Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Tobbev

Ryds 23 DC, 2009. Många frågor...

Rekommendera Poster

Hej

 

Har precis köpt en Ryds 23 DC från 2009 med en Mercruiser 4.3 MPI 220hk, och jag har rätt många frågor. Hoppas att någon med samma båt kan svara på åtminstone någon eller några...

 

1. Badbrygga

 

Jag har sett att en del har en förlängd badbrygga på sina Ryds 23 DC. Var detta något man kunde få från fabrik? Kan man köpa en som passar i efterhand och montera på, och i så fall, var köper man det?

 

2. Ankarspel

 

Är det någon som monterat detta på denna båten. Är det värt det?

 

3. Bogpropeller

 

Är det någon som satt in detta? Behövs det?

 

4. Marschfart

 

Efter att ha haft båten en vecka och börjar lära mig lite om beteendet på den (hade en lite styrpulpet innan) så känns det bäst att dra upp båten med maxgas till 26-27 knop, för att sedan sänka lite så motorn ligger runt 3500 varv. Hur kör ni andra denna båten? Att köra riktigt fort har aldrig varit min grej egentligen utan jag är rätt nöjd vid 22-23 knop. Båten gör ungefär 30-32 knop i maxfart när vi är två vuxna och två barn och full utflyktspackning, är det normalt?

 

5. Trimplan

 

Båten har Bennett trimplan, och jag blir inte riktigt klok på hur man använder dessa på bästa sätt. Dels tycket jag det är svårt att veta hur de står (finns ju ingen indikator utan bara upp/ner på vardera sida). Är det någon som kan ge lite tips? Sedan så tycker jag trimplanen är väldigt långsamma. Jag har inte tagit tiden exakt, men det tar säkert 30 sekunder att gå mellan maxlägena. Skall det vara så?

 

6. Dubbla batterier

 

Båten har ju ett startbatteri, men det känns lite vanskligt när man kör kyl etc när man ligger still. Är det någon som monterat ett extra batteri så att man har ett specifikt batteri för förbrukning och ett för start etc? Vart har ni i så fall satt det extra batteriet?

 

Kommer säkert mer frågor så småningom, men det var nog alla just nu....

 

/Torbjörn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

3. Bogpropp på en 23-fotare... Känns överflödigt.

4. Man brukar säga att högsta lämpliga marschfart för en bensinmotor är cirka 80% av maxvarv. Så farter mellan full planing och 80% av maxvarv borde vara lämpligt. När man kört båten ett tag känner man om den planar ordentligt. Din borde plana ordentligt när du  passerat 20 knop. Sedan kan man naturligtvis även köra 5-6 knop. Men farter från 7 till 18 knop ska man undvika så mycket det går. 

5. De är ganska långsamma men det brukar inte vara något problem. Du borde inte behöva använda dem till något annat än att motverka listning. Du behöver absolut inte använda dem för att få upp din båt i planing såvida du inte har fel propeller.

6. Jag skulle definitivt satt ditt ett förbrukningsbatteri med ett skiljerelä och en solpanel för att hålla det laddat. Lämplig plats i din båt får du hitta själv.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Badbrygga går att köpa, minns ej var men priset låg på ca 18k sek.

Jag har ankarspel, bekvämt men ej ett måste. 

Både badbrygga och ankarspel lägger vikt i aktern, hur ligger båten i vattnet idag? 

Bogpropeller kan du skippa, det väger vikt du inte vill ha i båten! 

Jag matchar ca 26 knop i 3200 varv med en 4 bladig propp på 20 tum, stor skillnad mot original! Max med hela familjen och semesterpackning ( eller med 8 pers för den delen) är 34 knop. Max med 2 pers ca 37. Jag upplevde samma som du med 3 bladig, båten slirar och är "hal".

Timplanen är sega, som tidigare sagts så använd dem till lutningskorrigering. Tryck på knappen 2 sekunder sedan vänta och se, upprepa efter 5 sekunder om du inte är nöjd.

2 Batterier är bra! Tänk på vikten igen, och var du ska ha dem... jag har flyttat ner mina i motorrummet, ett på var sida. inte alls optimalt men bra att få platsen under spisen!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Tack så jättemycket för svaren så långt. 

 

Jag inser också att bogpropeller känns onödigt, men jag har sett att en del andra båtar i samma storleksklass (t.ex Askeladden 705) ibland har det, därav frågan. 

 

Ankarspel får jag fundera lite på. Precis som nämns adderar det vikt, men är bekvämt. 

 

Tack också för tipsen ang. trimplanen. Just nu använder jag dom inte alls, men kanske får göra det vid ojämn last. Skönt att höra att de är långsamma (trodde det var något fel).

 

Nästa projekt blir nog dubbla batterier samt ny 4-bladig propeller. Har du något specifikt tips på propeller gusvo085 så tas det gärna emot.

 

Mvh

Tobbe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en turbo 2+2 på drevman. Den funkar bra, men jag har ingen större erfarenhet mer än att det är klar skillnad mot en 3 bladig!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppas det är ok att jag kapar tråden? Funderar på att uppgradera till en Ryds 23 DC men såg nu att den endast är typad för 5 personer. Andra båtar i samma storleksklass brukar ligga runt 6-8 personer. Någon som har erfarenhet av hur båten beter sig med fler passagerare än C märkningen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi är ofta upp mot 8 personer i vår 23 DC när vi åker ut, har vid några tillfällen varit 11 personer inkl. barn.

Inga problem alls, tar lite längre stund att komma upp i plan bara, sen går det bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-08-02 vid 22:00 skrev gusvo085:

Jag köpte en turbo 2+2 på drevman. Den funkar bra, men jag har ingen större erfarenhet mer än att det är klar skillnad mot en 3 bladig!

 

 

Ok, tack. Det kanske blir något liknande till våren.

 

18 timmar sedan skrev Freez:

Hoppas det är ok att jag kapar tråden? Funderar på att uppgradera till en Ryds 23 DC men såg nu att den endast är typad för 5 personer. Andra båtar i samma storleksklass brukar ligga runt 6-8 personer. Någon som har erfarenhet av hur båten beter sig med fler passagerare än C märkningen?

 

Vi har ju inte haft vår båt så länge, men vi har varit 5 vuxna och 4 barn utan problem. Som oh2000 skriver så är det klart att den blir lite tröttare upp till planing, men det är absolut inget problem att vara fler än 5 vuxna i båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis blivit ägare till en Ryds 23 DC😊 och behöver skaffa en båtvagn 30 km/h. Någon som har tips på en bra vagn som passar båten? Funderar på denna http://online.fliphtml5.com/cvwc/qobg/#p=1.

 

Undrar även hur ni gör med service? Lämnar ni in till firma varje år och vad kostar det ungefär? Motor Mercury 4.3 MPI 220hk.

 

Även andra nybörjartips mottages tacksamt😊.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ha exakt en sådan! Drar båten ca 9km varje vår och höst, funkar bra.

Service gör jag själv....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack gusvo085 för svar! Då beställer jag en sådan båtvagn.

 

Ok, jag är inte tillräckligt händig så jag behöver lämna den till en firma.😊 Fick pris på ca 4000 kr vilket låter rimligt.

 

Har du eller någon annan lite andra nybörjartips mottages det tacksamt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tipsen beror  ju på intresse och kunnande. Med god förståelse för förbränningsmotor så försök identifiera var delarna sitter så man lättare kan lösa ett framtida problem. Nej vi kanske inte talar motor utan båten generelt? 

Jag har flyttat ner batterierna i motorrummet för mer plats till porslin.  Sedan satte jag in en 2 lågig gasolspis istället för den ruttna spritbrännaren....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok tack! Ja precis det var mer båten i allmänhet😊.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2018‎-‎09‎-‎05 vid 20:04 skrev gusvo085:

Jag ha exakt en sådan! Drar båten ca 9km varje vår och höst, funkar bra.

Service gör jag själv....

Hej 

 

"Lyfter" en gammal fråga. :) Hur gör Du när Du tar upp båten, lyfter Du med kran och lägger den på trailern eller vinchar Du upp den. Undrar eftersom vattenintaget är i botten - Kan man vincha upp utan att skada det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2018‎-‎09‎-‎06 vid 14:45 skrev gusvo085:

Tipsen beror  ju på intresse och kunnande. Med god förståelse för förbränningsmotor så försök identifiera var delarna sitter så man lättare kan lösa ett framtida problem. Nej vi kanske inte talar motor utan båten generelt? 

Jag har flyttat ner batterierna i motorrummet för mer plats till porslin.  Sedan satte jag in en 2 lågig gasolspis istället för den ruttna spritbrännaren....

 

Vilken gasolspis valde Du? Jag vill också göra ett sånt byte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-03-08 vid 20:23 skrev gusvo085:

Jag vinschar upp på trailer, inga problem med vattenintaget.

 

Spisen var svår att hitta! 

Denna är det jag har https://www.svb24.com/en/can-steel-2-burner-gas-hob.html från en leverantör dom heter Can. 

 

Får man på originallocket över den nya spisen?

Har du någon bild på det kanske?

//Lasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, men det krävdes lite plastande. Jag sänkte ner spisen ca 2 cm genom att plasta in en ny ram i hålet efter den gamla spisen. Blev en del gelcoatjobb... ska försöka fixa bild

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-08-02 vid 13:00 skrev gusvo085:

Jag matchar ca 26 knop i 3200 varv med en 4 bladig propp på 20 tum, stor skillnad mot original! Max med hela familjen och semesterpackning ( eller med 8 pers för den delen) är 34 knop. Max med 2 pers ca 37.

gusvo085, lite nyfiken på vad den varvar vid max fart? Bytte själv till en Solas 4-blad 19p stålpropp som vid max fart 34 knop ger 4000 varv. Funderar på om det är lite för lågt varvtal? Instruktionsboken rek 4400-4800. I övrigt ger proppen bättre acc och slirar inte lika mycket i låga farter👍.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med vilken last? Ligger så med 2 vuxna 2 barn och packning. Med lätt last 37 knop och 4200 varv. Lite lågt, men går snålt i marsch. 

Slät botten är nyckeln!

Hade jag köpt idag hade jag köpt storleken mindre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev gusvo085:

Med vilken last? Ligger så med 2 vuxna 2 barn och packning. Med lätt last 37 knop och 4200 varv.

Med 2 vuxna + 2 barn ombord utan packning samt med nymålad botten. Tänker nog prova att byta till en Solas 4-blad med 17p enligt rek från propellerfirman.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den utlovade bilden på spisen. Om man tittar noga så ser man att jag har sänkt ner den 2 cm jämfört med original för att den ska rymmas under locket. Gasoltuben står i ankarboxen.

spis.PNG

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snyltar lite på tråden, här verkar finnas kunnigt folk när det gäller ryds 23. Vi funderar på båt i den här storleken och den verkar ha det mesta. Några funderingar dock:

 

• vi har hittat en diesel 200hk och en bensin 220hk: vilka för- och nackdelar har respektive variant? Någon som har erfarenhet? Enligt test vi läst så är dieselmotorn bullrigare.

 

• den saknar ju toa, hur har ni löst det? Vi kommer att ligga i naturhamnar, så skogen finns ju alltid, men...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har själv en bensinare från 2011 och ingen erfarenhet av dieselmotorn men du får säkert en lägre förbrukning. En diesel brukar även ha en något högre prislapp. Har ni utrymmet i budgeten kan en Ryds 23 DC S-line vara ett alt (kom runt 2012), dessa är fullutrustade och har den större bensinmotor på 250 HK.

 

Finns inte toa kan ni säkert kontakta Ryds direkt och höra om det går att köpa som reservdel. Dock tveksam hur mycket man egentligen kommer använda toan då den är installerade i ruffen under bädden😊.

 

 

Redigerad av Freez
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-05-21 vid 08:19 skrev Freez:

Med 2 vuxna + 2 barn ombord utan packning samt med nymålad botten. Tänker nog prova att byta till en Solas 4-blad med 17p enligt rek från propellerfirman.

 

Har nu bytt till Solas Rubex 4-blad stålpropp med 17p istället för Solas Rubex 4-blad stålpropp 19p på min Ryds 23 DC. Motorn varvar nu 4460 i maxfart 36 knop med två vuxna ombord. (WOT range 4400-4800) Nackdelen är dock att högre varvtal ger lite högre motorljud.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Freez:

 

Har nu bytt till Solas Rubex 4-blad stålpropp med 17p istället för Solas Rubex 4-blad stålpropp 19p på min Ryds 23 DC. Motorn varvar nu 4460 i maxfart 36 knop med två vuxna ombord. (WOT range 4400-4800) Nackdelen är dock att högre varvtal ger lite högre motorljud.

Samma diameter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kane:

Samma diameter?

Nej, dessa har olika diameter. Pitch 17 = 14,25 och pitch 19=14 1/8.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Freez:

Nej, dessa har olika diameter. Pitch 17 = 14,25 och pitch 19=14 1/8.

Det var ju ingen större skillnad trots 2" skillnad i pitch. Har du mätt förbrukning än?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Kane:

Det var ju ingen större skillnad trots 2" skillnad i pitch. Har du mätt förbrukning än?

Ja dock inte helt vetenskapligt, mätte i helgen vid en körd runda per propp. Varvtal och förbrukning från Smartcraft. Knop från GPS. Exempel vid:

 

1500 varv.

Solas 19p = 6,6 knop och 10 l/h

Solas 17p = 6,5 knop och 9,1 l/h

 

3000 varv.

Solas 19p = 24 knop och 32 l/h

Solas 17p = 20 knop och 29 l/h

 

3500 varv.

Solas 19p = 29,5 knop och 44 l/h

Solas 17p = 26 knop och 38 l/h

 

Max varv 19p = 3970 och 17p = 4460. Båda toppade 36 knop men jag missade läsa av förbrukningen korrekt men runt 55-60 l/h. Ryds 23 DC med Mercriuser 4.3 MPI 220 hk från 2011 med två vuxna ombord.

 

Redigerad av Freez

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...