Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
farn

Var sätta båtringar på egen brygga?

Rekommendera Poster

Hej, har byggt ny egen brygga, pålad på berg 85 cm över medelvattennivå. Bryggan är ca 10 x 2.5 m, det ska förtöjas längs med ena långsidan. Har där fyra fina stora pollare, ca 15x15 cm, men skulle nog vilja komplettera med fyra ringar också. Frågan är följande: Är det smartast att sätta ringarna på bryggdäcket eller på sidan? Jag tycker att det är smart att sätta dem på sidan, eftersom tamparna då inte nöter mot bryggkanten. Skulle sätta dem högt, nära däcket. Ringar ovanpå ökar risk för snubbel och snav för både skeppare och badande. Men jag blir en smula tveksam eftersom jag tror att jag oftast ser ringar på däcket, även på rena träbryggor. Hur kommer det sig? Har jag fel, vad har jag missat?

 

Tack för upplysning i denna mer eller mindre triviala fråga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ringen kommer ju klappra om du sätter dem på sidan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man skall väll ha så lite skräp som möjligt på sidan på bryggan (om vi nu menar samma sak med sdan på bryggan. Fendrarna kan ju åka upp och båtenligga och skava direkt mot de galvade järnringarna - åtminstone de två ringarna som du kommer att sätta för springen.

Hyren båtplats av komunen. Pontonbryhggan renoverades i Vintras och min plats fick två Y-bommar. Tidigare hade den bara en på insidan. Tidigare var infästningen av förtöjningsringen på utsidan så dålig att jag köpte två förtöjningsringar och monterade.

På Y-bommar finns det ju en teori ur förtöjningslinorna skall va anbringade -men då måste ju båtens  längd stämma med bommarna. Satte mina förtöjningsringar så att jag kunde sätta fast förtamparna i ringarna i stället för i Y-bommarna.
thumbnail_20180412_134747_resized.jpg.f491028885f6c6c944b19f225ab8bc0c.jpg

 

Jag välja sådana som inte vinklar över kanten för de två som du sätter för springen (för att slippa ha bultskallarna från de franska träskruvarna som kan skava på båtsida utifall att). De två som du sätter för för- och aktertamparna kaned fördel va vinklade över kanten. Infästningen blir mycket kraftfullare om de franska träskruven fäster både ovanifrån och från sidan, och när det gäller förtöjning på den ordinarie båtplatsen så gäller ju de gamla visdomsorden;"Förtöj alltid för storm."

Fördelen med ringar är ju attman kan ha fasta förtöjningslinor med färdigsplitsade och anpassade linor, bara att lägga över knaparna på båten, när man skall lägga till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, trevligt med svar!

 

@AndW Apropå klapprandet—bra inspel, hade jag inte tänkt på, men är detta av erfarenhet eller kvalificerad gissning? 

 

@Thallatha Med sidan menar jag då kjolen, den lodräta utsidan... På tal om skräp på sidan/kjolen: håller med, men (a) det gäller väl bryggdäck också, och (b) jag tänkte sätta bildäck med överdrag som bryggfendrar—har 50cm hög kjol och med fast brygga blir nog däcken bra pga variation i vattennivån. Däcken bygger ju minst en decimeter så ingen risk för skav tänker jag. 

 

Förstår dina tankar om ring med korsad infästning. Kanske blir en sådan kompromiss... men nog hade jag tänkt dra ringarna rejält fast, helst genomgående bult. 

 

Får annars berömma för dina fina förtöjningsknopar i ringarna. Är det 5cm innerdiameter på de ringarna eller har du större?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var gissning. Varje gång tampen spänns och slackas kan det bli ett litet ”klapp”.

 

men thallathas invändning är kanske mer relevant. Den dag du kommer in lite oväntat med båten är det trevligt att inte riva upp skrovsidan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev AndW:

Det var gissning. Varje gång tampen spänns och slackas kan det bli ett litet ”klapp”.

 

men thallathas invändning är kanske mer relevant. Den dag du kommer in lite oväntat med båten är det trevligt att inte riva upp skrovsidan. 


Det där att det blir lite ljud när båten ligger förtöjd har väl ingen betydelse. 

Gnisslande fendrar kan ju driva en till vansinne och fall som slår mot masten är ännu värre - speciellt när det är en grannbåt. De egna fallen åtgärdar man ju snabbt. Det är ett antal nätter under årens lopp som man fått liva ut på däcket, närvinden vridit sig och det börjar regna, för att åtgärda fall.

Kommer ihåg en gång med mi förra båt. Blåmålad med 2K-lack. Hade lagt till i lä på en pontonbrygga, i en mycket liten hamn öster om Umeå. Under natten vände vinden, så jag lå i lovart. När jag backade ut tog den en ytterst kort tid innan jag reagerade på ljudet av bulten som hann att dra upp en vit repa på ca en meter i den blå färgen. 

Ja ja - det spelar ju inte så stor roll på en gammal båt. Det fanns ett antal liknade repor som ingick i köpet.

 

53 minuter sedan skrev farn:

 

 

Får annars berömma för dina fina förtöjningsknopar i ringarna. Är det 5cm innerdiameter på de ringarna eller har du större?


Ringarna har nog en diameter på närmare 10 cm.

Knopen som fäster repen i ringarna är nog ok. Jag lägger alltid två rundtörnar innan jag slår ett dubbelt halvslag om egen part. Fören tillfällig förtöjningär det ju så man skall göra. Egentligen borde man kanske splitsa en ögla och fästa det hela med en schackel, men så vill man ju anpassa ändarna så att båten ligger bra i alla läge. Därför ville jag inte skära av tampen.

jag är också alregisk mot lösa tampar och kablar mm somligger och dräller. Det var därför jag fäste upp tamparna runt ändarna och ringen. Det ser varken vackert eller sjömansmässigt ut, men personligen tycker jag alternativet är värre. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om vi skippar ljud, gnissel och eventuellt skav på tampar; monterar du ringar på sidan av bryggan får du rena dragande krafter, dvs enbart skruvens gängor i träet (?) skall hålla båten, medan om du monterar dem upptill får du brytande krafter, dvs en starkare lösning.

Jag hade därför skruvat upptill. Om din båt är högre än 85 cm är också skavet minimalt.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Peter_K där har vi det, tror jag. Som jag skrev hade jag tänkt mig ringar med genomgående bult i kjolen så det skulle nog varit tämligen starkt där, men ringar med skruv sitter nog lite lösare om de sätts på kjolen. Bult eller ej, blir det starkare ovanpå som du säger.

 

Båten vi har nu har knapar en bit under bryggdäcksnivå så jag får spana efter slitage.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...