Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Skoter

Kabelskarvning.

Rekommendera Poster

Omöjligt att svara på men fungerar troligen bra.

Ett exempel på hur svårt det är att avgöra kvalitet är att i ett fall där väldigt dyra och bra kabelskor användes råkade ett antal från Biltema användas då någon tyckte det gick bra att handla i panik då ordinarie tog slut.

När det uppdagades så var det dels hopplöst att se skillnad i installationen och dels lika hopplöst att urskilja i lådan med lösa.

Mängder fick bytas och kasseras för säkerhets skull. Antagligen i onödan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lödhylsorna enligt länken är nog alldeles utmärkta om de används på rätt sätt.

Men de kräver nya och helt ooxiderade kablar, annars blir det bara skräp.

Själv föredrar jag att löda de parallella kablarna så man kan se resultatet, och därefter värma över med krympslang som har smältlim inuti.

 

Gundj: Vad var felet med Biltemas kabelskor, och vilken sort var den ordinarie?

Edit: Jag läste igen och såg "Antagligen i onödan". Kanske du menade att Biltemas kabelskor inte ingick i företagets inköpspolicy, men att de antagligen skulle fungerat lika bra?

Redigerad av Wingan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Wingan:

Lödhylsorna enligt länken är nog alldeles utmärkta om de används på rätt sätt.

Men de kräver nya och helt ooxiderade kablar, annars blir det bara skräp.

Själv föredrar jag att löda de parallella kablarna så man kan se resultatet, och därefter värma över med krympslang som har smältlim inuti.

 

Gundj: Vad var felet med Biltemas kabelskor, och vilken sort var den ordinarie?

Det var nog inget fel alls med Biltema kabelskor, men de var inte godkända för den installationen.

Jag vet faktiskt inte fabrikatet på ordinarie, minnet är full med annat vetande 🙂

Problemet var att om något otrevligt hänt och man upptäckt att fel kabelskor använts så hade det blivit tråkigt på flera sätt.

Jag använder Biltemas kabelskor på bilar, båt och MC utan bekymmer, även lödhylsor som påminner om de TS frågar om. 

Några lödhylsor kan ha varierande mängd tenn i sig, men får kolla lite så det är tillräckligt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En gång i tiden fanns det något som hette "tejptenn". Man lindade på och värmde med en cig.tändare. Fungerade ibland men oftast inte.

Precis som Wingan föredrar jag vanlig lödning, man ser att tennet flyter ut och att den inte blir en kallödning. En lupp eller liknande är ett bra hjälpmedel att se att det blev en riktig lödning.

Nu är inte jag speciellt oroad av "svarta döden" då det inte påverkar kabelns förmåga att leda ström. Men jag kollade ett antal kablar som var lödda, isoleringen hade smält och trots många år fanns det ingen svart-död.

Problem med el i båtar är till 90% relaterat till kontaktsvårgheter, ofta ihop med flatstiftsanslutningar. Oisolerade kabelskor är betydligt bättre än isolerade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...