Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
  • 0

Fråga

Hej.

Jag har köpt en segelbåt och har ingen aning om vad det är för något. Den ska vara 28 fot, och på seglet står det J15 och det finns också något som ser ut som ett stiliserat c. Den har haft en inombordsmotor men den är bortplockad och jag vet inte vad det suttit i den heller. Kölen är L-formad och rodret sitter innanför akterspegeln. Hoppas att någon av Maringuidens experter kan hjälpa mig.

StoraBåten(128).jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rekommendera Poster

  • 0
1 timme sedan skrev trewq:

Sylphe?

Den påminner väldigt mycket om den (på de bilder jag får fram på Google), men min båt är inte lika "graciös" i skrovet. Kölen är mycket större och ruffen är inte spetsig utan rak med ett fönster framåt. Aktern ser också annorlunda ut, fast jag vet inte om den byggts om för att passa en utombordare i samband med att inombordsmotorn plockades bort. Jag tror inte det är en Sylphe, men tack för gissningen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Kanske nån specialmodifiering för att den ska vara extra styv? En bekant har en son som är multihandikappad och har en segelbåt som modifierats en hel del för att passa honom, bl a har den eldrift (för att motorljudet stressar).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Kölen måste absolut vara en modifiering. Sylphe (om det är det från början) är ju en båt med rykte om sig att segla bra och då verkar det dumt att ändra något så väsentligt tycker jag. Kan du lägga in fler bilder? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
3 timmar sedan skrev Botved:

Kölen måste absolut vara en modifiering. Sylphe (om det är det från början) är ju en båt med rykte om sig att segla bra och då verkar det dumt att ändra något så väsentligt tycker jag. Kan du lägga in fler bilder? 

Jag tror som sagt inte att det är en Sylphe även om det finns likheter. Jag har inga fler bilder nu men kan svänga förbi båten under helgen och ta några.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Hittade en klisterlapp från Seldéns på masten, fast jag vet ju inte om det är originalmasten eller om klisterlappen suttit där från början. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
12 timmar sedan skrev Piratrik:

Hej.

Jag har köpt en segelbåt och har ingen aning om vad det är för något. Den ska vara 28 fot,......

 

 
 Om inte bilden ljuger nåt fruktansvärt, tycker jag de ser liten ut för att va 28 fot. Skall du till båten kan du väl mäta längd och bredd, så vet du ju de uppgifterna med säkerhet.

en båt på 28 fot är ju ca 8,5 meter. Har själv en båt som benämns 28 fot - den 8,60 meter.

Står det Selden på masten, så är det säkert en mast av deras fabrikat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Oavsett om det är en Sylphe eller inte - den stängda pulpiten i fören tyder på att båten är tillverkad längre söderut i Europa; dvs inte svensk, finsk, norsk eller dansk. 

 

Ingen vid sina sinnens fulla bruk skulle tillverka en sådan köl pga seglingsegenskaperna skall bli bra. Har den dubbla roder, dubbel köl? Tror du den skulle kunna stå på botten utan stöttor? Eller verkar kölen hemmapulad..?

Eller - har kölen ett fällbart svärd..?

 

Chansar lite till; en C&C 24 kanske..?

http://svsaros.blogspot.com/2015/01/new-saros-boat.html?m=1

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
3 timmar sedan skrev Peter_K:

Oavsett om det är en Sylphe eller inte - den stängda pulpiten i fören tyder på att båten är tillverkad längre söderut i Europa; dvs inte svensk, finsk, norsk eller dansk. 

 

Ingen vid sina sinnens fulla bruk skulle tillverka en sådan köl pga seglingsegenskaperna skall bli bra. Har den dubbla roder, dubbel köl? Tror du den skulle kunna stå på botten utan stöttor? Eller verkar kölen hemmapulad..?

Eller - har kölen ett fällbart svärd..?

 

Chansar lite till; en C&C 24 kanske..?

http://svsaros.blogspot.com/2015/01/new-saros-boat.html?m=1

Båten skulle antagligen kunna parkeras på kölen utan stöttor om botten var tillräckligt hård. Det finns bara en köl och rodret är enkelt. Inget fällbart svärd. Kölen ser inte hemmapulad ut, så är den det är det bra gjort. C&C ser inte heller helt rätt ut, men känns mer lik än Sylphe.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
17 timmar sedan skrev Peter_K:

Håller med, men kölen ser sjukt skum ut. Kan det vara hem-hittepå-köl, eller är det en variant som skall kunna stå på botten vid ebb..?

http://sailboatdata.com/viewrecord.asp?class_id=5746

 

 

7 timmar sedan skrev Thallatha:

 
 Om inte bilden ljuger nåt fruktansvärt, tycker jag de ser liten ut för att va 28 fot. Skall du till båten kan du väl mäta längd och bredd, så vet du ju de uppgifterna med säkerhet.

en båt på 28 fot är ju ca 8,5 meter. Har själv en båt som benämns 28 fot - den 8,60 meter.

Står det Selden på masten, så är det säkert en mast av deras fabrikat.

 

41 minuter sedan skrev Piratrik:

Båten skulle antagligen kunna parkeras på kölen utan stöttor om botten var tillräckligt hård. Det finns bara en köl och rodret är enkelt. Inget fällbart svärd. Kölen ser inte hemmapulad ut, så är den det är det bra gjort. C&C ser inte heller helt rätt ut, men känns mer lik än Sylphe.

Nu skall vi se...

Hela formspråket känns väldigt brittiskt. Om båten kan stå på kölen vid ebb, bekräftar det den misstanken. Det är ju vanligt att man har sådana kölar på segelbåtar där det skiljer kraftigt mellan ebb och flod. Under ebben står ju båtarna där över "parkerade" på botten, på en stabil köl eller på två parallella kölar.

 

J15... J10, J18, J20 har man ju sett och seglat i sin dag, men J15? nä...

Är du säker på att det är originalseglet?

 

Som Thalattha redan skrivit är den inte 28 fot, snarare kanske 24 eller 25 fot.

Tag fram det långa måttbandet och mät ordentligt!

 

Min ledtråd är att du skall söka bland brittiska segelbåtsmodeller!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Jag tycker båten ser ännu mindre ut. 20-21 fot. Men det finns ju referensobjekt att mäta med i bilden. Saknar linjal på jobbet, men kan mäta hemma sen.

 

Rodret ser alldeles för oskyddat och klent ut för att jag ska tro på nån tidvattenanpassad modell. Det lär knäckas direkt vid första lågvattnet...

 

Nej, jag tror nog mer på att båten modifierats för att bli extremt styv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Snapdragon 24 eller kanske 21? Om man har byggt om kölen kan det inte ha varit ett stort jobb att göra ett fönster också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

 

56 minuter sedan skrev trewq:

Snapdragon 24 eller kanske 21? Om man har byggt om kölen kan det inte ha varit ett stort jobb att göra ett fönster också.

Är gåtan löst?

Snapdragon 21 överst, och 24 nederst.

snapdragon_21_drawing.jpg

snapdragon24.jpg.png

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Ser ju helt klart ut dom en 21:a, men med köl och roder ombyggda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Typen av köl verkar inte helt unik om man googlar, det finns en del bilder på båtar som står på en grund avlång köl och stöttas av två roder. Snapdragon kanske fanns med det alternativet och när man ser på TS roder verkar det inte riktigt i samma stil som båten, ombyggt? Det finns också en Snapdragon 747 som är väldigt lik 24.

En bild på segelmärket?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
4 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

 

J15... J10, J18, J20 har man ju sett och seglat i sin dag, men J15? nä...

Är du säker på att det är originalseglet?

 

Fanns det inte nån båt som hette J15. Inte en Långedragsjulle utan en båt med mer kappseglingsstuk.

Skulle sälja min havsfidra och det var nån som annonserade efter en båt och jag svarade och skickade bilder på min havsfidra. Hade då inte förstånd på att göra bilderna mindre och fick ett fruktansvärt argt brev som svar. Killen skulle köpa en snabbseglare ingen gammal trög koster. Dessutom hade jag blockerat hans mail med mina tungnerladdade bilder.

Sparade bilden på båten och zoomade in på kölen.

Har svårt att tänka mig att en båtbyggare och ett varv skulle bygga en sån kluns till köl. Den är ju helt oformlig. Inte ens jag - så amatör jag är - skulle mentalt klara att göra en sån köl som är så fruktansvärd oformlig. Jag gissar på att det är nån riktig hemmapulare med ideer, som fått till det hela.

Tittar man på rodret, så ser ju även det halvtaskigt ut med sina bultar på roderinfästningen.

Tittar man på själva skrovet, så har det ju skarpa slag. Så bygger man ju playwood båtar eller plåtbåtar.

Vilket material är det i skrovet.

Kan det va ett rent hemmabygge!?

Här hemma har vi (och har haft) många platsbåtstillverkare. 

Det finns några båtar, där man har tagit en julle eller snipa och monterat ett överbygge till en motorbåt på och på detsättet fått till en rätt snitsig båt.

Redigerad av Thallatha
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Snapdragon 21 verkar i normalversion vara dubbelkölad (det som på engelska kallas "bilge keeled"). Jag kan tänka mig att detta är en modifiering till enkelköl (för att båten sålts till nånstans där tidvatten inte är ett problem), som då krävt mer material för att ge samma rätande moment om man vill behålla det grunda djupgåendet. Jag tror inte det är ett rätblock nertill, utan snarare en strömlinjeformad del. Jämför med den strömlinjeformade antennkåpan på den vertikala stabilisatorn på amerikanska EA-6 Prowler:

prowler.thumb.jpg.3e38d9101f15665d10854f5100f5aaf9.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
23 minuter sedan skrev raol:

Snapdragon 21 verkar i normalversion vara dubbelkölad (det som på engelska kallas "bilge keeled"). Jag kan tänka mig att detta är en modifiering till enkelköl (för att båten sålts till nånstans där tidvatten inte är ett problem), som då krävt mer material för att ge samma rätande moment om man vill behålla det grunda djupgåendet. Jag tror inte det är ett rätblock nertill, utan snarare en strömlinjeformad del. Jämför med den strömlinjeformade antennkåpan på den vertikala stabilisatorn på amerikanska EA-6 Prowler:

prowler.thumb.jpg.3e38d9101f15665d10854f5100f5aaf9.jpg

De var inte stenkorkade på den tiden heller, så en köl som var 20 cm djupare hade varit betydligt effektivare. Nä; jag tror inte detta är en modifiering, frågeställaren svarar ju dessutom att den borde kunna stå på kölen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Men 20 cm extra djupgående kanske man inte ville ha.

Men bortsett från köl och roder är det ju helt uppenbart att det är nån variant av Snapdragon, så kanske borde TS regga sig och ställa frågan på några brittiska seglarforum. Och då komplettera med 2-3 bilder till som visar båten från fler håll, och särskilt då en bättre bild på kölen, t ex snett framifrån och mycket närmare, i bra ljus.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
2 timmar sedan skrev raol:

Men 20 cm extra djupgående kanske man inte ville ha.

Men bortsett från köl och roder är det ju helt uppenbart att det är nån variant av Snapdragon, så kanske borde TS regga sig och ställa frågan på några brittiska seglarforum. Och då komplettera med 2-3 bilder till som visar båten från fler håll, och särskilt då en bättre bild på kölen, t ex snett framifrån och mycket närmare, i bra ljus.

 

Vill man inte ha 20 cm extra djupgående är det ju smartare med en bulb än denna lösning som känns onödigt invecklad om man bara är ute efter att begränsa djupgåendet men få ett ökat rätande moment. Nä, detta är något annat fiffigt. 

 

I övrigt håller jag med; ett engelskt båtforum har de nog bättre koll på. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
22 minuter sedan skrev Peter_K:

Vill man inte ha 20 cm extra djupgående är det ju smartare med en bulb än denna lösning som känns onödigt invecklad om man bara är ute efter att begränsa djupgåendet men få ett ökat rätande moment. Nä, detta är något annat fiffigt. 

 


Det är ju en bulb, om än lite enkelt utförd. Om man gjuter hemma så är det nog väldigt enkelt att göra en symmetrisk droppformad "cylinder" jämfört med en verkligt droppformad "torped".

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
25 minuter sedan skrev raol:


Det är ju en bulb, om än lite enkelt utförd. Om man gjuter hemma så är det nog väldigt enkelt att göra en symmetrisk droppformad "cylinder" jämfört med en verkligt droppformad "torped".

 

Så kan det vara, men enligt frågeställaren är det ingen hemmabyggd köl. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Vi har haft Snapdragon i familjen och den hade en köl av helt vanlig typ, inte alls som den på bilden. Jag tror dock som några övriga att båten kan ha sin tillkomst i England. Jag är väldigt svag för de gamla Engelska båtarna men har inte sett någon med den typen av köl.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Hej igen.

Nu har jag varit och mätt och tagit några bilder. Båten är 7 meter så det skulle väl betyda 22 fot och inte 28. Skrovet är dubbelt och är byggt i plast. Kölen kan mycket väl vara hemmabyggd. Jag sa att jag inte tyckte det såg så ut, men jag vet ju inte. Storseglet är som jag sa innan märkt med J15 och ett stiliserat C. När jag tittat närmare hittade jag en halvt bortblekt stämpel på seglet som säger "Sailmaker Carlsen", så jag antar att det inte är något originalsegel och att C:et står för Carlsen. När jag kikat på bilder av Snapdragon är den väldigt lik så det kan mycket väl vara en sådan. Det som skiljer är kölen, rodret och akterspegeln men akterspegeln kan ju också vara modifierad tex för utombordare i samband med att inombordsmotorn togs ut. Rodret är antagligen hemmabyggt för det är fästat med onödigt långa bult.

Jag ska fråga på några engelska forum och se om jag får någon klarhet i det här med kölen där.

 

Tack för alla tips och all hjälp hittills. :)

IMG_0180.jpg

IMG_0181.jpg

IMG_0182.jpg

IMG_0183.jpg

IMG_0184.jpg

IMG_0185.jpg

IMG_0186.jpg

IMG_0188.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Ursäkta en kanske ohyfsad fråga, men, vad har du betalat för den där?

Redigerad av Gundj
Tappat ett "vad"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Kölen ser ju onekligen bättre ut än på din första bild. Den är mer strömlinjeformadän vad den såg ut på din första bild, även om den ser lite bastaraktig ut.

Är det en plastlagning vid infästningen - det ljusa partiet.

Sjösätt segla och va glad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
3 timmar sedan skrev Gundj:

Ursäkta en kanske ohyfsad fråga, men, vad har du betalat för den där?

Lite mer än en femhundring. Sedan kostade det naturligtvis några kronor att transportera hem den.

 

Jag har inga ambitioner att originalrenovera utan resonerar som så att flyter den fungerar den. Självklart finns det massor att göra på den men jag lägger den tid jag tycker är roligt, och de summor jag har råd och lust med. Jag har en båt till så jag sitter ju inte direkt "i sjön". :)

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
2 timmar sedan skrev Thallatha:

Kölen ser ju onekligen bättre ut än på din första bild. Den är mer strömlinjeformadän vad den såg ut på din första bild, även om den ser lite bastaraktig ut.

Är det en plastlagning vid infästningen - det ljusa partiet.

Sjösätt segla och va glad.

Ja, det är en plastlagning.

 

"Sjösätt segla och va glad" - det är lite så jag tänker. Jag ska fixa lite med den under hösten och våren men tänkte förhoppningsvis sjösätta nästa år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...