Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
BSven

Olagligt nyttja nödutrustning?

Rekommendera Poster

1 timme sedan skrev Thomas-1:

Polisens pliktskyldiga "upprättande av anmälan om allmänfarlig vårdslöshet" är nog också  ett led i mediedrevets anda där någon skyldig måste hittas för dramaturgins skull?

Jag är tämligen övertygad om att det är ett krav att polisen upprättar en anmälan för att kunna göra en utredning som visar att inget brott har begåtts. Hur skulle det annars gå till? 

 

Däremot är det talande att "Skogsbrand på Björkö" är viktigare som rubrik än "Båt i sjönöd utanför Björkö sköt nödraket".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev bhemac:
16 minuter sedan skrev Thallatha:

Fast - om man larma tex via telefon, som ju är poppulärt nu för tiden, så är det ju bara larmoperatören som får nödropet.

Precis, därför skulle JRCC gärna se att fler använde VHF/DSC.

De får ett antal "virriga" nödanrop via mobil och en hel del falsklarm. Framförallt har folk inte riktigt koll på var de är (kanske därför de går på grund?)

 

Å andra sidan - vem katten orkar lyssna på VHF-en, när man är ute på sjön.

Ja jag vet - det finns entusiaster. Har ett par kompisar som tänker VHF det första de gör i samband med båtar.

Åtminstone här lokalt påstås det ha blivit betydligt mindre larma - från oroliga annhöriga - sen mobiltelefonerna började användas i större utsträcknng ch täckningen blivit bättre.

Hade nån ropat ett nödanrop på VHF;en, så hade jag lungt seglat vidare helt ovetande. Hade jag sett en nödraket från en båt, så hade jag reagerat helt annorlunda.

Dvs om jag inte sett att man gjorde nödtecknet med armarna.

Att det skulle bli som det var när jag gick från Nacka Strand mot Skurusundet år 2000, är väl knappast troligt.

Passerade en liten "sportbåt". Killen ombord vinkadeglatt med ena armen. Jag lyfte handen till hälsning som man brukar göra, men killen fortsatte vinka frenetiskt med ena armen och han slutade inte. Jag vände och gick bort till honom. Han hade fått soppatorsk och hade dessutom bara en arm. Släpade in honom Till Fjäderholmarna där det fanns en tapp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev Thallatha:

Å andra sidan - vem katten orkar lyssna på VHF-en, när man är ute på sjön.

Inte jag och det är nog många andra heller.

Men DSCn fungerar även om volymen står på noll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev Thomas-1:

Hmm... som sagt; ingenstans i nyhetsrapporterna syns den självklara slutsatsen att det kan ha rört sig om en äkta nödrakets-uppskjutning med fara för livet. Någon stackare som faktiskt kan ha drunknat under tiden då medias stressade sökarlykta riktas mot brandrisk?
 
Saknar alltså  en ärlig beskrivning bortanför medias förhastade slutsatser.
För tänk om nödraketen faktiskt sändes upp i en verklig nödsituation, alltså inte i terroristiskt brandskapande syfte som många journalister hysteriskt nog kan tänka??

Saknar alltså mer specifika detaljer i mediarapporteringen kring räddningstjänstens slutsatser. Har de ens utfört sin vanliga rutin angående "sök" då nödraketer uppsänds??

I mina ögon är detta med nödraketer en sista resurs innan man drunknar, förhoppningsvis också så i sjöräddningens ögon?

Men i journalisters stressade ögon tycks detta helt basala faktum helt ha ramlat mellan stolarna?
(De utgår måhända nånstans inifrån sina egna "hjärnvindlingarnas inre" från att en nödraket i sommarhettan bara måste vara brandskapande sabotage?)
   Vet inte hur stressade sommarvikarier till journalister tänker men det vore nog klargörande ifall  de låter räddningstjänsten uttala sig angående hur de avsökt området i enlighet med rutinen vid varje nödbloss?

Någon olycklig båtägare kan ju för fasen ha drunknat därute, vill alltså veta hur räddningstjänsten avsökt området??  (Det ni, sommarvikarierande jornaliststudenter, det vore väl en värdig uppgift att tydliggöra?)  😉

Vet du hur det ser ut på platsen?

Om inte kolla på exempelvis Eniros karta eller sjökort, sök på Myrvägen, Bohus-Björkö, det var i slänten från detta villaområde, ner mot vattnet det brann.

 

Hursomhelst var det pålandsvind mot Björkö, det kan inte ta många minuter för en båt att driva dit i den vinden. En kortare tid tog det för en förlupen nödraket att med den starka vindens hjälp "landa i vassen" som ett vittne idag sade till GP.

Jag har ju väldigt svårt att tänka mig att det i en sjönödssituation skulle vara befogat att bränna av en nödraket just där, i någorlunda skyddat vatten, mellan två bebodda öar under dagsljus.

Måhända har raketuppskjutarna fått panik, saknat radio, saknat ankare och ankarlina, saknat mobiltelefon och inte haft förmågan att påkalla hjälp från förbipasserande båtar. I alla fall en timma innan (då jag befann mig nästan där) var det rätt livlig trafik i sundet av både fritidsbåtar som lokaltrafikpassagerarbåt, vet inte om det var fallet just då, men det händer även att Vägverkets färjor tar vägen genom Kalvsund på vägen mellan Hönö och Lilla Varholmen.

 

Det är väl då bra att polisen utreder detta, och även jag gissar att det inte blir någon straffpåföljd då man agerat i en nödsituation.

 

Men vad jag menar så måste man ju anpassa sitt agerande efter situationen, men jag var ju inte ens i närheten av haveristen, vet inte vad som utspelade sig ombord, känner inte till besättningens sjövana, utbildning eller erfarenhet. men skulle aldrig komma på tanken att bränna av en nödraket nära land under dagsljus. Möjligen en bit ut på havet, med förmodan att dessa syns bättre när det är mörkt. Men runt den 31 december tror jag inte att nödraketer tas på allvar.

 

Och det är väl inte direkt det första man tänker på att man kan starta en skogs-/markbrand med en nödraket på en av Bohusläns kala granitöar, än mindre en bil- och garagebrand, svedda villafasader och för den tjocka röken och hettan; flyende villaägare.

 

Vägverkets färjor hade inte bara transporterat brandbilar från räddningstjänstförbunden i större delen av Västra Götaland till Björkö, utan även tillsamman med SSRS från Rörö lagt sig i lovart av ön och lagt ut en dimma av saltvatten med vattenkanoner och vindens hjälp. Dessutom var det fyra helikoptrar varav tre som vattenbombade ön. Nu är alla med brandsläckningsresurser på helspänn, det går tydligen snabbt att sätta in stora resurser.

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Thallatha:

 

Å andra sidan - vem katten orkar lyssna på VHF-en, när man är ute på sjön.
 

 

Är kravet på att man skall passa kanal 16 helt borttaget nu?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Abbe2:

 

Är kravet på att man skall passa kanal 16 helt borttaget nu?

 

Det är lite en tolkningsfråga men gängse uppfattning är att man inte har skyldighet at passa 16 i en fritidsbåt. Det finns tex inga domar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Thallatha:

 

Å andra sidan - vem katten orkar lyssna på VHF-en, när man är ute på sjön.

Ja jag vet - det finns entusiaster. Har ett par kompisar som tänker VHF det första de gör i samband med båtar.

Åtminstone här lokalt påstås det ha blivit betydligt mindre larma - från oroliga annhöriga - sen mobiltelefonerna började användas i större utsträcknng ch täckningen blivit bättre.

Hade nån ropat ett nödanrop på VHF;en, så hade jag lungt seglat vidare helt ovetande. Hade jag sett en nödraket från en båt, så hade jag reagerat helt annorlunda.

Dvs om jag inte sett att man gjorde nödtecknet med armarna.

Att det skulle bli som det var när jag gick från Nacka Strand mot Skurusundet år 2000, är väl knappast troligt.

Passerade en liten "sportbåt". Killen ombord vinkadeglatt med ena armen. Jag lyfte handen till hälsning som man brukar göra, men killen fortsatte vinka frenetiskt med ena armen och han slutade inte. Jag vände och gick bort till honom. Han hade fått soppatorsk och hade dessutom bara en arm. Släpade in honom Till Fjäderholmarna där det fanns en tapp.

Hej

Vi har varit ute i snart fem veckor både i Danmark och Bohuslän, Vhfen står alltid på på K 16, L2 sjöräddningens arbetskanal 67 och den enda trafik i stort sett som vi hör är förvarningar för väder och trafikinformation och lite trafik från sjöräddningscentralen. Det är absolut inte jobbigt att lyssna, nu har jag bara min antenn ca 5 m upp men ändå.

Hälsningar Ove

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev Ove-T:

Det är absolut inte jobbigt att lyssna

Där tycker vi nog olika, jag seglar och vill vara ostörd. Förr med mastoppsantenn så kunde man ibland hör halva Norden på sommarkvällarna. Det blir klart bättre med en lågt placerad antenn.

Men som tur är så finns det en volymkontroll att dra ner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Abbe2:

 

Är kravet på att man skall passa kanal 16 helt borttaget nu?

 

Nolhottar pch pyttar är undantagna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har kört runt med VHF nu i några månader. Visserligen har det nog varit en extremt gynnsam väderlek för långdistansmottagning på VHF större delen av sommaren hittills, men jag är ändå förvånad över hur mycket och långt som det hörs. Jag får alltid in Kystradio Sør från flera stationer (ca 5-7 stationer, jag kollade av hela bandet under en varningsutsändning och räknade) och ett par av dem helt klart och tydligt. På 45-70 nm avstånd. Även Lyngby Radio går in tydligt, om än oftast med lätt brus. Gissar att det är stationerna Skagen, Hirtshals och Læsø som ligger närmast till hands. Hör regelbundet trafik från motorbåtar (som knappast kan ha nån hög antennhöjd) på 15-30 nm avstånd, som t ex från skärgården i inloppet till Strömstad när jag själv är ett par nm nordväst om Hunnebo. Jag hör fraktfartyg på väg in till Stenungsund, ca 30 nm bort med Orust och Tjörn i vägen, men de fartygen har iofs ganska högt placerade antenner. Vår antennhöjd är ca 11 m, så enligt standardformeln borde vi inte höra en mastlös motorbåt på mer än ca 10 nm. Men ledande atmosfärsskikt gör ju en del när vädret är rätt.

Så, jag tycker det är ett ständigt tjatter på k16 (passar bara den). När jag lyssnar på radio (rundradio, poddar) vrider jag ner volymen så jag bara hör svagt vad som sägs, men annars har jag det på ganska högt. Som bhemac säger så larmar det högt när det kommer DSC-anrop även om volymen är på minimum.

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev AndW:

Hur låter ett dsc-anrop?

Hur menar du i radion eller på kanalen?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Raol säger att han hör dsc-anrop. Jag undrar vad av allt man hör på kanslen som är dsc-anrop. Trodde de gick digitalt på en egen kanal. Röstbiten låter väl som ett vanligt samtal?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är som ett larm. En tvåtonssignal. Säkert lite olika på olika apparater iofs. Och själva signalen är ju ingen utsänd, utan det är radion som skapar den efter att ha fått ett DSC-anrop. Anledningen kan variera. Jag har bara fått allmäna anrop och inga riktade enbart till mig. Några gånger från kustradiostation för att nån ligger och sänder konstant bärvåg och blockerar. En gång från ett tyskt krigsfartyg som skulle genomföra en skjutövning ute i Kattegat. Ett par gånger skarpa larm från kustradio men långt bort från mig (Oslofjorden, bl a).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Abbe2:

 

Är kravet på att man skall passa kanal 16 helt borttaget nu?

 

 

Alla kustradiostationer, dvs, JRCC, VTS-centraler, lotsbeställningscentraler, Stockholm radio, Sweden trafic/MSI, all yrkessjöfart inklusive KBV, SSRS, Sjöfartsverkets arbetsfartyg och lotsbåtar, Trafikverkets vägfärjor mfl, har ständig passning på kanal 16. 

Risken att ett nödanrop, hur illa det än är utfört, ska missas är i praktiken obefintlig.   

Till och med på Vänern. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev coppertail:

Risken att ett nödanrop, hur illa det än är utfört, ska missas är i praktiken obefintlig.

Kanske inte obefintlig men väldigt låg. Dålig SWR, radioskugga mm kan försvåra.

Den största fördelen med DSC är väl att man får en uppgift om vem som larmar och framförallt, en exakt position. 

Många båtar har DSC och de får ett larm även om volymen är neddragen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag saknar min tid i försvarsmakten. VHF-en gör att det känns lite "combat" när ett fartyg skall lämna Oskarshamn om 10 minuter... 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Handelsfartyg till sjöss håller vakt på anropskanalerna 70 (DSC) och kanal 16
genom lyssning. Dessutom håller fartygen vakt inom fartygstrafikserviceområdet
(VTS) och på den aktuella VTS-arbetskanalen. Enligt bestämmelserna
är radiovakthållning obligatorisk på handelsfartyg. Andra fartyg än handelsfartyg
bör också passa kanal 70, om fartyget är utrustat med VHF-DSCapparat,
samt kanal 16. Dessutom bör fartyget passa aktuell VTS-kanal inom
VTS-området till exempel genom dubbelpassning (DW)"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

”Om man citerar är det bra att skriva vad det är man citerar. Det är ganska viktigt för att värdera innehållet.”

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu när det framkommer att man hade fungerande mobiltelefoner ombord förstår jag ännu mindre varför man använde nödraket 200 m från hamnen, i fullt dagsljus i ett  500-600 m brett vältrafikerat sund mellan två bebodda öar.

Det framkommer inte om man försökt att ankra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man drabbas av panik är det lätt att göra fel.

 

När barnen var små lyckades vi (min 12-åriga dotter egentligen...) köra sönder knutarna i drevet i rätt kraftig sidvind och med gott om öar omkring oss.

 

Först panik!

De närmaste små öarna/skären låg som ett pärlband bara drygt hundra meter bort med bara 15 - 30 m mellan.

 

När vinden tagit hand om motorbåtens framfart märkte vi att vi nog skulle driva in precis mellan ett par små öar. Beredda med ankare så drev vi in mitt mellan öarna in i en nästan vindstilla vik med en brygga som vi drev mot i lagom fart. Bar att lägga till.

 

Det var för övrigt också en torr sommar, sommaren när ryssarna tände eld i Nackareservatet i samband med grillning.

http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/9908/03/brand3.html

 

Mackey

Redigerad av Mackey
Rätat ock kompletterat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta är ett exempel på hur det går när man är förberedd på en nödsituation men inte har tänkt färdigt.

Ett genomtänkt handlande, helst också övat hyfsat realistiskt hade prioriterat ned nödraketen till förmån för telefon, rop och skrik osv.

I det här fallet ploppade raketen upp först, tråkigt nog.

 

Ett exempel ur verkliga livet någon gång på 50-talet.

Ett flygplan från flygvapnet nödlandade och havererade i en björkdunge som stod på ett stort öppet fält.

I haveriutredningen ifrågasattes varför planet hamnat just där och inte ute på fältet och det "upptäcktes" att i flyghandboken stod att "om möjligt landa i finstammig skog" och det gjorde flygföraren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...