Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Rekommendera Poster

Har kollat på en 37 fots båt med dubbla KAD44. Vid provkörnings så varvade de inte upp mer än 2900 rpm vilket var konstigt tyckte jag. Efter propellerbyte så varvar hon normalt 3800 men vi får ändå inte upp henne i fart utan hon stannar på ca 25 knop. Nu är det en ganska tung båt ca 8 ton men den borde ändå upp runt 30 tycker jag. Kan någon tipsa om vad det kan vara - ska göra ett kompressionstest men hur vet man om kompressor/turbo är slut. Motorerna har gått ca 800 timmar.

Tacksam för svar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båt, timmar och år är alltid intressant.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Maccan2:

Har kollat på en 37 fots båt med dubbla KAD44. Vid provkörnings så varvade de inte upp mer än 2900 rpm vilket var konstigt tyckte jag. Efter propellerbyte så varvar hon normalt 3800 men vi får ändå inte upp henne i fart utan hon stannar på ca 25 knop. Nu är det en ganska tung båt ca 8 ton men den borde ändå upp runt 30 tycker jag. Kan någon tipsa om vad det kan vara - ska göra ett kompressionstest men hur vet man om kompressor/turbo är slut. Motorerna har gått ca 800 timmar.

Tacksam för svar

Mät turbotrycket så du ser om du har rätt bränsletillförsel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Maccan2:

Har kollat på en 37 fots båt med dubbla KAD44. Vid provkörnings så varvade de inte upp mer än 2900 rpm vilket var konstigt tyckte jag. Efter propellerbyte så varvar hon normalt 3800 men vi får ändå inte upp henne i fart utan hon stannar på ca 25 knop. Nu är det en ganska tung båt ca 8 ton men den borde ändå upp runt 30 tycker jag. Kan någon tipsa om vad det kan vara - ska göra ett kompressionstest men hur vet man om kompressor/turbo är slut. Motorerna har gått ca 800 timmar.

Tacksam för svar

 

En fundering bara - du skriver att du kollat på en båt och provkört och att den provkörningen innebar att motorn inte varvade ur. Sedan skriver du att propparna är bytta? Har du köpt båten eller är det säljaren som nu bytt propparna efter noteringen om varvtalet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan även vara så enkelt att det är påväxt på båten, sådant påverkar som satan speciellt i år om du är på västkusten, helt sjukt mycket havstulpaner! så kolla under båten och på drevet om det sitter något där, om inte så vet du att det inte är detta iaf!=)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En 8tons båt borde göra ca 30 knop med 2 kad44. min gör det iallafall. Att märka att båten inte varvar mer än 2900 innebär ju inte automatiskt att man skall byta proppar. Har båten varvat ur och toppat 30 knop innan du noterade detta? Och även jag undrar om det är din båt och dina bekymmer eller är du bara spekulant?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Återkommer till bränsle frågan orkar motorn inte varva ur med de tidigare propparna och man byter till mindre så kan det vara ett tecken på för lite bränsle. Att mäta är att veta, kollar du laddtrycket ser du direkt om den får för lite bränsle. Alternativt turbo slut men troligtvis inte slut på två motorer samtidigt. 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är alltså spekulant och de bytte propparna då det var fel proppar som satt på efter ett drevbyte.....
Motorerna har skötts av auktoriserad verkstad och all dokumentation ser bra ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev JonasAx:

En 8tons båt borde göra ca 30 knop med 2 kad44. min gör det iallafall. Att märka att båten inte varvar mer än 2900 innebär ju inte automatiskt att man skall byta proppar. Har båten varvat ur och toppat 30 knop innan du noterade detta? Och även jag undrar om det är din båt och dina bekymmer eller är du bara spekulant?

Spekulant

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle vilja säga att det säkert har med påväxt att göra, kanske lite vatten i kölsvinet osv, det är min chansning, början av säsongen så har du nog upp den i mer=) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Akta dig och om du köper så få skriftligt på allt, är det påväxt! Ja då får fom lyfta och åtgärda osv, var försiktig och noggrann med vilka propp dom satt på så att den helt plötsligt varvade så mycket bättre,

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...