Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
ConnyGson

Batteritestare

Rekommendera Poster

29 minuter sedan skrev Baxlaget:

men en ansvarsfull skeppare har alltid järnkoll på sina batterier.

Och hur anser du att man bäst har järnkoll?

Jag litar på min Battmeter 3 men den vet inte hur mycket kapacitet jag har kvar i mina förbrukarbatterier. Det gissar jag genom att reducera kapaciteten med 10% per säsong och sedan matar jag in detta värde i Battmetern varje vår. 

Jag har nominellt 560 Ah i mina åtta år gamla AGM-batterier som jag aldrig laddar ur med mer än 15%.

Hur vet jag att det är rätt att reducera med 10% per år?

Jag kanske ska reducera med 30%?

Vad gäller startbatteriet tänker jag att så länge motorn startar snällt med nuvarande batteri så räcker det. Jag kan alltid koppla in förbrukarbanken för att stötta om det vid start skulle visa sig att startbatteriet blir för trött. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev ChristerN:

Och hur anser du att man bäst har järnkoll?

Kanske fel ord men erfarenhet är en bra sak att ha med sig ... det finns inget enkelt svar ...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Batteritankmätarens största fördel är att den är enkel att tolka även för de utan kunskap eller intresse. En liten grabb kan fås att förstå att när stapeln som tex hos BM1 är under tejpmärket så får man inte ladda sin padda.

Mätaren räknar på hur mycket ström som går in resp ut ur batterierna. Den tar även hänsyn till Peukert mm. Det är inte exakta mätningar men stämmer på några på några procent när. Det enda man behöver göra är att minska den angivna batterikapaciteten för varje år allteftersom den sjunker med tiden. Jag har testat BM1 ganska ingående och den är faktiskt väldigt bra. Det finns även andra som säkert är lika bra.

Vet man batteriets status, hur stor urladdningen är mm så kan man nöja sig med en voltmeter. Problemet är att få klara av detta.

Jag brukar varmt rekommendera batteritankmetern just pga dess enkelhet. Den brukar bli väldigt populär hos de som sätter in den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
53 minuter sedan skrev ChristerN:

Vad gäller startbatteriet tänker jag att så länge motorn startar snällt med nuvarande batteri så räcker det

Ja men de är enkla att testa med ett riktigt instrument. I min båt mäts ström och spänning vid start, där får man ganska bra koll.

En del bilar har ett system som mäter just detta och kompenserar lite för temperatur.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev bhemac:

Batteritankmätarens största fördel är att den är enkel att tolka

Precis. OM den är kalibrerad.
Hur många klarar av att kalibrera sin batteritankmätare?

 

2 minuter sedan skrev bhemac:

Vet man batteriets status, hur stor urladdningen är mm så kan man nöja sig med en voltmeter. Problemet är att få klara av detta.

Samma problem men med andra ord.
Det kräver Kunskap. Det finns ingen genväg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Baxlaget:

Precis. OM den är kalibrerad.
Hur många klarar av att kalibrera sin batteritankmätare?

Det enda man behöver göra är att minska batterikapaciteten med tex 10% per. Det står i bruksanvisningen, tror jag.

Ofta minskningen i verkligheten lite mindre men då har man lite marginal.

Gör man en belastningstest så kan man kalkylera fram aktuell batterikapacitet. Men det är överkurs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

8 minuter sedan skrev bhemac:

Det enda man behöver göra är att minska batterikapaciteten med tex 10% per. Det står i bruksanvisningen, tror jag.

Tror inte bruksanvisningen tar hänsyn till hur mycket kylskåpet och värmaren drar. "tex 10%" blir då väldigt oexakt. 
En ansvarsfull och erfaren skeppare vet.
En batteritankmätare gissar.

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Baxlaget:

Tror inte bruksanvisningen tar hänsyn

Lite text försvann. Det är alltså den angivna batterikapaciteten som ska minskas med 10% per år. Inget annat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis! Som jag skrev:
En ansvarsfull och erfaren skeppare vet.
En batteritankmätare gissar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev Baxlaget:

En ansvarsfull och erfaren skeppare vet.

Och återigen är vi där. HUR vet man batteriernas kapacitet utan att ta ur dem och belasta dem ett och ett enligt samma mönster som man belastar dem i båten och mäta vilospänningen före och efter belastningen?

Känner mig väldigt ansvarsfull och är mycket erfaren som skeppare. 

Kan du, som tydligen sitter inne med en kunskap som jag inte har, dela med dig av denna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev ChristerN:

Och återigen är vi där. HUR vet man batteriernas kapacitet

Det vet du inte! Det är hela poängen. Man gissar och sedan "vet" man.
Det finns inget svar i realtid! Allting är approximationer eller gissningar om det låter bättre!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev Baxlaget:

Det vet du inte!

Så då är du inte "en ansvarfull och erfaren skeppare"?

I en annan tråd är du språkpolis men här svänger du dig med uttalanden som du inte har någon grund för. 

Nä, nu lägger jag ner. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-07-30 vid 21:19 skrev bhemac:
2018-07-30 vid 19:21 skrev Thallatha:

När en batteribank börjar tappa all för mycket av sin kapacitet.

Ja det gäller bara att veta när banken börja tappa sin kapacitet.  Det är fint att veta när slutet närmar sig så det inte kommer mitt under semestern. Att byta batterier är bland det tråkigaste man kan göra.


Berättade ju för ett tag sen om ett av mina batteribyten.

Min gamla pappa sulle fylla 88 år i slutet av min första segelsemeservecka. Det blev dessutom hans sista födelsedag. Eftersom han fyllde år i Augusti och jag i regel hade semester i augusti, fyllde han nästan alltid år mitt i min semseter. 

Jag seglade ner till Björlanda kile i lugn takt under  några dar. Frugan skulle komma ner med bil. Batterikapaciteten var väldigt mycket sämmre än året innan och batterierna var ett antal år - i alla fall minst 5. Efter Göteborgsbesöket skulle jag fortsätta seglatsen i ett par veckor. Det är värdlöst när batterikapasiteten är så dålig att det nästan inte räcker mellan hamnarna - trots solcellspanel.

Jag hade tre förbrukningsbatteri som stod under durkarna. Ett i ett fack för sig och två i facket precis in till under en egen lucka.

Gick bort till SeaSea och köpte tre nya förbrukningsbatteri. Ställe dem på utsidan affären och bar det ena till båten. Återvinningsstationen låg ungefär halvvägs mellan båten och affären. Fick snilleblixten att jag byter ut ett batteri och bär med mig det gamla uttjänta till återvinningen. Började med ett av de två som stod i ett fack.

 

Hade jag bara kopplat loss kablarna hade det ju varit risk att de hade kunnat komma i kontakt med varandra, så jag kopplade in det nya batteriet. Har förorsakat kortslutning på en stor batteribank för länge sen och det var garanterat inget trevligt. Bar det gamla batteriet till återvinningen och hämtade nästa. När jag skulle koppla loss det tredje batteriet för att byta, fick jag se anledningen till mitt problem.

Under vintern hade jag gjort ett jobb i båten och för att komma åt, hade jag plockat bort de två batterierna som stod i ett fack för sig. Kablarna kunde dock va kvar. För att plus och minus inte skulle komma i kontakt, la jag av utgående kabel på det första batteriet. Den hade jag glömt att återansluta när jag satte tillbaka de två andra batterierna.😖

Så kan det gå när man inte har ordentlig koll. Bar det tredje batteriet till återvinningen - de var ju ändå minst 5 år.

Att mäta är att veta - påstås det. 👺

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-07-31 vid 21:21 skrev bhemac:

Sutars har en bra text.

"Spänningen talar om hur laddade dina batterier är, men inte hur stor din batteribank är. För att ta reda på det måste du göra ett belastningstest."

https://sutars.com/support/batterierna/hur-laddade-ar-mina-blybatterier/

https://sutars.com/support/batterierna/belastningstest/

 

Det här blev väldigt infekterat... Men ändå - tack för alla tips - framför allt länken ovan. Den svarade på min ursprungliga fråga. Och jadå jag vet att Bhemac skrev ngt liknande ed belastning av en glödlampa. Men ibland behöver man en extra spark. Att köra ovanstående märning en ggn per säsong skulle i varje fall få mig att känna mig tryggare. Att sedan ett batteri kan paja mitt i säsongen kan ju hända alla - finns ingen gardering.

 

Kör lugnt under det lilla som kvar av sommaren 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...