Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
IngemarE

PostNord och Kundservice

Rekommendera Poster

Jag har - som många andra - från tid till annan problem med vår stora paketleverantör. Och nu under sommaren har det blivit värre än vanligt, då t ex de tre senaste paketen aldrig aviserats. Tack vare en samarbetsvillig avsändare har jag fått trackingnummer, och där framgår då tydligt att de visst avisterat. Både via epost, telefon (SMS) och t.o.m. brev. Fast inget når mig, trots att avsändaren uppgivit rätt epost, adress och telefon. Att brevaviseringen inte kommer fram kan ibland visserligen bero på att brevbäraren vissa dagar struntar i att dela ut vår post för att vinna tid. Så var det i förra veckan, men när jag stoppade brevbäraren skyllde hon på en husvagn 10m bort och var ytterst besvärad över att rota fram vår post - som inte ens var framplockad...

Så småningom brukar jag kunna hämta det mot kollinumret i min lokala ICA-butik.

 

Nu handlar min fundering dock inte om ovanstående då det är fakta och inte funderingar, utan om PostNords Kundtjänstmedarbetare och vad de heter. Allt strul har ju resulterat i ett antal mail till Kundservice (konstigt namn, passar inte bra), och varje svar är från en ny person. Trots samma ärende och mailtråd. Och ofta heter personerna inte helt vanliga namn.

 

Då jag råkar ha tillgång till lite bättre register än Hitta och Eniro så slog jag på några namn. Och mycket riktigt finns det några PostNordmedarbetare som har namn som ingen hela Sverige bär. Även bland de mer vanliga namnen är de inte sällan antingen pensionärer sedan länge eller bor väldigt långt från centrat där de sitter och jobbar.

 

Jag kan förstå om man vill skydda sina medarbetare från arga kunder som t ex jag, men då kan man väl stanna vid att bara lämna ut förnamnet ?  Att ha helt fejkade namn - som detta uppenbarligen verkar vara i alla fall i vissa fall - tycker jag är att ha gått för långt. Är det ens tillåtet att i en position som detta uppge falskt namn mot en kund ?

 

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Menar du att det skulle finnas en lag mot att uppge ett fingerat namn i telefon? :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Numera är det enorma hot bara mot folk på "golvet" varvid väldigt många instanser börjar skydda sina medarbetare. T ex har många kommuner slutet ange namn på vem som t ex skrivit en insändare. 

Det kan du tacka dina med-medborgare för. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Egna färska erfarenheter:

Beställde  strax efter midsommar litet olika bildelar, reservdelar till elverktyg och litet smått och gått från Aliexpress.

i går kom de sista grejerna fram.

Först skickar Post Nord en påminnelse, sedan en ordinarie avi.

Eller så får jag SMS om att betala avgifterna för att två veckor senare få avin.

Tredje varianten är att jag får en avi, ställer mig i den långa kön i Coops kassa i sommarhettan och så säger expediten att den försändelsen redan är uthämtad...

Aliexpress olika företag levererar på fyra till fem veckor, PostNord fördröjer en till två veckor, och skickar inte alltid ut avierna.

Sedan kan man ju undra varför det inte är PostNords brevbärare som lägger avin i min brevlåda, utan den där "gröna" brevbäraren, vad-nu-det-företaget-heter.

En av Aliexpress anslutna firmor har också hört av sig och undrat varför jag inte bekräftat försändelsen, då dom fått indikation på leverans... Vilket jag inte fått.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Azguz:

Numera är det enorma hot bara mot folk på "golvet" varvid väldigt många instanser börjar skydda sina medarbetare. T ex har många kommuner slutet ange namn på vem som t ex skrivit en insändare. 

Det kan du tacka dina med-medborgare för. 

 

Men jag skrev ju att jag inte har något emot, t.o.m. förståelse för om man vill skydda sina medarbetare genom att inte ange deras (fullständiga) namn.

 

Det jag vänder mig emot är att PostNord ger sken av att det är personens riktiga för- och efternamn i mejlen, men att namnen (sannolikt) är fejkade. Det är en sak att inte ange fullständigt namn alt. ett alias, en annan sak att medvetet ange falskt namn utan att det är uppenbart för motparten på något sätt. I synnerhet när det nästan är en offentlig inrättning som "luras" på detta viset.

 

-------------------------

 

(F.ö. fick jag idag hemlevererat ett paket som påstås ha epostaviserats enligt trackingen, fast paketet inte har någon epost angiven. Så det är omöjligt. Och strax efter att det levererats hem till mig av budbilen kom en brevavisering med brevbäraren om att det (som alltså just levererats av budbilen) finns att avhämta på en terminal ett par mil bort. Det står f.ö. "påminnelse" på brevaviseringen, men enligt trackinginfo är det den första som skickats. Och trackinginfon visar också att brevaviseringen är skapad två dagar efter att hemleveransdatum inte bara spikats utan paketet också anlänt till terminalen för utkörning. Ena handen vet inte vad den andra gör....).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På såna där hemlighetsmyndigheter som SÄPO, MUST och andra i samma stil sägs det ju att alla tjänstemän utåt heter typ "Johan Andersson" eller liknande. Extremt vanliga namn som de förstås egentligen inte alls heter.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja detta PostNord 😡 Behövde lite reservdelar till motorn. Det visade sej trots den höga dollarkursen va 30% billigare från USA. Så jag tänkte att mer bråttom än en vecka som det brukar ta har jag inte. Det tog 4 dagar för paketet att nå Sverige. Sen hände ingenting utan status var Under tullbehandling, detta brukar ofta ta en dag, nån gång har jag nog väntat tre dagar.

 

Totalt tog denna tullbehandling 27 dagar!!! Jag var ju såklart i kontakt med PostNords kundtjänst och tullenhet och enligt dom är ca en månad det ”nya” normala. På frågan om de tyckte det var rimligt att jag betalar för prioriterad frakt som tar 4 dagar och sen att de därefter ligger på paketet i 27 dagar fick jag inget annat svar än att så är det numer.

 

Så beställ inget som ska tullbehandlas som ni behöver snabbt och betala absolut inte för prioriterad eller expressfrakt för det är helt bortkastade pengar..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Azguz:

Numera är det enorma hot bara mot folk på "golvet" varvid väldigt många instanser börjar skydda sina medarbetare.

Det är helt ok och det förstår de flesta. Men var ärlig och säg det.

 

2 timmar sedan skrev IngemarE:

Att brevaviseringen inte kommer fram kan ibland visserligen bero på att brevbäraren vissa dagar struntar i att dela ut vår post för att vinna tid.

Detta har jag påstått vitt och brett. Fredagar får man inga kinapaket men flera på måndag. Nu hörde jag av en kille som jobbade på Posten att detta sker, man kan lägga "oviktiga" försändelser" om det är mycket att göra.

Posten har för varje omorganisering blivit sämre. Förr gick och cyklade brevbärarna, idag åker de elbil som är för breda för trottoarerna. Förr kom posten kl 10 nu kommer den kl 16.

 

Idag var det bara reklam, en tunn samling där den största annonsen var från PostNord. "Ladda ner vår app".

Får jag posten snabbare då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

En av Aliexpress anslutna firmor har också hört av sig och undrat varför jag inte bekräftat försändelsen, då dom fått indikation på leverans... Vilket jag inte fått.

Det har jag fått en förklaring på (dålig, dock):

När paketet kommer till Sverige och är skickat spårbart/rekommenderat, byter PostNord ofta både kollinummer och tjänst på det. Då spårningen härefter är "bristfällig" rapporterar PostNord ofta automatiskt paketet som "levererat" till avsändarens postoperatör efter c:a 7 dagar.

Och om man trackar ett paket via en internationell tjänst och PostNords svenska sida kan det dessutom stå helt olika saker, vilket gjort att även några av mina "leverantörer" börjat tvivla på ärligheten hos mig som köpare.

 

Nedan är en sak jag köpte från UK där säljaren efter någon vecka började undra varför jag höll mig undan så de inte kunde leverera paketet eller hämtade ut det enligt avin. Jag hade dock ingen aning om att paketet ens var i närheten, för i motsats till vad PostNord informerat mot Royal Mail hade jag aldrig aviserats om detta heller. Jo, de hade ju minsann försökt leverera, men jag var inte hemma. Och de skulle ha lämnat en avi om det också.

Inte en kotte hade varit här med någonting (vi var hemma), och tidsmärkningen visar att "hembesöket" var avlämpningen på ICA.

 

Det blir lite besvärligt att förklara att svenska Posten inte har gjort något de skriver att de har, och att de har ett system som tillåter inte bara olika info utan rena lögner i trackinginfo i den databasen som internationell tracking körs mot. För utomlands litar man fortfarande på Svenska Posten.

 

Detta är vad avsändaren ser (info från PostNord som den såg ut internationellt):

RoyalMail1.gif

 

.....och detta är vad som verkligen hände  (Svenska PostNords sida). Här framgår också att inget aviserats:

RoyalMail2.gif

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...