Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Jbl

Fråga kring ankring

Rekommendera Poster

En liten dum fråga, hur är tanken att man ska nyttja ankarlina på kasett. Ska man bara kunna kasta ankaret och låta linan löpa fritt från kasetten eller drar nu ut massa lina innan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Linan/bandet på Ankarolina eller liknande brukar rulla ut sig själv.

 

Mackey 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Mackey, linorna på rulle brukar löpa ut fint, förutsatt att dom är snyggt upprullade.

Däremot ska man inte, då man tar upp ankaret, använda veven för att wincha ut båten eller upp ankaret, det håller inte grejorna för.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då sitter min rulle fel. Sitter längs med aktern och inte längs med långsidan. Nu när jag flyttar den enligt bild så har jag svårt att se hur jag ska kunna få den stabilt monterad. Hittar bara två fästpunkter och även med ett beslag så det blir tre fästpunkter har jag svårt att se hir den ska klara av lasten av när man kastar i ett ankare.

 

Har någon tips på hur den kan monteras så är jag djupt tacksam.

A5B72BF5-AB1A-4826-A430-029BB639FEA7.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om den satt stabilt monterad som den satt, så är väl den placeringen ok.
Då för du kanske dra ut en del band innan du ankra och sen dra ut från rullen efter hand.

Du vet - alla här svarar utifrån sin egen erfarenhet och därför kan ju svaren bli lite fel om man inte har alla förutsättningar.

Jag har ingen Ankarolina till ankring, men väl till en bojkrok. Bojarna i gästhamna ligger många gånger så fruktansvärt långt ut, så den fasta isplitsade linan på min gamla bojkrok var alldeles för kort vid en del tillfälle. Sen har ju öglorna i nyare förtöjningsbojar blivit grövre, så när jag bytte bojkrok, så monterade jag en Ankarolina.

 

Ankarolina.jpg.a0d9c1574730d5416f9e6ea7ee22f2a0.jpg

Monterade rullen på det enda stället det fanns möjlighet till en vettig placering.

När jag skall använda bojkroken, brukar jag dra ut en 4-5 meter band. Sen löper reste ut av sig själv. När jag skall gå drar jag ig ut till bojen. Bandet hamnar i sittbrunnen och när jag kommer ut ur hamnen brukar jag lägga mig still och fixa till allt, förtöjningsändar, fendrar, och rulla in bandet.

 

Oftas är jag själv ombord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du inte lägga bandet runt något pulpitben eller annat så riktningen på bandet blir rätt.

Har sett flera som har placerat rullen på tvären och låter bandet gå via ett ben vid ankarläggningen.

Vid upptagningen har det ju ingen  betydelse hur rullen sitter.

 

/Göran A

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min rulle sitter monterad under SB sittbrunnslucka, då denna står öppen är rullen lodrät  o bandet leds under pushpit till lämplig angöringspunkt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte släppa rullen helt när jag har släppt ankaret. Rullen rullar ut alldeles för fort, kommer snett och låser sig sedan. Jag måste alltså bromsa rullen på något sätt. Hittills har jag använt handen, det har varit svårt att hitta lagom hårt åtdragen skruv på rullen. 

När ankaret väl nått botten och båten går långsamt mot land brukar det dock fungera bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...