Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
MarkusF

Navigator för bil och båt

Rekommendera Poster

Vad finns det för alternativ på navigatorer som fungerar både i båt och bil? Tanken är att ha en portabel mellan båtarna och bilen. När jag har googlat har jag har hittat Garmin GPSmap 276C, men den har ju gått ur tiden. Finns det någon motsvarande nu?

Och om jag kommer över en begagnad 276C , kan man uppgradera den med nya kort utan alltför mycket besvär?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En iPad tex är helt överlägsen en GPSmap 276C.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, om man räknar in allt annat man kan få ut av en "padda". Och jag funderar i de banorna också. Men nackdelen med "paddor" och mobiler är ju att det syns sämre i solljus och att åtminstone jag måste ta av mig solglasögonen. Därför vill jag sondera terrängen vad gäller navigatorer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Paddor behöver oftast skyddas mot fukt i ett skal på en båt samt att dessa även lättare kan gå sönder om de hanteras lite ovarsamt. Däremot är det en trevlig produkt med många användningsområden.

Även en sjökortsplotter är svår att se något på med polariserade solglasögon. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev per_62:

Paddor behöver oftast skyddas mot fukt i ett skal på en båt samt att dessa även lättare kan gå sönder om de hanteras lite ovarsamt. Däremot är det en trevlig produkt med många användningsområden.

Även en sjökortsplotter är svår att se något på med polariserade solglasögon. 

Ja... har man polariserat kan man behöva luta glasögonen eller skallen. Ett alternativ är att ha någon utan glasögon med sig.

Jag fick tag på polariserade solbrillor med små infällda läsglas i, funkar klockrent. Jag har aldrig klarat av att ha solbrillor förut. Nu glömmer jag att jag har dom på mej.. borde finnas med i stort sett noll i brytning?

Om det finns minneskortplats så borde väl vilken gps-plotter som helst funka med både sjökort och vägkarta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev Caribic410:

 

Om det finns minneskortplats så borde väl vilken gps-plotter som helst funka med både sjökort och vägkarta?

 

Är det så enkelt låter det ju bra... 

 

Mitt gamla ekolod syns bra även när jag har solglasögon. Trodde att det var samma med navigatorer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev MarkusF:

 

Är det så enkelt låter det ju bra... 

 

Mitt gamla ekolod syns bra även när jag har solglasögon. Trodde att det var samma med navigatorer.

Det är polariserade solglasögon eftersom dom vid viss vinkel inte släpper igenom det polariserade från skärmen. 

Tycker åxå att man kan få bättre tryck i ljuset från navigator jämfört mot ex padda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev MarkusF:

Vad finns det för alternativ på navigatorer som fungerar både i båt och bil? Tanken är att ha en portabel mellan båtarna och bilen. När jag har googlat har jag har hittat Garmin GPSmap 276C, men den har ju gått ur tiden. Finns det någon motsvarande nu?

Och om jag kommer över en begagnad 276C , kan man uppgradera den med nya kort utan alltför mycket besvär?

Den heter 276Cx nu och finns att köpa.

Kolla på garmin.se.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev MarkusF:

Men nackdelen med "paddor" och mobiler är ju att det syns sämre i solljus

Frågan är hur ljusstark den nya 276Cx är, den gamla var nog inte ljusstarkare än en padda. En "riktig" plotter är mycket ljusstark och därför bättre än en padda. Men priset är också mycket högre. Padda har ju fördelen att sjökorten kostar en bråkdel av vad det kostar till en plotter.

 

Min rekommendation brukar vara att köpa en liten "riktig" plotter i båten, gärna med ekolod.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser på Garmins hemsida de olika eTrex-modellerna också. Det kan kanske också fungera i både bil och båt, men verkar ju ha en väldigt liten skärm.

 

Och kan så klart inte alls jämföras med en "riktig" plotter, det förstår jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De e rätt olika funktioner som man vill ha på land vs. vatten på land vill du troligen ha en som beräknar rutt och har en tydlig visning samt ljudhjälp att hitta rätt medan på vattnet så är det viktigare med tydlig karta som är lätt att zooma och flytta.

Hybridlösningar har aldrig varit någon höjdare.. annars har väl alla vi här kört runt i amfibiebil.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Jonas_81:

annars har väl alla vi här kört runt i amfibiebil.

Det hade varit något!

 

ZIL-4906.jpg

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har använt första generationens 276 och många andra modeller från samma tid och 276 har alltid varit en bra modell, kör man mc så är den perfekt, så ljusstyrka är inte problemet, det är möjligen skärmstorlek.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...