Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Niska

Varför spricker bränsleblåsan?

Rekommendera Poster

För ett år sedan köpte jag ny bränsleslang inkl. bränsleblåsa på biltema. Hela den röda bensin"dunken" har förvarats inomhus under vintern. Jag tror att jag skruvat åt ploppen på dunken så att det inte kommer in luft. I år när jag tittade till dunken hade blåsan spruckit. Slangen är fortfarande i nyskick. Jag har köpt ny blåsa nu men vill undvika att den spricker till nästa år. Vad gjorde jag för fel? Kan man tömma bränsleblåsan på något sätt?

09614F5F-F0A4-47C0-BE41-7D2A95A31852.png

3CCE9F8E-0CFD-4C8C-8576-5D594F0DC370.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Niska:

För ett år sedan köpte jag ny bränsleslang inkl. bränsleblåsa på biltema. Hela den röda bensin"dunken" har förvarats inomhus under vintern. Jag tror att jag skruvat åt ploppen på dunken så att det inte kommer in luft. I år när jag tittade till dunken hade blåsan spruckit. Slangen är fortfarande i nyskick. Jag har köpt ny blåsa nu men vill undvika att den spricker till nästa år. Vad gjorde jag för fel? Kan man tömma bränsleblåsan på något sätt?

09614F5F-F0A4-47C0-BE41-7D2A95A31852.png

3CCE9F8E-0CFD-4C8C-8576-5D594F0DC370.jpeg

Kan bero på dåligt gummi, och aggressiv bensin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bränslet är 95 oktan och 2 % olja. Kvaliteten vet jag inte något om men även biltema borde väl hålla mer än ett år? Du tror inte jag gjort något fel då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Niska:

Du tror inte jag gjort något fel då?

Har den legat i solen i en månad? I så fall, ja. Annars tror jag inte det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 minuter sedan skrev Niska:

Bränslet är 95 oktan och 2 % olja. Kvaliteten vet jag inte något om men även biltema borde väl hålla mer än ett år? Du tror inte jag gjort något fel då?

Nä de tror jag faktiskt inte, dagens bränslen är aggressivare mot plast och gummi, sett det på slang av sämre kvalitet. Tror det är mycket plast i materialet tillsammans med sol uv ljus och dåligt material blir det nog så. Finns säkert de här som har annan åsikt här men frågar du mig så anser jag nog att det är en billig produkt, och man får det man betalar för.

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den ligger normalt i båten på sommaren. Kan då få en hel del sol på sig. Borde jag plocka in bränslet/slang efter varje användning? Den sprack dock inte på sommaren utan först under vinter eller vår, då den var inomhus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kanske borde täcka över slangen med en duk när den ligger i båten?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du bör självklart inte låta blåsa och gummislang utsättas för konstant solljus.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack! Jag visste inte om det - men då täcker jag över den i fortsättningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Redan för 19 år sedan fick jag rådet att inte köpa tank och slang på Biltema pga deras undermåliga kvalitet på just dessa grejer. 

Jag köpte en ny båt med motor på en firma och jag fick samma pris på en extra originaldunk som den från Biltema för att säljaren ville jag skulle vara nöjd med grejerna (sa han iaf). 

Funkade perfekt i alla år tills jag i år bytte motorn. 

Biltema säljer väldigt många bra grejer men just tank och slang skulle jag inte köpa hos dem. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Badankan som brukar hänga här på forumet hade en lång tråd om Preems bensin som var agresivt mot gummi, vill minnas att han fick delvis rätt i sitt antagande att det var något i bensinen.

 

Gummi är inte vad det har varit, och inte bensin heller.

 

😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Inget komma före 'och'
Alternativ:
Gummi är inte vad det har varit och inte bensin heller.
Gummi är inte vad det har varit, inte bensin heller.

 

Jag vet, nu får jag skit för detta ...
/Språkpolisen :)

Redigerad av Baxlaget
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev Baxlaget:

Inget komma före 'och'
Alternativ:
Gummi är inte vad det har varit och inte bensin heller.
Gummi är inte vad det har varit, inte bensin heller.

 

Jag vet, nu får jag skit för detta ...
/Språkpolisen :)

 

Vad i helvete tillför du TS med detta inlägg?

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gummi är inte vad det har varit. Gummi har inte varit bensin heller.

😀 jag gillar ordblandningar (och brukar själv vara språkpolis)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såja såja mina herrar, värmen eller :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

TS ställer en seriös fråga, och han hoppas säkert på vettiga svar och inte en massa jävla pajasar som skitar ner hans tråd!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

95E10 innehåller upp till 10% etanol, och etanol fräter gummi. )8 innehåller max 5% etanol, och är kanske litet snällare mot gummit. Jag tankar alltid 98, bland annat av denna orsak. 

Jag köpte en ny förgasare för flera år sen. Körde bilen på 98 oktan, Efter ett par dagar gick den mycket sämre. Jag tog upp förgasaren, och till min stora förvåning hade accpumpskolven (gummit) nästan försvunnit. Jag gick till affären där förgasaren var köpt, och fick en ny accpumpskolv. Den har sedan hållit ända till dags dato. 

Detta bara för att understryka hur aggressivt dagens bensin är mot gummi.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Pentax:

Badankan som brukar hänga här på forumet hade en lång tråd om Preems bensin som var agresivt mot gummi, vill minnas att han fick delvis rätt i sitt antagande att det var något i bensinen.

 

Gummi är inte vad det har varit, och inte bensin heller.

 

😉


Skall bli intresant att se hur min nya blåsa klarar sig. Köpte en extra tank till min nya surra, som jag köpte ifjol. Den gamla snurran hade en inbyggd tank som man kunde köra länge på. Tanken på den nya var betydligt mindre.

Köpte en tank med slang och blåsa på SeaSea på Smögen. (har inte råd att handla på Biltema - det kostar för mycket i bensinpengar. Dessutom tar det ju minst en halv "arbetsdag").

Både tanken och blåsan finns alltid i ett stängt stuvutrymme. Bensinen däremot köper jag alltid på Preem. Tappen ligger på gångavstånd från hamnen, fast i regel kör jag ju förbi med bil.

Kan ju bli intresant att se hur det fungerar med 95 oktanig bensin från Preem och blåsa som alltid förvarar utan åtkomst från solljuset (utom några få minuter i samband med varje utfärd) 

Förhoppningsvis har tråden fallit i glömska när min blåsa blir skrot.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset! Får ta 98 i framtiden.

 

Men hur gör jag i min befintliga situation? Jag har använt 95 och inte täckt över - gissar att det kommer spricka igen om ett halvår. Kan jag förhindra det?

 

Jag förvarar den röda tanken inimhus under höst/vinter. Det lär vara nån liter kvar inuti. Spricker blåsan på nytt så rinner innehåller ut i mitt garage.

 

Vad gör jag när båtsäsongen är slut? Bör jag "tömma blåsan"? Tömma tanken? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan väl hänga upp slang och blåsa så bränslet sipprar ner i tanken under vintern

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...