Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Tobbev

Ryds 23 DC, 2009. Många frågor...

Rekommendera Poster

Intressant. Här ser man att minskad bladyta ger minskad bränsleförbrukning. 
Dessutom hade du alldeles för låg WOT med den stora propellern. Bra byte!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
13 minuter sedan skrev Baxlaget:

Intressant. Här ser man att minskad bladyta ger minskad bränsleförbrukning. 

 

Borde det inte vara förbrukning vid samma fart för att dra den slutsatsen?  Vid 3000 rpm så är 19P bättre!

(Vid 1500 rpm är 17P bättre)

 

1500 varv.

Solas 19p = 6,6 knop och 10 l/h

Solas 17p = 6,5 knop och 9,1 l/h

 

3000 varv.

Solas 19p = 24 knop och 32 l/h (20% högre fart och 10% högre förbr.)

Solas 17p = 20 knop och 29 l/h

 

3500 varv.

Solas 19p = 29,5 knop och 44 l/h (13% högre fart och 16% högre förbr.)

Solas 17p = 26 knop och 38 l/h

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Oberoende av ovanstående siffror så ska man alltid ha minst rekommenderat WOT. Annars kommer motorn inte till sin fulla kapacitet samt att du riskerar skador:
 

Motors are designed to run within a certain range at WOT, when it can't reach this RPM range at WOT, it also means its lugging at lower RPMS. The problem with lugging is that carbon will build up very fast, which can lead to very high combustion temps and sticking rings, this can bring your once good running motor to a quick and pricy stop. 

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev Kane:

 

Borde det inte vara förbrukning vid samma fart för att dra den slutsatsen?  Vid 3000 rpm så är 19P bättre!

(Vid 1500 rpm är 17P bättre)

 

1500 varv.

Solas 19p = 6,6 knop och 10 l/h

Solas 17p = 6,5 knop och 9,1 l/h

 

3000 varv.

Solas 19p = 24 knop och 32 l/h (20% högre fart och 10% högre förbr.)

Solas 17p = 20 knop och 29 l/h

 

3500 varv.

Solas 19p = 29,5 knop och 44 l/h (13% högre fart och 16% högre förbr.)

Solas 17p = 26 knop och 38 l/h

Hej - Spännande läsning. :)

 

Ursäkta min okunskap men vid 3000 varv och 19p ger alltså en förbrukning på ca 0,75 l / distans?

Det är isåfall otroligt bra för båttypen, ännu bättre med 17p dock.

 

// Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du vänder på täljare och nämnare: 32 liter per timme / 24 sjömil per timme = 1.33 liter per sjömil

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Baxlaget:

Du vänder på täljare och nämnare: 32 liter per timme / 24 sjömil per timme = 1.33 liter per sjömil

Självklart.... Det har varit en lång dag....... ;) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg just att båten väger bara 1800 kg. Det visar den dåliga verkningsgraden på inombordare med drev. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minuter sedan skrev Baxlaget:

Såg just att båten väger bara 1800 kg. Det visar den dåliga verkningsgraden på inombordare med drev. 

OT: Så är det, men de stjäls inte lika mycket som utombordare. Vid en obevakad brygga som tillhör sommarstugeförening i Stockholms län försvinner alla nya utombordare inom ett par år...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev jan_af_lisoe:

Vid en obevakad brygga som tillhör sommarstugeförening i Stockholms län försvinner alla nya utombordare inom ett par år...

Precis, lathet, låt försäkringsbolagen höja premierna, ingen bryr sig! Pappa betalar!
Vidhåller att det är fullständigt och totalt möjligt att stoppa stölderna trots att de flesta här tycker det är bra som det är. Pappa betalar! Tråkigt!

 

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2019-05-27 vid 16:30 skrev M_i_c_k_e:

Självklart.... Det har varit en lång dag....... ;) 

Men bra siffror ändå väl?

Redigerad av M_i_c_k_e

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter ganska många timmar på sjön i sommar kommer en liten förbrukningsuppdatering för den som är intresserad.

 

Ryds 23 DC från 2011 med Mercruiser 4.3 MPI 220hk och Solas Rubex 4-blad stålpropp 17p.

 

Marschfart 24-25 knop = förbrukning mellan 1.4-1.5 liter per sjömil. 

 

Har haft varierande last mellan 2-5 personer och packning. Båten väger ca 1800 kg utan last och ca 2400 kg med full last.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken diameter har du på proppen?

10 timmar sedan skrev Freez:

Efter ganska många timmar på sjön i sommar kommer en liten förbrukningsuppdatering för den som är intresserad.

 

Ryds 23 DC från 2011 med Mercruiser 4.3 MPI 220hk och Solas Rubex 4-blad stålpropp 17p.

 

Marschfart 24-25 knop = förbrukning mellan 1.4-1.5 liter per sjömil. 

 

Har haft varierande last mellan 2-5 personer och packning. Båten väger ca 1800 kg utan last och ca 2400 kg med full last.

Och diameter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev larsosca:

Vilken diameter har du på proppen?

14,25

Köpt av Propellertrim.

 

Går betydligt bättre än originalproppen. Bättre grepp och acceleration.

 

Redigerad av Freez
Felstavning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Freez, Känns som om jag skulle testa ditt koncept... har original 3 bladig 19p Alu prop på min 23 DC .. får ingen bra fart tycker jag , , hyfsad acc. men slingrar i låg fart + glapp i styrningen gör en mest irriterad. mina varvtal är1600  6,5 GPS knop,  ca 3400 och 23 GPS knop . 4400 varv maxar 33 knop .. Ryds reklamen säger 39-40knop i nerförbacke då ... Varvräknaren är jag lite smyg på om den visar rätt och har inte köpt smartcraft ännu.  Propellern ser ut att ha kavitationsskador sedan tidigare...

så din rekommendation är  alltså:  

 

4 bladig ( jag vill ha ALU , insjö = stenigt )

17p 14,25

 

tack för utförliga mätningar :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev Mange70:

så din rekommendation är  alltså:  

 

4 bladig ( jag vill ha ALU , insjö = stenigt )

17p 14,25

 

tack för utförliga mätningar :)

Ja precis, jag är väldigt nöjd med den proppen. Solas Rubex 4-blad stålpropp 17p 14,25. Framförallt bättre grepp och acceleration. Jag upplevde 3-blad originalproppen som seg upp i plan och slirig i låga farter.

 

Toppfart 36 knop (gps) med 2-3p ombord, varvtal 4460. Slät och ren botten är viktigt om du vill nå maximal toppfart. Brukar bli lite påväxt/slem i slutet på säsongen som drar ner farten. Jag köpte proppen via propellertrim som gav bra service och bytesrätt. Tror denna propp även finns i en ALU version. Men kolla förslagsvis med http://www.propellertrim.se/.

 

Förstår att du vill ha ALU om det är stenigt men en stålpropp har lite prestanda fördelar jmft med ALU. "Stålpropellern är styvare än aluminium vilket gör att den behåller formen även vid hård belastning, vilket ger bättre prestanda." https://www.drev.se/propellerskolan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, sjösatt och följde ditt råd , skaffade en Solas Ruben 4 bladig 17 tum fast Alu.

Mycket bra ! Bra acc , högre marschfart och bättre styrning och grepp.

varvade inte ur fullt igår men nådde 4200 och 33 knop med 3 st i båten så det finns nog några hundra varv kvar att ge.

Det jag tyvärr märkte var ett sjungande ljud vid låga varv 1000-1100 varv... försvinner direkt vid gaspådrag men kommer igen då jag sänker. Helt klart från propellern.. något du ochså märkt?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Mange70:

Hej, sjösatt och följde ditt råd , skaffade en Solas Ruben 4 bladig 17 tum fast Alu.

Mycket bra ! Bra acc , högre marschfart och bättre styrning och grepp.

varvade inte ur fullt igår men nådde 4200 och 33 knop med 3 st i båten så det finns nog några hundra varv kvar att ge.

Kul att höra😀! Som du skriver borde det gå att varva ett par hundra varv till, prova trimma drevet något om du inte redan gjort det.

 

10 timmar sedan skrev Mange70:

Det jag tyvärr märkte var ett sjungande ljud vid låga varv 1000-1100 varv... försvinner direkt vid gaspådrag men kommer igen då jag sänker. Helt klart från propellern.. något du ochså märkt?

När du säger det har jag det också vid ett visst läge i låg fart men försvinner om man sänker eller höjer gasen. Men inget som stört mig direkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Freez:

Kul att höra😀! Som du skriver borde det gå att varva ett par hundra varv till, prova trimma drevet något om du inte redan gjort det.

 

När du säger det har jag det också vid ett visst läge i låg fart men försvinner om man sänker eller höjer gasen. Men inget som stört mig direkt.

Ok , då är det bekräftat att jag inte har fått tinnitus ;) , ljudet stör inte mig heller med det finns där. Som sagt en helt annan båt med den propellern och Propellertrim var snabba med leverans och bra pris. Ha det bra på sjön i sommar ! / Magnus

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Är nyfiken på Ryds 23 DC och håller span på annonserna. Men jag har en fundering klarar man att sjösätta en 23'a med en vanlig Volvo V70 på ramp eller är båten för tung?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja! Ner kommer man med framhjulsdrift men inte upp :) då behövs 4-hjulsdrift. Jag har kört så i 4 år, funkar kalas! Ner med egen bil, upp med lånad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för snabbt svar! När det gäller motor alternativen bensin kontra diesel är det lite för o nackdelar har jag förstått. Men är det några speciella varianter eller årsmodeller man bör vara försiktig med eller leta efter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

4-hjuls drift är att föredra. Väger trots allt ca 2 ton.

 

Relativt små ändringar genom åren men runt 2010/11 uppdaterades instrumenteringen med bla integrerad gps. Även dynorna fick annat utseende och det blev plastdörr istället för trädörr till ruffen. Har själv inte kört med diesel motor så där kan jag inte utala mig men en Mercruiser 4.3 220 hk funkar bra. Vill du ha extra allt och några mer hk, välj en Ryds 23 DC-S med Mercruiser 4.5 (250hk).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...