Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
AndW

Snabbstängning bomkapell

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har ett bomkapell som nu öppnas och stängs med små tampar genom kapellöglor. En ögla på varje sida, som knyts ihop helt i varje stängningspunkt, totalt ca 8-10 stycken.

 

För att snabba upp hela proceduren skulle jag vilja ha nåt snabbare. Man kan tänka sig att slå i tryckknappar bredvid öljetterna. Men mindre snyggt. Kan man tänka sig att återanvända öljetterna på nåt sätt?

 

Hittade inget i kapelltillbehörshyllan som var mitt i prick. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har 4-5 öljettef på varje sida och en lina som träs från sida till sida genom allihop. Inte idealiskt, skulle vilja ha något ännu enklare, men det duger.

Misstänker att man egentligen inte skulle behöva något alls om man sträcker kapellet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spontant skulle jag säga kardborreband. Sy flärpar och fäst i öljetterna. Utan att se hur ditt kapell ser ut kan jag inte hitta på nåt mer detaljerat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev raol:

Spontant skulle jag säga kardborreband. Sy flärpar och fäst i öljetterna. Utan att se hur ditt kapell ser ut kan jag inte hitta på nåt mer detaljerat.

Har funderat på kardborrband, det kanske är bäst, men sy fast flärparna så att de hänger rakt ner så man enkelt får dom i läge. En nackdel är att flärparna blir rätt långa och kardborrband har en förmåga att fästa i allt möjligt så det kanske inte blir någon vinst till slut i alla fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade gjort så här...

ersätt snörena med en ”shock-cord” (= en gummisnodd-lina) i lämplig längd. I änden på den sätter du en krok som du bara hakar i andra öljetten tvärs över (dvs den du drar linan i och sedan knyter), typ en sådan här..?

https://www.ostersjokompaniet.se/fasten-plast-metall/plast-gummi/krok-5

 

Okej. Kanske inte en optimal lösning som kadborrefästen eller nylonband - men det är smidigt och du slipper sy

🙂 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kardborreband har en ganska begränsad livslängd! Både slitage och solljus påverkar negativt enligt min erfarenhet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oftast har man semester när man seglar, så om det tar en eller två minuter att stänga undersidan på bomkapellet har väl egentligen inte så stort betydelse.

 

Krokar och gummisnöre har vi och det funkar bra, men kapellet måste vara lite trångt på undersidan så att det blir lite drag i gummisnöret

 

Mackey 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag försöker kapa moment efter moment från proceduren när man lägger till eller kastar loss i hemmahamnen. Alla bäckar små.

 

Kapellet är väldigt lagom stort, vilket gör att en shockcordlösning är svår. Avståndet mellan de motstående öljetterna är helst noll. 

 

Men då vet jag att det inte finns nån patentlösning jag missat. Ska testa att fästa krokar men funkar det inte blir det att slå in tryckknappar.

Redigerad av AndW

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vårt bomkapell har såna där klickfästen i band som ofta sitter på ryggsäckar, cykelhjälmar. Funkar väldigt bra.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev AndW:

Jag försöker kapa moment efter moment från proceduren när man lägger till eller kastar loss i hemmahamnen. Alla bäckar små.

 

 


På ett sätt håller jag med Mackey. När jag är ute med båten själv är det inga problem. Jag har/tar den tiden det behövs att få i orning allt som jag tyckermåste va i ordning när jag lämnar båten.

Har jag familjen med mig, så står de på fördäck och kliver iland innan ja ens förtöjt och sen vill de inte vänta en sekund på att få åka hem.

Det händer ibland att kag kör hem de stressade och åker tillbaka till båten och gör i ordning - fast jag har ju väldigt nära.

Mitt bomkapell har nån form av tryckknappar, med en liten tapp som går genom den andra delen och en låshake som trycks runt tappen. Fungerar bra.

På förra båten hade jag knyttampar, men där var kapellet ganska stort i akterkant, så jag brukade slå runt ett par segelhållare/ remmar med kardborrefäste, för att den aktre delen av kapellet inte skulle flaxa för mycket i vinden.

Hittar ingen och har ingen bra bild på knappen ifråga - den är dessvärre gammal - troligtvis från 1979

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev AndW:

Hej,

 

Jag har ett bomkapell som nu öppnas och stängs med små tampar genom kapellöglor. En ögla på varje sida, som knyts ihop helt i varje stängningspunkt, totalt ca 8-10 stycken.

 

För att snabba upp hela proceduren skulle jag vilja ha nåt snabbare. Man kan tänka sig att slå i tryckknappar bredvid öljetterna. Men mindre snyggt. Kan man tänka sig att återanvända öljetterna på nåt sätt?

 

Hittade inget i kapelltillbehörshyllan som var mitt i prick. 

Kan dragkedja funka eller nåt elastiskt som du lindar i spiral runt kapellet från mast och bakåt eller viceversa?

Jag har plastsnäppen.. typ ryggsäcksvariant med spännband plus att jag brukar ha kapell endast om jag säkert ska ligga still i tillräckligt många dagar som ex hemmahamn.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Citat

Jag fick hjälp av min kapellmakare att sy fast små tygremsor m sådana där  små spännen som finns på hjälmar + ryggsäckar. Funkar förträffligt för mej snabbt o enkelt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har öljetter och liten tamp vid varje öljett längs med bommens undersida och knyter, inga större problem och både tamp och öljett är enkelt att byta ut.

Vid masten även öljetter och korta tampar knutna i öglor där varje ögla kopplas ihop och i sista öljetten en tamp som fästes i masten. Saker ska bara fungera och desto mer komplicerat desto större risk att det går sönder, tex en dragkjedja eller plastkrok som går sönder.

Tittade runt i hamnen och hittade även följande:

TENAX knappen som håller ihop kapellet ordentligt och fästes snabbt.

”ryggsäcksspännen” fästes snabbt.

”kapellkrok” av både plast och metall kombinerat med öljett samt gummicord, fästes snabbt.

”flytvästspännen” där ett band spännes fast.

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och här några bilder på några alternativ:

245739966_Bomkapellhakar.JPG.766291b23addbaace61a77916246faf7.JPG

 

Bomkapell_08_2.jpg

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var väldans ambitiöst. Tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En variant är att trä ett ca. 3 mm snöre genom alla öljetter och spänna det mellan bomnocken och masten.

 

Ganska snabbt att stänga och ultrasnabbt att öppn, bara att rycka ur snöret. Tror det blir svårt att slå snittet för stängning och öppning med någon annan metod.

 

Om du dränker in några centimeter av ena snöränden i epoxi får du en styv "nål" att trä genom öljetterna.

 

Mackey 

 

PS

Såg nu att trewq föreslog detta i trådens första svar. :P

Redigerad av Mackey
Rättat och kompletterat lite.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En stor fördel tycker jag är att kunna öppna/stänga med en hand. Gummicord och kapellkrokar skulle jag satsa på.

Kanske en gummicord längs bommen och kapellkrokar på båda sidor av kapellet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan magneter insydda i fållen fungera? I så fall ska nog dessa vara inplastade för att unvika att de rostar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev per_62:

Kan magneter insydda i fållen fungera?

Visst skulle det fungera. Neodymium är både billiga (eBay) och kraftfulla.

Magnetkompassen är ju ingen som använder ändå(!). Givaren till autopiloten borde man kunna placera tillräckligt långt bort.

 

Fast egentligen, det mest riktiga heter nog rullmast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Magneter är lika no no som paraplyer och kvinnor ombord på en båt!

 

Mackey 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Paraplyer och kvinnor har funnits på båtar i alla tider, möjligen inte magneter som är bra att plocka upp tappade nycklar från botten. 

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en ögla i varje öljett, med en längd till nästa öljett. För att "sy ihop" började man vid masten och drog en ögla genom nästa och denna genom nästa osv. tills man kom till bomnocken där en strategisk krok fanns för den sista öglan. För att öppna hakade man bara av öglan från kroken och drog av kapellet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...