Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Linusss

Mercruiser alpha one 3.0L läcker

Rekommendera Poster

Hej! Köpte en båt igår som jag blev lite lurad på. Nu vägrar säljaren svara i telefon för att häva köpet så blir väl o laga båten. 

 

Var ute och tog premiärturen igår, gick bra till en början tills motorn blev överhettad. Lät den svalna och gick o starta efter en stund igen. Såg då att det droppade vatten under limpan.. risken är väl nu att någon kolv/kolvring gått sönder samt byte av limpa, så min fråga är vad det kan kosta att lämna in den för att byta detta?

 

mvh Linus 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev patrikflink:

Vart i landet bor du?

Norrköping 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta reda på exakt vad det är för fel innan du börjar köpa grejor på rena gissningar. Exempel ur verkligheten:

- Det rinner vatten under limpan. Sönderfruset motorblock... det är nämligen under limpan som den motorn brukar fysa sönder om den gör det.

- Övehettad motor? Det kan leda till sprucken topp...

 

Med det sagt så kan det ju vara mycket enklare än så. 

 

Fabriksrenoverad eller ny grundmotor kostar $2100-3000 plus transport moms och tull. (Men du får nog skruva dit den själv.) www.michiganmotorz.com 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Är motorn sjö eller färskvattenkyld?

Är den färskvattenkyld så är risken mindre att själva motorn frusit sönder. Däremot kan limpan frusit pga  obefintlig vinterkonservering.

Är den däremot sjövattenkyld ( troligt) så kan nog Eld:s scenario vara en orsak, pga  obefintlig vinterkonservering.

Men upprepar Eld:s text kolla först innan delar inhandlas.

Ska du lämna in så rullar tusenlapparna, framför allt om motorn ska ur. Skulle tro att i sådant fall överstiger reparationskostnaderna båtens värde. 

 

Var har du båten i Norrköping?

Redigerad av Gelis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Gelis:

Är motorn sjö eller färskvattenkyld?

Är den färskvattenkyld så är risken mindre att själva motorn frusit sönder. Däremot kan limpan frusit pga  obefintlig vinterkonservering.

Är den däremot sjövattenkyld ( troligt) så kan nog Eld:s scenario vara en orsak, pga  obefintlig vinterkonservering.

Men upprepar Eld:s text kolla först innan delar inhandlas.

Ska du lämna in så rullar tusenlapparna, framför allt om motorn ska ur. Skulle tro att i sådant fall överstiger reparationskostnaderna båtens värde. 

 

Var har du båten i Norrköping?

Motorn är sjövattenkyld. Båten står just nu hemma hos föräldrarna i deras garage i ektorp. Svårt och plocka isär själv? Aldrig mekat båtmotor innan men är praktiskt lagd iallafall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen större skillnad  på en båtinombordare och en bilmotor ( din motor är en bilmotor, GM, i grunden) det stora som skiljer är avgassystemet/ kylsystemet. Kan man meka med en bilmotor så fixar man en marinmotor.

Du får börja kolla var det läcker, kanske ta bort limpan för att komma åt.

Att du inte får tag på säljaren känns ju inte bra, för av vad du skriver så får man Intrycket att han/hon kanske visste om det här felet. Sms mail snigelpost kan ju vara bra att använda om vederbörande inte svarar i luren. Sedan beror det lite på under vilka omständigheter och pris du ,köpt båten för.

Vad är det för båt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Gelis:

Ingen större skillnad  på en båtinombordare och en bilmotor ( din motor är en bilmotor, GM, i grunden) det stora som skiljer är avgassystemet/ kylsystemet. Kan man meka med en bilmotor så fixar man en marinmotor.

Du får börja kolla var det läcker, kanske ta bort limpan för att komma åt.

Att du inte får tag på säljaren känns ju inte bra, för av vad du skriver så får man Intrycket att han/hon kanske visste om det här felet. Sms mail snigelpost kan ju vara bra att använda om vederbörande inte svarar i luren. Sedan beror det lite på under vilka omständigheter och pris du ,köpt båten för.

Vad är det för båt?

Då borde jag kunna lösa det själv/ta hjälp av någon kompis! I annonsen stod det att motorn går kanon. Ifrågasatte rosten under limpan, fick då till svar att förra limpan läckte så den har han bytt samt tändstift osv. Tändstiften tänkte jag aldrig på att kolla innan köp men de var rostiga... starcraft 710 är båtmodellen och köpte den för 54000kr. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle rekommendera  att försöka få tag på säljaren.även om vederbörande inte köper tillbaks båten så bör han/hon ge tillbaka pengar som täcker åtminstone reservdelar om du mekar själv. Värsta cenariot är om blocket är sönderfruset. Den där motorn återfinns säkert i en del  bilmodeller. Om du luskar reda på det så kanske det går att få tag i ett block på skroten.

Ektorp, det är inte så långt från där jag bor.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det är knepigt när man blir lurad av en privat säljare. Men inte helt hopplöst. Konsumentköplagen gäller inte. Men köplagen gäller. Det är så pass mycket pengar att du måste börja med att jaga köparen. 

 

Läs mer här: https://www.hallakonsument.se/tips-for-olika-kop/olika-kopsituationer/kopa-av-privatperson/

Redigerad av ConnyGson
Felstavning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Gelis:

Den där motorn återfinns säkert i en del  bilmodeller. Om du luskar reda på det så kanske det går att få tag i ett block på skroten.

Tyvärr återfinns motorn inte i några bilar alls. Däremot har den producerats med små förändringar under cirka 50 år så det är lätt att hitta reservdelar.

 

Historien bakom motorn är att den konstruerades cirka 1960 för att sättas i en GM-van men Ford släppte en van med V6 precis innan den var klar så GM ändrade sina planer och använde aldrig konstruktionen. Ett par år senare beslutade Mercury att de måste parera Volvo Pentas succé med drevmotorerna och då drog GM fram den motorn och den anpassades för marinbruk. Men som sagt den har enbart använts som marinmotor. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Eld-:

Tyvärr återfinns motorn inte i några bilar alls. Däremot har den producerats med små förändringar under cirka 50 år så det är lätt att hitta reservdelar.

 

Där ser man, brukar ju annars vara så på dom flesta bensinarna att dom kommer från bilvärden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu plockat bort limpan, upptäckte då att det inte var den som läckte.. ser ut som någon försökt laga en stor spricka i blocket med kemisk metall men inte lyckats. Får bli att jaga en svetsare som får försöka svetsa igen denna spricka istället och hoppas på att det inte är något mer som är trasigt nu... trött man blir 😑

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Typisk frysskada, det där visste säljaren om. Om han ( förmodar att det är en han) inte svarar så kan du kanske via telefonnumret få en adress om du nu inte redan har den. Det där skulle jag nog kalla ett rent säljbedrägeri.

Köpte du båten i närområdet?

 

Svetsa gjutjärn brukar inte fungera, men med lite tur kanske, frågan är hur det ser ut inåt i motorn, du har inte vatten i oljan? En sån där skada brukar ta med sig lite annat också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tråkigt men du tar ju initiativ. Bra! Jaga säljaren och läs (igen) alla tips du fått här ovan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Gelis:

Typisk frysskada, det där visste säljaren om. Om han ( förmodar att det är en han) inte svarar så kan du kanske via telefonnumret få en adress om du nu inte redan har den. Det där skulle jag nog kalla ett rent säljbedrägeri.

Köpte du båten i närområdet?

 

Svetsa gjutjärn brukar inte fungera, men med lite tur kanske, frågan är hur det ser ut inåt i motorn, du har inte vatten i oljan? En sån där skada brukar ta med sig lite annat också.

Ja känns verkligen som han visste om detta.. då han svarade direkt innan köp och nu inte svarar alls 😒 får hoppas på det bästa med svetsen, värt ett försök iallafall! Oljan ser ren ut så det verkar ha klarat sig, håller verkligen tummarna för mig själv att de ska bli bra! 

Ska testa kompet också så får det bli vinterprojekt, man lär sig av sina misstag.. ibland är misstagen billigare och ibland dyrare 😑

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu lagat läckan som verkar hålla! Nästa problem nu är att motorn vägrar varva över 2900 varv.. några tips på vad man kan göra åt saken? 😣

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan vara fel propeller på båten eller så kan det vara att centrifugalregulatorn i fördelaren inte fungerar som den ska. Förtändningen ska vara 6 grader vid tomgång 650 rpm och 31-35 grader över 2000 rpm.

 

Jag förutsätter då att den går som den ska på alla cylindrar. Har du kontrollerat kompressionen så att den inte är helt off i en cylinder? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...