Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Cam72

Birka/Björkö

Rekommendera Poster

Hej

 

i morgon måndag tänkte vi gå in i Mälaren och besöka Birkas gästhamn för en natt, läste lite oroande kommentarer på nätet om hur oskyddad deras hamn var.

 

är det verkligen så illa som folk skriver att de nästan spolades upp på land efter vind och vågor träffat dem?

 

tacksam för svar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycket... (har ingen egen erfarenhet)

Hamnen är oskyddad, det syns ju tydligt.

Det är upp till skepparen och besättningen att förtöja säkert utifrån de förutsättningar man har.

Hamnen har fått bra betyg på många ställen, men på http://www.batsidan är omdömena av någon anledning övervägande negativa.

 

Kolla vädret och förtöja säkert med den info om dåligt skydd du har så går det säkert bra.

Ha en plan B, tex. att ligga på svaj över natten.

 

Ha det så trevligt!

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
39 minuter sedan skrev Cam72:

Hej

 

i morgon måndag tänkte vi gå in i Mälaren och besöka Birkas gästhamn för en natt, läste lite oroande kommentarer på nätet om hur oskyddad deras hamn var.

 

är det verkligen så illa som folk skriver att de nästan spolades upp på land efter vind och vågor träffat dem?

 

tacksam för svar

Se till att du lägger dig på insidan då är du skyddad stäven möter då sjön. Ligger du på utsidan så har de hänt då vi varit där att ankaret släppt, å båten farit in i bryggan. Tur båtarna är inte blyga och de drar med sig hela fjärden. Ligger du på insidan så funkar det.  Sen ett tips ta med mat, maten i restaurangen smakar skit å de är svindyrt. Njut av en fin dag för det är en vacker ö //Peter 

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har varit där en gång över dagen för ett par år sedan. Då blåste det rätt bra (säkert 10-12) och vi la oss (precis som Peter skriver) på insidan. Allt annat var uteslutet i den vinden. Jag var ändå rätt förtöjnings-nojjig och hade svårt att slappna av när vi gick runt på ön. Även om tamparna håller så guppar man och skaver mot båtgrannar. Hade inte velat ligga över för natten i det vädret.

 

Så, säkerställ att ni går dit när det inte blåser så mycket (och välj insidan).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Cam72:

Hej

 

i morgon måndag tänkte vi gå in i Mälaren och besöka Birkas gästhamn för en natt, läste lite oroande kommentarer på nätet om hur oskyddad deras hamn var.

 

är det verkligen så illa som folk skriver att de nästan spolades upp på land efter vind och vågor träffat dem?

 

tacksam för svar

Om jag var som du så besökte jag birka på dagen, sedan går du rakt över fjärden mot Södertälje, mitt emot birka ligger slandö kalv. En toppen fin ö med underbar hamn och badmöjligheter, finns dusch och wc på ön. Kostar runt 200/dygn med el. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi övernattade där för några dagar sedan. Stekande sol, +32°, SO 5 m/s. Insidan fullbelagd, vi la oss därför på utsidan med lååånga ankartampar.

 

Turbåtarnas svall var piece of cake, de båtarna kommer söderifrån, girar styrbord och stannar vid turbåtsbryggan, därigenom dör deras svall ut ute på fjärden. Vi gungade rätt häftigt ändå ett antal gånger på grund av fraktbåtarna som går Hjulstabron - Södertälje, de går ju norr om Kurön - Gåsholm och drar svall så det räcker och blir över. Svallet hamnar i styrbords akter och tar i ordentligt. En stackars båtägare på utsidan drämde peket i bryggan. Bryggan höll, dock inte peket.

 

I övrigt är Birka värt ett besök. Maten var kanon, såväl Älgfärsbiff som Smoked salmon gjorde susen i gommen, c:a 200:- / person. Trivsamma promenader runt ön. Toa & dusch = usch!!! När var de städade senast? Inget toapapper, ingen tvål och en stank av de/det som hade varit där innan!

 

175:- för natt, 125:- för dag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varit många gånger vid Birka, men det var några år sedan sist.

Det som brukar inträffa är att de stora fartygen som går i farleden skapar kraftigt svall. Detta svall kommer med kanske 30 - 45 min fördröjning in till bryggan. Har man bara ordentligt med plats mellan båtens för och bryggan i kombination med bra ankarfäste så brukar det gå bra även på de yttre platserna.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla bra svar 👍

 

lämnar en rapport när vi är tillbaka

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har vatt där ett bra antal ggr. Visst kan det gunga,  ligger man på utsidan så ha ankaret långt ute å dra ut båten över natten en extra meter.

 

Nått ingen har sagt är att det är blålera botten, Vid ett tillfälle hade jag ett håsicke att få upp min 20 kilos blyplätt som vägde säkert 40 med all blålera som följde med upp.

 

Sen den andra saken, smyg inte nära ångbåtsbryggan, det  ligger en lömsk sten där precis där man vill gena.

 

Å restaurangen, tja, jag går sällan på sådana ställen men just på Birka så hade jag slut på gasol å jag fick gratis kokt potatis av dem från köket, det tackar man för!

 

Det finns mycket intressant på den ön.

Sen kan du ta en extra tur mot Hjulsta bro så är du nästan hemma hos mig.

Å det är intressant..

😄

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trevlig å intressant ö med vänlig personal. Ett favoritresmål med utsocknes på besök.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kanske var på grund av den dåliga hamnen som vikingarna lämnade Birka en gång i tiden.

 

Själv har jag aldrig varit där fast ön ligger bara 12 DM från hemmahamn.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mambo:

Det kanske var på grund av den dåliga hamnen som vikingarna lämnade Birka en gång i tiden.

Gick det tur- och fraktbåtar förbi där redan då......😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kane:

Gick det tur- och fraktbåtar förbi där redan då......😉

Ja, det gjorde det nog. men jag tror dom drog upp betydligt mindre svall än dagens skutor. och inte fanns det några vattenskotrar.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gick ju bra det där!

 

otroligt fin ö med trevlig personal och wc i ok skick. Fin resturang med många sorters öl.

 

blir en del svall som tidigare sagts av de båtar som åker i farleden framförallt från en röd arbetsbåt som åkte skytteltrafik under kvällen. Bra bett i ankaret borgade för en lugn natt, dock började det gunga kl 06 55 igen från farleden. 

 

Värt ett besök

 

image.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Lämplig ödesmättad temamusik under besöket?... 🔈
Birka the soundtrack (YouTube)

[Av Martin "E-type" Erikson, där pappan "Bo G" ju gjorde sina spännande reportage i SVT i början av 90-talet angående de då nyss startade utgrävningarna.]

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...