Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
BobbyE

Trailerbar segelbåt, Fabola Campus 650 eller MacGregor 26?

Rekommendera Poster

Vi skulle vilja ha en segelbåt med fällköl/sänkköl som kan ligga i vår grunda hamn, som vi 2 vuxna och 2 barn kan sova i, och som kan gå för motor eftersom vi inte kan segla. Vad tror ni om Fabola Campus 650 eller MacGregor 26? Campus 650 är ungefär hälften så dyr som MacGregor 26, men mindre.

Kan båtarna ligga förtöjda med kölen uppe eller är de för ostadiga då?

Vilken kommer tåla en grundstötning bäst? Vilken kommer vi ha lättast att lägga till med? Vilken är lättast att masta av?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft en Fabola campus 650, ingen erfarenhet av Macgregor. 

 

Fabolan är en lättdriven och rolig segelbåt. Negativa är att den driver som en kork spec med fällkölen uppe och personligen tycker jag den var svårhanterad. Dock ingen levande vikt så bara att ta imot med händer/ben om man driver in i ngt. 

 

Att sova 4 pers i den blir trångt...2 pers med packningen i stickkojerna va väl ok för mig och tjejen ev ett litet barn till i en av stickkojerna men sen har man ingen plats för packningen. Men med kapell så får man bara lasta ut det där, men det blir camping och i princip tältkomfort. Matlagningen gör man bäst iland.

 

Sen behöver man hissa upp fällkölen inne i båten för att få riktigt grunt djupgående, dvs sover man med båten uppdragen på en strand el dylikt så sover man med kölen inne i båten...lite muggit. 

 

Eftersom roder/köl är fällbara så kan man gå på utan större skador, om man dock går mot med skrovet så tror jag det blir betydande skador då det buktade vid uppdragning på trailern. Nu vet jag inte hur grund din vik är men att ha kölen uppfälld är inga problem, att ha den hissad inne i båten går nog bra det med men du får nog kila den el liknande i trumman så den inte slår om det rullar. 

 

Masta av/på gör man lätt på 2 pers utan kran. 

 

Båten var kul att segla men trång och spartansk, utombordare och roder samtidigt som båten driver mkt gör tilläggningar i vind lite utmanade.

 

Jag sålde båten och köpte motorbåt då min bättre hälft skulle tröttna på båtlivet i denna då hon behöver lite mer bekvämligheter. Nu har vi bytt igen till en motorseglare som vi är väldigt nöjda med, och de har inte så stor djupgående heller men mer lätthanterlig/bekväm men vet inte hur mkt vatten din vik har.  

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Notera att Mcgregor finns i två versioner. X eller S. S är mer segelbåt men rätt ovanlig. 

 

Ang Campus 650, har inte tidiga modeller höj-sänkbar köl? Kan ha fel. Att gå på med en sådan är inte att rekommendera. 

 

Själv har jag en Litorina som fyller era krav. Även den lurig att manövrera med kölen uppe. 

 

Mvh

Nils Nobbing 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har kollat lite på en trailbar alternativ båt. MacGregor är en gränslöst ful båt men verkar praktisk så jag gjorde studiebesök på en och fick äran att hjälpa till att ta upp.

Mycket vettig med toalett och pentry. Praktisk att gå ombord på när den ligger på trailern. Enkelt att fälla masten osv. Dyrare, ja men det är en bobåt. Inte som många andra som man använder för att ta sig till en ö och sen bor i tält och skiter i blåbärsriset.

En 26X kan man få för drygt 100papp.

 

000 macgregor-26x-1998-for-sale-maldon-united-kingdom-001.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...