Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
ChristerN

Vårda gummilister

Rekommendera Poster

Hej. 

Vad använder ni till att smörja gummilister i båten?

Tänkte vara klok och smörjde efter tips alla gummilister i min då nyköpta båt med vaselin men i sommar har listerna i värmen börjat smeta av sig. 

Kommer inte ihåg var jag fick tipset om vaselin men fram tills nu har det funkat bra. 

Så vad har man istället?

I bilen använder jag någon sorts tub med silikon till listerna men silikon vill iaf inte jag så gärna ha i båten. 

Sökte på nätet och ett tips var att använda olivolja till att smörja gummi (-någonting) men det verkar inte funka något vidare på båtens lister. 

Förslag?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev ChristerN:

Hej. 

Vad använder ni till att smörja gummilister i båten?

Tänkte vara klok och smörjde efter tips alla gummilister i min då nyköpta båt med vaselin men i sommar har listerna i värmen börjat smeta av sig. 

Kommer inte ihåg var jag fick tipset om vaselin men fram tills nu har det funkat bra. 

Så vad har man istället?

I bilen använder jag någon sorts tub med silikon till listerna men silikon vill iaf inte jag så gärna ha i båten. 

Sökte på nätet och ett tips var att använda olivolja till att smörja gummi (-någonting) men det verkar inte funka något vidare på båtens lister. 

Förslag?

 

Glycerin !!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Innan man kan välja "smörja" till lister bör man veta vilken sorts lister man ska behandla. Gummilister är väl ofta i plast (ett i sammanhanget vidsräckt begrepp) och då är vaselin oftast inte så bra.

 

Glycerol/glycerin funkar på de flesta gummi- och plastlister.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar. Glycerin får det bli. 

Självklart, borde jag ha kommit ihåg. 

Tips på var man köper det?

Apotea har det på nätet men söker man i övrigt så kommer bara en massa krämer etc som innehåller glycerin/glycerol upp. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror de flesta apotek har glycerin/glycerol, kanske även sk. naturapotek och hälsokostbutiker.

 

Används även vid vintillverkning och i hobbysamanhang som söktips.

 

Mackey 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använder silikonfett till gummilister och o-ringar. Funkar bra, även på gummi som utsätts för friktion.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glycerin brukar fungera men silikonfett är överlägset bäst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev bhemac:

Glycerin brukar fungera men silikonfett är överlägset bäst.

PTFE, om man vill slippa silikonproblematiken. Håller längre men kan vara lite dyrare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är PTFE verkligen övermålningsbart? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Caribic410:

PTFE, om man vill slippa silikonproblematiken. Håller längre men kan vara lite dyrare.

Jag använder väldigt gärna PTFE men silikonfettet tycker jag fungerar bättre på gummilister.

Problemet med silikonfett är väl att man inte kan måla över det (!)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev AndW:

Är PTFE verkligen övermålningsbart? 

Övermålningsbart?

Varför vill du ha lågenergimaterial som underlag för målning?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl att rester som hamnar lite varstans är så fobiska mot det mesta som är problemet med silikon, det skapar ju fiskögon i färg tex. Alternativa, silkonfria  material brukar saluföras som ”övermålningsbara”. Därför undrade jag om ptfe är det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev AndW:

problemet med silikon, det skapar ju fiskögon i färg tex

Mera korrekt: Det kan ge fiskögon under en kort tid efter applicering.

Det brukar ju gå att måla om badrum och kök hemma utan fiskögon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev bhemac:

Mera korrekt: Det kan ge fiskögon under en kort tid efter applicering.

Det brukar ju gå att måla om badrum och kök hemma utan fiskögon.

Hemma kletar man väl inte med silikonolja. Silikon-elastomer.. avger ju silikater under härdningsprocessen.

Ptfe har så låg ytspänning att färg mm inte fäster men avger, smittar, inte omgivning. Går att tvätta bort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Caribic410:

Hemma kletar man väl inte med silikonolja.

Nej men silikon i allmänhet  är inte alltid ett problem som många båtägare tycks tro.

Silikon i bilvax tvättar man bort med citronsyra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man använder inte silicon överhuvudtaget på en bil bara ren idioti.

Citat:

En del vaxprodukter innehåller silikon, vilket ger en bra glans och bra avrinning, men dessa produkter avråder vi helt ifrån, då silikonet i värsta fall kan tränga rakt igenom lackeringen och ända ner i plåten, vilket i princip omöjliggör omlackering om detta skulle behövas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tydligen ett citat. Bra om man anger källan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Nej men silikon i allmänhet  är inte alltid ett problem som många båtägare tycks tro.

Silikon i bilvax tvättar man bort med citronsyra.

De flesta ämnen som kan ställa till olika problem, vara farliga mm. är, rätt använda, både bra, ofarliga och pålitliga.

Har för mig silikon har bra resistens mot de flesta syror men dålig resistens mot alkalier och bensin.

Kan minnas fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Innehåller naturlig citronlösning, med förmåga att ta bort härdat silikon-, butylen-, akrylat- och polyuretantätningsmedel."

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta silikon diskussionen i en annan tråd!!

Här handlar det om att bibehålla smidigheten på gummilister som skall ta upp rörelser mellan skrovet och rutorna. Glycerin förenar sig med gummit och förhindrar (försenar) åldrandet av listerna.  Att lägga en hal yta på utsidan av ett material är något helt annat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Rascal:

Ta silikon diskussionen i en annan tråd!!

Här handlar det om att bibehålla smidigheten på gummilister som skall ta upp rörelser mellan skrovet och rutorna. Glycerin förenar sig med gummit och förhindrar (försenar) åldrandet av listerna.  Att lägga en hal yta på utsidan av ett material är något helt annat.

Finns andra ämnen åxå som påverkar avdunstning/förintning av mjukgörande ämnen. Kan finnas i både silikon och ptfe produkter m.fl.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Rascal:

Ta silikon diskussionen i en annan tråd!!

Här handlar det om att bibehålla smidigheten på gummilister som skall ta upp rörelser mellan skrovet och rutorna. Glycerin förenar sig med gummit och förhindrar (försenar) åldrandet av listerna.  Att lägga en hal yta på utsidan av ett material är något helt annat.

Då har du fått mer info av ts?

Jag har inte sett vad produkten ska göra mer än "smörja lister". Vilka lister det handlar om framgår ej?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glycerin är jättebra till impeller och toapump. Fungerar på de flesta gummiprylar. På utvändiga lister tycker jag silikonfett är bättre eftersom det är mera smutsavisande. Jag hade gummilister till mina rutor och gick över till silikonfett som jag tyckte fungerade betydligt bättre än glycerin.

Det är enkelt att prova i stället för att bara tro. Ett par insmorda gummilister ute i trädgården under en längre period är ganska övertygande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Caribic410:

Då har du fått mer info av ts?

Jag har inte sett vad produkten ska göra mer än "smörja lister". Vilka lister det handlar om framgår ej?

Frågan var vad jag ska använda att smörja mina gummilister, runt fönster framför allt, och inte samtidigt utsätta mig för nya problem.

Vet att silikon går att tvätta bort men vill inte utsätta mig för risken i onödan om det finns alternativ som är lika bra. 

Så nu står det mellan PTFE och glycerin med silikonfett som outsider. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Caribic410:

Då har du fått mer info av ts?

Jag har inte sett vad produkten ska göra mer än "smörja lister". Vilka lister det handlar om framgår ej?

TS skriver i första inläggets rubrik "Vårda gummilister". Det tolkar jag som att han vill bevara gummits ursprungliga goda egenskaper inte bara få en blank hal yta.

Silikon kan möjligen motiveras på gummilister på bildörrar som inte ska frysa fast vintertid, men det är en helt annan fråga för ett annat forum.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev bhemac:

Glycerin är jättebra till impeller och toapump. Fungerar på de flesta gummiprylar. På utvändiga lister tycker jag silikonfett är bättre eftersom det är mera smutsavisande. Jag hade gummilister till mina rutor och gick över till silikonfett som jag tyckte fungerade betydligt bättre än glycerin.

Det är enkelt att prova i stället för att bara tro. Ett par insmorda gummilister ute i trädgården under en längre period är ganska övertygande.

Du kan vara övertygad om att jag har provat glycerin! 

Jag har ägt båten i 36år och smörjer listerna någon gång ibland dvs inte ens varje år pga lättja, och alla lister är fortfarande friska och original från när båten var ny för 47år sedan. Testet pågår fortfarande!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glycerin eller tvål eller vad ni nu vill kalla det för försvinner efter ett tag.Glycerin är bra mot gummi plast är en annan sak.

Bra blandning är glycerin och T röd.Skall man ha fint mjukt gummi så använd bromsvätska dock inget trevligt att hålla på med.

 

Håhåja ja Är väl bara surfa lite om silicon så får man fram hur många källor som helst om otyget eller kanske det är så att det fattas kunskap hur man surfar på nätet ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Kajja:

kanske det är så att det fattas kunskap hur man surfar på nätet ?

Framförallt fattas det kunskap om silikon, där gäller mest folktro.

Prova istället för att tro.

 

3 timmar sedan skrev Rascal:

Du kan vara övertygad om att jag har provat glycerin! 

Det har jag också. Men sen provade jag silikon och tyckte det var bättre till vissa saker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte vad du har för yrke men lackat bilar mm i över 40 år och har bara negativt att säga om produkten.Även tillverkat reparerat plaster över 30 år så jag vet vad eländet ställer till med.Sist lackerade jag en Jeep och hur mycket jag en tvättade med siliconanfernr tvätthinner aceton och annat bråte så var silicon helvetet kvar i listen till hardtoppen mm och ställde till ett rent helvete vart en dyr bil i slutänden.Det visade sig att idiotfan som ägde bilen smorde in alla gummilister för det skulle bli blankt.Likaså alla idioter som sätter i taklucka och tätar med silicon och efter några år så är det helt sönderrostad runt takluckan så nog fan vet jag vad silicon är.Finns tom idioter som tillverkar lackboxar och tätar med silicon vilket gör att det blir silicon på allt i boxen,känner några som råkat ut för detta och kostat dom tiotusentals kronor bara för idioter inte begriper bättre.

Likaså gammal begrövat sätt att smörja luften i gamla lastbilar bussar med en blandning av glycerin och sprit herre jävlar glycerin bevarar fukten och gör att bromssystemen rostar.

Glycerin är bra som hudvård då man använder det titt som tätt.Fö har jag haft ca 500 kg glycerin som ingen ville ha och fick slänga.Var väl bra att smörja in däck som står utsatt i solen men har inte detta bekymmer.

Redigerad av Kajja

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu kanske vi ska hålla oss till båtar. Silikon används i många sammanhang, även bland båtfabrikanter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...