Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
IngemarE

Luftkonditioneringsaggregat för båt - vem säljer ?

Rekommendera Poster

Ingen ny tanke, men efter denna sommaren går det ju inte ens att använda Vätterns "kalla" vatten till att direktkyla luften i båten...

 

Tittar nu mer än någonsin på att installera ett AC-aggregat, modellerna som s.a.s. är i ett paket för anslutning till vatten och luft. Jag behöver kring 5000BTU och det är inte orimligt att köra det på befintlig inverter (2000W) och en duktig generator, ev. med mjukstarttillsats på kompressorn. Men troligast blir det landström. Har också en plats i båten som är som gjord för ett aggregat.

 

MEN, nästa inga verkar sälja dessa tingestar i Sverige. Eller knappt i Europa heller (eller har jag sökt dåligt, bara på engelska ?), trots att södra delarna borde ha stort behov. I USA kryllar det dock av dem, men mest 115V och med en frakt/tull/moms som bara i sig kostar alldeles för många tusenlappar.

 

Enda jag hittar här är Ital Nordic som säljer Climmas olika modeller. T ex den här: https://italnordic.se/0801307.html. Men Webasto har ju en de kallar "FCF" som är riktigt lovande, billigare, lite mindre, tystare o.s.v. Webasto skall föras av KG Knutsson i Sverige, men det verkar i alla fall bara vara gammalt material/modeller av AC på Webastos svenska hemsida (https://www.webasto.com/se/marknaderochprodukter/marin/kyl-loesningar/) till skillnad från den internationella, https://www.webasto.com/us/markets-products/marine/cooling-solutions/. FCF är ju inte nyare än att den t.o.m. säljs på ebay (men då från USA och 115V), var är den...?

Dometic (Waeco) har också några riktigt trevliga, särskilt deras "DTU Turbo", https://www.dometic.com/en-us/us/products/climate/air-conditioners/air-conditioners-for-marine/dometic-turbo-dtu-_-112126. Och visst får jag fram massor av ÅF när jag söker upp närmaste ÅF. T.o.m. min lokala Swedolbutik. Men jag tror knappast Swedolfolket själva ens vet att Dometic har AC-paket till båt, än mindre att de är ÅF för dem.

 

Således - vet någon om ställen som säljer Webasto och Dometic/Waeco AC-enheter för båt....i Sverige ?  Och gärna sådana som vet vad de säljer (=sålt någon innan), så de kan svara upp mot garanti o.s.v. men inte minst begriper vad som ingår i paketen och inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du bara hålla dig lugn ett tag så finns de Blocket. Många river ut ur sina yankeebåtar. Fast kanske inte i år förstås.

Men visst finns de att köpa här i Sverige? Det var en kille här på MG som köpte och satte in här. Hade en Malö 50 och kom väl till Paris?

Sen går det att köpa i USA, det finns både 120 och 230V aggregat att köpa. Kolla de stora drakarna typ Westmarine mfl. Man låter Jetcarrier frakta hem. Inte speciellt dyrt. Visst tillkommer moms och ev tull men det är nog billigare än att köpa i Sverige.

Själv köpte jag ett aggregat på Blocket för ett par år sedan. Det är ett Cruisair modell SXR7-M12 på 7000BTU och jag betalade 500kr(!).Visserligen avsett för 120V och 60Hz men går utmärkt att köra med 110V trafo och 50Hz. Effekten blir lite lägre men det ger nog minst 5000BTU. 

Har bara provkört med trafo men det funkar bra. Tanken är att det någon gång ska in i aktterhytten, en koj offrar jag gärna. Väger fö <30kg. Det ska drivas med en 120V inverter, förbrukningen ligger runt 500VA så jag tror en 1500/3000W inverter ska funka.

 

En annan möjlighet är att använda ett sådant där vanligt "hemaggregat" som då är luftkylt. Jag pratade med en kille just om detta häromdagen. Inte lika effektivt men väldigt enkelt. Skulle vara kul att testa men just nu vill nog ingen låna ut till test och det finns inga att köpa heller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du inte vill ha en fast monterad så är en portabel kanske aktuell, billigare och med fler användningsområden än bara båten. 

 

Jag har köpt en portabel ac typ canvac på 8000 btu, drar 905 w och kostade 4000 kr. Frugan som är gravid tycker nog det är det bästa som hänt henne denna sommaren. 

 

Borde fungera utmärkt i båt bara utlufts slangen går till utsidan av båten genom kapell el en ventil. Lite högljudd men man kan kyla ner sen sätta på sleepmode och då är den lite mindre högljudd...

 

Vi har haft den till vårt sovrum och tagit med den till sommarstället, men även haft tanken att ta med den till båten vid behov/om vi tänkt ligga i gästhamn. 

 

Annars är väl husbil/husvagnsidan likvärdiga typ polarpumpen.se fick jag upp vid googling.

Redigerad av BboatB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till husbil är det Truma, Dometic och någon mer som är bäst.

Men tyvärr så tål nog dessa inte en översköljning, ett rejält regn är nog max.

Truma har en som är extra strömsnål, under 3A men ger nog inte jättemycket kyla.

Jag ska leta upp en länk till ett test i en tysk tidning.

Alla för husvagn o husbil kör recirkulering med kylning i utspelen men kan få kondensutfällning inne i några äldre modeller.

 

Kanske fungerar detta https://www.husbilsklubben.se/forums/attachments/klimaanlagen_vergleichstest_artikel-pdf.154046/

Redigerad av Gundj

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren.

Har givetvis pejlat USA-marknaden och räknat (surfplattan har gått varm även den, när jag tröttnat på att läsa böcker och vara social under semestern), men det är svårt att hamna vettigt i pris. Har kollat Westmarine och en hel del andra, och i slutänden med alla pålägg blir det inte mycket billigare.

 

Har också tittat på hemaggregat och ev. plocka isär och bygga om lite. Känner en bekant som jobbat som kyltekniker och har dubbla hembyggda AC i sin snipa. Tror han kan dra på så det nästan blir minusgrader inne även denna sommar. Så tips och ev. omfyllning är ingen omöjlighet.

Hemaggregaten är visserligen slut just nu överallt, men kommer säkert dränka Blocket om någon månad. I min lösning är det dock inget som skall stå framme utan skall byggas in och se snyggt och funktionellt ut, tänkte jag. Finns ett drömutrymme för en AC på 60x80x100cm bakom kylskåpet (som då också får bättre luftväxling via nya öppningar) som idag bara används till 25% som långtidssskafferi.

 

Ingen brådska alls. Semestern är slut nu, så det blir ett vinterprojekt. Bra tips att kolla Blocket även efter begagnade aggregat.

 

BboatB: Nej, husvagns/husbilsvarianterna är inte alls samma då de i allmänhet är låsta till infällning i taket, men i synnerhet att avväxling av energin sker till luft, inte vatten. Och då blir de automatiskt klumpigare. Behövs ju bara 4-6 l/min i vattengenomströmning för kring 5000 BTU, en stilla stril jämfört med orkanen i apparaterna hemma eller på husbilstaket. (Polarpumpen m.fl. verkar f.ö. ha just bara för landanvändning när jag kollade).

 

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En Dometic MCS T6 som ger 6000BTU kostar i Sverige 37tkr. Mitt Cruiseair (numera Dometic) kostade i USA $2000, antagligen lite dyrare idag, kanske runt 20tkr. Frakt 450kr. Tull vet jag inte men det är lätt att kolla, troligen högst 10% och sen moms totalt högst 28tkr. Typ 25% billigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev bhemac:

En Dometic MCS T6 som ger 6000BTU kostar i Sverige 37tkr. Mitt Cruiseair (numera Dometic) kostade i USA $2000, antagligen lite dyrare idag, kanske runt 20tkr. Frakt 450kr. Tull vet jag inte men det är lätt att kolla, troligen högst 10% och sen moms totalt högst 28tkr. Typ 25% billigare.

 

MCS T6 är en helt annan än den "DTU Turbo" som jag länkade till. Den sistnämnda kan hittas för $1300 eller så och uppåt. Min referens för vad det får kosta är ItalNordics på dryga 20kSEK, då är det i Sverige med garantier.

 

Sedan finns en hel del andra Dometic/Cruisair billigare ändå, men de visar sig då ofta ha köldmedie R417A när jag frågat. Haft det i en värmepump en gång och det är riktigt uselt. De som kan det här säger att det tyder på en variant för kinesmarknaden konstruerad för det (i den civiliserade världen) sedan länge förbjudna R22, där man pytsat i R417A för att få den laglig i Väst.

 

Jag letar vidare men tackar också för ännu fler vinklingar och tips. DIY är kul, inte minst för plånboken (oftast)...

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack.

Intressant dock att säljaren inte har något till salu om man går till dess shop. Inte heller hittar jag varor från säljaren på ebay.com (säljaren är baserad i USA). Men varan du länkar till går ju att lägga i varukorgen.

Jag blir ibland inte riktigt klok på ebay...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@BboatB, hoppas regulatorn blev bra då.

Det är ju tyvärr så att allt kostar något, är varorna eller tjänsterna gratis eller billiga så är man själv också en vara.

Jag är förvånansvärt befriad från spam från eBay trots att jag handlar en hel del där.

Kanske är min spamkorg full, jag kollar aldrig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja ebay.de kan ju vara lite utmanande spec för mig då jag inte kan tyska, sen är det väl tröskeln för att riskera 250 kr för en regulator lägre än nästan 10k för en ac. 

 

Men jag har fått hem regulatorn så tänkte sätta in den vid tillfälle när jag kommer hem till Sverige igen, fyller nog sin funktion. Tackar för tipset Gundj. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fördelen med en "märkes-AC" är ju att det finns reservdelar och, inte minst, en massa kunskap om det krånglar.

--

Ett sätt att köra en AC är att ha ett bensindrivet elverk. Till Cruisair/Dometic brukar det finnas en mjukstarttillsats (vilket ju fö båtkylkompressorer har).

Ett 5000 BTU aggregat drar ca 500W och kan då köras på ett 1kW elverk. Rätt placerat så hörs ett modernt inverterelverk knappt.

ACn är också en mycket effektiv avfuktare om man gör med mycket returluft.

 

I hamne ligger en motorseglare med en vanlig AC/luftvärmepump med inom/utomhus del. Den typen kostar runt 5tkr.

 

Kyleffekten hos en AC för hemmabruk brukar anges till 240 BTU/m2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fått in lite mer uppgifter nu.

Fraktkostnaden på dessa prylar från USA är skrämmande. Helst vill de frakta med UPS (regler p.g.a. gasen ?), och en ny Dometic exkl panel (köper jag separat, + 1500:-) kommer de i så fall debitera drygt $1000 i frakt för (9.000:-) !  Lika mycket som hela enheten kostar. Sedan tillkommer även momsen på frakten. Har tagit hem mycket bildelar från USA, men att frakta dem är billigare. Funderar på att kolla med en som bor i Florida, men frågan är hur han får hem den till Sverige.

 

Även fått offert från USA-firma på Webaston. Helt komplett med allt (panel m.m.) ligger den på $1300. Men sedan kommer ytterligare $400 för frakt - lite lägreän ovan - samt sedan moms (och tull) på alltihop. Den har i gengäld R410A och landar ändå på under 20.000:- med momsen. Och nytt är ju nytt, även om jag faktiskt inte hittar Webastos FCF-modeller på den här sidan Atlanten....

 

Också mailväxlat med en Dometic-ÅF i Sthlmstrakten. Trots att jag var tydlig vad jag ville ha (med länk) redan i första mailet har det nu gått fyra (!), och det enda jag lyckats övertyga dem om är att jag INTE har en amerikansk båt och INTE vill ha 115V, samt fått ett (framgooglat) pris på en helt annan, dubbelt så dyr modell. Samt frågan "om de skall ta hem en sådan åt mig".

Självklart skall de inte det, de har ju uppenbarligen ingen aning om vad jag vill ha eller verkar ha sålt någon sådan innan. Och om man nu säljer alla Dometics prylar (som de sagt) - varför inte prata med sin leverantör istället för att använda Google ?  Uselt.

Avvaktar svar från annan Dometic-ÅF så får vi se.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev IngemarE:

Fraktkostnaden på dessa prylar från USA är skrämmande.

Kolla med Jetcarrier.com. Kan inte se att AC finns med på "Restriction list". 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant att du skrev detta just nu, då jag ändå tänkt komma med en uppdatering under de närmaste dagarna....

 

Jo, en maskin från USA inhandlades, skeppades med JetCarrier till ett bra pris och installerades i höstas/vintras (Marinaire, 6000BTU). Ganska snart vid sommarens början märkte vi dock att den inte alls gav den kyla som specats, men den drog heller inte så mycket ineffekt. Fläktens tre hastigheter var också nästan samma,

 

"Felet" (inget fel enligt tillverkaren) var att de inte längre skeppade apparater för 50Hz om man inte beställde minst 20st, utan sålde modellen 230V/60Hz även till 50Hz-länder "då den ju fungerar även på 50Hz". Efter viss diskussion medgav de att den gav lägre effekt på 50Hz, men hur mycket lägre och att det skulle vara ett "fel" att den inte uppfyllde specade prestanda höll de inte med om. Detta trots att skillnaden var ganska stor, och att jag hade räknat fram det på ett trovärdigt och sakligt sätt.

 

Det tidigare så trevliga företaget uttryckte sig istället nu nästan som om det var självaste Trump som suttit bakom tangentbordet, och det hela hade andemeningar som att om inte deras prylar duger "får vi utanför USA väl försöka köpa det någon annanstans. Om vi lyckas och tror det blir bättre". Inga spår längre efter saklig och teknisk diskussion.

Jag har tyvärr sett denna förändring senaste 1-2 åren hos flera amerikanska företag, att det inte bara är ok, man skall nästan vara spydig och nedlåtande mot utomamerikanska kunder. Mycket tråkigt.

 

I rena ilskan på dessa dumhetsfasoner (jag kan faktiskt både räkna på effekter och annat) skickade jag frugan att köpa en av de billigaste hemma-AC som kunde hittas på NetonNet.

 

Hemma-ACn.thumb.jpg.48225e2c65c03af907259ed1a2c2bbaf.jpg

Denna slaktades, övre fläkthjulet (vars hus var ihoptejpad frigolit) demonterades och jag började fundera på hur man kunde veckla om delarna till att bli en båt-AC. Dessa små-AC börjar mer och mer använda köldmedium R290 (propan, gasol), vilket är betydligt lättare för oss dödliga att få tag på. Och mycket billigare. Och har man ingen gasvarnare i båten sedan tidigare kan det ju vara bra att skaffa i alla fall.

 

20190719_092508.jpg.39d289fdcc95eeb41eb4a65fff184add.jpg

 

Värmeväxlaren till varma luften som blåstes ut kasserades (den nedre på bilden ovan) och fläkten vände jag på samt behöll det nedre fläkthjulet och plasthuset som framtida utblåsfläkt av kalluften. Kompressorn (bakom, syns inte ovan) lät jag stå kvar på botten, men nu bredvid fläkten. Gjorde också en egen värmeväxlare till vatten med rör-i-rör:

vvxl_hembygge.jpg.d52aefa622d69e7347184e666e0e2a45.jpg

Trots sina 2m längd var ytan ändå inte nog när jag räknade på den. Märkligt, eftersom den befintliga växlaren på nuvarande AC inte alls ens var så lång - tills jag upptäckte att dessa hade ett veckat innerrör för att mångdubbla ytan. Köpte därför en på ebay (hade dock fått den ännu billigare - fåtal hundralappar - om jag beställt österifrån och väntat en månad).

 

AC_klar1.jpg.1c7caafb13160daf5a851d620b8aca6a.jpg

Efter försiktigt böjande och vrängande fick jag ner den övre växlaren utan att något rör gick av. En 100mm-adapter från Biltema (den vita) gav fläkten en slanganslutning. Paketet står på aluminiumprofil och i sin tur i en balja av bockad alu-plåt (tätad med Sikaflex i hörnen) och avrinning av kondensvatten - precis som den jag redan hade i båten.

 

AC_klar2.jpg.560ecdc9eaf9f04a07645b70551eb5dc.jpg

Här ses värmeväxlarslingan från ebay, som jag fick plats med runt fläktmotorn. Faktum är att hela paketet håller samma mått som den köpta, förutom att detta blev 40mm längre (490x250mm). Den stora externa elektroniklådan som fanns på den fabriksgjorda är ersatt av hemma-AC:ns  interna box - den vita ovanpå. Elektroniken inuti var visserligen enkel, men panelen var bred och ful.

 

Dessutom - och det är nästan viktigast - har dessa budgetapparater sällan en riktigt nättransformator för elektroniken, utan bara en seriekondensator med enkel reglering som inte avskiljer den galvaniskt från elnätet. Att tafsa på den nu externa panelen skulle kunna vara förenat med livsfara.

 

Gjorde därför en synnerligen simpel styrning med fyra relä, ingång för övertempskydd (om vattnet slutar cirkulera) samt flottör som bryter om avrinningen i "lådan" inte funkar. Dessutom en simpel tidskrets som fördröjer inkopplingen av kompressorn några minuter efter varje start så ev. mottryck hinner jämnas ut. Inbillade mig att den då kommer dra mindre startström och vara snällare mot invertern.

Allt styrs från en treläges Roca/Carlingknapp på båtens panel (knappen kan skymtas ovanpå elektroniklådan) som ger funktionen OFF-LO-HI. Vi kommer aldrig behöva termostat och annan lyx.

 

Slängde också in en switchregulator, köpt färdig på ett kort för 70:- på Tradera, med ställbar utspänning till pumpen. På så sätt kan vattenflödet reduceras om kylningen av köldmediet skulle bli FÖR effektiv. Samtidigt reduceras ju också ljudet på pumpen.

 

Fick besök av en bekant med vakuumpump och acetylensvets, så återstående löddes ihop, vakuumpumpades och återfylldes. Kortningen av kapillärröret som vi gjorde för att flytta arbetspunkten (vattnet kyler ner mycket mer än originalets luftväxlare) visade sig vara precis lagom. Efter lite justering av gasmängden fick vi en ineffekt på 500-600W och ett COP på faktiskt över 3 vid "lagom" flöde och temp på kylvattnet.

 

AC_klar_installerad.jpg.3ab14d6a0e038ea8efe9fd720211b087.jpg

Precis hemkommen från båten nu efter slutinstallation och provkörning. Ovan är en sittbänk på U-soffan borttagen, och därnere sitter den. Tillräckligt förvaringsutrymme är fortfarande kvar (det är långtidsförråd av matvaror i plastbackar här också) så att resten av familjen skall vara nöjda..

 

Invertern klarar att starta/driva den från batterierna (nåja, ett tag) utan att jag behöver bygga på mjukstart eller ens ha motorn igång. Bra ! 

Likaså kyler den betydligt bättre än den fabriksgjorda och hamnar nu i kategorin "klart användbar" och ger behaglig svalka och framförallt avfuktning. Skulle visserligen inte skadat med ännu mer kyleffekt, men då skulle den inte gå att köra på motorns 12V-generator längre utan vara helt beroende av landström.

 

Intressant är att den är tyst. T.o.m. tystare än den fabriksgjorda. Kanske beroende på att fläkten blåser på lite lugnare och att den är monterad inne i ett utrymme med soffdynor ovanpå.

 

Summering: Man skall inte banga för galna projekt 😀

 

(Den gamla/fabriksgjorda kommer förresten att fortsätta sitt liv som akterkabinkylare i en storbåt, ett utrymme med betydligt mindre fönsterytor vilket ger den bättre förutsättningar att göra ett bra jobb än hos oss).

 

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var ju ett intressant projekt! Skam den som ger sig!

Handelsfartyg är ofta byggda med elsystem 440/230V och 60 Hz. När man landansluter tex på varv så får man 50 Hz dvs motorer går 17% långsammare. En kompressor har ett linjärt förhållande mellan varvtal och effekt så det borde fungera. Men likväl har man ofta problem att hålla igång proviantkylarna. Så problemet med lägre frekvens är inte okänt. 

Mitt aggregat (som står i källaren ännu så länge) funderar jag på att köra med en 60Hz inverter och det låter ju som det kan funka!

 

Förra året ville jag köpa en sovrums AC hemma men det gick inte att uppbringa så i år var jag ute tidigt. Den har inte behövts så ofta men är underbar när den väl behövs, dock är min väldigt högljudd, smällar man får ta.

I båten har jag byggt om en del och där har det varit olidligt varmt så jag åkte för att köpa en sovrums AC. Men då var ju de slut...

Men till nästa år kanske en ombyggd och marinanpassad AC kanske blir verklighet. Utrymmet finns i en stickkoj som jag inte behöver ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har AC i min båt, orginal och fungerar perfekt och är vattenkyld. Det jag har problem med är att den är på 120 volt, måste ha landström och min omvandlare är på 4000 watt. Självklart är omvandlare för stor, men kan köra även VVB och kylskåpet på 120 volt. 

Har även ett portabelt elverk på 1000 watt som inte orkar driva min omvandlare såklart.

 

Vill inte ändra om allt för mycket, men kan man göra någon fuling så bara elverk kör AC med en tillräcklig omvandlare eller är elverket för klent?

Redigerad av patrikflink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...