Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024
Ancan-af-Argos

Svårtankad Bayliner

Rekommendera Poster

Har blivit jättejobbigt att tanka vår Bayliner, den har blivit värre och värre.

När man tankar så vill den spotta tillbaka soppan så man måste tanka ”jättesakta”  och 454:an vill ju ha lite soppa så det börjar bli jobbigt när det blir kö efter oss vid sjömacken 😟Tankade 100 liter igår vid Furusund och det tog fan mig 25 min att tanka det.....

Tog loss avluftningsslangen vid tanken och blåste i den och det var i alla fall inte stopp i den 🤔

 

Någon som varit med om detta fenomen eller har någon idé om vad som är tokigt?

 

//Janne

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju lätt att gissa på avluftningen, men om den nu är ok, så får du väl kolla tilloppet, hur ser den feta slangen ut som går från påfyllningen till tanken? Kraftig böj? Knick? Något hinder inuti?

I min båt gamla båt satt det ett stöldskydd, en spiral, inuti påfyllningsslangen, och i den en massa gamla löv(!) hur nu det hade hamnat där... Lätt att rensa var det iallafall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kollat den stora slangen visuellt men ser inga konstigheter....

Jag vet ju inte hur ”mycket”  avluftningsslangen ska släppa ut, jag tog bort och provade att blåsa i den och det gick i alla fall.

Får också för mig att det luktar bensin nere i ruffen efter tankning 😔

Men öppnar jag motorluckan så luktar det inget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På våran båt sitter ett litet metallnät i tankventilen som mynnar ut genom skrovet detta nät hade ärgat och på så vis blivit täppt. 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om avluftningsslangen är dragen så att det är en svacka på den så kan det bli bensin stående i svackan som hindrar ventilationen att fungera som den ska. 

 

Jag har själv det problemet men i mitt fall resulterar det i att tankventilationen spottar ut denna bensin i havet om jag tankar med full fart. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Eld-:

Om avluftningsslangen är dragen så att det är en svacka på den så kan det bli bensin stående i svackan som hindrar ventilationen att fungera som den ska. 

 

Jag har själv det problemet men i mitt fall resulterar det i att tankventilationen spottar ut denna bensin i havet om jag tankar med full fart. 

Precis det fenomenet känner jag igen, men i mitt fall var det i den gamla båten diesel, och i förra och nuvarande är det färskvatten. Att söla litet med vatten gör inte så mycket, men bränsle ger ju "ringar på vattnet"... 

 

På frågan om hur mycket luft avluftningen skall släppa ut, så är svaret enkelt:

-Exakt lika mycket luft som den volymen bensin du fyller, och i samma hastighet!

 

Du kanske redan har kollat det också, men i avluftningens bordsgenomföring brukar det också sitta ett litet nät, som med tiden blir tilltäppt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Lasker:

På våran båt sitter ett litet metallnät i tankventilen som mynnar ut genom skrovet detta nät hade ärgat och på så vis blivit täppt. 

Ja det var det jag menade också...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade samma fel på förra båten. Det gick tusan inte att tanka mer än litelite låångsamt. Det blev bara värre. Tills jag plötsligt en dag glömde bort problemet, och stack ner pistolen helt i tankröret och tryckte av. Då gick det hur fort som helst!

Felet var att jag hade haft pistolen för högt upp. Kunde knappt tro det.

 

Det kostar ju inget att prova.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
55 minuter sedan skrev Kronvik:

Jag hade samma fel på förra båten. Det gick tusan inte att tanka mer än litelite låångsamt. Det blev bara värre. Tills jag plötsligt en dag glömde bort problemet, och stack ner pistolen helt i tankröret och tryckte av. Då gick det hur fort som helst!

Felet var att jag hade haft pistolen för högt upp. Kunde knappt tro det.

 

Det kostar ju inget att prova.

Ska tanka i Grisslehamn imorgon, testar då 🙃

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev Ancan-af-Argos:

Ska tanka i Grisslehamn imorgon, testar då 🙃

 

Hyggligt om Du kan rapportera priserna på bensin och diesel i tråden ”Bränslepriser i Skärgården” 

Jag behöver tanka diesel till nästa helg och Grisslehamn, Herräng och Öregrund är ju inom skotthåll. 🙂

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev coppertail:

 

Hyggligt om Du kan rapportera priserna på bensin och diesel i tråden ”Bränslepriser i Skärgården” 

Jag behöver tanka diesel till nästa helg och Grisslehamn, Herräng och Öregrund är ju inom skotthåll. 🙂

 

Grisslehamn

Diesel 18:70

Bensin 18:19

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ingen idé att åka över Singfjärn då...

 

Men hur gick själva tankningen? 

Kö igen? 😁

Redigerad av coppertail

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tankade idag i Grisslehamn, provade att trycka ner handtaget full och tryckte full, men inte fan gick det.......

Gav upp efter 70 liter, orkade inte stå som en märla längre än så 🤪

 

Gick sedan upp till hemmahamn och körde naturligtvis rakt in i ett riktigt skitväder, regn/hagel och ökande vind.

Var efter att ha kommit i hamn ett litet äventyr för frugan och mig, men eftersom allt gick bra förutom att det blev dygnsurt i båten (är ju bara vatten) så blev det en erfarenhet rikare för oss.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev coppertail:

Ingen idé att åka över Singfjärn då...

 

Men hur gick själva tankningen? 

Kö igen? 😁

Ja, kö igen 🙄

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var och köpte ny slang till avluftningen men fick ge upp byte av den för tillfället, kommer fan inte dit med min kropp så jag kan byta den utan att plocka bort både batterier och septiktanken.

MEN, tog med mig avlopprensbanden hemifrån och körde in det ett antal ggr och tyckte att det gick lättare att blåsa i det sen....

Har nu både tankat med dunk och igår tankade jag i Öregrund på sjömack och det gick mycket bättre! Så det verkar som om det i alla fall är avluftningen som spökar. Blir att byta slangar i vinter.

Konstaterade också att påfyllnadsslangen börjar bli gammal och sprucken, var nog därför det luktade bensin efter tankning, kortade av den så det blev också bättre, blir byte av den också i vinter.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...