Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Frestr6

Tändspole går varm

Rekommendera Poster

Hej.

har problem med min swemax 750 från -78 med en aq140. Med att tändspolen går varm. 

 

Började förra säsongen då klarade jag mig hem till hamn genom att kyla den med trasa.

 

denna säsong så satt jag i en ny högeffekt från biltema, men satt inte dit motståndet då sprack den😳.

for in till biltema å köpte en till tändspole monterade denna gång med motstånd, men får fortfarande varmgång på den, inte så motorn stannar för jag kastar ankare före och tar mig en kaffe. 

 

*Har flyttat ur tändspolen ur motorrummet, 

*har elektronisk tändning så det är inte nån kondning eller brytarspetsar som stör. 

*Har mätt strömmen före tändspole utan motstånd har då 8-9v med motstånd 3-4v

*bytt rotor,lock,tändkablar

 

Nån som har någon ide?? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skriver att du har elektronisk tändning. Är du säker på att universalspolarna du testat med är kompatibla med tändsystemet ?

 

Sedan blir en tändspole normalt varm, men skall naturligtvis inte bli överhettad. Men då den är en av delkomponentera i det kompletta tändsystemet är det viktigt att dess egenskaper stämmer med resten. Motstånd t ex skall inte labbas med, om det skall vara med får man inte ta bort det.

 

Du skriver att du mätt strömmen (Ampere) men anger sedan en spänning (Volt). Strömmen hade varit intressant, fasr det är nog som sagt spänningen du mätt. Men då borde du ha c:a 12V utan motstånd, om du nu mätt mellan spolens plussida och jord (men det är ju som sagt lite oklart). Verkar i så fall finnas spänningsfall eller ev. att spolen på ditt tändsystem inte är standardkopplad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej.

 

nej jag vet inte om tändspolen passar ihop med tändsystemet. Köpte båten förra året och vet ej vad som sitter i.

 

du har rätt det är spänningen.

gjorde som du skrev, tog jord på batteri och mätte före motståndet har då 13,9v sedan efter 9,3v. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur varmt var det när du upplevde spolen som för varm? I ett tändsystem med brytarspetsar blir spolen ganska varm det är helt normalt, speciellt i en båt utan fartvind i motorrummet.

 

På moderna bilar blir spolen knappt varm alls speciellt inte på tomgång och låga varv då tändsystemet reglerar brytarvinkeln automatiskt.

 

Vad har du för elektroniskt system på din motor nu? Det måste du ta reda på annars kan du inte veta vilken spole som passar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den går inte att ha handen på i 5sek.

Jag har flyttat ur tändspolen ur motorrummet för att motverka varmgången. 

 

Som sagt så var elektroniska systemet installerat när ja köpte den. Har inte undersökt mer om det. 

Får göra det när jag åker till hamnen nästa. 

 

Men tack för alla tips. 

IngemarE och martinX har jag lite mer att gå vidare på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...