Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
BSven

Olagligt nyttja nödutrustning?

Rekommendera Poster

Läste nyss denna artikel från SR. Den saknar naturligtvis mycket fakta men jag reagerade ändå på det sista stycket.

Citat

Ingen person ska ha kommit till skada. Polisen har skrivit en anmälan om allmänfarlig vårdslöshet och brott mot explosiva varor med anledning av den nödraket man sett, men ännu finns ingen misstänkt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är antagligen ett brott mot eldningsförbudet att idag skicka upp nödraketer, men att använda dem vid nöd torde falla under nödparagrafen. Dvs. det är inte olagligt att använda nödutrustning då det är nöd, även vid eldningsförbud. Men det gäller att faran är så stor att det motiverar risken för skogsbrand.

 

Brottsbalken (1962:700)

24 Kapitlet

4 § En gärning som någon, i annat fall än som nämnts tidigare i detta kapitel, begår i nöd utgör brott endast om den med hänsyn till farans beskaffenhet, den skada som åsamkas annan och omständigheterna i övrigt är oförsvarlig.
   Nöd föreligger när fara hotar liv, hälsa, egendom eller något annat viktigt av rättsordningen skyddat intresse. Lag (1994:458).

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med all respekt för allt som hände på Björkö.

Det talas om att en nödraket som avlossades från en båt antände ett område på Björkö.

 

Man kan ju då undra varför man sjkuter iväg en nödraket inne i skärgården, mitt på ljusa eftermiddagen?

 

Öarna ligger tätt och det är bra mobiltäckning i detta område.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att det i detta fallet med branden på Björkö var försvarligt att skjuta upp en nödraket i dagsljus är väl tveksamt, men det som också spelar in i den rättsliga bedömningen är, vad jag vet, hur personen i fråga upplevde situationen och vilka alternativ som fanns.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I såna här fall är det oerhört viktigt att fria hellre än fälla. Det får aldrig bli så att nån avstår från att använda nödutrustning av oro för att bli åtalad för brott!

 

Vi vet inget om tillståndet på båten. Kanske hade mobilen fallit i sjön. Nödraketen kanske var den enda möjligheten att snabbt påkalla hjälp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm... som sagt; ingenstans i nyhetsrapporterna syns den självklara slutsatsen att det kan ha rört sig om en äkta nödrakets-uppskjutning med fara för livet. Någon stackare som faktiskt kan ha drunknat under tiden då medias stressade sökarlykta riktas mot brandrisk?
 
Saknar alltså  en ärlig beskrivning bortanför medias förhastade slutsatser.
För tänk om nödraketen faktiskt sändes upp i en verklig nödsituation, alltså inte i terroristiskt brandskapande syfte som många journalister hysteriskt nog kan tänka??

Saknar alltså mer specifika detaljer i mediarapporteringen kring räddningstjänstens slutsatser. Har de ens utfört sin vanliga rutin angående "sök" då nödraketer uppsänds??

I mina ögon är detta med nödraketer en sista resurs innan man drunknar, förhoppningsvis också så i sjöräddningens ögon?

Men i journalisters stressade ögon tycks detta helt basala faktum helt ha ramlat mellan stolarna?
(De utgår måhända nånstans inifrån sina egna "hjärnvindlingarnas inre" från att en nödraket i sommarhettan bara måste vara brandskapande sabotage?)
   Vet inte hur stressade sommarvikarier till journalister tänker men det vore nog klargörande ifall  de låter räddningstjänsten uttala sig angående hur de avsökt området i enlighet med rutinen vid varje nödbloss?

Någon olycklig båtägare kan ju för fasen ha drunknat därute, vill alltså veta hur räddningstjänsten avsökt området??  (Det ni, sommarvikarierande jornaliststudenter, det vore väl en värdig uppgift att tydliggöra?)  😉

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jag saknar är just båten. 
Jag antar att det är standard att polisen upprättar en anmälan = något att undersöka, som de sedan kan avskriva men " brott mot explosiva varor"?

Diverse pyroteknik är fortfarande grunden i en båts nödutrustning då den är ett krav hos såväl diverse seglingstävlingar som en del nationer. Ni som håller utbildningar kanske kan besvara hur ämnet hanteras inom båtlivsutbildningen.
Är det dags att överge pyroteknik, med alla dess brister, som grunden i nödsignalering?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev BSven:

Är det dags att överge pyroteknik, med alla dess brister, som grunden i nödsignalering?

Det har diskuterats mycket i UK. Den nu allmänna uppfattningen är att skippa de pyrotekniska leksakerna, det ställer till för mycket elände.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Thomas-1:

Någon olycklig båtägare kan ju för fasen ha drunknat därute, vill alltså veta hur räddningstjänsten avsökt området??  (Det ni, sommarvikarierande jornaliststudenter, det vore väl en värdig uppgift att tydliggöra?)  😉

 

Det verkar som om sjöräddningen har koll på läget:

"Tobias Nicander är sjöräddningsledare vid Sjöfartsverkets sjö- och flygräddningscentral:

– Vi hade en händelse på platsen med en person som hade motorproblem och sköt upp en nödraket, men om det finns en koppling till detta kan jag inte bekräfta, sa Nicander vid 19-tiden på söndagen."

https://www.expressen.se/gt/skogsbrand-har-spridit-sig-till-fastigheter/

Publicerad 5 aug 2018 kl 18.37

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev bhemac:

Det har diskuterats mycket i UK. Den nu allmänna uppfattningen är att skippa de pyrotekniska leksakerna, det ställer till för mycket elände.

 

Vad diskuterar man att använda istället?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En person på Björkö berättar så här (citerat från artikel på sr.se):

 

'Gunnar Skarland som bor på Björkö såg nödraketen som misstänks ha startat branden från sin altan.

– Jag hörde ljudet av en nödraket och såg ett bloss på himlen och tänkte "vem skjuter en nödraket nu mitt på dagen när det är ljust"?

Gunnar Skarland sprang upp på ett berg för att se bättre. Då såg han en båt ute på vattnet.

– Det blåste elva, tolv sekundmeter, ganska hårda vindar. Och min andra tanke var ju genast "var landar den raketen någonstans?" Så gick jag ytterligare några meter på berget och såg att det brann i vassen, säger han.

Gunnar Skarland larmade räddningstjänsten och hämtade hinkar med vatten från sitt hus, men när han kom fram till branden räckte det inte till med hans vattenhinkar, branden hade redan vuxit i storlek.'

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7014210

Så nog verkar det ha varit en båt. Hur stor nöden var återstår att se, om det nånsin kommer fram. Men jag har svårt att föreställa mig att nån sköt en nödraket för skojs skull en sån dag, på en sån plats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Abbe2:

 

Vad diskuterar man att använda istället?


Gissningsvis de radiokommunikationsmedel som finns (VHF, EPIRB, PLB, AIS-larm, mobiltelefon, osv) och laserblixtljus och andra strobelampor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev raol:


Gissningsvis de radiokommunikationsmedel som finns (VHF, EPIRB, PLB, AIS-larm, mobiltelefon, osv) och laserblixtljus och andra strobelampor.

Precis. Framförallt pekar man på VHF/DSC och PLB.

Ska man absolut ha pyrotekniska leksaker så bör det vara typ signalpistol.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev raol:


Gissningsvis...  ...och laserblixtljus och andra strobelampor.

Det har väl dröjt lite att få alternativen SOLAS-godkända?

 

(Sedan har man ju någon gång i affekt funderat på att dra en Ikaros i seglet eller i bryggan på ett fartyg så det kan ju vara lika bra att ta bort den möjligheten.)

Redigerad av BSven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev BSven:

Sedan har man ju någon gång i affekt funderat på att dra en Ikaros i seglet eller i bryggan på ett fartyg så det kan ju vara lika bra att ta bort den möjligheten.

Lättare att sikta med än signalpistol!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev bhemac:

Precis. Framförallt pekar man på VHF/DSC och PLB.

Ska man absolut ha pyrotekniska leksaker så bör det vara typ signalpistol.

 

Men det behövs också ett alternativ till nödblossen, alltså något som gör att helikoptern lätt hittar dig efter det att de flugit till GPS-positionen. Det börjar dyka upp intressanta alternativ här med LED-ljus av olika slag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Abbe2:

Men det behövs också ett alternativ till nödblossen

Man vill få få grön laser SOLAS godkänd men det är säkert det blir godkänt för att säljas till privatpersoner.

Men det är nog inget större problem, GPS-positionen är tillräckligt noggrann.

Men vare sig bloss eller rök är tillnärmelsevis lika farligt som fallskärmsrakterna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grön laser? Senast läste jag någonstans att om en amerikansk HKP-besättning såg en grön laser fick de inte flyga mer förrän de varit på synkoll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev BSven:

Grön laser? Senast läste jag någonstans att om en amerikansk HKP-besättning såg en grön laser fick de inte flyga mer förrän de varit på synkoll.

Japp, Läs HÄR

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker nog att en röd, roterande/blinkande som i filmen jag länkar till är smartare, dels för att röd färg mer förknippas med nödsignal, dels för att elförbrukningen är lägre så den lyser längre tid för en given storlek.

Har man en segelbåt kan man dessutom hissa upp lampan i masten för att dramatiskt öka räckvidden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ultimata vore kanske den röda snurran med en grön diod monterad i centrumaxeln?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man ser ut att ha börjat gå ifrån laser för att istället använda LED. T.ex. så tror jag inte ODEO tillverkar den version med laser som testades i filmen ovan längre.

 

Se också:

https://www.alandia.se/båtförsäkring/nödblosstest

https://www.pbo.co.uk/gear/led-laser-flares-tested-36341

 

 

Redigerad av Abbe2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Abbe2:

Man ser ut att ha börjat gå ifrån laser för att istället använda LED.

Tråkigt om man hamnar i nöd dagtid bara. Fast det vet vi ju från filmer att så är det aldrig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev bhemac:

Tråkigt om man hamnar i nöd dagtid bara. Fast det vet vi ju från filmer att så är det aldrig.

 

Fast laser är väl inte heller speciellt effektivt dagtid? Det som rekommenderas då är rök och färgpulver, vad jag sett. Samtidigt som behovet är mindre dagtid, då hittar helikoptern dig lättare än på natten.

Redigerad av Abbe2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har ju förbjudit användande av mobiltelefon i bil. Jag tror inte det får någon att tveka på att göra det i en nödsituation.

 

En nödraket fyller ett en funktion som verkar svår att helt ersätta med nåt annat. Borde väl vara en kombinerad led- och rök- -raket med fallskärm, men hur får man upp den? Kanske tryckluft? Kanske kan man ha krut för framdrivningen så länge inte blosset brinner när det väl kommit upp (alternativt landat i ett buskage).

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt dagens Göteborgs-Pesten sid 8 så kan man läsa följande...
Citat "POLISEN HAR NÄMLIGEN upprättat en anmälan om allmänfarlig vårdslöshet och brott mot lagen om brandfarliga och explosiva varor... slut citat.


Tja, först och främst är jag glad att vederbörande båtägare överlevt! Visserligen dumt att skicka upp en nödraket kan man med facit i hand tycka. Men alltid lätt att vara efterklok, eller hur?


Tog dessvärre dagar för journalistdrevets sommarvikarier att inse att två ovanliga nödsitutationer faktiskt kan ha skett nästan samtidigt.
(Jag menar: Hur många gånger kan en nödsignal från en nödställd av slump/slarv orsaka en ny större katastrof/brand? Rimligen väldigt väldigt sällan kan jag tycka? Men mediedrevet måste alltid få sina syndabockar, hur skall de annars kunna sälja sina lösnummer?)

Om jag vore redaktionschef på nån tidning eller tv-kanal så skulle jag rikta sökarlyktan på  det smått unika faktum att nödsituation 1 (upplevd sjönöd, och beslutet att skicka upp nödraket) kan leda till nödsitutation 2 (branden på Björkö i dagens extrema torka). Säga till lata journalister "ge er ut och gräv upp sanningen" bakom hela olycksförloppet.


Förmodligen är jag naiv men jag börjar faktiskt bli smått förbannad när jag märker hur illa  media hanterat detta helt unikt sammanträffande ärende med två skilda nödsituationer från början!
Polisens pliktskyldiga "upprättande av anmälan om allmänfarlig vårdslöshet" är nog också  ett led i mediedrevets anda där någon skyldig måste hittas för dramaturgins skull?


Hmm... vem tänker på den stackars båtägare som oklokt nog i hastigheten råkade välja att skicka upp en nödraket, hur mår denne idag?
    Kanske är du en alldeles vanlig medlem här på MG, men efter ditt förhastade beslut med nödraketen och särkilt efter följande mediadrev/polisanmälan så är du nog numera förhindrad att uttala dig? Kanske är du kanske rent av häktad/inlåst som en del av nån begynnande häxprocess?

[Polismyndigheten själva har förhoppningsvis förståelse för detta att hastiga beslut i akuta situationer kan ge oönskade resultat? Tänker å polisens vägnar här särskilt på fallet nyligen med den låtsasbeväpnade pojken med downs syndrom som tragiskt dödades av poliskulor.]

Så tänker jag så här långt, mer synpunkter!?

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nödraketen hör nog förra århundradet till. Det rapporteras ett antal raketer varje år som leder till stora och dyra räddninginsatser utan att någon i nöd hittas. Däremot är de helt livsfarliga om det börjar brinna ombord.

De absolut flesta larm kommer via mobil. JRCC skulle gärna se att fler larm kom via DSC, då får de en position på några meter när och de vet vad det är för båt det letar efter. Många båtar i närheten larmas och kan snabbt hjälpa till i räddningsarbetet.

Är man ofta ute själv och/eller udda årstider är en PLB i fickan ett bra komplement. Många trollingfiskare har det.

Brinnande tjärtunnor, enstaka kanonskott och raketer tillhör en svunnen tid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast - om man larma tex via telefon, som ju är poppulärt nu för tiden, så är det ju bara larmoperatören som får nödropet.

Jag fick själv motorstopp i lo för land i kulingvindar och en knapp meters sjögång och ganska nära land. Hade jag ringt 112, så hade den närmast sjöräddningsenheten inte hunnit fram innan jag hade gått på land.

Nu har jag en motorseglare med inte allt för dåliga seglingsegenskaper. Det gick visserligen inte att vända genom vinden, men jag gjorde en kovänning och kunde sen segla mig fri från land dikt bidevind på andra bogen.

Har man en motorbåt utan de möjligheterna, så kan ju en nödraket va ett alternativ. Det kan ju finnas andra båtar i närheten som kan ställa upp och hjälpa.

Nu var det väl många olyckliga omständigheter som spelade in.

Är det nån som hört talas om att en nödraket från en båt som har problem, har förorsakat en brand!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Thallatha:

Fast - om man larma tex via telefon, som ju är poppulärt nu för tiden, så är det ju bara larmoperatören som får nödropet.

Precis, därför skulle JRCC gärna se att fler använde VHF/DSC.

De får ett antal "virriga" nödanrop via mobil och en hel del falsklarm. Framförallt har folk inte riktigt koll på var de är (kanske därför de går på grund?)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...