Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
  • 0
DasElfbow

”Veteranbåtssnack”

”Veteranbåtssnack”  

28 medlemmar har röstat

  1. 1. Alla veteranbåtar är inte av trä! Därför bör det finnas en plats på forumet där ämnen rörande alla typer av veteranbåtar kan behandlas.

    • Jag håller med!
      18
    • Jag ser ingen vits med det...
      10


Fråga

Alla veteranbåtar är inte av trä! Tycker därför att det bör finnas en plats på forumet där ämnen rörande alla typer av veteranbåtar kan behandlas.

 

Finns det fler än jag som tycker att det vore en bra idé?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rekommendera Poster

  • 0

Hur definierar man en veteranbåt?

För bilar gäller väl.

"Veteranfordon kallas motorfordon av äldre årsmodell. Normalt avses numera bilar som är äldre än 50 år, men historiskt sett har denna regel gällt för fordon som är äldre än 20 år. Trafikverkets definition för veteranfordon är bilar som är 50 år eller äldre."
https://sv.wikipedia.org/wiki/Veteranfordon


En egen avdelning är kanske inte fel.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
2 timmar sedan skrev Thallatha:

Hur definierar man en veteranbåt?

För bilar gäller väl.

"Veteranfordon kallas motorfordon av äldre årsmodell. Normalt avses numera bilar som är äldre än 50 år, men historiskt sett har denna regel gällt för fordon som är äldre än 20 år. Trafikverkets definition för veteranfordon är bilar som är 50 år eller äldre."
https://sv.wikipedia.org/wiki/Veteranfordon


En egen avdelning är kanske inte fel.

 

Ett helt perfekt ämne att avhandla i en sådan forumplats 😎

 

Skämtåsido. Det finns, vad jag vet, ingen allmänt vedertagen definition av en veteranbåt. Men de flesta verkar säga 30 år, andra säger 40 år. 

Så helt klart ett intressant ämne att diskutera :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Jag har svårt att se nyttan. 

Jag tycker till och med det är för många kategorier som det är idag; varför är t ex frågor om en viss motor i olika kategorier beroende på om den sitter i en segelbåt eller i en snipa..?

 

Om jag vänder på frågan - vad för frågor/inlägg saknar du plats i forumet för idag?

Ett exempel på en sådan fråga vore bra. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Jag vet inte, kollar folk efter olika kategorier?

Jag har en inställning, tror den kallas för "enkel lista", där dyker de x-antal sista trådarna upp, oberoende av vilken kategori de tillhör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
56 minuter sedan skrev Peter_K:

Jag har svårt att se nyttan. 

Jag tycker till och med det är för många kategorier som det är idag; varför är t ex frågor om en viss motor i olika kategorier beroende på om den sitter i en segelbåt eller i en snipa..?

 

Om jag vänder på frågan - vad för frågor/inlägg saknar du plats i forumet för idag?

Ett exempel på en sådan fråga vore bra. 

 

Jag tror inte det finns någon fråga som inte skulle få plats på någon del av forumet.

Men det jag tänker mig är en yta där folk och entusiaster kan dela erfarenheter etc. kring just veteranbåtar. Genom att det görs på en specifik plats blir det sedan enklare för andra intresserade att hitta och ta del av den informationen.

Min förhoppning är att fler ska kunna få upp ögonen för veteranbåtar och att forumet ska kunna få en ännu större mångfald av aktiva medlemmar.

 

Dessutom vore det skönt med en plats där frågor ang. gamla maskiner inte har minst ett obligatoriskt inlägg ang. att motorn/båten är gammal och att det är bättre att köpa nytt 😆

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Jag förstår hur du tänker, men min erfarenhet (+10 år) är att den typen av kategorier som är såpass smala bruka bli rätt döda och ointressanta. Och som påtalats av Pentax - de flesta tror jag kör ”enkel lista” över alla kategorier; du kommer alltså inte ifrån svaren av typen ”köp nytt” (som jag iofs inte ser så ofta). 

 

Och - då skall du lägga till; jag gillar gamla, välbygda och bra designade plastbåtar (t ex de från Fisksätra eller Coronet), men har ändå svårt att se poängen. 

🙂 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Tycker istället man kunde kraftigt reducera antalet kategorier eller helt ta bort dem. Kanske en ”motor”, en allt annat. Trafiken skulle öka, det är för splittrat som det är nu. Trafiken är så liten att antalet ktegorier inte kan motiveras. Själv söker jag bara via ”senast olästa”, där allt blandas.

 

Sen är ”mek och teknik” och ”bygg och renovera” väldigt konstiga kategorier. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Här i Finlandet är det i alla fall möjligt att registrera sin båt som veteranbåt. Hur är det med Sverige?

I nuläget är gränsen årtalet 1950. 

 

Saxat ur trafiksäkerhetsverkets hemsida: 

 

En veteranbåt är en veteranbåt i original eller en individuellt byggd kopia av en veteranbåt konstruerad före 1950, byggd huvudsakligen av ursprungligt material. Med detta avses att båtens skrov och däck ska vara tillverkade av ursprungligt material och båtens konstruktion vara lik den ursprungliga. Likväl är det tillåtet att använda moderna material, såsom plywood, moderna limtyper, färger och fästmaterial.

Tillverkaren märker ut båtarna som veteranbåtar till exempel med en skylt.

Det historiska ursprunget ska vara dokumenterat (foto, ritning eller annat bevis). Kopior byggda av armerad plast är inte veteranbåtar.

Då man registrerar en veteranbåt, ska registreringen antingen göras per post eller i e-tjänsten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Kika på forumet Sailguide (många maringuidare är ju också sailguidare). Där finns det kategorier, men till största delen har det degenererat till att 90 procent av alla inlägg (99543 av 111127), oavsett ämne, läggs i kategorin "Övrigt".


Jag skulle inte sörja om kategorierna minskades eller slopades helt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
3 timmar sedan skrev raol:

Kika på forumet Sailguide (många maringuidare är ju också sailguidare). Där finns det kategorier, men till största delen har det degenererat till att 90 procent av alla inlägg (99543 av 111127), oavsett ämne, läggs i kategorin "Övrigt".


Jag skulle inte sörja om kategorierna minskades eller slopades helt.

 

Huvva... Nä, kategorier må det vara. Vill ju inte av misstag råka läsa om hur en trimmar segel på bästa sätt eller något sånt hemskt ;)

 

Men det bör väl knappast vara tekniskt omöjligt att också göra en kategori som innehåller allt ”Bryggsnack”? :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Detär väl knappast nån som läser forumet via kategorier, utan i sammanställningenav de aktuella trådarna.

Sen är det ju ibland svårt när man skriver nya inlägg att placera det i rätt kattegori.

Hade man en veteranbåt, så är ju trimning av rigg och segel det viktigaste.De flesta båtar jag haft har varit gamla kostrar och ju "sämre"  en båt seglar, desto viktigare är ju trimmningen av rigg och segel.

Har man en veteranbåt, så är det ju naturligtvis en segelbåt - ja det skulle ju i värsta fall kunna va en ångbåt. 😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
5 timmar sedan skrev raol:

Kika på forumet Sailguide (många maringuidare är ju också sailguidare). Där finns det kategorier, men till största delen har det degenererat till att 90 procent av alla inlägg (99543 av 111127), oavsett ämne, läggs i kategorin "Övrigt".

Orsaken till att det ser ut så är för att Sailguide från början saknade kategorier, och när man införde det för 2-3 år sedan la man alla gamla inlägg i ”Övrigt”

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
1 minut sedan skrev Peter_K:

Orsaken till att det ser ut så är för att Sailguide från början saknade kategorier, och när man införde det för 2-3 år sedan la man alla gamla inlägg i ”Övrigt”


Aha!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Kanske på sin plats att tillägga att jag inte är emot veteranbåtar som sådana, snarare tvärtemot är mycket intresserad av äldre båtar och dess maskiner, men en egen avdelning behövs inte utan dom är hjärtligt välkomna under vilken rubrik dom vill.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Tycker att man kan slopa kategorier över huvud taget, det är inte så många inlägg att de behöver delas upp, dessutom kan många platsa i flera kategorier.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

I vilken kategori bör då en veteranbåt med en modernare motor hamna. Jag tror inte man ska dela upp för mycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Starta en tråd med namn "Min veteranbåt" eller liknande så får vi se vad som kommer fram?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
13 timmar sedan skrev Rascal:

I vilken kategori bör då en veteranbåt med en modernare motor hamna. Jag tror inte man ska dela upp för mycket.

 

13 timmar sedan skrev BSven:

Starta en tråd med namn "Min veteranbåt" eller liknande så får vi se vad som kommer fram?

 

Är det en motorbåt så lägg tråden i "motorbåtssnacket"

De flesta komme ändå att se den i den sammanställning av de senaste inläggen, som finns - va katten det nu heter nu för tiden.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
25 minuter sedan skrev Thallatha:

De flesta komme ändå att se den i den sammanställning av de senaste inläggen, som finns - va katten det nu heter nu för tiden.

17 timmar sedan skrev Thallatha:

Detär väl knappast nån som läser forumet via kategorier, utan i sammanställningenav de aktuella trådarna.

 

Du verkar hela tiden utgå ifrån att man alltid enbart läser de senaste inläggen.

Jag å andra sidan kan gärna bläddra bland kategorier och läsa trådar som skapades och dog för 10 år sedan.

Forumet är ju en enorm kunskapsbank, oavsett om inläggen är nya eller ej.

 

Så jag tycker ändå det bör finnas en kategori för veteranbåtar, där nya o gamla veteranbåtsägare i många år framöver kan ta del av kunskaper om dessa fina båtar som kanske annars vore omöjligt att få reda på.

 

Och Rascal:

Frågor rörande båten skulle du lägga i Veteranbåtssnack och frågor om motorn i Motorbåtssnack alt. mek. Enkelt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
6 minuter sedan skrev DasElfbow:

 

Frågor rörande båten skulle du lägga i Veteranbåtssnack och frågor om motorn i Motorbåtssnack alt. mek. Enkelt!

Enkelt!?? det blev ju tre alternativ direkt. Jag tycker fortfarande att det blev svårt att välja. Dvs dela inte upp i för många alternativ.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Jag undrar fortfarande vilken båt TS har eller vill ha?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
46 minuter sedan skrev BSven:

Jag undrar fortfarande vilken båt TS har eller vill ha?

 

TS kanske inte ens har någon båt, eller inte ens vill ha...

Redigerad av Volvo_Penta
Stavfel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Det finns ju ett forum, dock inte på maringuiden utan på swedishclassicboats

Det är inte alltför mycket aktivitet där men det är kunnigt folk som inte börjar jiddra om att "köp nytt i stället" 😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
12 timmar sedan skrev BSven:

Jag undrar fortfarande vilken båt TS har eller vill ha?

 

Är en mycket tillfreds ägare av en Selco 18 Cabin med AQ110/100 från slutet av 60-talet. ;) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
20 timmar sedan skrev DasElfbow:

 

Du verkar hela tiden utgå ifrån att man alltid enbart läser de senaste inläggen.

Jag å andra sidan kan gärna bläddra bland kategorier och läsa trådar som skapades och dog för 10 år sedan.

Forumet är ju en enorm kunskapsbank, oavsett om inläggen är nya eller ej.

 


Visst är forumet en enorm kunskapsbank.

Det händer ju ofta att jag söker på nåt speciellt i forumet, men knappast att jag går in och läser i gamla trådar. Fast det kan ju va lite skillnad på oss som var med nästan från början.

Dessutom kommer man ju ofta ihåg specifika saker som avhandlats genom åren.Ibland ställer nån en fråga i nått visst ämne, som avhandlats tidigare. Då kan man gå in och leta upp den tråden och länka till den.
 

 

7 timmar sedan skrev DasElfbow:

 

Är en mycket tillfreds ägare av en Selco 18 Cabin med AQ110/100 från slutet av 60-talet. ;) 


Får mig att tänka på "Steve med Selcon" som "härjade" här deförsta åren. 😍 😎 😫
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
8 timmar sedan skrev DasElfbow:

 

Är en mycket tillfreds ägare av en Selco 18 Cabin med AQ110/100 från slutet av 60-talet. ;) 

Har du motor som "passar" också?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
14 timmar sedan skrev BSven:

Har du motor som "passar" också?

 

Passar inte AQ110an menar du? 😅

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
8 timmar sedan skrev DasElfbow:

 

Passar inte AQ110an menar du? 😅

Jag lyckades visst bara läsa halva ditt inlägg och googlade båttypen.
Jag lyfter på Vegamössan!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Inte för att det är någon överväldigande respons på röstandet kan det ju ändå konstateras att en klar majoritet anser att det vore en bra idé med ett ”Veteranbåtssnack” på forumet 😎

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
2 timmar sedan skrev DasElfbow:

Inte för att det är någon överväldigande respons på röstandet kan det ju ändå konstateras att en klar majoritet anser att det vore en bra idé med ett ”Veteranbåtssnack” på forumet 😎

Elva av Maringuidens 62.621 medlemmar har röstat för, och tycker det vore en bra idé med en egen kategori... vet inte om jag tycker det är en klar majoritet direkt. 

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...