Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Thallatha

Eldningsförbud

Rekommendera Poster

Det råder ju totalt eldningsförbud i Sverige utomhus.

Det slår ju hårt mot alla som älskar att grilla när man är ute med husvagn och båt och även hemmavid.

En liten tanke som slog mig.

I de allra flesta båtar och i husvagnar lagar man ju mat över öppen eld. Gasol eller spritkök.

Hur ställer det sig till gällande eldningsförbud?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag förstått det får man laga mat i båten eller husvagnen liksom hemma i köket på gasspisen.

 

Större problem blir det för kanotister, vandrare m.fl. Dessa får inte tillaga varm mat om de inte går in i en raststuga.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja... delikat problem.

Det sades att inte ens campinkök får användas.

Likaså ABU-röken, Trangiaköket, ja allt med öppen låga. Dock lyckas återigen de där nikotinisterna klara sig, dom får minsann röka, jag tycker dom kunde nöjt sig med snus, det brinner inte!

 

Jag kom på en annan sak, "solugnen" en parabol som fångar in och koncentrerar solstrålarna, minns inte var dessa kan köpas, kanske i någon friluftsbutik, bara att googla när man blir hungrig. Visserligen kanske inte en flintastek låter sig tillagas i solugn, men potäter kan man koka, tar lång tid, och några korvar går säkert bra, kanske en hamburgare. 

 

och då nästa tanke...

De paraboliska handfaten av blankpolerat rostfritt stål, som är vanliga i våra båtar. jag tror det var tidskriften "Praktiskt Båtägande" som för en del år sedan larmade om en incident i en båt med ett sådant handfat/diskho monterat i sittbrunnen, en bit hushållspapper som hade hamnat i handfatet7diskhon hade börjat brinna, då solstrålarna värmde på...

 

En ide att vidareutveckla, laga först maten i diskhon, sedan diskar du i samma ho. Vi är ju vana vid att multifunktionella prylar ombord!

 

Så en dålig ordvits, angående bristen på brandmän (och -kvinnor).

 

-Det är ju svårt att rekrytera brandmän till detta lågavlönade jobb...

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fram för exprimentlustan. Vän av ordning och någorlunda organiserat kaos, uppger då att det minsann inte kan bli någon nattkorv på detta sätt. Månens matt sken* räcker inte till, dessutom skall den ju förmörkas i natt, kolla på det, det skall bli spektakulärt sägs det, men solgrilla i god till innan.

 

(*Varför lyser inte min matta, när månens matta sken?)

00000F9IC3U3HVXC2FCE.MEDIUM.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

 

 

Så en dålig ordvits, angående bristen på brandmän (och -kvinnor).

 

-Det är ju svårt att rekrytera brandmän till detta lågavlönade jobb...

 

Den där ordvitsen får du allt förklara för en annan - som har en helt annan typ av humor.

Edit

Jaha - så låg det kanske till.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur blir det när man har en "fast monterad" gasolgrill på båten? 😀 Får den användas? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Fram för exprimentlustan. Vän av ordning och någorlunda organiserat kaos, uppger då att det minsann inte kan bli någon nattkorv på detta sätt. 

 

 

Bullens pilsnerkorv kan man väl äta kall direkt ur burke. Å det duger väl både med Uddevallare och Lysekilare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev BerraS:

Hur blir det när man har en "fast monterad" gasolgrill på båten? 😀 Får den användas? 

Som jag förstått det får man laga mat över öppen eld inomhus. Sitter gasolgrillen fast monterad i ruffen bör det ju vara okej att använda den.

 

Om grillen är monterad mera utomhus så kan man ju grilla på svaj långt från land. Även om det inte är tillåtet så blir ju risken väldigt låg om man ligger typ  30 meter från land.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Thallatha:

 

Den där ordvitsen får du allt förklara för en annan - som har en helt annan typ av humor.

Edit

Jaha - så låg det kanske till.

Låg avlönade.

Låg utbildade.

Låg skor, om nu särskrivningarna underlättar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det är ganska enkelt - om du inte vet utan måste fråga så elda inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker det är inkonsekvent att man får röka utomhus var som helst, medans jag inte får grilla hemma (eller i båten) på ordnad plats. Rökare verkar vara "untuchable" och stå över regler som vi hemmagrillare tvingas följa... (lite religiös segreration över de hela).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev BSven:

Jag tycker det är ganska enkelt - om du inte vet utan måste fråga så elda inte.


Nu var väl min fråga just en brandfackla. Sen kan det ju finnas många vinklingar på ett problem.

Om man drar ditt resoneman till sin spets, så att alla som inte vet något inågot ämne, inte skall ställa frågor utan att låta bli att görda det dom inte vet hur det skall göras.  Dåhade nog inte MarinGuiden inte funnits.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan skrev martinot:

Tycker det är inkonsekvent att man får röka utomhus var som helst, medans jag inte får grilla hemma (eller i båten) på ordnad plats. Rökare verkar vara "untuchable" och stå över regler som vi hemmagrillare tvingas följa... (lite religiös segreration över de hela).


Jag röker inte, har aldrig rökt och tycker tobaksrök är obehagligt.

Ändå - Rökare är ju en ganska jagad grupp de senaste åren, med tanke på alla ställen det är förbjudet på och de förslag som finns på nya förbudsområden .

Hade kanske varit bättre att devarit lite mindre jagade generellt och haft ett totalförbud mot att röka ut just nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Länstyrelsen i Jämtland:

 

”Får jag använda campingkök?
Nej. Ingen typ av campingkök eller portabla friluftskök med öppen låga får användas.

Får jag använda campingkök i tält?
Nej.

Får jag använda ”elgrill” eller annan jämförlig portabel spisplatta?
Ja.

Får jag använda grill som tänds med eltändare?
Nej, alla sorts grillar (utom ”elgrillar” eller motsvarande) omfattas av eldningsförbudet.

Får jag använda gasol- eller spritkök i husvagn eller täckt båt?
Ja, detta bedöms ske inomhus.

Får jag använda fotogenlykta?
Nej, även om det handlar om en liten låga innebär det en stor brandrisk om lyktan välter.

Får jag tända värmeljus?
Ja, att tända ett värmeljus jämställs inte med eldning.

Får jag tända min vedeldade badtunna?
Nej, tändningen omfattas av eldningsförbudet.

Får jag tända en cigarett?
Ja, att tända en cigarett jämställs inte med eldning.

Får jag svetsa?
Nej. Svetsning innebär en öppen låga av stor intensitet.

Får jag använda motorsåg och röjsåg?
Ja.

Vad gäller kring skjutning på skjutbana?
Detta omfattas inte av eldningsförbudet.”

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
51 minuter sedan skrev Thallatha:


Jag röker inte, har aldrig rökt och tycker tobaksrök är obehagligt.

Ändå - Rökare är ju en ganska jagad grupp de senaste åren, med tanke på alla ställen det är förbjudet på och de förslag som finns på nya förbudsområden .

Hade kanske varit bättre att devarit lite mindre jagade generellt och haft ett totalförbud mot att röka ut just nu.

 

Är inte för förbud genrellet sätt. Även om jag gärna slipper passiv rökning på offentliga platser, så tycker jag att folk skall få röka precis hur mycket och vad som helst i deras egna hem och ägor.

 

Vill inte ha totalförbud mot rökning, varken permanent eller tillfälligt nu under torrperioden (de kan gärna röka inomhus).

 

Men som det är nu så straffas vi som lagar mat ute på vår egna tomt under ordnade förhållanden, men rökare kan fritt gå runt och röka både i skog och mark.

 

Sjukt snett IMO... 🤔

Redigerad av martinot

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan skrev 666D3:

 

Vad gäller kring skjutning på skjutbana?
Detta omfattas inte av eldningsförbudet.”

Bara att skrika -Eld upphör! Om det tar sig.

Och spara kulorna till man får tag på någon av pyromanerna som smyger ikring.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Thallatha:


Nu var väl min fråga just en brandfackla. Sen kan det ju finnas många vinklingar på ett problem.

Om man drar ditt resoneman till sin spets, så att alla som inte vet något inågot ämne, inte skall ställa frågor utan att låta bli att görda det dom inte vet hur det skall göras.  Dåhade nog inte MarinGuiden inte funnits.

Jag menar inte att man inte skall fråga utan att låta bli att chansa tills man frågat nog för att vara säker/veta.

I mitt (numera tidigare) arbetsliv sysslade jag faktiskt med att anlägga skogsbränder.

Det som man vill undvika nu är oavsiktliga antändningar och med grillen skulle det kunna gå till så att ett björklöv virvlar i sjöbrisen förbi grillen. Den fångas i den uppgående luftströmmen över grillen och antänds samtidigt men slocknar omedelbart dock glöder det lite i kanten som det gärna gör på torra löv det hamnar åter i sjöbrisen och singlar ner på torrgräset bakom träden 100m bort.

Ni kanske tycker det låter absurt osannolikt? Jag sågar ner torra björkar innan jag bränner skog just för att undvika detta vanliga fenomen. Det är på detta sätt som brand 2, 3, 4 och 5 blossar upp i närheten av brand 1.

 

Angående rökning så finns det inge anledning att förbjuda själva rökningen tycker jag. Det är osannolikt att man förlorar kontrollen över lågan då man tänder.
Att däremot kasta fimpen är ett beteende som borde vara strängt förbjudet alltid! Snusdosor har ju numera ett litet fack i locket för att lägga ur prillan i. Hur svårt kan det vara att stoppa tillbaka fimpen i det nu lediga utrymmet i cigarettasken?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev 666D3:

Vad gäller kring skjutning på skjutbana?
Detta omfattas inte av eldningsförbudet.”

Många skjutbanor har på eget initiativ infört skjutförbud tills vidare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev BSven:

Jag menar inte att man inte skall fråga utan att låta bli att chansa tills man frågat nog för att vara säker/veta.

I mitt (numera tidigare) arbetsliv sysslade jag faktiskt med att anlägga skogsbränder.

Det som man vill undvika nu är oavsiktliga antändningar och med grillen skulle det kunna gå till så att ett björklöv virvlar i sjöbrisen förbi grillen. Den fångas i den uppgående luftströmmen över grillen och antänds samtidigt men slocknar omedelbart dock glöder det lite i kanten som det gärna gör på torra löv det hamnar åter i sjöbrisen och singlar ner på torrgräset bakom träden 100m bort.

 


Det visades ett klipp på Facebook om hur snabbt elden sprider sig i vissa lägen.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi svetsar och skär med gas det är ok, men vi får inte röka på arbetsplatsen.

Kan tyckas lite märkligt!

Men det är logiskt på det sättet att vi inte utsätter inte andra för passiv rökning.

Vi är 2 stycken som jobbar och båda är rökare, så den passiva rökaren vet vi inget om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev BSven:

Jag menar inte att man inte skall fråga utan att låta bli att chansa tills man frågat nog för att vara säker/veta.

I mitt (numera tidigare) arbetsliv sysslade jag faktiskt med att anlägga skogsbränder.

Det som man vill undvika nu är oavsiktliga antändningar och med grillen skulle det kunna gå till så att ett björklöv virvlar i sjöbrisen förbi grillen. Den fångas i den uppgående luftströmmen över grillen och antänds samtidigt men slocknar omedelbart dock glöder det lite i kanten som det gärna gör på torra löv det hamnar åter i sjöbrisen och singlar ner på torrgräset bakom träden 100m bort.

Ni kanske tycker det låter absurt osannolikt? Jag sågar ner torra björkar innan jag bränner skog just för att undvika detta vanliga fenomen. Det är på detta sätt som brand 2, 3, 4 och 5 blossar upp i närheten av brand 1.

 

Angående rökning så finns det inge anledning att förbjuda själva rökningen tycker jag. Det är osannolikt att man förlorar kontrollen över lågan då man tänder.
Att däremot kasta fimpen är ett beteende som borde vara strängt förbjudet alltid! Snusdosor har ju numera ett litet fack i locket för att lägga ur prillan i. Hur svårt kan det vara att stoppa tillbaka fimpen i det nu lediga utrymmet i cigarettasken?

 

 

Nu var det inte lågan att tända cigaretten som jag avsåg (tände själv ett antal stearinljus när vi satt och hade middag ute igår), utan glöden från cigaretterna naturligtvis.

 

Helt sjukt att det får fortgå, medans vi grillare inte får under kontrollerade former laga mat hemma på altanen.

 

Har ganska dåligt fötroende för dessa regler just nu... 😄

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Titta på filmen en gång till, de flesta står passiva, en man kommer och rusar fram och börjar dra undan personer från eldens närområde.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Pentax:

Titta på filmen en gång till, de flesta står passiva, en man kommer och rusar fram och börjar dra undan personer från eldens närområde.

Måste vara extremt korkade människor. De första sekonderna hade det varit lätt att släcka.

Kanske inte så konstigt att man infört eldningsförbud. 

Skötsamma människor kan grilla utan att sätta eld på omgivningen. Nu blir de straffade pga idioterna.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De pratade på nyheterna häromdagen om att det endast finns lagstöd för att förbjuda eldning, inte heta arbeten, rökning eller annat med större risk än gasolgrill. De funderade på att ändra det...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev bhemac:

Måste vara extremt korkade människor. De första sekonderna hade det varit lätt att släcka.

Kanske inte så konstigt att man infört eldningsförbud. 

Skötsamma människor kan grilla utan att sätta eld på omgivningen. Nu blir de straffade pga idioterna.

Jag känner mig inte alls straffad. Även vi som tycker att vi har koll kan göra misstag som just nu under den extraordinära torkan kan få allvarliga konsekvenser.

 

Det finns så mycket annat att äta även om grillat alltid är både gott och trevligt.

 

Mackey 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte grillat sedan i söndags. Börjar få abstines nu... 😫

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Känner mig grymt straffad. 👨‍🍳

 

Men att röka ute, och tom. i skog och mark, är tydligen inte ett tillräckligt stort problem... 😡

Redigerad av martinot

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hemma kan man ju ställa en grill i öppna spisen. Det funkar... jag har provat.

 

Undrar om det finns någon kanotist som äter rå potatis pga eldningsförbudet? Det tror inte jag. De tänder nog sina kök ändå. Och jag tänder mitt kök i båten trots att det är under bar himmel om jag inte fäller upp kapellet.

 

Överhuvud taget är eldningsförbudet lite som att sila mygg och svälja kameler. Det räcker att köra ut en varm bil i högt gräs för att det ska bli brand. Katalysatorn är varm nog för att sätta eld på gräset. 

 

Nu när jag inte får stå och grilla på min stenlagda garageinfart får jag väl lägga tiden på de där svetsjobben jag har skjutit på... eller kanske grilla med varmluftspistolen... det verkar ju vara lagligt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Förhoppningen är kanske att man inte skall försöka hitta kryphål i lagens bokstav utan förstå och följa dess intention. Men det kanske är för mycket begärt av normalsvensken idag?

Redigerad av BSven
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...