Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024
P_Martinsson

Bra båt för öppet hav, 35-37 fot

Rekommendera Poster

Precis som i rubriken så letar jag en bra båt för öppet hav, runt 35-37 fot, som marchar runt 23-28 och maxar runt 30-35 knop, som har ett skrov som klarar av lite grövre sjö.

I stil med t.ex Windy 37 Grand Mistral, som jag har förstått kan passa in på detta önskemål. Vad finns mer? Sealine S38, Fairline Targa 34/37, mer? Funkar en Bavaria 35 Sport/HT? Någon amerikansk båt med dessa egenskaper? Gärna HT för att minimera kapellpsykosen..  😄  ..om möjligt..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog inte fel att leta båt med amerikanskt skrov, de brukar gå bra i sjön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Akta dig för en SeaRay 255, den avskyr även de minsta vågor pga för liten bottenvinkel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev vega1959:

Det är nog inte fel att leta båt med amerikanskt skrov, de brukar gå bra i sjön.

Jo, det stämmer kanske, men vilka märken har bra skrov tro? Vår Bayliner har lite för lite v för att trivas bra i grövre sjö. 😊

 

1 timme sedan skrev Baxlaget:

Akta dig för en SeaRay 255, den avskyr även de minsta vågor pga för liten bottenvinkel.

Tack för tipset!

Med tanke på att den är en anuing kort i detta fallet så gick den nog bort oavsett.. 😉

 

37 minuter sedan skrev JonasAx:

Princess V-serie kanske?

Låter dyrt! Sen tror jag inte att dom finns i så kort utförande. Börjar väl vid 40 fot typ..  😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trodde faktiskt att jag nästan skulle drunkna i konkreta förslag, men det är kanske värmen som dämpar lite..  😅

 

Funderar även lite på service och underhåll av VP KAD/D4/D6 med typ DPG/DPH drev, om man fixar det på egen hand..men för att inte röra till det så får det bli i en tråd för sig tror jag..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom allra flesta som har erfarenhet av havsgående båtar här på MG är nog seglare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för pengar vi pratar om? Ev, maxålder på båt/motorer mm? Generellt är Princess V serie och Fairlines Targamodeller mycket bra sjöbåtar. Över lag bättre än Italienarna t ex. Pratar vi relativt begränsad budget då är V40/42 som tillverkades fram till ca -06 och tidiga ex av Fairline Targa 38 eller sena 34 or kanske aktuella? Även de Windy som nämnts borde passa bra. Amerikanarna är ju lite ett eget kapitel med helt annat designspråk, tänk kring synlig kvalitet/finish/design mm. Med undantag för de nyaste europabyggda Sea Ray o kanske ngn mer. Man måste helt enkelt gilla amerikanska båtar för att de ska vara aktuella. Enligt mig iaf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bavaria har bra skrov och är i grunden bra byggda. Dock så är modellerna innan den nyare generationen (28 sport och framåt) väldigt gammaldags med trist och rätt omodern interiör tyvärr. Sealine lite varierande beroende på modell men jag tycker inte att man generellt kan säga att skroven är lika fina som de övriga engelsmännen. Sunseeker Portofino 35 som såldes i ett antal ex i Sverige i mitten av 2000 talet kanske kan vara ett alternativ? Grymt fin båt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tackar för alla förslag, kanske då speciellt till thundergod och hans lite djupare svar.

 

Budget? Måste man ha det..? 😆

Tänker runt 1,25..men är fullt medveten om att den gränsen kanske får töjas en aning.

Princess V är säkert fina båtar, men eftersom att jag hoppas på att 11,xx meter så tror jag att det går bort. Vet inte om Princess V40 är den minsta?

Fairlines Targa har jag redan sneglat på, först 34, men misstänker att den är lite liten och inte ger så mycket mer än den vi har idag. 37 kanske, 38 blir nog för dyr, 40 blir nog för stor.

Kör ju redan idag en amerikanare, så det är absolut inte inget omöjligt val, frågan är bara vilka som gör bäst skrov där. Vår Bayliner 285 trivs inte hundra när det blir för stora vågor, vilket kanske delvis kan bero på längd/bredd (9/3m)..

En sak som är outstanding med båten vi har idag och som jag letar febrilt efter i en större båt, är det långa fönstret, som på ena sidan är exakt i huvudhöjd när man står i köket. Har absolut inte cellskräck el.dyl, men gillar inte riktigt ubåtskänslan som följer med båter som saknar denna typ av fönster.

Bavaria 35 Sport och då helst en HT, tyå runt 2006, är absolut ett intressant val och jag tycker inte att inredningen känns gammaldags utan helt okej. Tar man lite äldre ytterligare så, typ Bavaria 34 runt -02, så håller jag mer med dig..

Sunseeker Portofino 35 är ruggigt läcker. Problemet är väl att hitta en som är till salu..och kanske även priset..

 

Tack än en gång för alla svar!! 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...