Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Georg_Ohm

Kylskåpslagning, gratis, utan verktyg...

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej!

Jag har ett numera rätt gammalt Isotherm på 42 liter med ASU, det satt ursprunligen i den förra båten, men köparen ville hellre ha ett ett nyare kylskåp som satt i nuvarande båt (utan ASU) så jag bytte och köparen prutade inte på pengasumman... en slags deal.

 

I alla fall, detta skåpet är väl kanske tio år nu, och borde ju kanske bytas ut, ser litet tråkigt ut i inredningen då plasten blivit missfärgad etc.

I fredags startades det upp, i det manuella läget, jag hörde hur kompressorns kom i gång, ställde in lite matvaror, sådana som inte var så värmekänsliga, leverpastejen och köttfärsen fick ligga kvar mellan kylklamparna i kylväskan, men jag lade in några andra kylklampar i frysfacket och kände då att det funkade, det började bli kallt.

Någon gång under färden, efter att kört igenom en svallvåg, ser jag att alla tre lysdioderna i kylskåpets panel blinkar. Jäklar, något är fel, undrar vad ett nytt kylskåp kostar...? 

Väl i hamn plockas matvarorna över i kylboxen istället, som vi glömde stänga av förra gången, men huvudbrytaren var ju avstängd. Så det var ju tur att boxen gick och var kall nu.

 

Under natten mot lördagen låg jag sömnlös och våndades, det var ju ohemult varmt också, och surfade runt litet, när alla tre lysdioderna blinkar betyder det att elektroniken inte har någon kontakt med kompressorn.

Under lördagsmorgonen skruvade jag ur kylen ur inredningen, ställde den på durken, ryckt litet i alla kablarna, mätte spänningen fram, även strömmen med tångamperemetern, men det gav ingenting, jo det förbrukade några mA...

 

Så kollade jag mer noggrant, det finns en svart box som sitter tajt på kompressorn, utan på denna en röd liten box, den röda sitter fast med flatstiftskontakter, minns inte hur många, fem-sex stycken kanske... tog loss den röda boxen, satte tillbaka den, och vips började kompressorn att jobba, lysdioderna lyste nu som dom skulle, kylen återmonterades och fungerade som den skulle. Skulle väl naturligtvis haft elektronikspray på kontakterna, men den var slut, fyraåriga barnbarnet hade tydligen använt den som insektsspray, utomhus i land, som tur var... "ongdjävlar". detta fick jag reda på några dagar senare efter detta tillgrepp.

 

Så efter denna långa och omständliga beskrivning... om du får problem med isothermkylen, KOLLA ANSLUTNINGARNA mellan elektronikboxarna. Kanske var det svallvågorna som orsakade en dålig kontakt..?

Ju ut från den svarta boxen finns det några fast anslutna svarta kablar som går in i kompressorns hölje, så det är väl motorstyrningen som sitter i svarta boxen gissar jag, och diverse kontrollelektronik i den röda, all helst som plattkabeln från manöverpanelen är ansluten till den röda, och fläkten om jag nu inte såg fel.

 

Så sparade jag en hel del tusenlappar, men frågan är hur länge, liksom "vitvaraor" i hemmet håller väl inte heller dessa båtkylar i någon evighet precis, även om den där danforskompressorn tydligen skall vara väldigt driftsäker.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ibland är det lättreparerat. Finska språket har ett uttryck för den där sortens reparation : valohoito. Det betyder ungefär ljusvård. dvs. man öppnar upp så att dagsljuset kommer åt för några ögonblick, sen skruvar man ihop det hela och då funkar det 😀

  • Gilla 2
  • Haha 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror det är något som Bill Gates har lärt oss: omstart!

Se till så att allt tappar ström och starta om.  Löser faktiskt väldigt många fel. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev ChristerN:

Tror det är något som Bill Gates har lärt oss: omstart!

Se till så att allt tappar ström och starta om.  Löser faktiskt väldigt många fel. 

Skrev aldrig det, men gjorde en "gates" redan då jag såg att lysdioderna började blinka. Inte hjälpte det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:
14 timmar sedan skrev ChristerN:

Tror det är något som Bill Gates har lärt oss: omstart!

Se till så att allt tappar ström och starta om.  Löser faktiskt väldigt många fel. 

Skrev aldrig det, men gjorde en "gates" redan då jag såg att lysdioderna började blinka. Inte hjälpte det.


Förr - när man kunde rycka ur sladden och plocka ur batteriet, så kallade vi det för "en Norsk avstängning".

Här i norra Bohuslän hade vi nog ingen aning om vem Bill Gates var.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev ChristerN:

Tror det är något som Bill Gates har lärt oss: omstart!

Se till så att allt tappar ström och starta om.  Löser faktiskt väldigt många fel. 

Har aldrig litat på Gates sedan han gjorde ett operativsystem där 10^6-1000000 inte blev noll utan bara nästan, och hans företag vägrade rätta till det, vilket skapade en hel del problem. 👿

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev trewq:

Har aldrig litat på Gates sedan han gjorde ett operativsystem där 10^6-1000000 inte blev noll utan bara nästan, och hans företag vägrade rätta till det, vilket skapade en hel del problem. 👿

 

Var det inte Intel som hade ett fel i processorerna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev Thallatha:


Förr - när man kunde rycka ur sladden och plocka ur batteriet, så kallade vi det för "en Norsk avstängning".

Här i norra Bohuslän hade vi nog ingen aning om vem Bill Gates var.

Inte ens den gången hans yacht lade till vid Smögenbryggan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
25 minuter sedan skrev Georg_Ohm:
47 minuter sedan skrev Thallatha:


Förr - när man kunde rycka ur sladden och plocka ur batteriet, så kallade vi det för "en Norsk avstängning".

Här i norra Bohuslän hade vi nog ingen aning om vem Bill Gates var.

Inte ens den gången hans yacht lade till vid Smögenbryggan?


De sex veckorna på sommaren som turistsäsongen varar, är det i stort sett bara badgäster på Smögenbryggan. Nån enstaka smögare kan väl göra "bryggslaget" nästan dagligen. Vi gravare har väl gjort "bryggslaget" på Smögenbryggan nån enstaka gång och inte varje år:

Om Bill Gates har lagt till vid Smögenbryggan nån enstaka gång, så är det i alla fall inget jag hört talas om. Hans båt skulle väl i alla fall varit helt ointresant för mig.

Den senaste gången (och kanske enda) jag skyndade mig ut till Smögenbryggan för att kolla på en båt var på denna i fjol höst.

 

thumbnail_20170917_182736_resized_1.jpg.ad2a663815b199d215e7411d63ce333d.jpg

Om det var Kungen eller Påven eller Kjejsarn av Kina, som la till med sin lustjakt på Smögenbryggan, så skulle det inte "röra mig i ryggen". Inte för att jag har nåt emot de två förstnämnda.

Det får allt va nåt mera intresant för att jag skulle skynda mig ut till Smögen - en gammal havsfidra med djonkrigg tex, 

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev raol:

 

Var det inte Intel som hade ett fel i processorerna?

Minns inte, det bör ha varit 1978 och tror att Apple hade samma fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha, så ett 40 år gammalt misstag ligger till grund för ditt ställningstagande?

 

Felet jag menar, i Intels processorer, var 1994 läste jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:

Jaha, så ett 40 år gammalt misstag ligger till grund för ditt ställningstagande?

 

Felet jag menar, i Intels processorer, var 1994 läste jag.


Det vet du väl - som håller till mycket här ute i väster.

En av våra teser är ju.

"Jag ger mig aldrig när jag har fel,

   och sällan när jag har rätt"

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev raol:

Felet jag menar, i Intels processorer, var 1994 läste jag.

Ja men det hade varit enkelt att fixa till i operativet. Men man gjorde det inte. 

Och nej, Apple hade inte samma problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev raol:

Jaha, så ett 40 år gammalt misstag ligger till grund för ditt ställningstagande?

 

 

Ja, långsint? Nej men orsaken upprepas. Nu tänker jag slänga ut win10 som slutgiltigt förbrukat sitt förtroende och ersätta med Linux!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev trewq:

Ja, långsint? Nej men orsaken upprepas. Nu tänker jag slänga ut win10 som slutgiltigt förbrukat sitt förtroende och ersätta med Linux!

Bra beslut, det är lite jobbigare men man lär sig. Och det funkar.

Mac är inte dumt det heller, det ha ju UNIX i botten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev trewq:

Minns inte, det bör ha varit 1978 och tror att Apple hade samma fel.

 

Microsoft hade inget operativsystem 1978, så du måste ha blandat ihop sakerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev raol:

Jaha, så ett 40 år gammalt misstag ligger till grund för ditt ställningstagande?

 

Felet jag menar, i Intels processorer, var 1994 läste jag.

Dessutom ett felaktigt sådant, så är nog snarare vissa personer man inte skall ha förtroende för här! 🤣

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev martinot:

 

Microsoft hade inget operativsystem 1978, så du måste ha blandat ihop sakerna.

Minns inte ens om det hette pyttemjuk då, var före dos, kan vara ett par år fel, men namnet Gates kommer jag ihåg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Thallatha:


Förr - när man kunde rycka ur sladden och plocka ur batteriet, så kallade vi det för "en Norsk avstängning".

Här i norra Bohuslän hade vi nog ingen aning om vem Bill Gates var.

 

Har jobbat ett ental år i Norge i oljebranschen, och där kallades det för "svenskreset". 😃

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev trewq:

Minns inte ens om det hette pyttemjuk då, var före dos, kan vara ett par år fel, men namnet Gates kommer jag ihåg.

Fast det mesta verkar vara fel ändå. Nu kommer jag inte att glömma dig ivf! 😅😪

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev martinot:

Fast det mesta verkar vara fel ändå. Nu kommer jag inte att glömma dig ivf! 😅😪

Nej, jag hade nog rätt från början, samma processor i Apple och pet, operativ från Microsoft och Wozniak, inte konstigt att det finns likheter.

 

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Commodore_PET

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Apple_II

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Microsoft gjorde programspråk på den tiden (BASIC), dvs. 70-talet, men inte - som du påstår envetet och lika felaktigt - några *operativsystem*. 

 

Faktum var att när IBM kom till Gates på Microsoft i början av 80-talet och frågade om ett operativsystem att köpa, så var det bara XENIX (Microsofts första operativsystem, som var en UNIX) som de hade, men då den krävde en mer avancerad hårdvara/processor än den IBM ville köra på (8088) så hänvisade Gates IBM till Gary Kildall på Digital Research som sålde CP/M.

 

Redigerad av martinot

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev martinot:

Microsoft gjorde programspråk på den tiden, dvs. 70-talet, men inte - som du påstår envetet lika felaktigt - några operativsystem. 

 

Faktum var att när IBM kom till Gates på Microsoft i början av 80-talet och frågade om ett operativsystem att köpa, så var det bara XENIX (Microsofts första operativsystem, som var en UNIX) som de hade, men då den krävde en mer avancerad hårdvara/processor än den IBM ville köra på (8088) så hänvisade Gates IBM till Gary Kindall på Digital Research som sålde CP/M.

 

OK, huruvida det ska kallas operativsystem ger jag mig

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev trewq:

OK, huruvida det ska kallas operativsystem ger jag mig

 

Hurvida du har någon som helst koll alls - ger jag mig. 😅

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev martinot:

 

Har jobbat ett ental år i Norge i oljebranschen, och där kallades det för "svenskreset". 😃


Jo - det har väl ständigt pågått ett kärleksgnabb över gränsen.

Under nån period hade man den åsikten i norra Bohuslän, att vi borde förklara Norge krig och ge oss omedelbart, men å andra sidan pågår ju en ständig okupation av norra Bohuslän från Norsk sida. De plundra oss på allehanda varor. Som ett litet plåster på såren lämnar de en hel del norska pengar.

Vi riktiga Bohuslänningar har aldrig godkänt freden 1658, då de elaka Svenskarna tog vårt kära Bohuslän från Norge - dit det egentligen tillhör.

Vi firar alltid 17 Maj hemma. 🙄

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu stänger vi denna tråden!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...