Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
3617

Havstulpaner

Rekommendera Poster

Har för mig att havstulpaner "bosätter" sig på botten någon gång i augusti. Någon som vet när? 

/Bosse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror på var du har din båt.

I Östersjön lär det va så och man kan visst få varning när havstulpanerna sätter sig.

https://skargardsstiftelsen.se/naturvard-och-miljoovervakning/havstulpanvarning/

Här på Sveriges baksida, är det lite sämre. Här sätter sig havstulpanerna i omgångar och under en längre period.

Bortsett från det, så är ju allt annat bättre på Västkusten.

Tommy

Lokalpatriot. 😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Googla havstulpanvarning så hittar du var du kan anmäla din telefon för att få varning. Gäller mellan Umeå och Limhamn. Härom dagen kom:

 

Havstulpanvarning! SBU utlyser varning för Kalmar, Blekinge och Skåne län. Dags att se över båten. Mer info på www.batmiljo.se/havstulpanvarningen-2/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade några tulpaner på båten som nu cirkulerar i Stockholms skärgård. Så hoppa i och ta fram isskrapan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för bra info. Det blir till att hoppa i, det är ju i alla fall varmt i vattnet, mellersta Östersjön

/Bosse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tog upp båten i dag för rengöring (i Sthlms skärgård) och mycket riktigt hade det kommit en del havstulpaner. Men lätta att få bort nu när de är "färska".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bohuslän.

Jag snorklade omkring häromdagen, kollade främst akterut där loggivarna indrades att snurra pga en koloni med havstulpaner. Hade målat själva givarna liksom interceptorena med Hemåels silic one, funkar bra, men själva impellern var omålad så i den hade tulpanerna åkt karusell och sedan satt en pinne i hjulet. Propellrarna målades också med Silic One, dom är rena och fina.

 

En ensam koloni mitt på botten, som är målad med Biltemas bottenfärg, akterspegelns botten är ok, den har i år Internationals färg. Undersidan av kavhitationsplattan var full av tulpaner, Biltemas drevfärg....

 

Alltså väldigt bra så här långt, kanske är det så att vattnet varit för varmt för att havstulpanerna skall trivas riktigt bra?

 

Tillgången på röda och blå brännmanterar har även den varit direkt dålig, ja jag har knte sett en ända blå öronmanet heller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det ett experiment du gör eller varför har du så många olika färger? 

 

Själv hade jag noll tulpaner för någon vecka sen, göteborg, vc17, hemmahamn i något mindre salt vatten.

Redigerad av AndW

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev AndW:

Är det ett experiment du gör eller varför har du så många olika färger? 

 

Själv hade jag noll tulpaner för någon vecka sen, göteborg, vc17, hemmahamn i något mindre salt vatten.

Silic One är väl ett expriment, det blir nog mer sådan färg nästa säsong.

 

Det övriga är ett reultat av en källarrensning där det hittades diverse små slattar med olika gamla färger i vintras.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev AndW:

Är det ett experiment du gör eller varför har du så många olika färger? 

 

Själv hade jag noll tulpaner för någon vecka sen, göteborg, vc17, hemmahamn i något mindre salt vatten.

Silic One är väl ett expriment, det blir nog mer sådan färg nästa säsong.

 

Det övriga är ett reultat av en källarrensning där det hittades diverse små slattar med olika gamla färger i vintras.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är tulpanerna även aktiva i Mälaren?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Alicia1:

Är tulpanerna även aktiva i Mälaren?

Nej, sötvatten är inte deras favoritvatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Havstulpaner dör på en vecka i sötvatten, så ett sätt att bli av med dem är att gå in i Mälaren eller annan sjö eller å/älv.

 

Mackey 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De va fan... har legat i salt/bräckt vatten från början på juli. Upptäckte i går att det har växt på duktigt på båten!. Va ner med en skrapa och tog bort det jag kunde i dag. Det var visst Baksidan med att att ha lagt på epoxi och ligga i saltvatten. Min normala hemmahamn är Mälaren men ska ändå åka till en båttvätten på Gålö nästa vecka innan jag åker till Mälaren igen. Hade inte dessa växter förra säsongen. 

Redigerad av Alicia1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tog upp båten idag igen efter 2 veckors havstulpanvarning där jag ligger. Ytterst få faktiskt som satt sig efter förra gången (det var betydligt fler då). 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sätterfjärden, Österskär.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter lovande,  ligger själv på Svinninge marina och har inte möjlighet att göra något åt båten på ett tag till.

 

Det behöver ju inte alls vara samma förhållanden, men det är ju i alla fall nära...

...så jag hoppas.

 

Mackey

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Mackey:

Låter lovande,  ligger själv på Svinninge marina och har inte möjlighet att göra något åt båten på ett tag till.

 

Det behöver ju inte alls vara samma förhållanden, men det är ju i alla fall nära...

...så jag hoppas.

 

Mackey

 

 


Fast på Svinninge går det ju snabbt att ta upp, å så två man som båser av botten.
Så var det i alla fall under min tid på Svinninge - fast det var ju 13 år sen. Usch vad tiden går.

1592971035_Sjsttning.jpg.3e6d27d7377e951e204863d92502b244.jpg

Har du testat nån båtbottentvätt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev Thallatha:


Fast på Svinninge går det ju snabbt att ta upp, å så två man som båser av botten.
Så var det i alla fall under min tid på Svinninge - fast det var ju 13 år sen. Usch vad tiden går.

Har du testat nån båtbottentvätt?

Vi har en borsttvätt från Rent under på Bosö Båtklubb (Lidingö) där medlemmar betalar 150:- kronor per tvätt. Vi har seglat med endast epoxi på botten sedan 2015 och det har funkat bra tycker vi även om det krävs en omväg förbi Bosön ibland och att lite beväxning blir kvar.

 

199868873_Btbottenefterfrstassongenutanfrg.jpg.363e059dd8502482e347372e8b7bcda0.jpeg.008dcb16406072f37839eedf2d096faa.jpeg

 

På Svinninge kostar det 1000:- kronor, men i nödfall så funkar väl det också, vi får se...

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är bilden efter behandling på båtbottentvätten eller efter upptagning med högtryckstvätt på Svinninge?

Det fanns en båtbottentvätt på Smögen. En osnuten son till en som jobbar på Smögens Marin sa att båtbottentvätten var stängd för att det inte var nån som tvättat på de två åren tvätten varit i drift. På sin hemsida uttrycker de sig lite annorlunda.

https://boatwasher.se/smogen/

Min båt har ju legat i sjön två vintrar och tre sommrar nu utan att jag har haft upp den.
Nu börjar jag "folka till mig" och funderar på att ta upp, spola ren i botten och polera propellern plus stryka på lite giftfärg bara i vattenlinjen - innan jag sjösätter igen.

Funderade ett tag på att köra den i båtbottentvätten, men tydligen måste bottenfärgen va borttagen om båtarna skall köras i tvätten. Dessutom har de ju lagt ner - fast jag tror mer på "den osnutne sonen" än på hemsidans förklaring.

Enligt prislistan skulle det kosta 3600 för 4 tvättar per sommar:

Har man då ingen bottenfärg och ligger i sjön hela året, så lär det inte bli så bra.

Den sommaren då man hade "förstört" VC17 blev ju botten på min båt en total havstulpanodling efter 5 månader i sjön.

 

post-53310-0-82305400-1397041241_thumb.jpg.8a8d7964d1987d9eecf926b3b7a4994f.jpg

Skall man få  en sån sak som båtbottentvätt att fungera, så kräver det nog andra ägarformer än komersiella som absolut måste tjäna pengar. Som eran klubbtvätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Thallatha:

Är bilden efter behandling på båtbottentvätten eller efter upptagning med högtryckstvätt på Svinninge?

Skall man få  en sån sak som båtbottentvätt att fungera, så kräver det nog andra ägarformer än komersiella som absolut måste tjäna pengar. Som eran klubbtvätt.

 

Bilden är från upptagning på Bosö BK efter borsttvätt, ingen högtryckstvätt.

Vi ligger där på vintern, billigare och närmare hemma.

 

Runt 1000:- kr/gång är lite saftigt, men med våra 150:- kr/gång blir det billigare än att måla och dessutom mindre arbete.

 

Båtklubbarna runt Stockholm - och säkert på andra platser också - har kniven på strupen eftersom de i värsta fall kan tvingas betala för sanering av varvsplaner och bryggplatser. Då blir det billigare att gå staden/kommunen tillmötes och satsa på giftfritt.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Mackey:

Låter lovande,  ligger själv på Svinninge marina och har inte möjlighet att göra något åt båten på ett tag till.

 

Det behöver ju inte alls vara samma förhållanden, men det är ju i alla fall nära...

...så jag hoppas.

 

Mackey

 

 

Fast nu verkar säsongen vara över kanske. De gröna mätplattorna var röda för någon vecka sedan.

 

image.png.920f4fc6acaad37df3438812b5641f41.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...