Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
torbjornf

Volvo Penta gxi - Hög förbrukning, lågt varv

Rekommendera Poster

Jag har en båt med dubbelmontage 2 st Volvo Penta 5.7 gxie-n från 2011.

Styrbord maskin går som en klocka, men jag har lite problem på barbord sida.

Barbord maskin vill inte varva lika högt som den andra, kommer bara upp i ca 4200 varv, medans den friska varvar precis som den ska ca 5200 varv. 

Barbord maskin drar även en hel del mer bränsle, i marschfart 25 knop, ca 20 liter mer på timme. 

Jag har fått motorerna avlästa med dator av Volvo Penta mek, men han kunde inte komma fram till mycket alls..

Jag har bytt i princip alla givare & sensorer, bränslepump, bränsletrycksregulator, datorboxar mm mm. 

Kompressionsprov är gjort med mycket gott resultat på alla cylindrar. 

Jag har även gått igenom drev, propellrar och allt annat jag kan tänka har betydelse, utan resultat. 

Någon här som har råkat ut för något liknande eller har någon idé i vilken ände jag ska fortsätta felsöka? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har den alltid varit så här, eller har det kommit gradvis, eller plötsligt? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft båten i två säsonger, den har nog varit likadan hela tiden. 

Det var inget jag reagerade på när vi köpte den, då det egentligen inte påverkar så mycket, förutom den högre förbrukningen då. Jag har funderat på om det kan vara så att tändningen står felinställd någon grad eller två?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara en undran;

Om BB-maskinen drar 20 liter mer i timmen - vad drar då SB-maskinen!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I marschfart 25 knop ligger förbrukningen på styrbord maskin på ca 45 liter/timme.

20 liter extra per timme på barbord sida var kanske lite till att ta i, men den brukar i alla fall ligga minst 10 liter över, men ibland ännu mer..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man har olika propotioner i livet.

Förr seglade jag ca 1000 distansminuter under en sommar. Hade en dieseltank på 20 liter. Ungefär hälften gick åt under sommaren. Brukade ändå fylla tanken på hösten i samband med upptagningen.

Nu gör jag av med ca 100 liter diesel under vintern till värme och ungefär lika mycket för de utfärder jag är ute på, så nu måste jag i regel tanka två gånger om året. Tanken min nuvarande båt är på 160 liter.

Jag har ju min stora båt i sjön hela året. Det blir ju en väldig skillnad på våren när det är lite beväxtning på propellern.

Bara en tanke.
Kan det va nån  skillnad på propeller/drivlina på BB-motorn, eftersom du får lägre varvtal och ökad förbrukning.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst kan fördelaren stå så fel att maxvarv påverkas, dock så borde den då gå ganska illa även på tomgång. Värd att kolla färg på alla tändstiften så dessa har liknande färg. Kan va så att att den går på 7 cylindrar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stiften är kollade, och även utbytta mot nya, dom som satt där var fina, och jämna i färg och slitage. 

Motorn är går väldigt jämt och fint på alla varv, och låter precis som den ska, men det tar stopp 1000 varv för tidigt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har motorn varit isär någon gång? I så fall kan kamaxeln ha hamnat ett hack fel. Att mäta undertrycket i insuget kan hjälpa till att hitta fel i motorn, men det verkar vara en bortglömd konst.

Om du tittar i verkstadshandboken, hittar du ett felsökningsshema med vacuummeter.Även bränsletrycket är bra att kolla, men det är förmodligen bra, eftersom du bytt både pumpar och regulator.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Rollen!

Tror inte att motorn varit isär då dom bara gått 90 timmar då vi köpte båten.

Hur kan man kontrollera om kammen står fel?

Dvs hur gör man ett test med vacuummeter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du hittar verkstadshandboken på boatinfo.no

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Rollen 

Nu har jag vacuum-mätt motorn. 

Vad jag kan se ligger resultatet i det normala spannet. 

På tomgång stadigt 17 in. Hg.

I verkstadshandboken står det

- normal at idle- 14-19 in. Hg.

Det står i och för sig också:

- Late ignition timing 11-17 in. Hg.

är det något som kan vara värt att titta närmre på måntro?

Vid högre varv och acceleration beter den sig precis enligt spec..

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...