spindlarna är stora som dasslock, eller i alla fall stora som handflator hos vuxna normalväxta män, och om spindlarna har håriga ben, då skall du ta minst ett steg tillbaka, det finns vissa tarantellor, fågelspindlar, som är både aggressiva och giftiga. Men de flesta är rätt harmlösa.

 

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gudskelov att vi slipper dessa håriga varelser...

 

Har även haft kontakt med 2 ormar ute i skärgården denna sommar... förlöpte väl denna gång!😰

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...