Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
ulfie81

Nybliven 4-taktsägare önskar tips inför vintern/vinterförvaring :)

Rekommendera Poster

Halloj

 

 


just köpt mig en en fjong ny båt och motor och har lite funderingar eftersom några saker och moment är helt nya för mig. detta inför vinterförvaring/upptagning. vet inte än om 
det blir inomhus eller utomhus förvaring, skiljer det sig i hur man ska förberda?

1: fyrtakt, aldrig haft innan. Nu en mercury 80 hk fourstroke.
2: Aldrig haft fjong nytt tidigare
3: fast tank

Ok, så här är mina funderingar. Enligt handlaren ska första service ske efter 100 timmar, jag kommer ha kört 10-15 max innan upptagning, ska man göra service då ändå? Eller ska jag vänta till våren? Isf ska jag göra något annat istället, konservering eller dylikt? finns ett ställe man kan koppla på en slang för att köra igenom färskvatten, räcker det? Skiljer det sig beroende på inomhus eller utomhus?

Inte varit så noga med vinterhållning etc på gamla häckar man haft innan men nu när man har nytt vill man göra på bästa sätt både för garantier och för livslängd.

Eftersom det är sent på året är kan det vara svårt att få tag på prisvärd inomhusförvaring som jag självklart förstår är att föredra, men är det någon fara med utomhus egentligen.

Fast tank blir ju svårare att tömma än 25 liters plast-dito. Är det ändå ett måste? Läste någonstans att full tank eller tom tank, inte helvfull då risken för kondens etc blir större.?

Tar tacksamt emot alla tips och kommer säkert med fler frågor:) Har ni tips på vinteruppställningsplats i gbg-området tar jag tacksamt emot det med.

Med bästa hälsningar, Ulf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör slut på bensinen. Eftersom det är fyrtaktare du har kan du använda det sista i en bensinbil hellre än att spara över vintern. Jag hade jätteproblem med vatten i bensinen i våras. Det är inte värt det att chansa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slå i Alkylatbensin sista 1-2 litrarna och låt den gå till den stannar.

Sen är det inga bekymmer nästa år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Växelhusoljan byter man varje år så de måste du göra oavsett.

Motorolja likaså då olja inte bara slits av antalet timmar den är körd, den tappar sin funktion över tid också samt oljefilter.

Saltvatten måste ut ur kylkanaler och det får du bara om du kör med slang.

 

Men jag tycker verkligen du ska ta ett snack med återförsäljaren av båt och motor för att säkerställa vilka servicemoment du får utföra eftersom garantier och dess giltighet bara gäller om återförsäljaren / auktoriserad firma får göra service. 

Redigerad av Rolle85
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-08-06 vid 17:35 skrev Rolle85:

Växelhusoljan byter man varje år så de måste du göra oavsett.

 Motorolja likaså då olja inte bara slits av antalet timmar den är körd, den tappar sin funktion över tid också samt oljefilter.

 Saltvatten måste ut ur kylkanaler och det får du bara om du kör med slang.

  

 Men jag tycker verkligen du ska ta ett snack med återförsäljaren av båt och motor för att säkerställa vilka servicemoment du får utföra eftersom garantier och dess giltighet bara gäller om återförsäljaren / auktoriserad firma får göra service. 

tack för svar, hade inte tänkt göra några moment själv, men vill att allt ska göras rätt, men samtidigt inte "övergöra" något, speciellt inte ekonomiskt.

 

100 timmars service exempelvis känns overkill redan efter 5-15 timmar... och att skicka en bunt med tusingar i havet för jag lär behöva göra service då på 100-115 timmar igen. om det räcker med konservering. kommer göras på aukt. firma vilket som

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade jag haft en ny motor hade jag velat byta oljan relativt omgående eftersom motorn i början slits in och då kan små flisor lossa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...