Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Botved

Ventilerad böj.

Rekommendera Poster

Vår toa hamnar för lågt när båten lutar vilket gör att vatten ibland sugs in via tilloppsslangen. Köpte en ventilerad böj men fattar inte riktigt hur den fungerar? Pumpen sitter ju på toan och suger vatten genom böjen vilket får mig att tro att den då även suger in luft som därvid ska hindra hävertverkan. Tänker jag rätt? Annars fattar jag inte hur den ska monteras.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alldeles som du säger; det ventilerade böjets lilla hål skall hindra hävertverkan. Böjet och därmed hålet skall monteras så högt att det under alla situationer befinner sig, med marginal, över vattenytan. Vid pumpning dras naturligtvis en liten mängd luft med till spolvattnet men hålet är så litet att luftmängden inte stör pumpningen nämnvärt....

flode2_5320.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen är det ju alltid en fördel att stänga avstängningsventilen vid 2, när toan inte används. Dvs öppna avstängningsventilen, pumpa ut, stäng avstängningsvetilen.

Har ibland borrat ett klent hål, typ med ett 3 mm borr, i slangen på högsta punkten, när jag dragit upp en tex länspumpsledning i en svanhals, för att förhindra baksug. Höll på att sänka en båt vid ett tillfälle pga baksug i en länspumpsledning.

Det sägs ju;"av skadan blir man vis - inte rik"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...