Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Kramer

Sommenbyggdens pundigaste selco!

Rekommendera Poster

Än så länge iaf! Köpte en selfleet/rival för ett par år sedan. Tonårsdrömmen skulle äntligen gå i uppfyllelse! Motor fick bli ett senare problem då framrutan blåste av när jag hämtade hem den. Efter ett förvirrat gatlopp på E4:an (och en åker bredvid) så hade jag ruta och båge liggandes i skuffen. Sen köpte jag en 90-tals mercury av en granne. Den skulle och komma att försvinna innan jag äntligen fick åka ut på sjön en sväng. 

 

Jag köpte mercan med vetskapen om att impeller inte hade blivit bytt i mannaminne. Köpte den ändå, lite övermodig och med lite lådvin i kroppen!

 

Fick inte isär drevet, trots att jag hängde den upp och ned i tio dagar full med 5-56. Mor min var under tiden inte speciellt skitnöjd. 

Se bild 1.

 

Läste under tiden mig till att mercor ifrån dessa år har splines som inte är rostfria. Om man således inte muckar med dem frekvent så rostar det ihop. 

 

Sagt och gjort. Jag stampade. Jag spottade, jag svor som en sjöbuse. Jag förbannade min egen impulsivitet, marken jag gick på och en gud jag inte vanligtvis tror på.

 

Sen sålde jag den till en bilmekaniker som fick isär den på en vecka. (Fan!)

 

Hur många lärda läxor var jag nu uppe i? Ett gäng iaf. 

Motor nummer två blev en Suzuki dt40. Denna hade kvitto ifrån nyligen utförd service och kom till ett bra pris. Men lång rigg. Hmm. 

 

Googlade runt hur jag bäst skulle gå till väga. Akterspegeln i skrivande stund är ingen skönhet, misstänker starkt att den kommer behöva en totalrenovering inom de närmsta åren. Men nu var jag uppe i frustrationsnivå deluxe och skulle bestämt ut på sjön. 

 

Sagt och gjort, köpte härdad aluminium, sådan som annars andvänds för att hänga upp luftkonditionering i. Fixade en fin bit kärnvirke i mitt snickeri och fäste alltihop med rostfria 10mm bultar och muttrar. Fyra genom existerande hål och fyra genom min fernissade träbit. Superstabilt. 

 

Kunde äntligen hänga på motorn. Blev en tripp till den lokala marinan  för längre vajrar till reglaget. 

Jag saknade oljefat eller spolmuff hemma så det blev vinna eller försvinna.

 

I kom den och efter fyra drag så hostade motorn igång. Det läckte lite soppa mellan bränslekoppling och motorn så motorn höll på att dö om man inte pumpade då och då. Jaha. Nya delar att beställa! 

 

Men så nära! Äntligen fick jag komma upp i plan med min solblekta skönhet. 

 

Vilken djävla lycka. 

 

 

 

 

 

AA8A504A-EABA-4A4F-878D-BF4628C860C5.png

Redigerad av Kramer
  • Gilla 3
  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ful-lösningen till akterspegeln. 

800DBF1E-7E15-48A9-B710-2E4475FA8A84.jpeg

Redigerad av Kramer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Kramer:

Fullösningen till akterspegeln. 

800DBF1E-7E15-48A9-B710-2E4475FA8A84.jpeg

Härlig tråd du lagt upp mera mera 😃 Och välkommen till Mg // Peter

Redigerad av kossor
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såhär illa var ruta och gelcoat. Jag trodde att rutan var totalt bortom räddning. 

94F24F8A-FE90-4528-A538-92D0168C0A80.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Kramer:

Såhär illa var ruta och gelcoat. Jag trodde att rutan var totalt bortom räddning. 

94F24F8A-FE90-4528-A538-92D0168C0A80.jpeg

Båten ser ju riktigt fin ut, minns dessa jag med från barndomen ofta med en murkla på.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag får nog vänta tills jag sitter vid en dator tills jag kan lägga upp fler bilder. Alla jag har på luren är för stora!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev kossor:

Båten ser ju riktigt fin ut, minns dessa jag med från barndomen ofta med en murkla på.

 

Den ska bli iaf! Får slipa på båten medans jag sparar ihop till en lite fräschare motor. Just vad det gäller maskin så känns det lättare om det inte är tidsenligt med båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska dra om el för lanternor, måla om botten och föra om akterspegeln. Men det kommer bli separata trådar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev Kramer:

Än så länge iaf! Köpte en selfleet/rival för ett par år sedan. Tonårsdrömmen skulle äntligen gå i uppfyllelse! Motor fick bli ett senare problem då framrutan blåste av när jag hämtade hem den. Efter ett förvirrat gatlopp på E4:an (och en åker bredvid) så hade jag ruta och båge liggandes i skuffen. Sen köpte jag en 90-tals mercury av en granne. Den skulle och komma att försvinna innan jag äntligen fick åka ut på sjön en sväng. 

 

Jag köpte mercan med vetskapen om att impeller inte hade blivit bytt i mannaminne. Köpte den ändå, lite övermodig och med lite lådvin i kroppen!

 

Fick inte isär drevet, trots att jag hängde den upp och ned i tio dagar full med 5-56. Mor min var under tiden inte speciellt skitnöjd. 

Se bild 1.

 

Läste under tiden mig till att mercor ifrån dessa år har splines som inte är rostfria. Om man således inte muckar med dem frekvent så rostar det ihop. 

 

Sagt och gjort. Jag stampade. Jag spottade, jag svor som en sjöbuse. Jag förbannade min egen impulsivitet, marken jag gick på och en gud jag inte vanligtvis tror på.

 

Sen sålde jag den till en bilmekaniker som fick isär den på en vecka. (Fan!)

 

Hur många lärda läxor var jag nu uppe i? Ett gäng iaf. 

Motor nummer två blev en Suzuki dt40. Denna hade kvitto ifrån nyligen utförd service och kom till ett bra pris. Men lång rigg. Hmm. 

 

Googlade runt hur jag bäst skulle gå till väga. Akterspegeln i skrivande stund är ingen skönhet, misstänker starkt att den kommer behöva en totalrenovering inom de närmsta åren. Men nu var jag uppe i frustrationsnivå deluxe och skulle bestämt ut på sjön. 

 

Sagt och gjort, köpte härdad aluminium, sådan som annars andvänds för att hänga upp luftkonditionering i. Fixade en fin bit kärnvirke i mitt snickeri och fäste alltihop med rostfria 10mm bultar och muttrar. Fyra genom existerande hål och fyra genom min fernissade träbit. Superstabilt. 

 

Kunde äntligen hänga på motorn. Blev en tripp till den lokala marinan  för längre vajrar till reglaget. 

Jag saknade oljefat eller spolmuff hemma så det blev vinna eller försvinna.

 

I kom den och efter fyra drag så hostade motorn igång. Det läckte lite soppa mellan bränslekoppling och motorn så motorn höll på att dö om man inte pumpade då och då. Jaha. Nya delar att beställa! 

 

Men så nära! Äntligen fick jag komma upp i plan med min solblekta skönhet. 

 

Vilken djävla lycka. 

 

 

 

 

 

AA8A504A-EABA-4A4F-878D-BF4628C860C5.png

 

Fan va härligt 😆 Lycka till! Selco är bra grejor det 😎

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev Kramer:

Jag får nog vänta tills jag sitter vid en dator tills jag kan lägga upp fler bilder. Alla jag har på luren är för stora!

Det finns ett enkelt knep för det. Skicka din för stora bild som mms till dig själv. Bilden du får tillbaka i ditt mms sparar du i telefonen. Då har den perfekt storlek för maringuiden. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev mikael_matsson:

Det finns ett enkelt knep för det. Skicka din för stora bild som mms till dig själv. Bilden du får tillbaka i ditt mms sparar du i telefonen. Då har den perfekt storlek för maringuiden. 

Jag får inte det att funka.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte inte ge upp nu när allting (nästan) funkade. Så jag åkte till boxholm och köpte autosol. Efter tre omgångar, försiktigt för att inte gå igenom gelcoat så hade jag det här:

76A3BD43-9C46-4854-B04C-747005C0326C.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snyggt. Oscillerande eller roterande maskin?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev AndW:

Snyggt. Oscillerande eller roterande maskin?

handarbete med microfibertrasa. Funkade sjukt bra till både plexi och gelcoat. Mindre risk att slipa sig igenom med. 

 

Sämre maskiner från Biltemas är ändå piss. Skulle jag köpt så skulle jag handlat en makita eller så, men kändes så onödigt då det är så liten yta. Autosol är ju egentligen för kraftigt som det är.

F053C526-0DFC-4F7D-A4CE-DFFDA2C8AF22.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte dra igen hålen där det suttit gjutna alu-delar vid rutan med valnöt eller körsbär. Tankar?

 

Köper inte mahogny när vi har fina grejer här. Behandlat såklart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men tillbaka till ämnet! Ni med vakna ögon har sett vilken sjukt fin lanterna jag har i fören. 

 

Förutom att plocka isär den, kolla att allt funkar. Hur fan kopplar jag in den i ett bilbatteri?

7FBD9AF0-5E1B-4214-9F1C-4BC05BA02DB1.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med sladdar, flatstiftsäkring, och pol-skor. 

 

Men ska du inte gå på rutan med lite autosol också?

Redigerad av AndW

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev AndW:

Med sladdar, flatstiftsäkring, och pol-skor. 

 

Men ska du inte gå på rutan med lite autosol också?

Gjorde de, blev världens skillnad! Har ingen bra före och efter tyvärr. Tänkte gå på med tc nano nästa år!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rutan ser så kul ut fortfarande? Kan den behöva oxalsyra kanske? Finns i biltemas fälgtvätt. Spreja på och låt verka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev AndW:

Rutan ser så kul ut fortfarande? Kan den behöva oxalsyra kanske? Finns i biltemas fälgtvätt. Spreja på och låt verka.

Den blir skaplig med autosol! Ska ge mig på den med nano nästa år tänkte jag. 

 

Tidigare har det suttit alu bitar bredvid rutan. Tänkte lösa det med något snyggare trä. Förslag tas emot!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Körsbär. Kul projekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Gaidin:

Av någon anledning kom jag att tänka på denna tråd. Kanske lite inspiration för TS?

 

Selco - Fart och ombyggnad

Haha, otroligt att ett par inte hajade tonen! Ska testa alla modifikationer direkt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev AndW:

Rutan ser så kul ut fortfarande? Kan den behöva oxalsyra kanske? Finns i biltemas fälgtvätt. Spreja på och låt verka.

Funkar det alltså bra på plexi? Ska kolla in. I nuläget är den mycket bättre än tidigare, men inte bra.

F314F264-76FC-4CC0-88DC-BF73BC30003E.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte säkert. Men jag skulle inte tro att det kan skada?

 

Om man googlar runt lite hittar man att väteperoxid kan funka med, det är ju det som är i Vanish. Men inte heller där hittar jag nåt specifict rekommenderat för plexi (acrylic). testa i ett hörn med oxalsyra. Är inte autosol lite grovt, kanske ska köra med mildare polish också efteråt?

Redigerad av AndW

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Turtle Headlight Lens Restorer. Säljs på Jula. Gör underverk på blästrade lampglas. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev modifieradvega:

Hela tråden är som poesi. 

 

Keep it up! Och välkommen till MG

Tackar! Kan bli lite långdragen ibland.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...