Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
askbom

Kamd 42 kompressorn stannar inte vid lägre varv

Rekommendera Poster

Jag har ett problem som jag hoppas någon av alla kloka härinne kan hjälpa mig med.

Som titeln säger, När jag startar motorn och åker på runt 1000 varv så står kompressorn stilla som den ska. Sen vid gaspådrag  så startar den som den ska runt 1600-1800 varv. Men problemet  är att vid nerdragning av gasen så fortsätter den att snurra/ladda.

 

Senast jag var ute och provade så startade den som den skulle och stannade när den skulle. Jag trodde problemet var löst och tuffade in mot bryggan i 1000-1200 varv och då startade och stannade den precis som om jag gav gaspådrag och sedan drog av igen. Vad är det som talar om att kompressorn ska starta. Kan det vara ett relä eller varvtalsregulator som är glapp/fel på Jag kan även vrida av nyckeln ett hack bakåt vilket gör att kompressorn stannar ? Motorn är en kad/kamd 42 1994 årsmodell 

Jag skulle vara väldigt tacksam om jag kunde få en lösning eller tips på vad det kan vara. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade samma symtom på en av mina kad43or och då var det kick down givaren som var trasig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack jag får kolla det. Vet du vad det grå relät är till för ? Vet du om man kan få tag i givaren hyggligt billigt? 3500 kr för givaren känns så där,om det sen är det någonting annat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Används till om du Vill att kompressorn skall gå in direkt, gå från tomgång till full gas. Hittade en ersättare i Tyskland men får se om jag kommer ihåg vad jag beställde den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det vara nr 15 på bifogad bild ?

Eller är det nr 9 ? 

Screenshot_20180808-222308_Chrome.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack!! Om du kommer på var i Tyskland du beställde som gör att det blir billigare än de 3500 dom ska ha på marineparts, så får du gärna höra av dig. Ska försöka åka ut i helgen och se så att det inte är "nr 15 som spökar. Då problemet ibland försvinner för en stund. Med min lilla kunskap så känns det som om det skulle kunna vara någon form av glapp eller kanske ärgade stift eller kablar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tidigare motorer hade en mekanisk mikrobrytare som inte är med på din bild. Den kostar fantastiska 5414:- hos Volvo Penta. Senare motorer hade en elektronisk lägesgivare, nr 38 på bilden.

Det kan ju också vara varvtalsrelät som är defekt.nr 9 på bilden, eller glappkontakt någonstans.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har relät som har nr 15 för funktion ? Jag hoppas naturligtvis att det kan vara det som spökar. Då handlar det om ett par hundra kronor istället för tusentals kr 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kommer inte ihåg men kan det vara relät till magnetkopplingen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Relät är ett startrelä, så det har inget med kompressorn att göra!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack !! Då behöver jag inte bry mig om det relät. Får kolla glappkontakt i helgen,annars är det väl bara att beställa givare/varvtalsrelä.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Borde gå att koppla bort givaren för kickdown som felsökning. På min 42a fungerar ej kickdownfunktionen trots att givaren”mekanisk” är hel. Verkar vara nåt med ingången på relät som ej är ok.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det en magnetgivare så går den ej att koppla bort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänker att felsökning blir svårt då kompressorn alltid går igång när den ska,problemet är att den ej slutar vid gasavdrag. 

Att den sen startade och stoppade när jag åkte lugnt in till bryggan på

1000-1200 varv, känns mer som att det är något kontaktfel. Ska ta bort relä och kontaktstycken och göra rent och spraya kontakspray på. Håll tummarna alla. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag felsökt och upptäcker att kompressorn går hela tiden. Jag kan vrida tillbaka nyckeln ett steg och då stannar den. Kan det ha med varvtalsregulatorn att göra? Jag har en "ställbar"regulator och funderar på om den kan vara ställd så att den alltid laddar? Finns det någon anledning att göra så. ?Maskinerna fungerar kanon,så också båten.Lätt upp i plan jämn gång och rejäl kraft.  Det enda är att babords maskin laddar hela tiden medans styrbord "kickar igång" vid 1700 varv. Någon som kan hjälpa med idéer till om det kan vara så att man ställer ena maskin med tryck redan från början,medans den andra hämtar kraft när man vill iväg. Båten är köpt utomlands vilket gör att man kan ha valt att ha laddningen på gela tiden för att motverka vågor/strömmar. Är det svårt att själv ställa in varvtal när kompressorn ska börja ladda? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen, du kan ju prova att ohm mäta varvtalsgivaren, om jag inte minns fel så skall den ligga mellan 1050+-100ohm. Om du har 2st maskiner så är det bara att börja skifta komponenterna och på så sätt hitta felet, en fördel med 2 motorer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket, ska absolut prova att byta varvtalsgivaren mellan motorerna och se om det blir någon skillnad. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...