Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
bjornsyse

Ventilation och lukt

Rekommendera Poster

2018-08-01 vid 07:24 skrev raol:

Knallgas luktar inget. Det är en blandning av vätgas och syrgas, som båda saknar lukt.

En definitionsfråga// messrschmitt

Förmodligen luktar det. Alla varelser på jorden har levt med lukten i hela sitt liv och har väldigt svårt att särskilja de gasernas lukter. 😆

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev bjornsyse:

att jag kommer märka på lukten att det finns bensinångor?

Nej jag tänkte mer på när räddningstjänten ringer ;)

Ok, Corona-generator. Har aldrig tänkt på att den skulle kunna förorsaka eldsvåda, men jag har läst massor om ozon utan att se något om eldfara. Själv funderade jag på hur det skulle fungera i väldigt fuktig luft men det gör det tydligen.

Beräkningen verkar vettig, i mon 27 fot segelbåt kom jag fram till ca 20m3.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaså på så vis, ja det får vi hoppas vi slipper. Men ok. Jag testar på det. Och jag ska ställa den högt säger du, är ozonet tungt? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ozon har en densitet på 2,22 mot luftens 1,20 kg/m3

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hade Kjell&CO lilla ozongenerator i båten luktade inte ozon eller förändrande den befintliga lukten efter 1,5 vecka, bytte till den större luktar iallfall Ozon efter 1 natt, återstår att se om den gamla husvagnslukten försvinner, hur länge tror ni man behöver köra den i en 30 fotare DC Har kört 4 dygn nu. Kanske ska ta en paus och se hur det luktar efter vädring.

Redigerad av joelfrodin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vad är det som luktar? Mögel, gammal campingplats? (Vet inte vad "husvagnslukt" är)
Om det är mögel kanske det kan hjälpa kortsiktigt.
Som tidigare skrivits i denna tråd är det ju bäst att först hitta och åtgärda källan till lukten. Sedan kan man köra en ozongenerator för att få bort den gamla lukten som finns kvar i utrymmet

 

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Baxlaget:

Som tidigare skrivits i denna tråd är det ju bäst att först hitta och åtgärda källan till lukten.

Visst, i princip, ja. Men inte nödvändigt om man inte har stor högar med skit.

Idag sätter man ozongeneratorer i sopprum. Man vet vad som luktar men det är svårt att åtgärda. Ozonet gör att det helt enkelt luktar bättre.

I båtar har ofta lukten ätit sig in i dynor och textilier. Tar tid att försöka vädra ur. Sen finns det alltid lite skit i hörnen som luktar. Det luktar ofta konstigt hemma hos folk också. Riktigt illa hos en del.

Kan man så töm allt, tvätta med högtryck, klorin och ättika. Köp nya dynor och textilier så är det fixat.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev bhemac:

Men inte nödvändigt om man inte har stor högar med skit.

VEM har stora högar av SKIT i sin BÅT bhemac? För det är vad tråden handlar om. Eller talar vi om soprum nu?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev Baxlaget:

VEM har stora högar av SKIT i sin BÅT bhemac?

Ingen förhoppningsvis. Är det så hittar man det nog. Men det det behövs inte ens en halv fingerborg för att sprida dålig lukt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev bhemac:

Men det det behövs inte ens en halv fingerborg för att sprida dålig lukt.

Om man spiller en halv fingerborg surströmmingsspad i ruffen så vill ingen sova där. Lösningen är dock inte en muskelozongenerator utan att spåra upp var lukten kommer ifrån. Som tidigare har sagts i denna tråd.

 

Ett alternativ kan vara att sätta in en liten ozongenerator i varje näsborre. Då kan man vistas överallt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I mitt fall köpte jag en båt där det luktade "gammal husvagn" misstänker att det var toaslangen som luktade fan, så jag bytte den och nu ska jag få bort lukten som har satt sig i båten, tror jag! inte säkert att slangen var orsaken, men jag hoppas kunna utröna detta genom ozongeneratorsbehandling. Men kjell&co större för 399 verkar fungera och är således ganska prisvärd i mina ögon. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Baxlaget:

Om man spiller en halv fingerborg surströmmingsspad i ruffen så vill ingen sova där. Lösningen är dock inte en muskelozongenerator utan att spåra upp var lukten kommer ifrån. Som tidigare har sagts i denna tråd.

Lite surströmmingsspad är inget problem, det har luktat färdigt eter några dagar. Lite dåligt vatten eller lite fuktiga fiber. Eller varför inte en död råtta kan lukta väldigt länge och vara väldigt svårt att hitta. Där kan en vanlig ozongenerator oxidera sönder det som lutar ganska snabbt. 

När man sanerar hus så plockar bort det man lätt hittar, sen får ozonet gör resten.

Vad en "muskelozongenerator" är för något eller vem som använder en sådan är vet jag inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-05-07 vid 15:39 skrev joelfrodin:

Hade Kjell&CO lilla ozongenerator i båten luktade inte ozon eller förändrande den befintliga lukten efter 1,5 vecka, bytte till den större luktar iallfall Ozon efter 1 natt, återstår att se om den gamla husvagnslukten försvinner, hur länge tror ni man behöver köra den i en 30 fotare DC Har kört 4 dygn nu. Kanske ska ta en paus och se hur det luktar efter vädring.

Jag köpte den större modellen för att använda inne i en bil som min dotter köpt som luktade rök. Det var ett tag sedan nu men jag har för mig att vi körde under 3 separata nätter men med några dagars mellanrum. Det var väldigt effektivt och all unken, instängd, röklukt försvann.

 

I båten har jag använt den vid några tillfällen mer som förebyggande, jag har inte haft några problem med lukt i båten. Kan bero på att jag våtdammsög alla fasta textilier efter att dränkt in dem i Vanish-blandning efter att jag köpt båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Promod:

 

I båten har jag använt den vid några tillfällen mer som förebyggande, jag har inte haft några problem med lukt i båten. Kan bero på att jag våtdammsög alla fasta textilier efter att dränkt in dem i Vanish-blandning efter att jag köpt båten.

Nästa gång, hyr en möbeltvätt/textiltvätt  för någon hundring per dygn som gör det snabbt och med riktigt bra resultat! Finns på t ex mekonomen och bauhaus, att hyra alltså.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev AndW:

Nästa gång, hyr en möbeltvätt/textiltvätt  för någon hundring per dygn som gör det snabbt och med riktigt bra resultat! Finns på t ex mekonomen och bauhaus, att hyra alltså.

Jag har en sådan, det var det jag använde :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Promod:

Kan bero på att jag våtdammsög alla fasta textilier efter att dränkt in dem i Vanish-blandning efter att jag köpt båten

En gång eller gör du det varje säsong?

Jag har inte träffat någon som gör det frekevent hemma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag förstår om man ska använda en ozongenerator EFTER att man åtgärdat problemet med bensinlukt.

jag skulle kastat mig över tanken efterfter tips om eventuella porer och sen byta slangar, klämmor och anslutningar även i motorn och kollat ventilation till motorummet.

ventilationen till aktrruff borde vara rätt enkelt att åtgärda men bensinlukt skrämmer skinnet av mig så det är numero uno.

jag som har en hundraåring har ett digert jobb framför mig att täta alla hål in till ruffen från maskinrummet. sen tänker jag sätta in rör för in och utluft från maskinrummet så jag får med en flät på utluftsrör så jag slipper lukten efter avstängning av maskin.

samma ska jag försöka åstadkomma med ruffen som i mitt fall är uselt ventilerad.

ozon har alltid skrämt mig lite när jag fått höra (är det sant?) vad det gör med material som skumgummi som vittrar.

att använda en ozongenerator nu före fullständig tvätt och bensinluktsproblem för tidigt.

mitt skrämselscenario är att lukten är borta och du åker ut med båten med en eventuelll liten miniläcka som sen brister eller nåt och allt sprängs i luften.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, det ligger mycket i vad du säger. 

 

Jag är också misstänksam över bensinlukten, så jag kommer byta gamla torra PVC-slangar som använts för påfyllning och avluftning nu. Tanken tycker jag ser ok ut, rostfritt stål. Bensinslangen till motorn känns ok också. Det luktar ingen bensin nere i kölsvinet eller i utrymmet där tanken är. Bara i akterruffen som jag minns det. motorn är en utombordare, årsmodell 2010:a. Det finns mao inget motorrum. 

 

Vet inte vad mer som kan vara felkällor där. Men jag tänker såhär. Om jag kör med ozongeneratorn i helgen, så nollställer jag ju lukten om jag förstått det. Då vänder jag på nytt blad, och kan vara väldigt uppmärksam på exakt vilken lukt som eventuellt kommer tillbaka? Då slipper jag försöka urskilja den ena lukten ifrån en annan som beror på gammalt svartmögel i hörnen, om ni förstår vad jag menar. 

 

Dynor är borta ifrån båten när jag kör ozongeneratorn. 

 

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev bhemac:

En gång eller gör du det varje säsong?

Jag har inte träffat någon som gör det frekevent hemma.

Jag gjorde hela båten ordentligt under hösten 2016 när jag köpte båten. Alla löstagbara textiler tvättades hemma men eftersom jänkarbåtarna har heltäckningsmatta invändigt sprayade jag allting med Vanish-lösning som fick dra några minuter innan jag sedan dammsög med en möbeltvätt-dammsugare. Känslan av att se en brun-gråaktig matta bli helt beige är otroligt tillfredsställande :)

 

Efterföljande säsonger har jag bara kört med möbeltvätten utan att förbehandla om det inte varit smutsfläckar, brukar ställa in en avfuktare efteråt för att få bort fukten.

 

Jag tycker inte att jag har någon "husvagnslukt" alls i båten  även om jag kliver in efter att den legat oanvänd under några veckor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev Promod:

Jag gjorde hela båten ordentligt under hösten 2016 när jag köpte båten.

Köper man en lite bättre begagnad bil så brukar man få de väldigt välstädad. Båter levereras oftast inte lik välstädade och där får man oftast sköta den saken själv.

Håller man det sen normalt rent så brukar det inte lukta illa men många båtar har en viss lukt, troligen beroende på tidigare ägares slarv.

 

I många bensinbåtar finns en viss bensinlukt. Det kan komma från något gamalt läckage, överfyllnad el lkn. Brukar vara svårt att hitta orsak.

I det fallet och många andra så kan ozonet göra nytta. Ta bort lukten och sen leta om den kommer tillbaka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Körde som sagt en vända med generatorn i helgen. Tyvärr ingen heureka-upplevelse, utan när det hade ventilerat ut och jag kom dit dagen efter tyckte jag fortfarande det luktade båt när solen legat på. Börjar fundera på om det kanske inte bara är kombinationen av gammal polystyren och spritkök och gammalt groll som tillsammans blir den omisskänliga doften av båt. Jag hade dock gärna sluppit den när jag ska sova, den blev så vansinning påtaglig förra sommaren, kanske jusst för att det var så varmt och solen låg på skrovet till sent på kvällen. 

 

Varvet byter PVC-slangarna till tanken i veckan, hoppas det ska göra något. Kanske kör en sväng till med ozongeneratorn och punktkör lite i akterruffen, och nere i stuvfacken under kojerna.

 

MEN, det var 2 av 3 planerade åtgärder, det som är kvar är att förbättra ventilationen. Jag har några funderingar kring det som jag gärna skulle få hjälp att tänka runt. 

 

Tilluft, frånluft. Ventilation. I somras körde vi med bakre kapellet öppet + myggnät varje natt. Det är en ganska stor öppning, och med en solcellsventilator som frånluftsventil i afterruffets tak, så förvånar det mig att vi inte hade bättre luft där. Förpiken körde vi med luckan stängd, och där framme finns ingen annan ventilator. Där var det 3 personer som sov, och bara 1 där bak, men det var aldrig dålig luft/luft i förpiken. Bara i aktern. Befintlig ventilation ritat i vitt här. Nya tankar/förslag i lila. 

 

image.png.b7b19423adc202b78763628cdec32b1a.png

 

Vad är värt att göra?

 

1. Installera en portlight där bak? Vad blir det, tilluft eller frånluft? Korsdrag?

2. Ska man satsa på undertryck eller övertryck i båten?

3. Kan ytterligare en ventilator hjälpa? Solcellsventilatorerna ligger runt 20 m3/dygn i kapacitet. Om jag installerar en Paxfläkt (Pax calima har 12V-matning) så kan jag få 110 m3/dygn, men det kanske låter en del. Och jag får hosta upp med 8Ah/dygn i förbrukning. (4W märkeffekt).  Jag måste i vilket fall byta ut ventilatorn jag köpte på seaSea förra året, det skallrar och låter fördjävligt. Köp inte den här. Finns det någon som har köpt en bra solcellsventilator med hög effekt och bra byggkvalitet ni är nöjda med? 

4. Stuvfack: Tror ni det är en bra idé att sätta små ventilationsgaller in i väggen till alla stuvfack under kojerna? Dit in finns ingen förbindelse. Eller vill man inte ha ut den luften?

image.png.967c9a19f2502c373590c16c5d4d47a4.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ge inte upp än, kör generatorn gång på gång.

--

Min absoluta övertygelse att det som gör mest nytta är att få mera tilluft. Ut kommer alltid luften.

Öppna allt som går!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev bjornsyse:

- - -

3. Kan ytterligare en ventilator hjälpa? Solcellsventilatorerna ligger runt 20 m3/dygn i kapacitet. Om jag installerar en Paxfläkt (Pax calima har 12V-matning) så kan jag få 110 m3/dygn, men det kanske låter en del. Och jag får hosta upp med 8Ah/dygn i förbrukning. (4W märkeffekt).  Jag måste i vilket fall byta ut ventilatorn jag köpte på seaSea förra året, det skallrar och låter fördjävligt. Köp inte den här. Finns det någon som har köpt en bra solcellsventilator med hög effekt och bra byggkvalitet ni är nöjda med? 

- - -

Kapaciteten på ventilation är beroende av arean på ventilationshålet.Den du länkar till har 3 tums hål.Här  https://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Inredning___VVS/Varme___Ventilation/Solcellsventilatorer/SOLCELLSVENTILATOR_4___D_N_MARINCO?id=02103  finns en med 4 tums hål. Den påstås flytta 28 kubikmeter/tim och 680/dygn (det kräver självklart att det finns tilluftmöjlighet för samma volym).

 

Att det låter om fläktventilatorer beror oftast på obalans i fläkt/motor. Det brukar gå att pilla på fläkthjulet så att det går rätt tyst. Vi har en Nicroventilator (fyratums) rätt ovanför huvudet när vi sover. Ibland surrar det om den men vi brukar få den tyst genom lite justerande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har köpt ett par datorfläktar som ska användas i mitt värmesystem, lite dyrare men otroligt tysta. Då är det där förbannade vågkluckandet värre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
11 timmar sedan skrev Lintott:

Kapaciteten på ventilation är beroende av arean på ventilationshålet.Den du länkar till har 3 tums hål.Här  https://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Inredning___VVS/Varme___Ventilation/Solcellsventilatorer/SOLCELLSVENTILATOR_4___D_N_MARINCO?id=02103  finns en med 4 tums hål. Den påstås flytta 28 kubikmeter/tim och 680/dygn (det kräver självklart att det finns tilluftmöjlighet för samma volym).

 

Att det låter om fläktventilatorer beror oftast på obalans i fläkt/motor. Det brukar gå att pilla på fläkthjulet så att det går rätt tyst. Vi har en Nicroventilator (fyratums) rätt ovanför huvudet när vi sover. Ibland surrar det om den men vi brukar få den tyst genom lite justerande.

Tack! den där ser ju makalöst bra ut på specen. Det står även att den är extremt tyst, vilket borde borga för att den är något tystare än mitt skrammel. Stämmer att det går att pilla på bladen, men jag upplevde byggkvaliten på den jag har så dålig att jag var rädd att sakerna skulle lossna om jag justerade för mycket. 

 

några förvirringar återstår:

 

1. Har hört namnet Nicro här på forumet och sett det ibland när det säljs t.ex extrabatterier. Men jag hittar inga fläktar som heter så? är det ett gammal varumärke som ersatts av den som heter Marinco Day/Night nu?

2. När jag kollar upp Marinco's egen site, så ser fläkten inte alls ut som dom gör på erlandssons brygga. Är det samma varumärke? Skumt.  

MarincoMarinco på Erlandssons

EDIT: Tror jag hittade svar på min egen fråga. Båda fläktarna är Marinco, finns här: http://www.marinco.com/en/products/ventilation/solar/day-night

 

3. Det låter rimligt det du säger att 4" hål borde kunna flytta mer luft än 3". Skillnaden i Area är nästan dubbel. (3" blir tvärsnittsarea på 56% av 4" hål). MEN, luftflödet mellan 3"-fläkten är 23 m3/h, och på 4" 28 m3/h. Inte så väldigt stor skillnad. Kan man tänka sig att 3" får jobba kompensera med en snabbare fläkt som riskerar låta mer, eller drar den mer ström eller något?

 

Sen en fråga för den händige, om jag redan har ett hål på 85mm i diameter, och vill sätta in en 4"-fläkt som kräver 120mm hål. Hur gör jag det lättast? Svårt att få styr på hålsågen utan att ha ett pilothål/styrhål den kan gå i. 

Redigerad av bjornsyse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det du kan limma alternativt skruva fast en träbit med de gamla skruvhålen. Sen borrar du pilothål i träbiten. Sen borrar du med hålsåget från den sida träbiten inte sitter på.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man vill fixa lite själv så finns det lite pengar att spara. Tex

Jag köpte en 10W solpanel för ungefär 150 kr, storlek som ett A4 papper. Den ger ca 40 Wh/dygn. En datorfläkt på 1,2 .W

Kompletterade med några 18650 Li-Ion celler och en liten solregulator.

Totalt 5-600 kr.

 

Jag var ute efter att ventilera toa. Där går det inte att sätt någon vanlig ventilator eftersom vindrutan sitter ovanför. Det finns en ventilation på sidan men det fungerar dåligt så jag klämde in en fläkt där. Solpanelen fick ligga i nederkant av vindrutan. Detta har fungerat i två år nu. Solregulatorn stänger av fläkten när spänningen i batterierna blir för låg så på hösten går fläkten bara några timmar på dagen.

 

Vill man ha en tyst fläkt så är denna bra. 

Arctic P12 Silent 12cm fan, kostar ca 150 kr, blåser 40 m3/tim, drar 100 mA och är extremt tyst.

Förbrukningen blir 29 Wh/dygn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2019-05-18 vid 09:08 skrev bjornsyse:

- - -

Sen en fråga för den händige, om jag redan har ett hål på 85mm i diameter, och vill sätta in en 4"-fläkt som kräver 120mm hål. Hur gör jag det lättast? Svårt att få styr på hålsågen utan att ha ett pilothål/styrhål den kan gå i. 

På förra båten bytte jag från "electroluxventilator" till en Nicro med solcell o batteri. Upptäckte till min irritation att jag fick samma problem som du beskriver.

 

Min lösning blev att tejpa runt hålet (på utsidan) och tejpa upp ett tygstycke i rufftaket mot såg- o slipdamm. Markera nya hålstorleken. Grovsåga med sticksågen. Sätta ett slipband i Dremeln och finjustera hålet. Dremel o slipband har en otrolig avverkningsförmåga så det blev ett enkelt jobb.

 

bild.png.c424825bcdf02b2eb220289c5b6c30bf.png

 

Sen kan jag tipsa om att det inte behövs speciella batterier från tillverkaren när det gamla tröttnar. Det är standardformat på de laddningsbara batterierna som sitter i dem, bara att välja ett med så många mAh som möjligt.

Redigerad av Lintott
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, vilka toppentips både @Lintott, @AndW och @bhemac. GDS-lösningen är ju superspännande, passar dock lite sämre i tid och plats just nu. Beställde precis en Marinco, så hoppas vi den  gör susen. Intressant att man kan switcha in- eller utluft också. Då kan jag experimentera med övertryck vs undertryck och se vad som fungerar bäst. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...