Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Ingram

Buster XL max fart med Yamaha 115BETL

Rekommendera Poster

Tjena därute,

lite nyfiket undrar jag vad era Buster XL presterar i knop med Yamaha 115 motor och trimplan?

jag har en Buster XL från -13 med en Yamaha 115 BETL från -17 med 60h gångtid.

Ligger i ca 20 knops marsfart vid 4200 varv och fyra pers plus packning. Vid full trottle så kommer jag upp i ca 29 knop..

Med två pers typ 32 knop, jag trodde nog att detta ekipage skulle kunna leverera lite till..

 

Hur går era med någorlunda samma bestyckning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som är intressant, är vad du kommer upp i varv, om du är själv i båten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, jag hade 5600 varv med fyra pers och 29 knop. Får kolla nästa gång själv..

men jag utgår lite efter den data som Buster hänvisar till i data för motor och med två pers som inte är i närheten tycker jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

38 knop och 5900 rpm skall du klara av med 2 pers i båten. Kolla Yamaha körfakta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja men det beror ju helt på vad för prop som sitter på och vad du har för användningsområden för båten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag var ute en tur igen. Vi var två pers, varvade 5800 rpm och kom upp i 29 knop. Trimmat riggen till det bästa för att uppnå max fart och effekt, planing!

Vi hade lugnt stilla vatten att testa i. Hissade upp och kollade proppen och den är märkt 13x19K.

Användningsområdet är (om det nu skulle betyda något..) endast nöje!

Jag skulle gärna vilja höra från er med konkreta fakta som kör en XL med typ 115HK i aktern.

Vad jag vill komma fram till är om databladet som säger 36,8 knop vid 5900rpm och två pers är sanningsenligt!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Jag hade en Buster XL med 115 hk Yamaha, allt årsmodell 2011. Toppfart för mig var 37-38 knop. Någonting är definitivt fel med ditt ekipage. Du ser i Yamaha körfakta vad rek prop.stigning och monteringshöjd är. Börja med att kolla där tycker jag

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Halloj,

Knopmätaren stämmer med plotterns GPS så när som på en knop!

Ang. beväxtning så kan det mycket väl vara så, men båten används ganska ofta och då bör ju viss beväxtning spolas av, eller har jag fel?

sedan tycker jag att viss beväxtning inte ska påverka ca 8 knop, eller misstar jag mig även där?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beväxning spolas ej av då man kör. Har man rikligt med beväxning under båten så kan båten gå väldigt tungt trots full fart.

Det hände mig på en jakt och fiskebåt, dock så stod den i vattnet i ur och skur utan bottenfärg. I detta fall var båten så pass liten att man kunde lägga den på sida i stranden och skrapa bort sjögräs och havstulpaner, efter det gick båten som bara den igen!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
56 minuter sedan skrev Robinjaha:

Beväxning spolas ej av då man kör. Har man rikligt med beväxning under båten så kan båten gå väldigt tungt trots full fart.

Det hände mig på en jakt och fiskebåt, dock så stod den i vattnet i ur och skur utan bottenfärg. I detta fall var båten så pass liten att man kunde lägga den på sida i stranden och skrapa bort sjögräs och havstulpaner, efter det gick båten som bara den igen!

OK, det ger mig hopp om en förklaring ang. min båts prestanda 👌🏻

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 trimmar du ut motorn vid planing?

Redigerad av Rolle85

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena Rolle85,

Jo det är klart. Jag trimmar ut tills det börjar kavitera eller låta ansträngt samt kollar varvtal, ev. trimmar jag in några tryck en aning. Trimmätaren brukar då stå på mitten av trimskalan...

Redigerad av Ingram

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Det visade sig vara påväxten på båten som gjorde att båten endast gjorde 28-29 knop. Med rent skrov så kom den upp i ca 34-35 knop... Inte kunde jag väl tro att detta var problemet!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Där ser man vad en ren botten kan göra! Kul att det ordnade sig!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...