Maccan2 0 Posted July 30, 2018 Har kollat på en 37 fots båt med dubbla KAD44. Vid provkörnings så varvade de inte upp mer än 2900 rpm vilket var konstigt tyckte jag. Efter propellerbyte så varvar hon normalt 3800 men vi får ändå inte upp henne i fart utan hon stannar på ca 25 knop. Nu är det en ganska tung båt ca 8 ton men den borde ändå upp runt 30 tycker jag. Kan någon tipsa om vad det kan vara - ska göra ett kompressionstest men hur vet man om kompressor/turbo är slut. Motorerna har gått ca 800 timmar. Tacksam för svar Share this post Link to post Share on other sites
BerraS 46 Posted July 30, 2018 Båt, timmar och år är alltid intressant.. Share this post Link to post Share on other sites
kossor 938 Posted July 30, 2018 1 timme sedan skrev Maccan2: Har kollat på en 37 fots båt med dubbla KAD44. Vid provkörnings så varvade de inte upp mer än 2900 rpm vilket var konstigt tyckte jag. Efter propellerbyte så varvar hon normalt 3800 men vi får ändå inte upp henne i fart utan hon stannar på ca 25 knop. Nu är det en ganska tung båt ca 8 ton men den borde ändå upp runt 30 tycker jag. Kan någon tipsa om vad det kan vara - ska göra ett kompressionstest men hur vet man om kompressor/turbo är slut. Motorerna har gått ca 800 timmar. Tacksam för svar Mät turbotrycket så du ser om du har rätt bränsletillförsel. Share this post Link to post Share on other sites
hbengtsson 174 Posted July 31, 2018 11 timmar sedan skrev Maccan2: Har kollat på en 37 fots båt med dubbla KAD44. Vid provkörnings så varvade de inte upp mer än 2900 rpm vilket var konstigt tyckte jag. Efter propellerbyte så varvar hon normalt 3800 men vi får ändå inte upp henne i fart utan hon stannar på ca 25 knop. Nu är det en ganska tung båt ca 8 ton men den borde ändå upp runt 30 tycker jag. Kan någon tipsa om vad det kan vara - ska göra ett kompressionstest men hur vet man om kompressor/turbo är slut. Motorerna har gått ca 800 timmar. Tacksam för svar En fundering bara - du skriver att du kollat på en båt och provkört och att den provkörningen innebar att motorn inte varvade ur. Sedan skriver du att propparna är bytta? Har du köpt båten eller är det säljaren som nu bytt propparna efter noteringen om varvtalet? Share this post Link to post Share on other sites
danzo 37 Posted July 31, 2018 Det kan även vara så enkelt att det är påväxt på båten, sådant påverkar som satan speciellt i år om du är på västkusten, helt sjukt mycket havstulpaner! så kolla under båten och på drevet om det sitter något där, om inte så vet du att det inte är detta iaf!=) Share this post Link to post Share on other sites
JonasAx 31 Posted July 31, 2018 En 8tons båt borde göra ca 30 knop med 2 kad44. min gör det iallafall. Att märka att båten inte varvar mer än 2900 innebär ju inte automatiskt att man skall byta proppar. Har båten varvat ur och toppat 30 knop innan du noterade detta? Och även jag undrar om det är din båt och dina bekymmer eller är du bara spekulant? 1 Share this post Link to post Share on other sites
kossor 938 Posted July 31, 2018 Återkommer till bränsle frågan orkar motorn inte varva ur med de tidigare propparna och man byter till mindre så kan det vara ett tecken på för lite bränsle. Att mäta är att veta, kollar du laddtrycket ser du direkt om den får för lite bränsle. Alternativt turbo slut men troligtvis inte slut på två motorer samtidigt. 3 Share this post Link to post Share on other sites
Maccan2 0 Posted July 31, 2018 Jag är alltså spekulant och de bytte propparna då det var fel proppar som satt på efter ett drevbyte..... Motorerna har skötts av auktoriserad verkstad och all dokumentation ser bra ut. Share this post Link to post Share on other sites
Maccan2 0 Posted July 31, 2018 9 timmar sedan skrev JonasAx: En 8tons båt borde göra ca 30 knop med 2 kad44. min gör det iallafall. Att märka att båten inte varvar mer än 2900 innebär ju inte automatiskt att man skall byta proppar. Har båten varvat ur och toppat 30 knop innan du noterade detta? Och även jag undrar om det är din båt och dina bekymmer eller är du bara spekulant? Spekulant Share this post Link to post Share on other sites
danzo 37 Posted August 1, 2018 Jag skulle vilja säga att det säkert har med påväxt att göra, kanske lite vatten i kölsvinet osv, det är min chansning, början av säsongen så har du nog upp den i mer=) Share this post Link to post Share on other sites
Nim26 170 Posted August 16, 2018 Akta dig och om du köper så få skriftligt på allt, är det påväxt! Ja då får fom lyfta och åtgärda osv, var försiktig och noggrann med vilka propp dom satt på så att den helt plötsligt varvade så mycket bättre, 1 Share this post Link to post Share on other sites